X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
היועץ המשפטי סבור שחברה משכנת חייבת לרשום את זכויות רוכשי הדירות, גם אם מבחינתה מדובר בפעולה הגורמת הפסדים כספיים
▪  ▪  ▪
[צילום: שובל הנדסה]

בספטמבר 2015 קבע בית המשפט המחוזי בנצרת, כי צו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת מחיר מרבי לשירותי נותן שירות בהעדר רישום זכויות בפנקסי המקרקעין) חל על חברת קריית הספר (דיור מודיעין) הפועלת ביהודה ושומרון. בית המשפט הורה לה, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה, להשיב לרוכשי הדירות אשר שילמו לה תמורה בגין העברת זכויותיהם לצד שלישי במרשם שהיא מנהלת, את הסכומים שגבתה מהם ביתר. בית המשפט קבע זאת, על-אף "איומה" של המערערת, כי היא תפסיק להעניק את שירותי המרשם לרוכשי הדירות.
על פסק דין זה ערערה החברה לבית המשפט העליון. לדבריה, הואיל ואין זה כלכלי מבחינתה להעניק שירותי מרשם מקרקעין בסכומים המפורטים בצו הפיקוח, הרי שהיא תפסיק להעניק שירותים אלו. על זכותה של המערערת לחדול מביצוע מרשם, ביקש בית המשפט העליון את חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה.
חוות הדעת הוגשה ב-21.6.17 והיא עוסקת בחובותיה של חברה משכנת לנהל מרשם של בעלי זכויות עד לרישום מלא במרשם המקרקעין. לדעת היועץ, על חברה משכנת חלה חובה לנהל מרשם זכויות עד לרישום מלא של זכויות רוכשי הדירות במרשם המקרקעין, וזאת מן הטעמים שלהלן.
חברה משכנת מתקשרת עם רשויות המדינה בהסכם, לפיו מוקצית לה קרקע לבניית דירות ומכירתן. כנגד קרקע זו מתחייבת החברה להשלים את רישום הקרקע והבית המשותף במרשם המקרקעין, וכן להשלים את רישום הדירות על שם רוכשיהן. במקביל, אותה החברה מתחייבת מול רוכשי דירותיה, להשלים באופן מלא את רישום זכויותיהם במרשם המקרקעין.
שתי התחייבויות אלה, סבור היועץ המשפטי, מטילות על החברה המשכנת את החובה לספק לרוכש מסגרת חלופית לרישום העברות, כל עוד אין מסגרת לרישום חוקי. למעשה החברה חייבת לנהל מרשם זכויות, לרבות מעקב אחר החלפת בעלויות ומכירת זכויות, וזאת עד לרישום מלא במרשם המקרקעין, שכן ללא ניהול מרשם זכויות - לא תוכל החברה להשלים את התחייבותה לרישום הקרקע, הבית המשותף ורישום הזכויות של רוכשי הדירות.
עוד מוסיף היועץ המשפטי, כי מעבר לחובותיה של החברה המשכנת הנובעים מהתחייבויותיה המקבילות, הן כלפי רשויות המדינה והן כלפי רוכשי הדירות, הרי שהפרקטיקה הנוהגת והמקובלת היא, כי החברה המשכנת מנהלת מרשם זכויות עד להשלמת הרישום במרשם המקרקעין, וכל עוד אין רישום מלא - לא תחדל היא מלתת שירות זה. משקיימת חובה כזו, החברה המשכנת חייבת להעניק את שירותיה בהתאם לתעריפים הקבועים בצו הפיקוח, ואין היא יכולה להתנער מחובתה לניהול מרשם זכויות, בטענה שהתעריפים הקבועים בו הם מחירי הפסד.
היועץ המשפטי מוסיף, כי מתן אפשרות להתנערות מחובות ניהול מירשם לנוכח טענה כנגד תעריפי צו הפיקוח, תוביל לקעקוע חובת ניהול המרשם. הדבר עלול להותיר דירות רבות ללא מסגרת לרישום זכויות, וכתוצאה מכך למנוע כל יכולת לבצע עסקה בהן, לרבות רישום משכנתא, עיקול או כל פעולה אחרת.
חוות דעת זו חשובה מאוד ומכוונת זרקור לנושא שאינו עולה באופן תדיר על סדר היום, ומתנהל בהתאם לפרקטיקה נוהגת ולא מכוח הוראות חוק. חשיבותה של עמדת היועץ יותר כאשר מדובר בחברה שאינה חברה משכנת על-פי הגדרתה בחוק, שכן ניתן למעשה להחיל אותה על כל חברה אשר מתחייבת בפני רוכשי דירותיה שהיא תשלים את רישום זכויותיהם במרשם המקרקעין. זאת, גם לנוכח התחייבותה וגם לנוכח הפרקטיקה הנוהגת.
על-פי עמדת היועץ המשפטי, חברות המוכרות דירות אינן יכולות להתחמק מחובות לנהל מרשם זכויות, גם אם תעריפי צו הפיקוח אינם נראים להם. עם זאת, עלול להיות מצב בו אין אפשרות להשלים רישום מסיבות שאינן תלויות בחברה, והטלת עריכת פעולות הפסדיות משך שנים רבות, ללא שהדבר תלוי בחברה, היא בעייתית. לכן יש מקום לבחון פשרות פניה להחרגה במקרי קיצון אלו.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  02/07/2017   |   עודכן:  02/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
כדי למזער נזקים דרושה בדחיפות ועדת חקירה ממלכתית, אשר תעסוק בין היתר מעצם הקמתה, בהרגעת הרוחות בשטח
יצחק מאיר
אם יש קרובים בעולם, זקנים לנכדים נכדים לזקנים, זאת הקרבה    היא מייחדת את האדם באשר הוא אדם    בעלי חיים מגלים קשר קיומי מפליא לצאצאיהם מן הדור הראשון    אבל אין בבעלי חיים לא סבים ולא סבתות    זה מותר האדם
רפי לאופרט
פעמיים איבד העם יהודי את עצמאותו ויצא לגלות בגין אותן סיבות יסודיות - התרחקות מהיהדות ומסולידריות יהודית. האם ישכיל לצלוח מכשול זה בפעם השלישית ולאורך זמן?
רבקה שפק ליסק
אם הליכוד לא ייענה לדרישת רוב אזרחי ישראל לממשלה שתייצג את רצון האזרחים ושלמות העם היהודי, על המפלגות להתאחד ולהפיל את שלטון המיעוט. המדינה הוקמה ע"י התנועה הציונית ויש למנוע מחטף חרדי של המדינה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - לא נאבק, ניצחון, פטורות, הנחת סלב ומוכרים נשק    שבוע טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il