פוליטיקאים מבקרי בית המשפט העליון טוענים שההתערבות הבלתי נסבלת שלו מונעת מהם את יכולת המשילות.
סקירה של מספר מחדלים מיני רבים יכולה להצביע על כך שטענתם באה להסתיר את חוסר יכולתם לעמוד בראשות משרדיהם ולהוביל סדר יום ואת השינויים המתבקשים.
בראש המפשלים נמצא ראש הממשלה. על-אף שאהוד אולמרט השאיר לו תוכניות לבניית גדר ההפרדה בין ישראל למצרים הוא התמהמה במשך למעלה משנתיים עד שהחל בבניית הגדר. בינתיים זרם המסתננים גבר ויצר בעיות חברתיות וכספיות רבות, הפיאסקו עם תאגיד השידור הציבורי שעלה מאות מיליונים הוא אך אנקדוטה ברצף ההחלטות השגויות. דומה שניהול תוך בלגן הופך להיות שיטה. ניהול זה מאפיין מערכות שנטייתן היא לטפל בבעיות שלא בזמן. ראש הממשלה ה"ראשון שזיהה" שוכח שהוא משמש כדוגמה לשריו.
חלק גדול מהשרים חסרי כישורים לתפקידם. משרד הפנים היה בידי
ש"ס במשך 10 שנים מתוך 30 השנים האחרונות. בתחילה העבריין דרעי ולאחר מכן המסגר ישי. בקצור חבורת המקופחים והשקופים שהפכו את טרוניותיהם למקצוע. האם הם פעלו כדי להקטין את מספר הרשויות המקומיות בישראל ולהקטין את מספר תאגידי המים? ודאי שלא. עבריין המתרכז בפשעיו מחד בעוד מ
אלי ישי קשה לדרוש. אדם חסר השכלה ולא מבחין בין טוב לרע. כשאירע אסון הכרמל, שרותי הכיבוי היו כפופים למשרדו, והוא טען להגנתו שהוא התריע על מצב שרותי הכיבוי. הוא כתב מכתבים ויכול היה לחתום עליהם "הידד אני כותב". שר מבין היה נמנע מטיעון הזוי מעין זה. עובדה שאחרי האסון אורגנו שרותי הכיבוי והוצאו ממשרדו.
הנוהג הוא למנות שרים חסרי כישורים הלוטשים עיניים לתפקיד הבא. לחבורה זו ניתן לצרף את
גלעד ארדן ו
מירי רגב.
צחוק הגורל הוא שמשבר המחלקה האונקולוגית בהדסה גולגל לפתחו של בית המשפט העליון. מה מנע מליצמן להפגין משילות ולפתור את הבעיה? חוסר כישוריו לעמוד בראש משרד כה חשוב. כאשר ניתקל בשניים אוחזים נתגלה חוסר נסיונו אל אף שהבעיה נמצאת במחוזותינו למעלה מחצי שנה.
המשילות לא נמנעת מהם אלא הם פשוט חסרי יכולת.ישראל כ"ץ שר התחבורה הוא דוגמה לתפקוד נכון של שר שנמצא במשרדו מספר רב של שנים ומשתמש בכוחו לקדם את נושא התחבורה. בכנסת בה מגלים זריזות בחקיקת חוק הג'ובים קשה לצפות להחלטה נכונה.
הגיע הזמן שהשיקול העיקרי במינוי שר יהיה יכולותיו למלא את התפקיד.