X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איך קרה שמשה, שהיה כבד פה וכבד לשון, דווקא הוא נבחר להיות המנהיג של עם ישראל; משה היה אדם רוחני, שהציג את הדרך הנכונה בכוח מחשבתו המקורית והנועזת, אך לא היה בעל יכולת ליצור את הקשר הדרוש לחיבור בין הרוח למעשה; כדי לחלץ את עם ישראל מצרותיו לא היה די ביכולת רוחנית. על-מנת לתרגם את הגיגי הרוח לשפת המעשה היה משה זקוק לאהרון אחיו, שיהיה לו לפה, כדי שניתן יהיה להפוך את החזון למעשים
▪  ▪  ▪
משה רבנו

תפיסת העולם של הפילוסופים בכל הדורות מתבססת על יכולתו של האדם לברוא את עולמו, לשפר או להרוס אותו, על שלושה גורמים: החשיבה, הדיבור והמעשה. הדיבור הוא הכוח המקשר בין המחשבה למעשה, בין הרוח לחומר. ולא לחינם הרבו חכמי הדורות להשתמש ברעיונו של הוגה הדעות הצרפתי רנה דקארט, בן המאה ה-17 שקבע: "אני חושב, משמע אני קיים".
נזכרתי באמירה זו כאשר עיינתי בדבריהם של כל אלה התומכים בפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני רב הדורות על בסיס הכוונה להקים שתי מדינות לשני עמים זו בצד זו. וכך מסבירים אלה שאינם חיים במזרח התיכון: "שלום בר קיימא במזה"ת מחייב פתרון של שתי מדינות לשני עמים. ישראל כמדינה יהודית ומולדת לעם היהודי ומדינת פלשתין כמולדתם של בני העם הפלשתיני".
אחד "המבינים" האלה היה נשיא ארה"ב הקודם ברק אובמה שאמר ברוב חכמתו הרדודה, כי "הגבולות של ישראל ופלשתין צריכים להתבסס על קווי 1967 עם החלפת שטחים מוסכמת".
הגותם של "המומחים" בעיני עצמם לפתרון הסכסוך גדושה מלים יפות כמו תקווה, אמונה, שלום, כבוד ועוד. מלים לא חסרות. הבעיה היא שעוגת המלים לתפארת מעלה שאלה חמורה לגבי הבנתם את משמעות המלים שהם עצמם מציגים בפני העולם, ופעמים רבות ההצעות הן דבר והיפוכו..
במה דברים אמורים? מי שמדבר על הצבת גבולות לשתי המדינות - ישראל ופלשתין - על-פי קווי 1967 "עם החלפת שטחים מוסכמת" שוכח את הבסיס העקרוני והיסודי של הסכסוך בין שני העמים. המחלוקת החמורה והיסודית שמלבה מזה עשרות שנים את אש המאבק בין שני העמים, אינה טמונה בגבולות 1967 אלא רחוק משם - במה שהתרחש ב-1948 בעת המלחמה שפרצה עם הקמת מדינת ישראל. אז, במועד ההוא, כאשר תושבי ישראל הערבים, נטשו את בתיהם וגלו מארצם, על-פי עצת מנהיגיהם שהבטיחו כי עוד מעט קט יוכלו לחזור הביתה, נוצרה בעיית הפליטים. אותה בעיה שכיום מנסים הערבים למצוא לה פתרון תחת הכותרת "זכות השיבה".
מי שמדבר על גבולות 1967 אינו מבין את עובדת החיים הבסיסית: רק מי שחי בחלומות יכול להאמין כי אי-פעם, היום או בעוד 1000 שנה, יעז מישהו ממנהיגי העולם הערבי להסכים לוויתור על "הזכות" הזו. לכל מנהיג במזרח התיכון או בעולם הערבי ברור כי מי שיוותר - ראשו יקוצר בהינף אחד של סיף איסלאמי.
אך לא רק הערבים לעולם לא יוכלו לוותר על "הזכות" הזו. גם בישראל אין ולא יהיה מנהיג שיסכים להחזיר את צאצאי הפליטים הערביים אל "נחלת אבותיהם" בכל הערים והכפרים אותם נטשו בעת מלחמת העצמאות. שהרי פירוש הסכמה שכזו משמעו סיום קיומה של מדינת ישראל.
מכל הטעמים האלה אין צורך שישראל תכניס את עצמה, שלא בטובתה, למלחמה תקשורתית ו/או הסברתית עם העולם שוחר השלום. נראה לי שאין לנו מה לדאוג. כמו תמיד, יהיו הערבים המגן הטוב ביותר להמשך קיומה של מדינת ישראל ולהרחבת היאחזותה ב"נחלת אבות" בכל הגדה המערבית, עד נהר הירדן ולכל אורכו.
אך לא רק "המומחים" המפוקפקים האלה שוגים במלים רמות. גם בנימין נתניהו, איש הסיסמאות היפות ונציג ההיסטוריה היהודית, ממשיך להעמיס עלינו מטר של מלים שאולי כלל אינו מתכוון למשמעותן האמתית, ומוסיף לפרוט על מצפונו הלא קיים של "העולם הנאור", כי אנו שוב עומדים בפני שואה מכיוון ראשי החץ הגרעיניים שאירן מתכוונת להמטיר על ראשינו ביום מן הימים,
אחת מנפלאות הבריאה שמזומנת לנו, היהודים, טמונה בקריאה בתנ"ך, ספר ההיסטוריה של קיומנו הלאומי. ומי שרוצה לדעת מה אפשר ללמוד מן העבר, יכול להתנתק לרגע, מכל הבלי תוכניות הטלוויזיה הצהובות, ולקרוא את סיפורו של משה רבנו, המנהיג האחד והיחיד שהוביל את עם ישראל מעבדות מצרית לחרות לאומית במולדת שממנה גלה. כל מי שקורא בעיון את הדברים יכול להציג לעצמו תמיהה בסיסית אחת: איך קרה שדווקא משה, שהיה כבד פה וכבד לשון, דווקא הוא נבחר להיות המנהיג.
על השאלה הכבדה הזו נכתבו עבודות מחקר ופרשנויות לרוב שאחת מהן מסבירה כך: משה רבנו היה כבד פה וכבד לשון משום שהיה כולו אדם רוחני, שהציג את הדרך הנכונה בכוח מחשבתו המקורית והנועזת, אך לא היה בעל יכולת ליצור את הקשר הדרוש לחיבור בין הרוח למעשה. כדי להוציא את ישראל ממצרים לא היה די ביכולת רוחנית. על-מנת לתרגם את הגיגי הרוח לשפת המעשה היה משה זקוק לשירותיו של אהרון אחיו, שיהיה לו לפה, כדי שניתן יהיה להפוך את הרעיונות למעשים - באמצעות המלים.
במשל הזה נראה כי בנימין נתניהו דומה לאהרון. הוא בהחלט אינו כבד פה וכבד לשון. אבל אין לו, לנתניהו, בצידו, דמות מנהיגותית כמו משה שתתווה לו את הדרך, שתסביר לו מה דרוש בימים אלה לעם ישראל, שתבהיר לו - כי מלים בלבד אינן הפתרון.
מאז שחר האנושות השתמשו עמים שונים בני דתות שונות בתפילות, ברכות וקללות ככלי משמעותי להשגת ניצחון במלחמות, לכיבוש טריטוריות ולגירוש אויבים. אולי זה גם הזמן שעלינו, הישראלים, לנהוג כמותם ולהמליץ בפני כל שוחרי השלום בינינו: "יהודים - אל תסמכו על נסים, השמיעו בקול רם כמה פסוקי תהלים". ואולי הקב"ה ישמע את הקולות הקוראים אליו בתחינה ויעשה לנו נס.

תאריך:  06/07/2017   |   עודכן:  06/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עדיף מנהיג כבד פה ולשון, אך בעל חזון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זו שלנו זו גם כן. כמו שנאמר: כ
ב_שמואל  |  6/07/17 13:46
2
אוסיף לדברי הכותב:
עובד 1  |  6/07/17 15:26
3
עדיף מנהיג!
רפי לאופרט  |  7/07/17 20:41
4
חבל שדור-און אינו אח של נתניהו
חבלבל  |  7/07/17 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלברט שבות
לא יאומן כי בשנת 2017 קיים עדיין ייצוג רשמי ומשמעותי לחושך ואני מתכוון לפייסבוק, כן לשולחן שאני אוכל עליו . שולחן מזוהם אבל זה המזון המצוי, תרצה תאכל לא תרצה אל תאכל, זה מה שאומרת לנו הציוויליזציה העכשווית
יוני בן-מנחם
"הרביעיה הערבית" תקיים מפגש נוסף בבחריין כדי לדון במשבר עם קטר אך נראה כי הוא מסלים וייתכן שיגיע גם לפעולה צבאית להדחת שליט קטר. הנשיא טראמפ תומך בעמדת "הרביעיה הערבית" אך אינו נותן בשלב הזה "אור ירוק" לפעולה צבאית
אברהם הללי
אין הכרח שכל בני עם ישראל יהיו מקשה אחת, יש מי שמקיים כל המצוות ויש מי שמקיים חלקם, ויש גם מי שלא מקיים כל מצוה, ברם בחירתם או בחירת הוריהם לעלות לארץ ישראל ולשבת בה, על כורחו עושה אותו מאמין בתורה
ראובן לייב
בחירתו של עמיר פרץ, המשופשף והמנוסה, כיו"ר "העבודה", תמנע מהמפלגה כאב-ראש מיותר, והיה וייבחר במקומו דווקא אבי גבאי, שאך מקרוב הצטרף לשורותיה, כשהוא חסר ניסיון פוליטי ומהווה אבן-נגף פוליטית ברורה, כמי שאיננו חבר כנסת בכלל
עמי דור-און
מה יקרה אם יסתבר כי כל דברי הפרשנות האווילים אינם מחזיקים מים וכי הגנטיקה המרוקאית שניצחה בהתמודדות במפלגת "העבודה" לא תצליח לזכות בבכורה בליגה הלאומית וכל דברי הפרשנות הנבואיים יהיו כלא היו. ואולי בבחירות העתידיות יזכה דווקא מי שדעותיו מקובלות על רוב הציבור הרחב והוא בעל יכולת ניהולית וכישרון מנהיגותי, גם אם אינו מרוקאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il