X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לקראת משאל העם על ההיפרדות מעירק שייערך באוטונומיה הכורדית בעוד חודשיים, מנסים מנהיגיה להשיג תמיכה אמריקנית - וזה ממש לא פשוט
▪  ▪  ▪
רוצים שארה"ב תגשר [צילום: חסן סרבצ'יאן, AP]

הכורדים העירקים קיימו השבוע קמפיין בוושינגטון, שנועד להביא לתמיכה אמריקנית ברעיון של היפרדות הכורדים מעירק והקמת מדינה עצמאית, שיובא למשאל עם בספטמבר. כאשר ממשלת עירק מתנגדת למהלך וארה"ב בעצמה מחויבת לרעיון של עירק מאוחדת, יהיה מדובר במאבק מייגע.
בראיון לאתר Foreign Policy אמר פלאה מוסטפא בכיר, שר החוץ באוטונומיה הכורדית, כי מטרת המסר היא להעביר לאמריקנים שהאוטונומיה הכורדית היא הפתרון ולא הבעיה. לדבריו, ארה"ב יכולה למלא תפקיד חשוב בתהליך ובהבאת הממשלה הכורדית והעירקית לשולחן המו"מ. התקווה היא, אומר בכיר, שארה"ב תוביל ליחסים שוויוניים בין שתי הממשלות.
האוטונומיה הכורדית הוקמה בשנת 2005 וזכתה לתשבחות על חלקה במלחמה נגד דאעש. כורדים רבים מאמינים שממשלת עירק לא כיבדה את זכויותיהם, כאשר לפי החוקה עליה להעביר לאוטונומיה הכורדית 17% מהתקציב הלאומי. בשנת 2014, בעקבות מחלוקות בנושא הנפט, ראש-ממשלת עירק דאז, נורי אל-מאלכי, לא העביר את הסכומים המיועדים והביא בכך למשבר פיננסי באזור.
משאל העם, שייערך ב-25 בספטמבר, איננו הראשון. בעבר בוצע משאל עם לא-רשמי שבו הכורדים הצביעו בעד עצמאותם. כעת מדובר במשאל עם שנערך על-ידי הממשלה המקומית. במהלך ביקורו בארה"ב, נפגש בכיר עם גורמים רבים בתקווה שהם יעזרו למטרה הכורדית. אבל עדיין לא בטוח שארה"ב תהיה בצידם.
פקידים אמריקנים טוענים, כי עירק חזקה, יציבה ומאוחדת, היא הפתרון למלחמה בטרור ולמניעת חזרתם של דאעש או קיצונים דומים. כמו-כן, ארה"ב חוששת מתגובתן של מדינות כמו אירן וטורקיה, הרואות במדינה כורדית עצמאית איום קיומי. חששן הוא, שהקמת מדינה כורדית עצמאית בעירק, תעלה דרישה דומה מצד הכורדים הנמצאים במדינותיהם.
יש לזכור, כי משאל העם מדבר רק על הרצון להיפרד מעירק. תהליך ההיפרדות אמור להיות ארוך. בשנת 2005, למרות שהכורדים הצביעו בעד היפרדות, הדבר לא קרה. אולם, הדבר הגדיל את כוח המיקוח שלהם בדיונים על החוקה העירקית החדשה, שעיגנה את מעמד האוטונומיה הכורדית כיחידה מסוגה בעירק. תמיכה בהיפרדות במשאל העם הנוכחי יכולה לעשות הרבה יותר, גם מבחינת מו"מ בין שתי הממשלות וגם בהשפעתה על הבחירות שיתקיימו באפריל 2018.
נכון לעכשיו, הצדדים מתייחסים לנושא ברוגע. הכורדים רוצים שהאמריקנים הם אלו שיגשרו בין הצדדים. בכיר אמר שלאור שיתוף הפעולה ההדוק בין שתי הממשלות בשנים האחרונות, ארה"ב תעמוד לצידם של הכורדים.

תאריך:  21/07/17   |   עודכן:  21/07/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
אלפים יצאו לרחובות ורשה נגד נסיונה של הממשלה להשתלט על מינוי השופטים - ולדעת וול סטריט ז'ורנל הדבר מוכיח את חוזקה של הדמוקרטיה המקומית
איתמר לוין
האסטרונאוט האגדי, שצעד על הירח במשימת אפולו 11, מתגייס כעת לתוכנית השאפתנית ביותר בתולדות חקר החלל: להנחית אדם על מאדים בשנת 2040
איתמר לוין
גארדיאן בוחן את האפשרות שיום אחד יתברר לדונלד טראמפ שילדיו מהווים נטל פוליטי, המסכן את המשך נשיאותו. האם הוא יגיד למישהו מהם "אתה מפוטר"?
איתמר לוין
שבוע של העצמה נשית בממלכה: שחקנית ראשונה תגלם את התפקיד הראשי בסדרה המיתולוגית Dr Who וג'יין אוסטן מופיעה על השטר החדש של 10 ליש"ט
איתמר לוין
ניוזוויק מפנה את תשומת הלב לשני פרסומים על אריק טראמפ: כיצד התחמק מתשלום מס בסך 350,000 דולר וכיצד גבה מבית חולים לילדים 1.2 מיליון דולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il