X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יחסיה של ישראל עם הרש"פ וירדן הגיעו למשבר עמוק ולהיעדר "אופק מדיני". הממשל האמריקני ומדינות ערב עסוקים בבעיות פנימיות ונראה כי הסכסוך הישראלי פלשתיני איננו מעניין אותם
▪  ▪  ▪
[צילום: אוון ווצ'י, AP]

קצב האירועים במזרח התיכון גורם לנו לתהות כל פעם מחדש בשאלה האם האזור הזה ובמיוחד הסכסוך הישראלי-פלשתיני יגיע אי-פעם לרגיעה שתאפשר דו-קיום בשלום.
ישראל, ירדן והרש"פ עדיין מלקקות את פצעי האירועים האחרונים בהר-הבית ומשבר השגרירות בירדן בעוד המערכת הפוליטית הישראלית גועשת בעקבות החקירות הפליליות נגד ראש הממשלה נתניהו שבודאי ישליכו על כל מהלך מדיני של ישראל בנושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני. כ-100 ימים עברו מאז שהנשיא טראמפ קיים את שיחת הטלפון עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שבה הזמין אותו לבית הלבן והבטיח כי יפעל להשיג הסדר היסטורי בין ישראל לפלשתינים שיהיה בבחינת "עסקת המאה".
ומה קרה מאז? ישראל והרש"פ זכו לסדרת ביקורים של יועציו של הנשיא טראמפ ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט שבאו למפות את הנקודות המרכזיות של הסכסוך, היועץ גרינבלט אף השתתף בדיוני ועידת הפסגה הערבית בירדן כדי לנסות ולתאם עמדה ערבית מרוככת ומתואמת לקראת חידוש המשא-ומתן. הנשיא טראמפ הגיע בעצמו למזרח התיכון כדי להפיח חיים ותקווה בערוץ הישראלי-פלשתיני.
בעת ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל ובבית לחם הוא הודיע כי משלחות של 5 בכירים מכל צד יזומנו לוושינגטון לשיחות בעניין חידוש המשא-ומתן, אך שום דבר לא קרה. גם ועידת ריאד שבה השתתף הנשיא טראמפ לא הביאה לשום התקדמות בערוץ הישראלי הפלשתיני.
ב-5 ביוני פרץ המשבר בין קטר ל"רביעיה הערבית"(מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין) שהתפשט למדינות נוספות ומאז מדינות ערב עסוקות בעיקר בעניינים הפנימיים שלהן, פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני לא ממש מעניין אותן, העיקר מבחינתן הוא שתהיה הכלה של המצב כדי שלא יערער את יציבותן.
משבר גלאי המתכות בהר-הבית יצר שבר רציני ביחסי ישראל עם ירדן והרש"פ, הוא הביא למתיחות גדולה עם ירדן, שעלולה עוד להביא להחזרת השגריר הירדני מתל אביב, ולהחלטה של הרש"פ להקפיא את כל הקשרים עם ישראל ובמיוחד את התאום הביטחוני שהינו חלק חשוב בהסכמי אוסלו.
המשבר הזה יצר גם משבר נוסף ביחסי הרש"פ עם ממשל טראמפ, מחמוד עבאס סירב להיפגש עם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט והורה לסאיב עריקאת והגנרל מאג'ד פרג' להיפגש עמו ואילו חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"פ, יצאה בגלוי נגד ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, והודיעה כי הוא איננו יכול להיחשב ל "מתווך הוגן" מכיוון שהוא מוטה לטובתה של ישראל.
השבר ביחסים של ישראל עם ירדן הביא להגברת התיאום בין המלך עבדאללה למחמוד עבאס במיוחד בכל הקשור לירושלים והר-הבית, התיאום הזה יחבל בכל ניסיון בעתיד של ישראל להשיג הישג מדיני כלשהו בכל הקשור למעמדה של ירושלים בהסדר הקבע.
על-פי גורמים ירדנים, המלך עבדאללה גם הזהיר את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מפני התקרבות לממשלת נתניהו והתערבות בנושא ירושלים והר-הבית. מקור פלשתיני בכיר מעריך כי גם אופציית העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים שנכנסה להקפאה עמוקה לא תהייה רלוונטית יותר בתקופת ממשלו של טראמפ, הרש"פ וירדן "יבעירו את המזרח התיכון" אם הנשיא טראמפ רק ישקול לבצע את המהלך הזה, הוא מסביר.
נראה כי ממשל טראמפ עסוק בצרותיו מבית והוא החל להבין כי השגת פריצת דרך מדינית במשא-ומתן הישראלי פלשתיני המוקפא היא כמעט משימה בלתי אפשרית.
ההדלפה בארצות הברית של ההתבטאות של יועץ הנשיא ג'ראד קושנר בנושא כי ייתכן שאין פתרון לסכסוך הישראלי פלשתיני משקפת את הלכי הרוח בסביבתו הקרובה של הנשיא טראמפ.
ברש"פ מקווים שהחקירות בארה"ב יובילו לעזיבתו של ג'ראד קושנר את הבית הלבן, מבחינתם, קושנר הוא תומך גדול של ממשלת נתניהו ומדיניות ההתנחלות בגדה ובמזרח ירושלים. ההצהרות האופטימיות של הנשיא טראמפ על "פתרון היסטורי" לסכסוך הישראלי פלשתיני ועל "עסקת המאה" נראות לפלשתינים ולמדינות ערב כהזויות וכתלושות מהמציאות המזרח תיכונית.
המהלך שעשה מחמוד עבאס בניתוק הקשרים עם ישראל מעיד על הערכתו כי שום פתרון מדיני לא יצמח מממשל טראמפ, המשבר האחרון בהר-הבית המחיש לו את זה היטב, ועל-פי גורמים בכירים ברש"פ הייתה זו "מתנה משמים" עבור יו"ר הרש"פ כדי לבצע את המהלך שהוא תכנן מזה זמן רב לנתק את הקשרים עם ישראל, הוא פשוט המתין בסבלנות להזדמנות המתאימה.
על-פי גורמים יודעי דבר בתנועת פתח, מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס איננו טוב,הוא התפכח מממשל טראמפ ומהאפשרות להשיג פריצת דרך מדינית, לכן הוא החליט לחזור לאסטרטגיית בינאום הסכסוך עם ישראל למרות התנגדות הממשל האמריקני.
בימים הקרובים צפוי חידוש הפניה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בנושא ההתנחלויות וניסיון להצטרף במעמד של מדינה ל 28 ארגונים בינלאומיים. לקראת כינוס העצרת הכללית של האו"ם בסוף ספטמבר ינסו הפלשתינים גם להניע מהלך של קבלת "פלשתין" לאו"ם במעמד של מדינה חברה. המציאות כרגע נראית מאוד שלילית, אין "אופק מדיני" ומחמוד עבאס עסוק בהישרדותו הפוליטית, הוא מתכנן לכנס את המל"פ ברמאללה במהלך חודש ספטמבר כדי לבחור ועד פועל חדש לאש"פ, ולקבל גיבוי למדיניותו החדשה האנטי ישראלית והמסתייגת מאוד מממשל טראמפ.
בממשלה הפלשתינית בראשות ראמי חמדאללה אמורים להתבצע 5 חילופי תיקים והמגמה הכללית של הרש"פ ותנועת פתח הינה להתכנס פנימה ולהתגבש בתוך אש"פ עם יתר הפלגים כדי להתמודד עם האתגרים של הקיפאון המדיני המתמשך.

תאריך:  07/08/2017   |   עודכן:  07/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלמה "עסקת המאה"?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא יהיה שלום גם בעוד 50 שנה
אקטואלי  |  8/08/17 13:09
2
יהיה פיצוץ שהאינטפאדה תראה
הגוי..  |  8/08/17 20:53
3
אין כלום כי לא היה כלום
אלטע קאקער  |  9/08/17 23:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מה קורה באגף הארנונה בעיריית ירושלים    לא לכיבוש    מיהו הריבון בהר-הבית?    ההצגה הכי טובה בעיר    שמגר - לא הכל פוליטיקה    ולקינוח פסוקו
עמוס ידלין
המשבר שפרץ סביב הר-הבית הסתיים בשלב זה, אך המאזן הכולל לגביו אינו משביע רצון משום שאין ספק שאירועים עם מאפיינים דומים יתרחשו בעתיד וחשוב יהיה לסיימם בפחות נזקים מדינים וביטחוניים למדינת ישראל, יש לקיים תהליך למידה ותחקור שאיננו חקירה המחפשת אשמים, אלא כזה החותר להפקת לקחים שיסייעו לקבינט המדיני-ביטחוני לתפקד טוב יותר במשבר הבא
יורם אטינגר
הערבים מרעיפים על הפלשתינים מלל, אך מעשיהם מתמקדים בכיוונים אחרים: עמידה בפני 1,400 שנות חוסר-סובלנות אלימה, פיצול, חוסר-ודאות והיעדר דו-קיום בשלום פנימי ובינערבי
יוני בן-מנחם
גורמים בפתח טוענים כי בגלל כוונתו לפרוש מהזירה הפוליטית בקרוב, עבאס שוקל ברצינות להתפייס עם תנועת חמאס. מהלך כזה יעניק לו גם את האפשרות לפרוש בכבוד כמי שלא ויתר לישראל וגם כמי שהצליח לחסום את יריבו המר מוחמד דחלאן
צ'לו רוזנברג
כל דרדק פוליטי היה צריך לדעת שנגיעה הכי קטנה בהר-הבית תצית מהומות    חומרי הבערה היו שם מזמן, ההסתה הפרועה של מנהיגי ציבור ערבים הלכה והתעצמה, הבידוד המדיני שבו נמצאת הרשות הפלשתינית בגלל נסיבות בינלאומית, ובמיוחד נסיבות אזוריות, וכל מה שהיה חסר הוא במהלך הבלתי מחושב והפזיז שתעשה ישראל כדי שההתלקחות תפרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il