X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשלת נתניהו מתקרבת במהירות לשליטה בכל רשויות השלטון: המחוקקת, המבצעת והשיפוטית; שני גורמים עדיין עומדים לרשות המיעוט כדי להתגונן - התקשורת החושפת לאור השמש את מעללי השלטון ונתיבי השחיתות הפועלים במסגרתו, ובמקביל לה דעת הקהל שצריכה לבוא לידי ביטוי בהפגנות מחאה. להפגנות כאלה אין מנוס, לא פעם, אלא לנהוג באלימות ואפילו בהפרת חוק, כדי למנוע השתלטות עוינת של השלטון המבקש להפוך את המדינה לנחלת רוֹדָנוּת השומרת את כוחה לנצח
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

שתי מלים קצרות מאפיינות את רוב המשטרים בעולם: דמוקרטיה ודיקטטורה. מנקודת הראות הישראלית, שכנראה תמיד חייבת להיות יוצאת דופן, שיטת הממשל בישראל נחשבת לדמוקרטיה שמשמעותה שלטון העם שבו יש לאזרחים זכות להשפיע על המדיניות במדינתם, אך בפועל אנו מתקרבים במהירות למעמד של דיקטטורה שבה הרוב השולט עושה כל מאמץ כדי לשלול את זכויות המיעוט.
החובה המרכזית של האזרחים החיים בדמוקרטיה היא לשמור מכל משמר עליה ועל עקרונותיה. הם יכולים לעשות זאת, לדוגמה, באמצעות הבעת דעות בפומבי, הפגנות מחאה, הצבעה בבחירות או במשאלי עם. דמוקרטיות של ימינו מעמידות במרכז תפיסת עולמן גם את ההקפדה על שמירת זכויות אדם כמו: הזכות לחופש הביטוי, זכות ההצבעה, חופש ההתאגדות, זכות הקניין וחופש התנועה.
דִּיקְטָטוּרָה, לעומת זאת, היא שיטת ממשל בה נשלטת המדינה על-ידי אדם יחיד או קבוצה של אנשים המרכזת בידיה כוח מוחלט, ללא הפרדת רשויות, כך שהדיקטטור (הרודן) שולט בשלוש רשויות השלטון: הרשות המחוקקת, הרשות השופטת והרשות המבצעת, למרבה השמחה עדיין לא הגענו לרודנות מוחלטת מן הסוג הזה אך למרבה הצער אנו הולכים ומתקרבים.
כדי להבין באיזו סכנה מדובר ניקח לדוגמה את שלטונו של בנימין נתניהו. הליכוד יחד עם שותפיו הקואליציוניים שולטים ברשות המחוקקת. עובדה: יו"ר הכנסת הוא איש הליכוד. ברשות המבצעת נתניהו דואג למנות את מקורביו לעמדות מפתח. למשל, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שהיה מזכיר הממשלה, הינו מקורב. המפכ"ל רוני אלשיך, איש השב"כ לשעבר, הינו נבחר של נתניהו. הרמטכ"ל גדי איזנקוט קיבל את אישורו האישי של נתניהו. כך גם ראש השב"כ נדב ארגמן הוא המומלץ של נתניהו. גם מבקר המדינה, מקורבו של עו"ד דוד שמרון, הוא מקורב למלכות. הדוגמה האחרונה היא כוונתו של נתניהו למנות לתפקיד נציבת שרות המדינה את עפרה ברכה, מנהלת האגף במשרד הפנים לביקורת ברשויות המקומיות והממונה על הפיקוח הכספי ברשויות המקומיות. ברכה, בדרך מקרה כנראה, היא האם של עובדת לשכת נתניהו.
דוגמאות להתפתחות הזאת לא חסרות והן מצביעות על המגמה: לשלוט בכל תפקידי המפתח ברשות המבצעת. נכון שברשות השופטת נתניהו אישית לא מעורב אך שותפתו הקואליציונית החשובה, שרת המשפטים אילת שקד, עושה ככל יכולתה כדי להגיע למעמד של הפוסק הבלעדי בכל ענייני מערכת המשפט והשופטים. מה באמת חושב הליכוד על בית המשפט העליון ניתן ללמוד מדברי הביקורת החמורים של שר התיירות יריב לוין שאמר על הנשיאה מרים נאור: "לפי ראייתה של הנשיאה בית המשפט אינו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית. הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, בו משתמשים אויבינו, כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה".
כל המעשים האלה מעידים שאנו מתקרבים למועד שבו הפוליטיקאים ישלטו גם ברשות השופטת. אני מאמין שבימי כהונתו של הנשיא אהרן ברק איש מבין הפוליטיקאים לא היה מעלה על דעתו להשמיע ביקורת בוטה שכזו כנגד הרשות שעליה אמר מנחם בגין, בהדרת כבוד, "יש שופטים בירושלים".
במשטר דמוקרטי מתוקן מתקיים עיקרון של הצבת גבולות לשלטון. מטרת העיקרון הזה למנוע עריצות שלטונית ושרירות-לב, שעלולות לבוא לידי ביטוי בפגיעה בזכויות האדם והאזרח, ואפילו בפגיעה בדמוקרטיה עצמה. כדי לממש את העיקרון הזה קיימים מנגנוני בקרה חוקיים שמטרתם לפקח על השלטון ולמנוע ניצול לרעה של כוחו.
למרבה הצער ככל שאנו מתקרבים למתכונת שלטון דיקטטורית כך מסוגלים השליטים, המתהדרים בכך שנבחרו בדרך דמוקרטית, אפילו להעלות להצבעה בכנסת הצעת חוק לביטול הדמוקרטיה. ומי ימנע בעדם לעולל תעלול שכזה?
שני גורמים שעדיין עומדים לרשות המיעוט כדי להתגונן, גם אם אין להם מעמד חוקי, אך יש להם חשיבות ציבורית רבה, הם התקשורת החושפת לאור השמש את מעללי השלטון ונתיבי השחיתות הפועלים במסגרתו, ובמקביל לה דעת הקהל שצריכה לבוא לידי ביטוי בהפגנות מחאה. להפגנות כאלה אין מנוס, לא פעם, אלא לנהוג באלימות ואפילו בהפרת חוק, כדי למנוע השתלטות עוינת של השליטים המבקשים להפוך את המדינה לנחלת רוֹדָנוּת פרטית השומרת את כוחה לנצח.

תאריך:  06/09/2017   |   עודכן:  06/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל: מדמוקרטיה לדיקטטורע
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אתה רציני ???
אתה צוחק עלינו ?  |  6/09/17 18:35
2
דור-און, מעתה אתה מתוייג כ...
ת"ב  |  6/09/17 19:28
3
שונאי ישראל ומשת"פיהם
מאוהבי ישראל  |  7/09/17 01:15
4
עמי דור-און, כנוכל מומחה, כותב
ב_שמואל  |  7/09/17 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
כך עושות ובוחשות בקלחת ממשלות זרות, גם ארגונים ומוסדות הקרויים "חברתיים", וביהמ"ש העליון עושה עמם יד אחת, נגד תושבים בדרום תל אביב, והופכים את חייהם לגיהינום מתמשך, תוך עימות מפורש ובוטה עם ממשלת ישראל ועם עצם האתוס הציוני
מתן פריידין
מספר עצות יישומיות שהינן פרי ניסיון של שנים בתחום זה, אשר יש בהן כדי לצמצם את הסיכון של הדיירים ולמקסם את האפשרויות להתחדשות עירונית בטוחה ומועילה
ציפורה בראבי
טוב שיש חגים, טוב שיש פסק זמן לטיפול בבעיות, מי כמונו יודע? אנחנו שאוהבים לדחות דברים ל"אחרי החגים", אז גם נתניהו... ובזמן שעם ישראל ישב שמח בחגו מול סיר הבשר יוכלו הנכים וחברים להביט בהבטחה הזאת... ולשמוח
ראובן לייב
הניסוי הגרעיני המוצלח שערכה צפון-קוריאה הוא ציון-דרך ברור לשליטים-עריצים אחרים בעולם שהשד האמריקני בעצם איננו נורא עד עדי כך כפי שהוא באמת מצטייר לעין כל. קחו, למשל, לדוגמה את אירן
יורם הר-לב
חוסר פעולה או הכלה של קוריאה גרעינית לא פחות מסוכנים מאשר התקפה על אירן    אני לא צופה שקוריאה הצפונית תפתח במלחמה כאשר ההתקפה אינה מכוונת אליה    לדעתי היא תמשיך לנסות ללכת על הסף, ולהדגים יכולות כדי להשיג הישגים בלי להסתכן במתקפה עליה    התקפה על אירן תשיג בין השאר הרתעה מול קוריאה הצפונית, לא תסבך את המערב עם סין ורוסיה, ותחזק את עוצמת ארה"ב בעולם גם לגבי סוגיות אחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il