X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"זאת חליפתך, זאת תמורתך, זאת כפרתך זה הכסף ילך לצדקה ואת תלכי לחיים טובים ארוכים ולשלום" - שנה אחרי שנה, שמעתי בטקס מיוחד, את תפילת הכפרות, מאבי היקר ז"ל, התרנגול שהתחלף עם השנים בכסף שהוכנס למעטפה ונתרם לבני ישיבה תלמידי חכמים, בידו הוא סובב אותו מעל ראשי במשך 3 פעמים, מכפר ומברך עמדתי בחרדת כבוד בלי לנוע
▪  ▪  ▪
טקס מיוחד [צילום: סבי ברנס/פלאש 90]

אין ספק שבעבר ניהלתי אורח חיים חרדי הרבה יותר מזה שאני מנהלת כיום. השינויים בתפישותיי ובהתנהגותי החלו בגיל התיכון, ולקח להם יותר מ-3 עשורים להתגבש ולהגיע למקום שבו אני כעת. אף פעם לא עניין אותי מי צם ומי אוכל, מי צם לשם שמים ומי צם לשם הגזרה, מי סופר שעות ומי חש בטוב, מי באופניים ומי צופה בסרטים ומי עושה חשבון נפש ומי יוצא לנופש. כל אחד ויום כיפור שלו. אך תמיד האמנתי שיום כיפור זאת הזדמנות אחת משותפת לכולנו - להפוך לאנשים קצת יותר טובים ממה שהיינו.
"זאת חליפתך, זאת תמורתך, זאת כפרתך. זה הכסף ילך לצדקה ואת תלכי לחיים טובים ארוכים ולשלום" - שנה אחרי שנה, שמעתי בטקס מיוחד, את תפילת הכפרות, מאבי היקר ז"ל. התרנגול, שהתחלף עם השנים בכסף שהוכנס למעטפה ונתרם לבני ישיבה תלמידי חכמים, בידו הוא סובב אותו מעל ראשי במשך 3 פעמים, מכפר ומברך. עמדתי בחרדת כבוד בלי לנוע.
זה התחיל כשהייתי זאטוטה, בת הזקונים במשפחה, אחרי הבישולים והניקיונות, אפיית לחם השקדים ועריכת השולחן לקראת סעודת המפסקת, היה מנהג הכפרות בביתי נפתח עם חמשת אחיי הבוגרים יותר, ממשיך באחיותיי, באמי ומסתיים בי, הקטנה. אין לי ספק שדווקא מתוך המקום הזה, של דקה וחצי בו מכפרים על עוון באמצעות התרנגול והכסף, הכרתי לראשונה את כוח החסד והצדקה, התובנה שיש לתת מבלי לחפש את התמורה, בביתנו היה נהוג לסיים את הסידורים האחרונים עד לשעת הדלקת הנרות - מול הנרות הדולקים, הגיעו בזה אחר זה התחינות, הבקשות, הרצונות והתפילות לגאולה שלמה מאת השם יתברך, כשהידיים מורמות כלפי מעלה ומרעידות את הנשמה ואז - בית הכנסת, שם תמיד התכסיתי בגעגוע הגדול שלי, למה שכתוב בתוך ספר המחזור של כיפור.
אני לא יודעת אם באותם הימים בהיותי ילדה הבנתי את משמעות האמונה האמתית, אבל את המלים והמנגינות אהבתי אהבה חזקה, ומשהו מהן יישאר עמי כנראה לעד. כמה נרגשת הייתי להיות אחד מכמה מאות אנשים ששרים את "אבינו מלכנו" את "אדוני אל רחום וחנון" "אדון הסליחות" במלוא גרון ובכוונה מלאה... באותם רגעי קדושה בחנתי לעצמי את רשימת החטאים המלאה ב"על חטא שחטאנו" תוך שאני בודקת בסוד על איזה מהם בטוח עברתי, על איזה בטוח לא, ועל איזה אולי כן ואולי לא... איזה כיף היה לגלגל בפה את "אשמנו בגדנו" ושל "יעלה תחנוננו מערב"... כמה נפלאים הדימויים ב"כי הנה כחומר ביד היוצר" וב"כי אנו עמך ואתה אלוהינו"... מה נשאר לי מכל הרגשות והזיכרונות הללו? קשה לומר. אבל העונה הזו, העונה של אלול-תשרי, היא עונה מלאת חשבון נפש עבורי, ואני מקווה שכך יהיה תמיד.
יש כאלו שנוח להם לעשות את חשבון הנפש דווקא ביום הכיפורים כדי להרגיש חלק מקבוצה. אני חושבת שחשבון נפש צריך להיעשות כל הזמן, וביום כיפור בתשומת לב מיוחדת, צריך לבדוק את עצמנו מחדש. לתת לעצמנו דין וחשבון על "הסליחות" שביקשנו. האם נעשו נכון? האם נאמרו בזמן המתאים, בצורה הנכונה ומה קרה עם זה? מה השתנה אצלי ומה השתנה אצל האחר, במציאות שבה האגואיזם תפס כל חלקה טובה, ומושגים לא ברורים מכתיבים לכולנו את המחשבה. אנו מכירים מקרוב את הטעות הנפוצה, שבה כל אחד חושב שהוא הכי טוב מכולם, שהוא הראוי מכל אחד אחר, שהוא החכם מבין כולם. במציאות הרוחנית לא כך הם פני הדברים. כל אחד מאתנו הוא מיוחד בדרכו שלו, בייחודיות שלו, כל אחד מאתנו נבחר לעזור לזולת, לשרת את מי שצריך. לסייע בקירוב הלבבות, בגילוי אהבת האחים והערבות ההדדית בין כולנו.
מסתבר כי אנחנו רחוקים, ולצערי, איננו ממלאים את חובתנו המוסרית, לא כלפי העם ולא כלפי עצמנו. ביום כיפור חייבים לעצור רגע, להביט בתוך הלב שלנו פנימה, ורק אז אולי נראה את פנימיותנו, שמושכת אותנו אל ארץ ישראל, ומושכת אותנו אל העם הזה, שאבד מדרך. המציאות תשתנה באמת רק כאשר נפסיק להתעלם מהמציאות הקשה, ונפסיק להפנות עורף איש לרעהו. הדברים ישתנו רק כאשר נביט אל מציאות חיינו כאן.
ביום הכיפורים הזה, עלינו לבדוק מה חלקנו בשינויים שמתרחשים בעם הזה, ולקבל על עצמנו בשנה הבאה, את הצורך, הרצון והיכולת להשפיע, לדאוג, להיות עם מאוחד ומיוחד באמת. וכשנביט מעלה, על ממשלתנו ומנהיגנו, נדע שההשתקפות הטובה שלהם, באה מלמטה, מהעם עצמו שהתגבר, למד, ונושא בנטל וממלא את תפקידו.

תאריך:  24/09/2017   |   עודכן:  24/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זאת חליפתי, זאת תמורתי, זאת כפרתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אני לא עושה כפרות עם תרנגול
אטילה ההוני  |  25/09/17 17:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ציפי לידר
יומולדת שמח למין האנושי    להיות דייר ואורח בבית ה'    מה לומדים ממשל התפוחים?    להיות בשמחה תמיד    מעט מן האור    וּלקינוח זמן אלו"ל
שמחה סיאני
רק אלוהים מסוגל לסלוח להם על עוונותיהם, עם או בלי צום ותפילות, כי הוא מעלה את החוזרים בתשובה האמתיים למדרגה הגבוהה מזו של צדיקים גמורים    רק הוא בעל אורך רוח כזה ורחמים גדולים על החוטאים האלה, אך יש לו תנאי, שהתפילות תהיינה בכוונה ומכל הלב    אותו אי-אפשר לרמות"!
אולגה רז
הקטינו את מגוון האפשרויות, אכלו כמויות קטנות, שתו הרבה שתייה ללא סוכר והכי חשוב קבלו החלטה בריאה לאכול במידה
ציפורה חלפון
זאת שנה שלמדתי להעריך את אלו שעזרו לי בימים קשים ולמחוק לצמיתות את מי שהביא אותי למצבים קשים    השנה הבנתי כי אמונה זה לא מצב שצריך להבין אותו, אמונה זה משהו שצריך לשאוף אליו    שנה שבה הבנתי "בקום ותעשה", לא לוקחים אותך לקונצרט? כתוב שירים, נגן! פשוט עשה!
איתן קלינסקי
העימות ההולך ומתעצם לצד תחושות של סכנה קיומית הגבירו והעצימו את תודעת השנאה כלפי בני העם האחר החי בתוכנו. ואין מעמד מתאים הקורא לשינוי תודעתי מאשר מעמד התפילה בראש השנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il