X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחמוד עבאס תיעל את הפלשתינים למצב מדיני קשה, הוא נכשל בהשגת המטרות המדיניות של אש"פ ולא קרא נכון את מפת השינויים האזוריים והבינלאומיים. תוכנית השלום שמגבש הנשיא טראמפ היא "חבל ההצלה" של יו"ר הרש"פ גם אם אינה עונה על כל דרישותיו
▪  ▪  ▪
עבאס. תבוסה מדינית [צילום: פלאש 90]

ככל שחולף הזמן מתברר כי ההנהגה הפלשתינית של אש"פ או הרש"פ בראשותו של מחמוד עבאס נחלה תבוסה מדינית מוחצת לא רק בעיני רבים מהישראלים אלא גם בעיני רוב הפלשתינים בשטחים ובפזורה.
סקרי דעת הקהל הפלשתינים האחרונים מוכיחים זאת, שני שלישים מתושבי השטחים סבורים כי מחמוד עבאס צריך להגיש את התפטרותו ולפנות את מקומו, מי שזוכה למקום הראשון בפופולריות שלו כמנהיג הפלשתיני הבא הינו מרוואן ברגותי, מזכ"ל פתח לשעבר, המרצה עונש ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים.
ישראל מעדיפה את מחמוד עבאס על פני כל הבכירים האחרים בתנועת פתח, על-פי גורמי הביטחון של ישראל הוא מתנגד לטרור ולאלימות ועד לאחרונה קיים באדיקות ובקפדנות את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל עד כי הנשיא טראמפ מצא לנכון לשבחו על כך בפומבי.
אולם, הפופלריות של מחמוד עבאס בשטחים היא בשפל, שלטונו נתפס בידי רוב הפלשתינים כשלטון דיקטטורי ומושחת המדכא את זכויות האדם. מחמוד עבאס נחשב למנהיג חלש וחסר כריזמה שכל מה שעומד בראש מעייניו לקראת סוף דרכו הפוליטית הוא הדאגה לעתיד הכלכלי של משפחתו ושמירה על האינטרסים העסקיים של שני בניו יאסר וטארק.
נאומו האחרון של מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם סימל את כישלון הסכמי אוסלו אחרי 24 שנים, שיו"ר הרש"פ היה האדריכל שלהם ואף חתם עליהם בטקס בוושינגטון.

קריסת אופציית שתי המדינות

בנאומו באו"ם הודה מחמוד עבאס בקריסת פתרון שתי המדינות ואמר: "הרס פתרון שתי המדינות מציב אותנו בפני אופציית המדינה האחת-מהנהר עד הים עם זכויות שוות". גם ד"ר סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, דרש בשבוע שעבר ממיטת חוליו כי התחליף לפתרון שתי המדינות יהיה מתן זכויות שוות למוסלמים, לנוצרים וליהודים ב"פלשתין".
שניהם כאחד נמנעו מהזכרת תוכנית החלוקה של האו"ם והחלטה 181 שלו שקבעה כי תוקם "מדינה יהודית" לצד מדינה ערבית בפלשתין. מחמוד עבאס לא מוכן לקבל את העיקרון שישראל היא "מדינה יהודית" גם על-פי החלטת האו"ם ומעדיף להתעלם ממנה.
נראה כי הרש"פ איננה מוכנה לגלות שום פרגמטיות מדינית ונצמדת בכוח ל "קווים האדומים" שלה כשהמינימום מבחינתה הינו הקמת מדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים והריבונות על הר-הבית הינה בידיה.
ההנהגה הפלשתינית פוסלת כל אפשרות אחרת של הסדרי ביניים לצורך יצירת יחסי אמון עם ישראל כמו למשל הקמת מדינה פלשתינית בגבולות זמניים כפי שקובע השלב השני של "מפת הדרכים" או אוטונומיה מורחבת.
במצב כזה שבו קובע מחמוד עבאס את העיקרון "הכל או כלום", הוא דוחק את עצמו לפינה מבחינה מדינית מכיוון שהממשל הנוכחי בארה"ב שונה לחלוטין ממשל אובמה בהתייחסותו לסכסוך הישראלי-פלשתיני ביחסו להתנחלויות ולהקמת מדינה פלשתינית עצמאית.
מחמוד עבאס חישק את עצמו בחישוקים מדיניים שמונעים ממנו את כושר התמרון והמשא-ומתן, בהיעדר אופציה מעשית מבחינתו לחדש את "המאבק המזויין" נגד ישראל או לדחוף לעבר אינתיפאדה חדשה הוא נותר תלוי באוויר ונתון לחסדי התוכנית המדינית החדשה שאמור להציג ממשל טראמפ לצדדים עד סוף השנה.

אסטרטגיה פלשתינית חדשה

ממשלת ישראל הנוכחית מתנגדת להקמת מדינה פלשתינית עצמאית, על-פי דברים שאמר ראש הממשלה נתניהו הוא מוכן לתת לפלשתינים "פחות ממדינה" או "מדינה מינוס" כשהשליטה הביטחונית לאורך בקעת הירדן תישאר בידי ישראל וכן הריבונות על כל ירושלים.
ההנהגה הפלשתינית דחתה בעבר הצעות נדיבות יותר כמו למשל הצעתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, דבר שרק החמיר יותר את מצבה. ממשל טראמפ מסנדל את הרש"פ, הוא ניטרל את האסטרטגיה של מחמוד עבאס לבינאום הסכסוך ולא מאפשר לו לגרור את ישראל למוסדות הבינלאומיים או להיעזר באירופה כדי להביא לכינוסה של ועידה בינלאומית.
מחמוד עבאס מודע היטב לעובדה כי במשך 12 שנות שלטונו הוא נכשל מבחינה מדינית בניסיונו לכופף את ישראל, בתקופתו אומנם התקבלה "פלשתין" כמדינה לא חברה באופן מלא באו"ם אך הוא לא הצליח להביא לנסיגת ישראל מהגדה וממזרח ירושלים.
שעון החול הולך ואוזל והוא מחפש לגלגל את האחריות לכישלון ממנו והלאה באמצעות כינוס המועצה הלאומית של אש"פ (מל"פ) כדי לקבוע אסטרטגיה פלשתינית חדשה. מחמוד עבאס החזיר את הפלשתינים לנקודת ההתחלה, אם יבטל את הסכמי אוסלו ואת ההכרה בישראל, הקהילה הבינלאומית לא תקבל זאת והוא מסתכן בכך שישראל תשתלט גם על שטחי A בגדה ותפרק את הרש"פ.
אחת האפשרויות העומדות בפני מחמוד עבאס היא ללכת למהלך של פיוס לאומי עם חמאס, חזרה לרצועת עזה לשלטון אזרחי ועריכת בחירות לפרלמנט ולנשיאות. גם אם המהלך הזה יצליח הוא לא יביא לידי השגת מטרותיו המדיניות מישראל והקמת מדינה פלשתינית שבירתה היא מזרח ירושלים. יו"ר הרש"פ חושש מאוד מהמהלך הזה מכיוון שהוא יחזק מבחינה פוליטית את חמאס הדורשת ייצוג הולם באש"פ ובמל"פ במסגרת הפיוס.
לכן, מחמוד עבאס דוחה את כינוס המל"פ שוב ושוב, הוא נמצא במלכוד מכיוון שאיננו רוצה את תנועת חמאס בתוך אש"פ, השואפת להשתלט גם על הגדה, ומאידך-גיסא אין לו על מי לגלגל את האחריות למצב המדיני העגום של הפלשתינים. מכל הדיבורים של מחמוד עבאס על אסטרטגיה פלשתינית חדשה בנושא הסכסוך עם ישראל לא יישאר כנראה הרבה. הוא תיעל את עצמו למצב קשה וכפי שהדברים נראים כעת, התוכנית המדינית שמגבש הנשיא טראמפ אמורה להיות באופן פרדוקסלי "חבל ההצלה" של מחמוד עבאס מבחינה מדינית.
גם אם התוכנית האמריקנית החדשה לא תענה על ציפיותיו הוא ייאלץ "לבלוע את הצפרדע", ינסה להיאחז בה ולנהל עליה משא-ומתן עם הממשל ועם ישראל אחרת יצטרך להודות בכישלונו, כרגע אין לו שום ברירה אחרת.

תאריך:  26/09/2017   |   עודכן:  26/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכישלון של ההנהגה הפלשתינית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עיניים להם ולא יראו? למה עוד י
ב_שמואל  |  26/09/17 18:45
2
אתה מסרב לראות את המציאות
חכם חנוכה  |  26/09/17 20:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
מחבל חמוש באקדח ובסכין רצח שני מאבטחים ולוחם מג"ב בשער הישוב    מחבל בן 37 ניצל כניסת פועלים בבוקר והפתיע את קרבנותיו מערוץ נחל סמוך
יוני בן-מנחם
להסכם הפיוס בין פתח וחמאס יש יתרונות וחסרונות בכל הקשור לאינטרס המדיני והביטחוני של ישראל. חמאס מסרבת להתפרק מנשקה וישראל תצטרך לקבוע את עמדתה אם ההסכם יכנס להילוך גבוה
איתמר לוין
ביהמ"ש: המועצה המקומית רשאית לקבוע שתינתן עדיפות ברכישת מנויים לתושביה - אך עליה להקצות לפחות 10% מהם לתושבי חוץ, כולל מיישובים ערביים
איציק וולף
ארגון שורת הדין טען במכתב שנשלח למפכ"ל המשטרה כי בכרי השוהה בלבנון עבר על החוק למניעת הסתננות האוסר שהיה במדינות אויב    עו"ד דרשן לייטנר: גיעה העת שבכרי ילמד שלא כל אקספוזיציה זוכה להגנה של חופש הביטוי
רון בריימן
"תנאי הכרחי לאיוולת הוא שהיו בעת שנעשה המעשה אנשים ששללו אותו" ולא "מה שנראה איוולת בדיעבד"    תנאי זה מתקיים לגבי מעשה/מחדל אוסלו    על כן אין ההחלטה על מחדל נורא זה יכולה להיחשב כהחלטה חכמה, אלא כהרפתקה בלתי אחראית, שנעשתה ללא הערכת הסיכונים הגלומים בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il