X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביום הכיפורים אנו בצד השני של המתרס, לא פועלים כלל, מכונסים במקומנו, משתאים לנוכח המראה הנורא כיצד מידותיו של הקב"ה פולשות משמי קדם וסוחפות בדרכן את הרע ומשליכות אותו אל מצוקי העזאזל. עיצומו של יום מכפר ולא תשובת האדם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

על יום הכיפורים נאמר: "ימים יצרו (ולא) ולו אחד בהם" (תהילים קל"ט, ט"ז). הכתיב הוא "ולא" כי אין דוגמתו בכל ימות השנה, והקריא הוא "ולו" מפני שהוא מיוחד לשמו יתברך וזה יחודו מכל הימים. יש הדורשים פסוק זה על השבת ויש הדורשים זאת על השנה השביעית (מדרש תנחומא פרשת במדבר סימן כ'). שתי המעלות קיימות בזאת השנה יום הכיפורים ויום השבת.
חז"ל אמרו על פסוק זה בתנא דבי אליהו רבה ה': "ימים יצרו" אלו שס"ה ימות החמה, "ולו (לקב"ה) אחד בהם", זהו יום הכיפורים. הווי אומר, יומו של הקב"ה שבחר לו מכל הימים. ומוסיפה הגמרא במסכת יומא (כ', ע"א) שיש שס"ה ימים בשנה. ו"השטן" בגימטריה שס"ד. מכיוון שביום הכיפורים אין לו רשות לקטרג, נמצא שזהו יומו של הקב"ה ולא יומו של השטן. בתנא דבי אליהו רבה, א' מובא על הפסוק "ימים יצרו" שמכל הימים בשנה בחר הקב"ה לחלקו את יום הכיפורים הקדוש. יום זה ספוג ברוחניות, בקדושה ובטהרה. בכוחו ועל ידו מתכפרים העוונות. על זה נאמר: "כי ביום הזה" על-ידי היום הזה, כוחו וסגולתו של יום הכיפורים, "יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם".
אופיו של יום הכיפורים כיום יחיד ומיוחד שונה הוא מכל ימות השנה. כל הימים נתן אותם הקב"ה לבני אדם. יום אחד בשנה, יום קדוש וטהור, יום של כפרת נפש השאיר הקב"ה לעצמו, כביכול לא יצר אותו כפי שעולה מן הכתוב "ימים יצרו ולא אחד בהם", את היום הזה לא יצר אלא השאיר אותו בחיקו.
להבנת הדברים: כל הימים "יצרו", לכל יום בשנה ניתנה יצירה' - אופי מסוים, מסגרת וסדר כפי שכל דבר נברא בעולם. יום הכיפורים מופקע מכל גדר וצורה כי הוא לא נוצר, הוא נשאר בחיקו של הבורא. יום זה אינו קיים במערכת הזמן הרגילה שבאה לאפשר פעולת אנוש. ביום הכיפורים לא נדרשת כלל פעולת אדם.
אם נשווה את ראש השנה ויום הכיפורים זה לזה נמצא ששני ימים אלו שונים אחד מהשני בתכלית השינוי. ראש השנה הוא יום המלכת הקב"ה על עם ישראל, "אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם". השיא של מסירת העולם לידי האדם היא אותו רצון של הקב"ה להיקרא מלך. כיוון שאין מלך בלא עם, הרי שהכול תלוי באדם. בראש השנה אנו אלה הממליכים את הבורא עלינו. לעומת זאת, ביום הכיפורים אנו בצד השני של המתרס, לא פועלים כלל, מכונסים במקומנו, משתאים לנוכח המראה הנורא כיצד מידותיו של הקב"ה פולשות משמי קדם וסוחפות בדרכן את הרע ומשליכות אותו אל מצוקי העזאזל. עיצומו של יום מכפר ולא תשובת האדם.
במסכת יומא (פ"ה, ע"ב) נאמר: "דתניא, רבי אומר: על כל עבירות שבתורה, בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה, יום הכיפורים מכפר, חוץ מפורק עול, הלועג על חברו, מגלה פנים בתורה ומפר ברית בשר, שאם עשה תשובה - יום הכיפורים מכפר, ואם לא עשה תשובה, אין יום הכיפורים מכפר".
מדברי הגמרא ניתן להבין את דעתו של רבי יהודה הנשיא ש"עיצומו של יום הכיפורים מכפר" אף בלא תשובה. כיצד אפשר להבין את המשמעות של כפרה ללא תשובה. אלא יש להסביר זאת ברוח הימים הנוראים, מי שזוכה לעמוד ולכוון תפילתו לפני ריבון העולמים רוח של טהרה אופפת אותו ותשובתו באה ממילא. גם לפי רבי יהודה מדובר באדם המכיר במהותו של היום קדוש והוא אינו פורק עול. אלא, שאין לו את כוחות הנפש לקבל קבלה לעתיד. אולם, הואיל והוא נכנס לעצם היום הזה סמוך ובטוח הוא רבי יהודה שאדם זה לא יסתלק מהיום הקדוש ללא הרהורי תשובה.

תאריך:  28/09/2017   |   עודכן:  28/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חיים שטנגר
על-רקע יום הכיפורים המתדפק על דלת ומזכיר לנו, כי הגיעה העת לחשבון נפש חשבון נפש של היחיד עם אלוקיו וחשבון נפש של היחיד עם כל מי שבא הוא במגע, במרוצת השנה האחרונה, עם הסובב והנסבב מבקשים אנו לייחד מילים מספר על מחיקתו המהירה של העבר, בעירנו, תל אביב של פעם ועל דברים שיש להם קיום ומהות נצחית
אולגה רז
כל מה שצריך לדעת על תזונה: לפני הצום, בארוחה המפסקת ובשבירת הצום    מומלץ להיוועץ ברופא במידת הצורך
עליס בליטנטל
לשנה החדשה נאחל לכל עם ישראל להתעלות מעל השנאות הבלתי מובנות של איש לרעהו, ללמוד לאהוב את הזולת ולהתחשב בכל צרכיו באשר הם. בלי כפיה מכל סוג. רק כך נמצק את ישותנו הלאומית ואת עתידנו כאן
יצחק מאיר
פיוס, יהודים, פיוס, לפחות עד שעת גמר ההתייצבות של האומה כולה לפני בית הדין המשתף אחים ואחיות בחסד של עשיית חשבון נפש
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מסורת, מסורת: סליחות בכותל    תנ"ך לַכֹּל    ארבעת המינים - על כשרוּת צוהר שמעתם?    עובד פלשתיני? אֵמון בע"מ    וּלקינוח פסוקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il