X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ז'אן לוק גודאר הוא במאי נערץ על-ידי הצרפתים וגם ע"י כלל שוחרי הקולנוע שרואים בזרם "הגל החדש" נקודת מפנה בקולנוע העולמי. הוא קנה את עולמו בסרט "עד כלות הנשימה" עם ז'אן פול בלמונדו. אך שינה כיוון עם שני סרטים נוספים: "הבוז", ו"הסינית"
▪  ▪  ▪
עד כלות הנשימה

פריז 1967. ז'אן לוק גודאר, יוצר הקולנוע הצרפתי המוביל בדורו, נמצא בשלהי צילומי הסרט "הסינית", עם בת זוגו אן ויאז'מסקי, הצעירה ממנו ב-20 שנה, ודרך מבטה וקולה (וויס-אובר) בסרט אנו לומדים על גודאר.
ז'אן לוק גודאר (נולד 1930, חי עדיין) הוא במאי נערץ על-ידי הצרפתים וגם ע"י כלל שוחרי הקולנוע שרואים בזרם "הגל החדש" נקודת מפנה בקולנוע העולמי. הוא קנה את עולמו בסרט "עד כלות הנשימה" עם ז'אן פול בלמונדו. אך שינה כיוון עם שני סרטים נוספים: "הבוז", ו"הסינית".
הדמות הנשקפת לעיננו בסרט היא של במאי אובססיבי, נרגן, בעל אגו טריפ, השקוע בקונספט המהפכה, הרבולוציה. לא חשוב היכן, סין, פלשתין, אצל הכורדים, האינדיאנים, וכמובן, מרד הסטודנטים ב-1968. המון עם גודש את רחובות פריז, עדיין בלי לדעת למה ואיך. רק כאשר הפועלים מצטרפים לתמונה מתקבלת המהפכה האמיתית, הצודקת, לכאורה.
גודאר נסחף עם ההמון, רוצה להיות "אין" כמו הצעירים המפגינים וכבר רואה עצמו זקן. בנאום מול סטודנטים נחשפת דמותו האמיתית: אנטישמי, שונא יהודים ושונא ישראל. "היהודים של היום הם הנאצים של אתמול".
התמזל מזלו ונולד לתוך תקופה שביקשה לשנות סדרי בראשית, גם בקולנוע-זרם "הגל החדש". לדבריו, טריפו הוא "רומנטיקן", מתאים לסיפורי משרתות, אבל הוא, גודאר, המהפכן האמיתי. לבסוף הוא אף מציע לעשות סרט בשיטה דמוקרטית: כל יום כל הצוות מחליט מה יצלמו. הדבר גורם להוצאות מיותרות וסחבת בזמן, אבל גודאר נאלץ להיכנע לתכתיבים הדמוקרטים שהוא עצמו הטיף להם.
הפילוסופיה שלו מכתיבה את דרכו האמנותית. "רק לא להיות כמו כולם, לא להיות בורגני". בינתיים הוא סועד עם חבריו במסעדה יוקרתית...
גם ביחסיו עם אשתו היפה והצעירה ממנו ב-20 שנה מתגלה דמותו הצבועה. מי שמבקש חופש טוטלי מכבלים מקנא לאשתו ודורש ממנה ללכת אחריו בעיניים עצומות. אנחנו ממש נושמים לרווחה כאשר אן היפה והכנועה מראה סוף-סוף סימני התנגדות למשטר הטוטליטרי שלו ומחליטה לעזוב אותו.
מעניין גם יחסו לפסטיבל קאן. גודאר רוצה לבטל אותו לגמרי ומסתפק בזה שהוא בוטל בשנה זו 1968, עקב מהומות הסטודנטים ו"המהפכה". כיום זהו אחד הפסטיבלים הנחשבים.
יתכן שהשחקן לואי גארל מחקה את דמותו של גודאר כפי שהייתה במציאות. ואכן, הדמות היא לרוב בלתי נסבלת (גם בשל הפגם המכוון בהיגוי המילים). ואולי זו אחת הסיבות לכך שהעניין בסרט מידרדר והולך ככל שהדמות נעשית שלילית יותר . גם בסצנה המעניינת עם ברנרדו ברטולוצי כבמאי צעיר, גודאר יוצא נגדו ומשמיץ אותו (מתוך קנאה?).

גודאר, מיצג "הגל החדש"

"הגל החדש" בצרפת הוא למעשה המשך ישיר של "הריאליזם החדש" בקולנוע האיטלקי, שהיה בזמנו מוביל בקולנוע העולמי (פליני, אנטוניוני). זרם זה דגל בצילום בשטח, לא באולפן, של אנשים פשוטים, לא כוכבי קולנוע, קולנוע שמייצג את העם הפשוט. לרוב היו יוצאים עם מצלמת כתף ללא דולי וגלגלים, דבר שגרם לצילום להיות קופצני ובלתי יציב, אך "טבעי", לגירסתם.
עד כלות הנשימה (בצרפתית ( À bout de souffle הוא סרטו הראשון (1960) באורך מלא של ז'אן-לוק גודאר, ונחשב לסרט מפתח בתנועת" הגל החדש" בקולנוע הצרפתי. הסרט, שמבוסס על סיפור שכתב פרנסואה טריפו, והעלה את השחקן ז'אן פול בלמונדו למעמד של כוכבות, יצא לאקרנים כשנה אחרי צאת סרטו של טריפו 400" המלקות, " וסרטו של אלן רנה" הירושימה אהובתי ." שלושת הסרטים הללו, יחד עם הסגנון הוויזואלי המיוחד והעריכה החדשנית בסרטו של גודאר, הביאו את ההכרה העולמית בתנועת "הגל החדש הצרפתי."
כידוע, הרבה הישגים נובעים לגמרי במקרה, ממציאת דרך להתגבר על מכשולים, קשיי תקציב וכד'. אחד המאפיינים את הסרט הזה הוא תופעת הג'אמפ-קאט, חיתוך בלתי מהוקצע בעריכת הקטעים, דבר שהוא לא ייתכן בקולנוע האמריקני, הדורש עריכה וצילום בידי צוות מיומן. המבקרים העלו על נס את הטריק הזה של גודאר וסימנו אותו כסממן קולנועי של הגל החדש, אולם בשיחה עם הבמאי הצרפתי המוערך ז'אן פייר מלוויל מתגלית האמת הפשוטה: גודאר ביקש את עצתו של מלוויל כיצד לקצר את הסרט לאורך המקובל להפצה. מלוויל יעץ להוריד סצנה שלמה שהאטה את קצב הסרט, אבל גודאר בחר לחתוך קצת פה ושם בעריכה גסה, וכך נוצר אפקט הג'מפ-קאט המדובר של גודאר...

הבט אקטואלי

לסרט שנעשה עכשיו אך משקף את שנת 1968, יש גם הבט אקטואלי, כיום: כנראה אלימות של שוטרים היא דבר מובנה בתפקיד. יש כאן גם ויכוח על מהות הקולנוע: האם עליו לבדר, כי נמאס לנו לראות את הצרות שלנו גם בקולנוע, או עליו להיות פוליטי, עכשווי, עם אמירה חברתית. מזכיר את "פוקסטרוט" שלנו? בסרט נשמעות קריאות גנאי נגד הנשיא דאז, שארל דה גול והבא אחריו, פומפידו. האם ייתכן לפסול אותו בשל כך? כך גם צילומי העירום, נשי וגברי (חזיתי), לא צונזרו בסרט, כפי שדורשת שרת התרבות מסרט ישראלי.
לראות או לא? כן, לראות. זהו סרט היסטורי כללי מחד-גיסא, עם דגש על היסטוריה של הקולנוע, מאידך-גיסא.

תאריך:  26/09/2017   |   עודכן:  27/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופטות יעל אנגלברג-שהם ונטע רות סיימו את כהונתן במינוי זמני בבית הדין הארצי, חזרו לבתי הדין האיזוריים - והצדדים מחכים במשך שנים לפסקיהן    באחד המקרים ניתן פסק הדין הסופי 11 שנים לאחר שהחלו ההליכים    דוברת בתי הדין: היה עומס בשל אי-מינוי שופטים; השלמת פסקי הדין נמצאת בראש סדר העדיפות
פרופ' נעים שחאדה
מחלת הסוכרת מהווה גורם סיכון להתפתחות סיבוכים שונים בזמן צום ממושך וחלק מחולי הסוכרת מפתחים, לצערנו, סיבוכים מסכני חיים, כמו ירידה או עלייה חדה ברמות הסוכר בדם, מצב של חמצת בדם (DKA), מצבי יובש וקרישיות יתר בדם
איתמר לוין
כמו תמיד, תיקי תביעות קטנות מצריכים סבלנות שלא תפגע ביעילות - ולאלישבע חן יש אותם בשפע. כך היא מסיימת סכסוך שכנים וגם מגיעה למסקנה שתביעה על תיקון טלוויזיה הוגשה נגד האדם הלא-נכון
אלי אלון
"הבית הגדול" במשמר העמק -בנין היסטורי מיתולוגי ששימש במשך למעלה מחמישה עשורים כמבנה המרכזי של המוסד החינוכי במשמר העמק יהפוך מעתה לשמש כמבנה משרדים של מזכירות הקיבוץ.
איציק ספיר
אל לנו להישאר אדישים לתקלה זו, שכן במקרים כאלה אנו יודעים כיצד התקלה ומקווים שסיומה יהיה קרוב, אך ישנה אפשרות כי תקלה אחת תוביל לאחרת, וכך נשאר עוד ימים רבים עם מאגר החרום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il