X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנשיא טראמפ מנסה לתקן את שגיאות הנשיא אובמה בכל הקשור להסכם הגרעין ותוכנית הטילים הבליסטיים של אירן. נאומו של טראמפ היה מסר מדיני חשוב לאירן והכדור עובר כעת למגרשו של הקונגרס שאמור להחליט בסוגיית הטלת סנקציות חדשות נגד אירן
▪  ▪  ▪
טראמפ. אסטרטגיה חדשה [צילום: איוואן ווצ'י/AP]

הנשיא טראמפ התייצב בסוף השבוע באומץ מול המצלמות בבית הלבן ונשא נאום לוחמני נגד אירן שבו הודיע על אסטרטגיה חדשה מולה שנועדה למנוע ממנה פיתוח נשק גרעיני ולנסות ולנטרל את תמיכתה בטרור ולצמצם את ניסיונות ההתפשטות שלה במזרח התיכון.
מתנגדיו של טראמפ בארה"ב מאשימים אותו כי נאומו היה "היסטרי ומסוכן" ומזהירים כי נסיגה חד-צדדית של ארה"ב מהסכם הגרעין עם אירן עלולה לפגוע באמינות של ארה"ב ובאינטרסים הבינלאומיים שלה, לבודד אותה ולסכן את ביטחונה הלאומי. אולם, הנשיא טראמפ רואה את הדברים אחרת, הוא מקבל את העמדה הישראלית ואת עמדת המדינות הערביות המתונות ובראשן סעודיה כי הסכם הגרעין העניק לאירן "רוח גבית" והגביר את הסכנה ליציבות במזה"ת.
טראמפ צודק בניתוח שלו כי הסכם הגרעין איננו מונע מאירן נשק גרעיני אלא רק דוחה את פרויקט הגרעין האירני הצבאי למספר שנים. בינתיים, בתקופה הזו שבה היא מוגבלת בתחום העשרת האורניום, מפתחת אירן את פרויקט הטילים הבליסטיים שעליהם היא תוכל להרכיב, בבוא העת, את ראשי הקרב הגרעיניים.
אי הכללת סעיף בהסכם הגרעין האוסר על אירן לפתח טילים בליסטיים ארוכי טווח הייתה אחת הטעויות הקשות של הנשיא אובמה. בניגוד להודו ופקיסאטן שיש להן נשק גרעיני, אירן איננה רוצה ביכולות הגרעיניות רק מסיבות של כבוד לאומי כדי להצטרף למועדון המדינות שיש להן את היכולות האלה, היא מעורבת באופן עמוק בעימותים בסוריה, עירק, לבנון ותימן והיא עלולה להשתמש ביכולות הגרעיניות נגד הבסיסים הצבאיים האמריקנים במזה"ת,נגד מדינות ערב הסוניות ונגד ישראל שאותה היא אומרת בגלוי כי יש למחוק מעל פני האדמה.
ישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות (מאע"מ) בירכו על נאומו של הנשיא טראמפ, צריך להמתין עתה ולראות מה יהיו ההשלכות של הנאום על צעדיה של אירן בשטח.
הנשיא האמריקני מנסה למעשה באסטרטגיה החדשה שלו לתקן את שגיאותיו של קודמו בתפקיד הנשיא ברק אובמה.
בעוד גרמניה, בריטניה וצרפת חוששות כי ביטול הסכם הגרעין יחזיר את אירן להעשרה מהירה של אוראניום ופיתוח יכולות צבאיות החליט הנשיא טראמפ להרחיב את מסגרת העימות עם אירן מבלי לסגת בינתיים מהסכם הגרעין. הוא קבע בנאומו כי אירן הפרה את הסכם הגרעין וכי פעולותיה מאיימות על האינטרסים הביטחוניים האמריקנים והודיע כי איננו מאשרר כי אירן עמדה בהתחיבויותיה על-פי ההסכם, טראמפ העביר את הכדור לידי הקונגרס שיש לו 60 יום כדי לדון ולהחליט אם יטיל סנקציות בגלל הפרת ההסכם.
הנשיא טראמפ נקט בצעד מעשי חשוב כאשר הודיע על נקיטת סנקציות נגד "ראש הנחש" והזרוע הביצועית של משטר ההיאתולות - "משמרות המהפכה "האירניים הכוללים את חוד החנית שהינו יחידת "אלקודס" בראשות הגנרל קאסם סולימאני.
ההכרזה על "משמרות המהפכה" האירניים כארגון טרור ע"י משרד האוצר האמריקני נועדה להגביר את הפיקוח על מקורות המימון של "משמרות המהפכה" שהפכו לגורם כלכלי חשוב באירן.
צעד דומה נקט הממשל גם נגד ארגון חיזבאללה בלבנון. אירן חששה מאוד מהסנקציות נגד "משמרות המהפכה" והזהירה כי ההכרזה עליהם כ"ארגון טרור" הינה בבחינת "הכרזת מלחמה". עלי אכבר צאלחי, ראש הארגון האירני לאנרגיה אטומית הבהיר זאת היטב בדברים לאמצעי התקשורת ואילו הגנרל עלי ג'עפרי, מפקד "משמרות המהפכה" אמר כי אם ארה"ב תנקוט צעד כזה, אירן תתיחס לצבא האמריקני בכל מקום בעולם ובמיוחד במזה"ת כ"ארגון טרור" כמו ארגון דאעש.
ההערכות בישראל ובמערב הן שהאיומים האירניים הם במישור ההצהרתי בלבד וכי אירן לא תמהר ותפרוש בתגובה לנאום טראמפ מהסכם הגרעין. ביטול ההסכם באורח חד-צדדי ע"י אירן יפגע קשה בכלכלה האירנית והמנהיג העליון ח'מינאי לא יאשר מהלך כזה.
שר החוץ האירני ג'וואד זריף אמר כי איומיו של הנשיא טראמפ אינם מפחידים את אירן אך נראה כי טהרן איננה רוצה להתעמת עם שאר המעצמות החתומות על ההסכם ובהן רוסיה וסין ואף חוששת מהטלת הסנקציות עליה אם תפרוש מהסכם הגרעין.
המשחק עובר עכשיו למגרש הפוליטי האמריקני ולדיונים בקונגרס בחודשיים הקרובים.
הקונגרס יצטרך להחליט אם להטיל סנקציות אמריקניות חד-צדדיות על אירן בגלל תוכנית הטילים הבליסטית שלה ובגלל ההפרות של הסכם הגרעין.
המהלך של הנשיא טראמפ משרת את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.
פרשנים בעולם הערבי רואים את הנאום של טראמפ נגד אירן ואת פרישת ארה"ב מארגון אונסקו כמקשה אחת שנועדה לרצות את מדינית ישראל ולשפר את תדמיתו של הנשיא שנפגעה בעימות עם קוריאה הצפונית.
נאום טראמפ נתפס כהכרזה על ניסיון לסרס את אירן מכוחה הצבאי כדי שישראל תישאר בעלת הכוח הצבאי העיקרי במזה"ת. אולם, ספק אם הנאום הזה ירתיע את אירן מתוכניותיה,נאומו של הנשיא טראמפ העלה שוב לראש סדר היום העולמי את הסכנה האירנית אבל האירנים כבר הוכיחו בעבר כי יש להם סבלנות רבה ונחישות להמשיך באסטרטגיה שלהם על-פי עקרונות המהפכה הח'ומיינסטית, לכן להחלטת הקונגרס יש חשיבות רבה ביצירת מאזן ההרתעה החדש מול אירן.

תאריך:  15/10/2017   |   עודכן:  15/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ מנסה לתקן את שגיאות קודמו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עומר כרמון
"חלק מהזהות שלנו": שרת התרבות והעתיקות של הרשות הפלשתינית הורתה להפסיק העבודות שפגעו בתל הארכיאולוגי מתקופת הכנענים
יוני בן-מנחם
ההסכם שהושג בין פתח לחמאס בקהיר מחזיר את הרש"פ לרצועת עזה "על הנייר" אך דוחה את העיסוק במחלוקות הפוליטיות והמדיניות העיקריות בין שני הצדדים. למרות החגיגה התקשורתית אין כרגע סימנים כי שני הצדדים נכונים לשותפות פוליטית אמיתית ולחלוקת השלטון ביניהם, ישראל עוקבת בזהירות לקראת הבאות ואיננה מתערבת בשלב הזה
עומר כרמון
שיחות הפיוס בין הפתח לחמאס לא עסקו בפירוק הזרוע הצבאית של החמאס    הנהגת החמאס הבהירה באופן חד-משמעי: "ממשלת האחדות בין הפתח לחמאס תשלוט על הקרקע וההתנגדות תשלוט מתחת לאדמה"
עומר כרמון
ברוך מרזל: "ראש המועצה אפרת אירח 30 פלשתינים בסוכה שלו. להכניס את האויב לסוכה"?    עודד רביבי: "אחרי מעצר ארבעה אורחים בשנה שעברה, הם ביקשו שלא נפרסם פרטים מזהים"
עומר כרמון
אתר החדשות של ארגון הטרור, חמאס, פרסם בכותרתו הראשית (יום ג', 10.10.17) ציטוטים ממאמרו של פובליציסט News1 עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il