X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יש לשנות ההלכה הפסוקה ולהתיר לערכאת ערעור להתערב בכלל הממצאים עובדתיים של הערכאה השיפוטית שקדמה לה, גם אם אין מדובר בטעות עובדתית הבולטת, על פני הדברים. הקביעה מה היא טעות עובדתית בולטת ומה אינה נחשבת בגדר של טעות עובדתית בולטת, יש בה הטיה בלתי נכונה ובלתי ראויה כלפי מי שעניינם מתברר בבתי משפט
▪  ▪  ▪
ביהמ"ש העליון. להתערב בכלל הממצאים [צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש 90]

כל פרח משפטים וכל מתמחה העובד באופן שוטף בצד עורכי דין פעילים ועל אחת כמה וכמה במיוחד, מי מהעוסקים במשפט הפלילי, אם כי הדבר יאה ונכון גם לעוסקים במשפט האזרחי מכיר ויודע לצטט, אפילו מתוך שינה עמוקה, המשפט שהפך למנטרה והוא: "חזקה של בית משפט קמא שראה העד, שמע תוכן עדותו ואין בית משפט לערעורים מתערב בכגון דא, במסגרת הליכי ערעור".
כוונת הדברים הינה פשוטה ביותר. בהתאם להלכה הפסוקה שנפסקה לפני שנים הרבה, בידי בית המשפט העליון שעה שמוגש ערעור על פסק דינו של בית משפט, בפני ערכאת ערעור, לא יתערב בית המשפט של ערעור בממצאים עובדתיים שנקבעו בידי הערכאה הראשונה. ההסבר והנימוק לכך פשוטים ותמציתיים לגמרי. קיומה של קביעה נחרצת וחד-משמעית, לפיה בית המשפט המקורי, הוא זה שראה העד, שמע גרסתו ועדותו. לכן, למעט במקרים חריגים בהם קיימת טעות עובדתית חמורה, העולה על פני הדברים לא יתערב בית המשפט של ערעור בקביעותיה העובדתיות כנגזרת מכך, במסקנותיה המשפטיות, של הערכאה השיפוטית שקדמה לו ושנתנה פסק הדין, נשוא הערעור.
אחד הדברים שמייחד בית המשפט העליון, בפסיקותיו ובהתנהלותו השיפוטית הוא, שאין בית המשפט העליון כבול ומשועבד לפסיקותיו הוא. לכן, יכול בית המשפט העליון לשנות הלכה קודמת שיצאה מלפניו, לבטל אותה, כליל, או לצקת בה תוכן חדש. לעתים יכול בית המשפט העליון, בפסיקה חדישה, להתוות קו חדש, שיחייב בתי המשפט המחוזיים ובתי משפט שלום, ממועד מתן פסק-דין, הכולל התווית דרכים חדשות בהלכה הפסוקה, מכאן ואילך.
אתמול (יום ג', 17.10.17) פרסם בעיתון הארץ, אחד ממומחי המשפטי הפלילי המוכרים, פרופ' בועז סנג'רו, מאמר ביקורת נוקב על פסק דין שיצא מלפני בית המשפט העליון. באותו עניין הפך בית המשפט העליון, על פניו, פסקדינם של שלושה שופטי בית משפט מחוזי, בו הוחלט לזכות נאשם בדין פלילי ולהרשיעו, תוך שהוא מחזיר הדיון לבית המשפט המחוזי, על-מנת ששלושת שופטיו יגזרו דינו של נאשם בפלילים זה.
לעניין זה כותב פרופ' בועז סנג'רו בין השאר דברים אלה: "ההחלטה הנוכחית של בית המשפט העליון להפוך זיכוי נדיר להרשעה בעייתית במיוחד. זאת משום שההרשעה מבוססת על אמון בלתי מסויג של שלושת שופטי העליון שלא שמעו את העדויות בעדות שרוב השופטים במחוזי לאחר ששמעו את העדויות לא נתנו בה אמון מספיק לשם הרשעה". אלה הדברים שנכתבו באותו עניין. אותנו מעניינת דווקא אמירה, נשוא רשימתנו זו, אותה כלל הכותב ברשימת הביקורת שלו על פסקדינו של בית המשפט העליון".
ברשימה זו נדרש פרופ' בועז סנג'רו גם לעניין הרשעת חפים מפשע, בהליכים פליליים, בערכאות ראשונות שדנו בעניינם. בהתייחס לכך, כותב הוא, כי: "סיכוייו של אדם חף מפשע, שהורשע בשל טעות של שופטי הערכאה הראשונה בקביעת מהימנות העדים (והמחקרים החדשים בעולם מלמדים שטעויות כאלה אינן זניחות), להיות מזוכה בערעור הם אפסיים". בהמשכם של דברים כותב הוא עוד, כי: "הרשעת חף מפשע היא אסון גדול יותר מזיכוי אשם".
כיום עם התפתחות תחומי המדע, בכלל ותחומי המדע הקשורים ונושקים לפלילים, בפרט בעיקר בארה"ב מתגלה בעקבות בדיקות דנ"א שנערכו בזירת הפשע, כמו גם שנערכו למי שהורשעו בעבירות פליליות (ובכללם עבירות רצח שבחלק ממדינות ארה"ב דינם מיתה, לאחר הרשעה), שחלק מהמורשעים בדינם, הינם בפועל ולמעשה חפים מפשע.
כך למזלם הרב של חלק מהמורשעים, שצפויים היו לסיים חייהם, אם על הכסא החשמלי ואם בזריקת רעל ממיתה עוכבו פסקי דין בהם נגזרו עונשי מוות על מורשעים בדינם. ברי המזל שבהם שהצליחו לעכב ביצוע הוצאתם להורג, בהגשת ערעורים ועיכוב פסקי הדין, עד לשלב שמיעת פסקי הדין בערעורים אלה נתבשרו בדיעבד, כי בדיקות דנ"א שנערכו, אם להם ואם בזירת הפשע, גילו שהם חפים מפשע. כך ניצלו חייהם ופסקי דין שגויים, בוטלו, בזה אחר זה.
שופטים אינם בכל הכבוד הראוי בני אלמוות ואינם מחליפים ותופשים מקומו של בורא אור ויוצר חושך. שופטים הינם בני אנוש, על מכלול היתרונות והחסרונות הנובעים מכך. דומה עלינו הגם שאין במדינת ישראל נוהג עונש מוות, למעט במקרים חריגים ויוצאי דופן כי יש מקום לשידוד מערכות בתפישה הנוהגת והמחייבת, כיום, במערכת השיפוטית, באשר לשאלות מהימנות. לדעתנו אנו, הרי אין עוד מקום להותיר על-כנה התפישה וההלכה הנוהגת, לפיה אין ערכאת ערעור מתערבת בשאלות קביעת מהימנות של הערכאה השיפוטית שקדמה לה, אלא אם כן מדובר בטעות עובדתית, הגלויה על פני הדברים.
אם תישמע דעתנו אנו, הרי יש לשנות ההלכה הפסוקה ולהתיר לערכאת ערעור להתערב בכלל הממצאים עובדתיים של הערכאה השיפוטית שקדמה לה, גם אם אין מדובר בטעות עובדתית הבולטת, על פני הדברים. הקביעה מה היא טעות עובדתית בולטת ומה אינה נחשבת בגדר של טעות עובדתית בולטת, יש בה הטיה בלתי נכונה ובלתי ראויה כלפי מי שעניינם מתברר בבתי משפט, בישראל.
הטיה זו הינה משמעותית וחמורה יותר, בהליכים פלילים, בהם מדובר בשלילה מוחלטת של חרותו של אדם, מחמת טעות שיפוטית. ודבר זה דבר זה אינו עניין של מה בכך, שניתן להצדיקו, בחוסר כוח אדם במערכת השיפוטית או בכל תירוץ אחר מק"ן הטעמים שבהם היה תלמיד אחד מיבנה מטהר השרץ, בכל הכבוד הראוי. חרותו של אדם ובכלל זה חרותו של נאשם, המובא בדין הינה ערך עליון ומערכת המשפט מצווה לכבדו כיאות. תיקון ההלכה הפסוקה ומתן אפשרות לערכאת ערעור להתערב בלי כל הגבלה בממצאים עובדתיים של ערכאת השיפוט שקדמה לה, תמנע הרשעתם בדין של חפים מפשע. כל מלה נוספת מיותרת.

הכותב הוא השותף המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים ודיני משפחה, כמו גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין
תאריך:  18/10/2017   |   עודכן:  18/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם אומנם חזקה על בית משפט קמא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
התרשמות הערכאה הראשונה כהוכחה1
סל  |  18/10/17 17:19
2
התרשמות הערכאה הראשונה כהוכחה2
סל  |  18/10/17 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
יושב-ראש מפלגה פוליטית, דוגמת אבי גבאי, המכריז השכם והערב על היותו אלטרנטיבה ראויה וממשית לשלטון הליכוד, אינו יכול לנקוט בלשון מגומגמת והססנית בשאלת פינויין או אי-פינויין של ההתנחלויות בשטחים
חנינא פורת
תרומת ארגון "השומר" להתיישבות בנגב - לאור ההנחה המקובלת כי הנגב היה "מושא חלומותיו"
יוסי ברנע
למרות פוטנציאל הסיפור והיכולת התיאורית של המחבר, לוקה הספר בנקודה חשובה לספר מסוג זה - העדר מתח
עפר דרורי
הספר המרתק הזה מנסה לבדוק ולבחון בצורה עובדתית את הנושאים השונים מהם מורכבת מדינה    הספר בוחן נתונים כלכליים, דמוגרפיים, יזמות, ערכים חברתיים ועוד ועוד
חיים שטנגר
ומה, כי אט אט פג הצורך בקיומו של אונסקו למטרות שלשמן הוקם הוא ועם פרסום הודעת הפרישה של ארה"ב מארגון בינלאומי זה, שתגרור בעקבותיה ככל הנראה גל פרישות נוסף, מוטל קיומו של ארגון בינלאומי זה, כארגון פעיל בספק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il