X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעוד שעה קלה אני הולך לבית הכנסת של פנמה להשתתף בטקס האשכבה שעורכים בפנמה לכבוד חכם יוסף זצ"ל בטרם ארונו יוטס ארצה הייתי אחד מתלמידיו בחלב בגמרא ואני זוכר מורה דייקן ודקדקן שלא עשה לנו את החיים קלים וכנראה בזכות התכונה הזו התורה נותרה בפינו חזקה ויציבה התפילין שבשימושי היום נבדק בפעם האחרונה על-ידו תהא נשמתו צרורה בצרור החיים אמן מוצא להוסיף כאן סיפור אישי עד מאוד
▪  ▪  ▪
קדיש מול הקבר הטרי [צילום: אתר החברה]

בשנת 2002 ביום חמישי בתשע בבוקר נפטרה אימא בפנמה. בשעה שנפחה את נשמתה הייתי במרחק של שעה וחצי מביתה, ובדרך חזרה בכיתי ובעיקר חשבתי... נשבעתי לעצמי שאעשה את הכל בשביל שאימי הצדקת לא תיקבר בפנמה כי אם בארץ אבותנו כיאה לכל צדיק. במקום לחזור הביתה הלכתי ישירות אל בית הכנסת למשרד הרב ציון לוי זצ"ל. שרדתי בפניו בקצרה את סיפור חייה המריר של אימי ולמרות הקושי ואולי דווקא בגינו דבקה כל חייה בקב"ה עד יום מותה, אין שעה שלא הזכירה אותו. ביקשתי מהרב, חרף הקשיים הכלכליים והביורוקרטים להעברת ארונה לארץ, שיעזור לי להביא את הפרויקט המורכב הזה לפועל. ענה לי שמבחינה הלכתית אין שום מניעה להשהות את קבורתה עד שתגיע ארצה אך מבחינה מעשית ההחלטה ביד ילדיה והוא לא יתערב בזאת. פשוט תצביעו ביניכם מי בעד ומי נגד; זו הייתה פסיקת הרב לוי.
חזרתי הביתה והגעתי ברגע שהורידו את ארונה במדרגות. חרף הבכי והאווירה העלאתי לראשונה את הצעתי לקחת את אם לארץ. נתקלתי בחומה של סירוב כי מדובר במבצע לוגיסטי לא פשוט ועוד לא דיברנו על העלות הכספית, הטסת הגופה, מציאת וקניית קבר בארץ... מישהו מהאחים העלה את הסברה הדתית הידועה כי מנוחת המת קודמת לכבודו וכי הנשמה לא תמצא את מנוחתה עד קבורת הגוף. עניתי נחרצות כי לפני שעה קלה פסק בפני הרב לוי כי ניתן ומותר להשהות את הקבורה אם הסיבה היא קבורה בארץ.
אנחנו באמצע היום, אנשי חברה קדישא דחקו בנו להחליט, ואני בשלי לא מוותר... חכם יוסף שאשו היה גם בין הנוכחים והוא חש את המבוכה שלנו ובעיקר את הקושי שלנו בלקבל החלטה... הוא ביקש להקל עלינו, היום אני יודע את זאת, ביקש לעזור לנו ולקחת את כובד ההחלטה על עצמו. הוא הביע את דעתו כי טוב לנפטרת ולנו לקבור אותה בפנמה כי סוף כל סוף יהיה לנו מקום זמין לבקר בכל רגע של געגוע... אני ראיתי בהכרזתו זו כאיום ממשי על השבועה שנשבעתי לקחת את אימי ארצה, ועניתי לו בצווחה: עם כל הכבוד חכם אבל זו ההחלטה שלנו, של האחים, ואני מבקש להשאיר את ההחלטה לנו. הנוכחים השתיקו אותי בצעקות כי לא כך מדברים אל החכם, והוא הרגיע אותם ואמר, לא אשכח את מה שאמר: "לא מקפידים על אדם בשעת אבלו".
קרה נס. ארון אימא הוטס ארצה ונקברה עם הגעתו ביום ראשון. עד עכשיו אין לי מושג וחצי מושג איך הסתדרו העניינים ואיך יצא הדבר לפועל-כנגד כל הסיכויים הכלכללים, הביורוקרטים, הלוגיסטים... הדבר היה מנוגד לשכל הישר אך במבחן התוצאה אני ושבעת האחים שלי עמדנו כולנו ביום ראשון בשש בערב בבית העלמין הישן של הרצליה ואמרנו קדיש מול קברה הטרי של אימא. הדבר היחיד שיודע לענות עליו הוא מי שילם עבור קניית הקבר שעלותו הייתה 4,000 דולר שהיינו צריכים לשלם לחברה קדישא בישראל. אחותי פרידה פתחה את ארון הבגדים של אם לחפש מסמך מסוים, ועינה נפלה על שקית קטנה ובתוכה 4,000 דולר. כן אימא שילמה עבור קיברה, היא חסכה סנט לסנט את הסכום הזה.
את השבעה ישבנו בארץ ובשבת לאחר מכאן הזמינו אותי בשבת בבית הכנסת של פנמה לעליית משלים עם קדיש ואשכבה. חכם יוסף קרא בתורה ועשה לי את האשכבה. שנייה לפני שירדתי מהתיבה לחשתי באוזנו את המילים האלה בערבית: "חכם אני מבקש שתסלח לי על מה שאמרתי לך ביום פטירת אימא". בתשובה הוא העביר את ידית הקריאה לידו השנייה ובראשונה חיבק אותי וענה לי בחיוך ובערבית: "אני לא יודע על מה אתה מדבר בירטו".

תאריך:  25/10/2017   |   עודכן:  25/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חכם יוסף שאשו הלוי זצ"ל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צ'לו הולך לבית-כנסת בפנמה. ל"ת
מדהים  |  25/10/17 10:46
2
המערכת טעתה בשם כותב המאמר
אלברט שבות  |  25/10/17 12:55
 
- באמת נדהמתי מאד איך הקומוניסט
אל: אלברט שבות  |  25/10/17 18:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
מצפים אנו מממשלת פולין הנוכחית, המואשמת, לא אחת, ביחס מפלה, על גבול אנטישמיות גלויה, עד פרועה, כלפי יהדות העולם, בכלל ויהדות פולין, בפרט, לגלות יחס אוהד ומבין, בעת חקיקת חוק ממשלתי לפיצוי יהודי פולין ויהודים אחרים, על גזל רכושם, 72 שנה בדיוק, לאחר ביצוע ומימוש גזל זה
חיים שטנגר
אם רוצה כנסת ישראל לחוקק חוק, המונע העמדת ראש-ממשלה מכהן, לדין פלילי, בתקופת כהונתו ולאמץ שיטת החוק הצרפתי, לפיו איש אפשר להביא ראש-ממשלה מכהן לדין פלילי, בתקופת כהונתו, הרי יש להחיל חוק ועקרון זה, על ראש-הממשלה מכהן, שיכהן בתפקידו זה, לתקופת הבחירות הבאה. כך תימנע פגיעה בעקרון "הכל שווים בפני החוק"
חנינא פורת
"איש החקלאות עמד וזעק כלפי שלטון המדבר - למה מפריעים לנו דווקא להמשיך את צינור המים לנגב? האדמה היא שלנו, המים הם שלנו, עם השכנים אנו חיים בשלום ומוכנים להעניק להם מים לצרכיהם. מדוע גוזרים צימאון על אנשים ושדות?
חיים שטנגר
זכותו של היחיד והפרט לפרטיות ולצנעת הפרט, נשחקת ונרמסת ברגל גסה, בעיקר - בעיקר בידי מי המונעים מאינטרסים כלכליים אלה או אחרים. החמור מכל הינו, כי החברה הישראלית נוטה לעבור על פגיעות שכאלה לסדר היום, בשחרור אמירות לאוויר העולם, בסגנון: "עזוב אותך. למי יש זמן לזה. שום דבר לא יעזור. כך הדברים מתנהלים פה
שיה מלכין
גוני הצליחה לעורר את סקרנותי. זכיתי להכיר את אמה ואף לטעום ממאכליה בדירתה המקסימה ברחוב ז'בוטיסנקי לא רחוק מהים, אך ידעתי יותר על שורשיה מצד אביה, כתריאל סלומון, נינו של יואל משה סלומון, אבי השושלת המפורסמת והגדולה ביותר בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il