X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
יש לקחת בחשבון כי למרות המחדלים והרצון הנכסף להגשמת החלומות יודעת המשוררת היטב כי במילה 'תקווה', טמונה לא פעם גם 'אכזבה'
▪  ▪  ▪

"כל שנמצא בי שואף אל האור"

מהחושך נשקף ניצן האור
המשוררת מנתבת כתיבתה בים של חשיבה חיובית שאינה אחרת מאשר חלימה גרידא. היא מנסה לעקור מהשורש את כל הנגזר מהרוע הקר ומחשכת האופל. ובמקומם, לשתול את הטוב והאורה שהשפעתן החיובית חמה ומיטיבה לכל.
ואולם אין בידה כל עצה או דרך לשנות את פני המציאות הקשה החתרנית והלוחמנית שאין פניה מופנות לסובלנות ולדרכי שלום ונועם. על-כן היא רושמת בחוסר מוצא את שירה 'בין אור וצל' ( ע' 65): ..."אָנוּ עֲדַיִן כָּאן/עַל כַּדוּר בְּדֹלַח/מִתְגַּלְגֵּל/ בֵּין אוֹר וָצֵל/
שָׁטִים בַּחֲלוֹם./מַקְשִׁיבִים/לְקוֹלוֹת הָרַחַשׁ/הַמְּקַנְּנִים בָּנוּ.//וְאָנוּ כָּאן צְפוּפִים/בְּתוֹךְ אֲדָמָה/ עֲצוּרָה./מַחֲזִיקִים בִּרְצוּעוֹת הָרֶגֶשׁ/הַנְטוּעוֹת בָּנוּ/זֶה דּוֹרוֹת./וּמִי יִרְאֶה בֵּין הַשׁוּרוֹת?//אֵיךְ נַשְׁלִיךְ מֵעָלֵינוּ/אֶת הָאַהֲבָה הַזֹאת".
למרות נימות התוכחה המשתמעות בתחילת דבריה, המשוררת אינה מתעלמת מנושא 'הרגש והאהבה' המסכמים את האנושיות. אל נקודת תצפית זאת, מתווסף מוטיב 'התקווה' המסרבת לחדול.
בין ציפייה לאשלייה
מוטיב 'התקווה' (שהיא מעט אשליה והרבה ציפייה), הוא מסממני ההיכר המאפיינים את מכלול יצירותיה של המשוררת בקובץ זה. הנה בשיר "הבית ההוא" (ע' 85) רושמת המשוררת: ..."שָׁמַעְתִּי קִירוֹת גּוֹנְחִים,/תִּקְרָה זוֹעֶקֶת/קוֹלֶפֶת אַשְׁלָיוֹת מִצִּפִּיּוֹתַי,//נַסְתִּי אֶל תּוֹכִי/בִּכְאֵב.
בין תקווה לאכזבה
יש לקחת בחשבון כי למרות המחדלים והרצון הנכסף להגשמת החלומות יודעת המשוררת היטב כי במילה 'תקווה', טמונה לא פעם גם 'אכזבה'. ראה השיר: "אזוקים" (ע' 49): ... "כְּבוּלִים בְּרוֹכְסָנֵי/הַשִּׂנְאָה/לְלֹא מוֹצָא.// כְּרוּכִים בְּלֶהָבוֹת,/שְׁזוּרִים בְּתִקְווֹת/דְּהוּיוֹת". אך למרות ידיעת 'האכזבה' - שהיא ודאית ומוחלטת. הרי במילה: 'תקווה' אין נחרצות, והיא יכולה להיהפך לקסם.
ההסתפקות במועט
בשיר הבא "חצי הכוס" (ע' 77), נשוב וניגע מחדש בנקודת ההתחלה (שהזכרתי בתחילת מאמרי), בנושא ה'חלימה'. ראה פסוק: ..."מְחוֹזוֹת הַמָּחָר/כְּמוּסֵי הַהַבְטָחוֹת/ בָּהֶם אָרִיתִי/נַעֲרוּתִי/שֶׁנִּשְׁבְּרָה בְּמַפָּץ,//אָסַפְתִּי שְׁבָרַי/ הִנַּחְתִּי חֲלוֹמוֹת/ עַל דַּף,/לְעֵת עֶרֶב/רָוִיתִי מִמַּחֲצִית/ כּוֹסִי לִרְוָיָה". נראה שבתחום 'החלימה', אין הרבה ציפיות. וחצי ציפייה שמתממשת, טובה על פני, לא כלום.
החלימה
בהמשך, נפגוש בשיר: "עד יגה האור" (ע' 180) (כל השיר): ..."שָׁם נִפְגַּשְׁנוּ/וְהַזְּמַן עָמַד מִלֶּכֶת/וְהָיוּ רוּחות./וְהָיוּ אֲבִיבִים,/וְהָיוּ זְגוּגִיּוֹת/חוֹצוֹת בֵּין הַשִּׁיטִין./וּבָאנוּ בֵּינוֹת/לְבָרִיקָדוֹת וְלַהֲבוֹת/הַיָּמִים./וְהָיוּ חֲלוֹמוֹתֵינוּ כְּתוּבִים/עַל מַצַּע הַתִּקְוָה/עַד יִגַּהּ הָאוֹר".
וביצירה מסכמת בנושא ה'החלימה' נראה את המשוררת רחל סיידוף-מזרחי המוליכה אותנו אל עולם פלאי בו התחולל הנס ועם שלם שכמעט נכחד, שרד את התופת והרוע כנגד כל הסיכויים. "על זנב החלום" (ע' 170) (כל השיר): ..."זֶה הָיָה גָּדוֹל/מֵהַיָּמִים,/גָּדוֹל מֵהַחַיִּים./זֶה הָיָה גָּדוֹל/ מֵהַשְּׁתִיקוֹת./גָּדוֹל מֵאִתָּנוּ./זוֹ הָיְתָה הַתְּקוּפָה/בָּהּ נִשְׁבְּרוּ/ הַמֶּרְחַקִּים/הִתְקָרְבוּ הַהֲבָנוֹת,/וְגַלֵּי אָדָם רָכְבוּ/עַל זְנַב חֲלוֹם,/זֶה הָיָה הַנֵּס".
חוסר הוודאות
המשוררת סיידוף-מזרחי דנה שתי וערב בסוגיות הנוצרות ביחסו של הפרט אל גורמי הנגטיב והפוזיטיב בחייו, אשר יוצרים בוקה ומבוקה של גאות ושפל, שהשפעתן עצומת ממדים. "שערים" (ע' 82): ..." הַתְּהוֹם עֲדַיִן פְּעוּרָה/דְּלָתוֹת נְעוּלוֹת כְּחוֹמָה/שַׁעַר וְעוֹד שַׁעַר וְעוֹד//שִׁירַת צְרָצָרִים/מִתְנַגֶּנֶת עַל קִצּוֹ/שֶׁל סְתָו.//וַאֲנִי שׁוֹכֶבֶת/עַל קְצֵה קַרְחוֹן אֵי שָׁם,/ עֵינַי נְעוּצוֹת בָּרְקִיעִים/בְּהַמְתָּנָה לְהִבְהוּבֵי/הָאוֹרוֹת הַיְּרֻקִּים/הַמְּרַקְּדִים מֵעַל הַקְּטָבִים/וְהַנֶּעֱלָם עֲדַיִן כָּאן".
הקורא תוהה על מהותו של 'הנעלם', אשר המשוררת מצביעה עליו כעל גורם מעכב את מימוש ציפיותיה. 'הנעלם' אינו אחר מאשר 'חוסר הוודאות' בו היא נתונה בכל הזמנים: עבר. הווה. עתיד.
נגיעות האור
לאחר כל הנסתר והחולף מגיעה השמש לזרוח לחדש וללטף את נגיעות ההווה. "עטוף במים רבים" (ע' 44): ..."תֻּפֵּי לִבְּךָ בָּאִים בִּי/נִשְׁבָּרִים בִּי/דּוֹהֲרִים כְּסוּסִים אֵלֵי קְרָב,/קוֹלוֹת עֲמוּמִים/ שׁוֹטְפִים רִיסֵי עֵינֶיךָ/כִּנְגִינַת פַּעֲמוֹנִים מִתְנַיַּחַת/עַל עִנְבְּלֵי אָזְנַי,/עַד בֹּא הָאוֹר הַגָּנוּז/לְהַצְמִיד שְׂפָתַיִם/לִלְחָיַיִם וְרֻדּוֹת".
הפריחה המחודשת
אהבתי את השירים ואת מה שהם שידרו בין השיטין, בין הנגיעות הדקות. ניתן היה לחוש בקריאת היצירות, את זרימת התקווה שהשתקפה בפניו של 'תינוק העתיד'.
הכל היה זורם ואמין ומתגעגע לקראת הימים הבאים. כמו בשיר "הגשם הנכסף" (ע' 75):
..." הִתְעוֹרַרְתִּי לְקוֹל/טִפְטוּף הַגֶּשֶׁם הַנִּכְסָף/עַל גַּג בֵּיתִי// עֲנָנִים הִתְעַבּוּ/וְהִמְטִירוּ בְּעֹז/ מַיִם רַבִּים/אֲשֶׁר הָפְכוּ/לקַשְׂקַשֵּׂי שְׁלָגִים,/אֲשֶׁר הָפְכוּ/ לְמַיִם זוֹרְמִים,/אֲשֶׁר הָפְכוּ/ לְשִׁטְפוֹנוֹת בַּנְּחָלִים/וּלְאֲשָׁדִים גּוֹעֲשִׁים/שָׂדוֹת לִבְלְבוּ וּפָרְחוּ".

רחל סיידוף-מזרחי (שירים), (הוצאת צור אות, ירושלים – 2017).
תאריך:  05/11/2017   |   עודכן:  05/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ארמונות בחול"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בתשובה לכתבה
רחל סיידוף מזרחי  |  13/11/17 17:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודית מליק-שירן
בספר יש איסוף של כוחות להתעורר ולחיות כמו עוף החול    הכוויה בנשמה נעלמת כשמתעוררת התשוקה לחיים    זה כמו להיוולד מחדש, ליצור אני אחר
שני ששון
קיימים סוגים שונים ורבים של צמחונות, וכל אדם לוקח אותה למקום שבו הוא מרגיש בנוח יותר    קיים זרם חדש יחסית של צמחונות פליאוליתית, אשר מבוססת על תזונה דלת פחמימות, אך עתירת שומן, שמשלבת חומרי גלם טבעיים צמחיים, מוצרי חלב וביצים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בעקבות מסעי לאי המדהים סרדיניה
איתמר לוין
הליכים בהם מעורבת הנהלת בתי המשפט צריכים להידון בבוררות ולא בבתי המשפט    מדוע איילת שקד צודקת בהצעות החוק מעוררות המחלוקת שלה
עליס בליטנטל
כמה מאיתנו יודעים מי היה אב"א אחימאיר? ששמו המקורי היה אב"א שאול גייניסוביץ'. ההדחקה של כל מי שהיה בצד הלאומי של המפה הפוליטית בקרב כל גורמי השליטה וההשפעה מאז היות הרוויזיוניסטים חלק מההסתדרות הציונית - הדחקה זו העלימה מידיעת הציבור את האמת על פרשת רצח ארלוזורוב ואת עלילת הדם שרקחו כנגד אב"א אחימאיר אז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il