X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מדוע אנו מסבירים לאנשים אחרים דברים שחשובים לנו אך הם אטומים ולא מבינים? מדוע זה קורה בזוגיות, בתחום המקצועי ובתחומים נוספים? מדוע אנשים משתי קצוות הקשת הפוליטיות לא מבינים כלל זה את זה ולא יכולים לנהל דוח שיח פורה?
▪  ▪  ▪
ניתן למנוע טעויות [צילום: פלאש 90]

תמר מסבירה לבן-זוגה את קשייה. היא מסבירה לו שקשה לה עם התנהגותו הפוגעת והשתלטנית. קשה לה עם התקפי הזעם שלו. היא מסבירה לו שוב ושוב והוא אטום ומזלזל בה ובדבריה. הוא יודע אך לא מבין. זה מכאיב לה.
לרון יש רעיונות חדשניים. הוא מנסה להסביר אותם במקום עבודתו. נדמה שמנהליו לא מסוגלים להבין את רעיונותיו ואת היתרונות שלהם. הם כלל לא יורדים לסוף דעתו.
אנשים משתי קצוות הקשת הפוליטית כלל לא מסוגלים להבין זה את זה ולנהל דו-שיח פורה. הם לא מסוגלים להבין טיעונים שזרים לאידיאולוגיה הפוליטית שמוטמעת בהם. הם לא יכולים לייחס חשיבות לעובדות שסותרות את אמונתם הפוליטית. הם מפרשים שוב ושוב את האירועים באותה דרך, כמעט בלי קשר לעובדות.
מה אנחנו יודעים אך לא מייחסים לו בטעות חשיבות? אילו טעויות יכולנו למנוע בחיינו אם היינו מקשיבים לאחרים או שמים לב לעובדות שהתעלמנו מהן או שלא ייחסנו להן משמעות? אילו הזדמנויות קיימות בחיינו אך אנו מפספסים אותן כי אנו לא רואים אותן?
תהליך התפיסה מתייחס לדרך בה אנו קולטים את המידע מסביבתנו ומפרשים אותו. הנושא הזה מרתק ומדהים במיוחד. יש לנו שני סוגי תפיסות.
התפיסה המודעת היא התפיסה של המידע שאנו מודעים לו. זו תפיסה מאוד איטית ולא יעילה. אנו קולטים שברי נתונים מסביבתנו ומצרפים אותם לכדי מושג בעל משמעות. למשל קולטים צלילים ומצרפים אותם למילה. האם נוכל באירוע חברתי לשים לב לכל צליל שנאמר, לסנן רעשי רקע, לנסות לפרש את הדברים באמצעות תפיסה וחשיבה מודעת? כמובן שלא.
התפיסה הרגשית שלנו היא התפיסה העיקרית. המערכת הרגשית פועלת על סמך הזיכרון הלא מודע רב העוצמה. הזיכרון הלא מודע שלנו מוטמע באבי טיפוס רבים המותאמים לאירועים שחווינו בחיינו. אנו מזהים דמיון בין אירועים לפי גירויים שנצרבו כקשורים אליהם. כאשר אנו מפרשים אירוע עכשווי כדומה לאירוע קודם, יש לנו תמונת מצב כוללת על המצב העכשווי בהתאם לניסיון העבר שלנו. במקביל, מתעוררת התגובה הרגשית שמשתלטת על התנהגותנו. לצידה אנו מטמיעים עוד זיכרון רגשי ומעדכנים את הזיכרון הרגשי הרלוונטי לאירוע כך שבפעם הבאה התגובה תתבסס גם על ההטמעה הנוכחית.
המנגנון הזה יעיל מאוד. באופן מיידי אנו יכולים להשתמש בכל הידע שלנו על המצב העכשווי וליישם את כל מה שהטמענו כיעיל בעבר. לתפיסה הזאת שני חסרונות עיקריים:
חלקיות: נתפוס מידע רק בתחומים שבהם הטמענו זיכרון רגשי רלוונטי. לדוגמא: אדם חסר יכולת זוגית לא יוכל לגלות גישות לבת זוגה ולהבין אותה. (כמובן גם אישה חסרת יכולת זוגית תהיה אטומה לבן זוגה). אנשים יתקשו לקבל הערכה על רעיונות חדשניים בעבודתם ובכלל כי הם זרים לעולם הרגשי שמוטמע אצל מנהליהם. אנשים משתי קצוות הקשת הפוליטית כלל לא יראו ולא יבינו את מה שזר לאידיאולוגיה הפוליטית שלהם שמוטמעת בהם כזיכרון רגשי. הם לא יוכלו לייחס לכך משמעות או חשיבות. אנשים שקולטים ומבינים סיטואציות חברתיות לעומת אחרים שעיוורים אליהן ולא מבינים אותן.
סובייקטיביות: נראה את העולם רק לפי ניסיון חיינו. למשל: אנשים אופטימיים שתופסים כך את חייהם לעומת אנשים פסימיים שרואים כך את המציאות. אנשים משתי קצוות הקשת הפוליטיים ששוב ושוב מפרשים את המצב באותה צורה, כמעט ללא קשר לעובדות ולשינויים שחלים.
עמוס מרגיש תמיד שכולם נגדו. הוא הטמיע את הרגשות הקשים מהוריו. כלל לא משנה כיצד אנשים סביבו נוהגים הוא שוב ושוב מפרש כך את מעשיהם. מיכל חשה שחייה הם מסכת כואבת ומתסכלת. היא מרגישה שכל שאר האנשים במסיבה אינסופית ועליה נגזר לסבול
ולהיתקל בקשיים שוב ושוב. היא רואה כך את חייה, מנתבת אותם בהתאם ושוב ושוב מקבלת חיזוק לרגשותיה הקשים. ההזדמנויות שאנו רואים ואילו שנסתרות מעיננו תלויות בעולמינו הרגשי. למשל:
אנשי עסקים שתופסים הזדמנויות עסקיות לעומת אחרים שעיוורים אליהן. אנשים שמתאהבים בבני-זוג חיוביים, בונים וטובים לעומת אחרים שמתאהבים בבני-זוג שמכאיבים להם ומקשים עליהם. אנשים שחשים ומתקרבים לאנשים שטובים אליהם לעומת אחרים שנקשרים לאנשים הלא נכונים שמכאיבים להם.
עולמנו הרגשי הלא מודע שולט בנו ובחיינו. הוא קובע איך אנו תופסים ומבינים את חיינו, אילו הזדמנויות נראה ואילו נפספס, כיצד ננתב את חיינו ואילו יכולות תפקודיות יהיו לנו ובאילו תחומים נתקשה.
שינוי העולם הרגשי הלא מודע שלנו ישנה הכל. ככל שנטמיע זיכרון רגשי חיובי ואופטימי, ננתב אחרת את חיינו, נתפוס אחרת את המציאות, נראה ונממש הזדמנויות ויחול שינוי אמיתי בחיינו.

הכותבת היא מחברת ספר מעצים
תאריך:  07/01/2018   |   עודכן:  07/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
את מסבירה את קשייך והוא אטום אלייך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא ראוי לחיות.
ב_שמואל  |  7/01/18 15:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אשר אור-נוי
לסוכרת מספר סיכונים, בהם סיכון מוגבר להפלות, מוות תוך רחמי במיוחד כשהלידה מתאחרת, שינויים בגדילת העובר, סיבוכים בסמוך ללידה ומייד לאחריה, שכיחות עולה של הפרעות התפתחותיות כמו לקויות למידה, קשב וריכוז ו-ASD
יואב יצחק
הנאמן לחברת מילומור ובא-כוחו עו"ד גולדבלט ממשיכים להונות את בית המשפט ואת הנושים    הם נמנעו מלדווח לבית המשפט על גזרי הדין שניתנו נגד פרדי רובינסון (19 חודשי מאסר בפועל) שאותו הגדירו כאיש מפתח "חיוני להצלחת ההסדר"    וכן נמנעו מלדווח על פסק דין שנגס 35 מיליון ש"ח מהתזרים שהובטח כביכול לקופת ההסדר    במקביל הם נמנעים ממכירת אחוזתו של רובינסון ששוויה 15 מיליון דולר ומאפשרים לו לחיות בפאר למרות החובות הכבדים לנושים בהיקף של כ-113 מיליון ש"ח
אלעזר לוין
דוד מאור ומרדכי אמזל רכשו בלעדיות לשנה לשווק לישראלים מגדל בן 23 קומות, 322 דירות, הנבנה בעיר מגוריהם קייב    דירות קטנות וזולות    סגן יו"ר לשכת עורכי הדין וח"כ לשעבר מייצגים את קוני הדירות, ועובד הקשור אתם משווק    האם ההשקעה בטוחה? האם יהיו די שוכרים?
עידן יוסף
הרמיזה לפיה הסכימה ש"ס לכך שהעיר אילת תוחרג מחוק המרכולים מעידה כי דרעי מעוניין בפסילת החוק בבג"ץ. מה ההיגיון מאחורי חוק המרכולים ומהן מטרותיו האמיתיות?
איתמר לוין
זה לא עניין פוליטי ולא נוגע לאדם זה או אחר. מדובר בסכנה לעצם קיומה של המדינה, שיש להכיר את מניעיה ולדעת כיצד להילחם בכל הגילויים שלה - הן בשירות הציבורי והן ברשויות האכיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il