X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: ז'ראר אלון]
ביקורת הצגת "השחקן" ביידישפיל
לשחק את החיים
מחזהו של יונתן אסתרקין שאף ביים, על חיי שחקן ברגע היסטורי, בלב הסערה כשפורצת מלחמת העולם ה-2, כה מרגש ומרטיט, שלא דרוש להיות בני משפחות מהשואה או מרקע אשכנזי. השחקנים הכה משובחים תחת שרביטו של אסתרקין פורצים את הגבול בין החיים לאמנות, והופכים הצגה זו, "השחקן" לחוויה עזה עד דמעות
[צילום: ז'ראר אלון]

לפני שנים הוקרן הסרט "המלביש" ולאחריו עלתה הצגה בשם זה ב"הבימה". אך מלבד הדמיון היחידי - עצם היות שני השחקנים הראשיים - שחקן וותיק בערוב ימיו ועם תחילת דימנציה, והמלביש ההיסטורי שלו, שמעניק לדרמה את הפן הקומי מתוך נקודת מבטו של מי שראה כבר הכל, ויודע איך לקחת את הדברים בפרופורציה - הכל פה הרבה יותר מורכב וסוער. יונתן אסתרקין, מחזאי צעיר ובימאי מרתק, משלב בסיפור העלילה הן שימוש בצילומים היסטורים בווידאו שברקע, עם המוזיקה האותנטית, עם מסורת התיאטרון של שנות השלושים בוורשה; אך בליהוק עצמו - השחקנים הוותיקים בתיאטרון היהודי בוורשה הם מוותיקי היידישפיל, בעוד הצעירים בוורשה, הם צעירי תיאטרון היידישפיל - צברים שלמדו את השפה והתרבות הזו בסטאז' שעשו בין כתלי התיאטרון. כך הישן והחדש מתמזגים לאחד. כולם חיים את הדמויות בצורה מירבית, לא רק משחקים אותן.
שפת היידיש הנשמעת בהצגה - מעולם לא הייתה כה קולחת ומובנת לי, שלא גדלתי על שפה זו. ככה זה, כששפת המחזה עוברת תרגום (כאן - מעברית ליידיש בתרגומו המצוין של אריה בלינדר) כך זה בא לידי ביטוי בבמחזותיהם של דור אמצע המאה ה-20 (אנסקו, בקט, אראבל, ועוד) שחיו בפאריס וכתבו בצרפתית ולא בשפת אמם. בודו ממש נפלא ברבגוניות של משחקו כ"תנחום",
עוזרו הנאמן של השחקן העומד להתפורר נפשית. בעוד כולם מצויים תחת הפצצות המטוסים הגרמניים מעל וורשה ב1 לספטמבר 1939. הוא יוצר אתנחתות קומיות בתוך הסיטואציות הנוראות שכה מעטים שרדו מהן. ותמיד משרה על כל חבריו בתיאטרון שלווה ורוגע בדרך בה הוא משיב את רוחם ממוראותיהם.
ישראל טרייסמן כאלימלך, השחקן הראשי בסיפור ובהצגה, זוכה כאן לתפקיד דשן מלא בשר: השינויים במצבי רוחו ובמצבו הנפשי, המעברים מההזיה למציאות - הם משהו שכה מרגש את הקהל, שזוכה לחזות בטרייסטמן כפי שלא ראהו מעולם. ככלל - הצגת "השחקן", היא סוג חדש של ז'אנר שכמוהו צופי היידישפיל לא ראו עד היום. בלי הצורך להזדקק למחזמר עם שירי געבירטיג או מוסיקאים אחרים משנות סוף המאה ה-19 ותחילת ה-20. לא עוד מעשיות שנוצרו כדי להצהיל את פני היהודים בגולה, שנפלו בעקבות הפוגרומים, הגירושים וחיי המצוקה בעליבות נוראה. כאן טרם החלה מכונת השמדה לפעול ממש, שמלחמה זו חיסלה יותר משליש מהעם היהודי. אך כבר מתחילתה הוטלו להקת השחקנים היהודים בוורשה לתוך דילמה: האם לברוח כל עוד יוכלו, או להישאר ולהמשיך את המסורת של מקצועם?
לתוך דילמה הזו מוטלים גם השחקנית שממלאה את תפקיד מלכה, כאשתו של טוביה החולב בין קטעי ההצגות המצוטטות כאן שהפכו לקלאסיקה שלנו - טרייסי אברמוביץ', בשפת גוף יפה ואצילית ומשחק בכפות ידיה המעודנות המזכיר את המחולות במזרח הרחוק. כשמנהלת ההצגה מרים, אירמה סטפנוב המלבבת בחן הטבעי ובקסם הבלתי נדלה שלה, עושה ככל יכולתה להעביר את השחקן את המשבר, ע"מ שההצגה תוכל להימשך, כי הקהל הרי כבר מצפה לו באולם. הרי סיון קינר-קיסינג'ר מהווה אף היא אתנחתה קומית בעצם התנהגותה התמימה-הצעירה כמגהצת בגדי השחקן, הנענית לגיפופיו בלית ברירה.
בעוד שני השחקנים הנוספים בלהקה בוורשה, (שאלימלך זועף על שנשארו לו רק הצולע, ובעלי מום) - הרי ניר שפיר במשחק מגוון ומשמעותי בדמות מרשימה, ויהונתן רוזן ממש משגע את הקהל בסצינה שלו בצליעה, ועושה ממנה מטעמים תיאטרליים המצריכים ממחטה לנגב את דמעות הצחוק. כל אלה עולים על במה מעוצבת ומושקעת בכשרון רב בידי דפנה פרץ, כשברקע עבודת הווידאו המרשימה של תמיר פיינגולד; עם התלבושות הכה נכונות ואותנטיות לזמנן של אנדריאה לובינה; אך הנזר של המחמאות מגיע למישה צ'רניאבסקי, אמן, גדול מעצבי התאורה בישראל, הנדרש גם בעולם, שלוואי וכל התאורנים בארץ היו לומדים משהו ממנו.. את המוזיקה היפה ערך אורן סלע, בסאונד כהלכתו, כשלורה סהר דואגת לתרגום הסימולטני על הפסים הרצים מעל הבמה - שנועדו לבורים כמוני; אך הפעם כמעט כל היידיש הובנה כראוי ולא נזקקתי הרבה לתרגום.
מעבר לדרמטורגיה שמלווה את ההצגה של ליהיא ברזל מלמד, הרי הצגת השחקן, היא עוד שלב בסולם שמנהלו הדינמי של התיאטרון - ששי קשת, מצליח לשדרגו מהצגה להצגה, והופך תיאטרון זה לתיאטרון השייך לכל העם, לא בלבדי לבני הדור ההוא ודוברי היידיש. לאחר ההצגה יצאו כולם נפעמים, בלי אף עין יבשה. מרגש ברמות, מבלי להיזדקק למעשיית קיטש או מחזמר להמונים.
דרמה אמיתית היונקת מדמו וחלבו של העם היהודי באשר הוא. שאפו לת' היידישפיל, לבימאי ולשחקנים
.

תאריך:  17/01/2018   |   עודכן:  17/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופטת הדסה אסיף קוראת היטב את כתבי הטענות לפני הדיונים ועולה על הנקודות המרכזיות - טוב יותר מעורכי הדין המופיעים בפניה. חוסר המוכנות שלהם עולה להם בשטיפה מאסיף, שמצליחה בכל זאת לקדם את התיקים
ליאת הופמן
כשרוכשים פירות יבשים בתפזורת, כדאי לוודא כי בקרבתם נמצאת האריזה המקורית    יש לאחסן את הפירות היבשים במקום יבש, מוצל וקריר
רחל גרנות
בעולם השפע אנחנו בפירוש אוכלים יותר    לפי נתוני הלמ"ס, הרי ב-20 השנה האחרונות ממוצע הצריכה הקלורי היומי לנפש עלה בכ-1,000 קלוריות ואנחנו צורכים בממוצע כ-3,600 קלוריות ליום    התוספת הקלורית מורכבת ברובה מסוכרים ושומנים    זה בהחלט תואם את מגמת העלייה במשקל
אולגה רז
מלכת המטבח החורפי, תורמת לטעם משובח, צבע ויופי וגם המון בריאות
עליס בליטנטל
סגירת מעגל ועשיית צדק עם מי שהגה והקים את התיאטרון הלאומי הבימה מעלה הצגה מרגשת ונוקבת, "צמח",שחושפת פן לא ידוע על חייו הסוערים של נחום צמח. זאת - הודות לבימוי נפלא ושחקנים מדהימים תוך שיתוף פעולה של תיאטרוני מלנקי והבימה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il