X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כיצד אירן השתלטה באופן הגמוני על לבנון וסוריה בדרך לחיזוק הציר השיעי במזרח התיכון אירן היא סיפור שונה לגמרי ממדינות ערב, שבנוסף למורשת האיסלאם נושאות עימן מורשת קוליניאלית שעיצבה את התרבות ואת הגבולות של כל מדינה
▪  ▪  ▪
לא ערבים [צילום: וואחיד סלמי/AP]

אירן היא צומת מרכזית של תרבויות. האימפריה הבינלאומית הראשונה שהשפיעה על תרבויות אחרות" (שאול שקד - חוקר תולדות אירן והתרבות האירנית).
לאירן (פרס ההיסטורית) שושלת ענפה כאחת האומות האימפריליסטיות של העת העתיקה. במאה ה-7 נכבשה האימפריה הסאסאנית (האימפריה הפרסית הקדם-איסלאמית האחרונה) על-ידי המוסלמים מחצי האי-ערב. רובם של הסאסאנים, קיבלו עליהם את דת האיסלאם. אף על-פי שהיו לחלוטין מוסלמים, הקפידו הפרסים על שמירת עצמאותם לאורך מרבית תקופת השליטה האיסלאמית של ח'ליפות אומיה ועבאס.
גם היום, הפוטנציאל האירני כמעצמה איסלאמית נובע מעצם היותה אינה ערבית ואינה סונית. לאירן מורשת שיעית ענפה המאופיינת בהקרבה ללא תנאים ומכאן עוצמת ההרס הייחודית למדינה הזו.
אירן היא סיפור שונה לגמרי ממדינות ערב, שבנוסף למורשת האיסלאם נושאות עימן מורשת קוליניאלית שעיצבה את התרבות ואת הגבולות של כל מדינה. לעומתן אירן, בראש ובראשונה אינה מדינה ערבית. רוב תושבי אירן פרסים ובהתאם לזאת לאירנים ישנה תודעה היסטורית עמוקה ביותר בעלת גאווה בשושלת הפרסית ובהישגיה ההיסטוריים כאומה בפני עצמה.
המהפיכה האירנית ב-1979 ונפילת שלטון השאה האחרון שהנהיג מדיניות דיקטטורית פרו מערבית, הביאה את שלטון האייתולות בהנהגתו של רוחאללה מוסאוי ח'מיני. אירן הפכה לתאוקרטיה שיעית המתקיימת בין מדינות סוניות ובכדי להבין את אופי משטר האייתולות האירני, נדרש להבין את התפיסה השיעית.
אז מי אלו השיעים?
פירושה של המלה שיעה, הוא פלג. הכל התחיל מעלי בן אבי טאלב שהיה חתנו ובן הדוד של נביא האיסלאם, מוחמד בן עבד אללה. השיעים מאמינים כי ירושת ההנהגה האיסלאמית, הייתה צריכה ללכת לקרוב המשפחה הקרוב ביותר לנביא מוחמד, שכן גם לפני מותו הכריז על עלי כמנהיג הבא. לאחר מותו של הנביא מוחמד ב-632, חלק ממאמיניו לא כיבדו זאת והחל מאבק על הירושה.
באופן כללי השיעים נחשבים ליותר דתיים מהסונים, ההבדלים הינם בעקרונות האיסלאם בהן ניתן למצוא הבדלים ביחס לתווחיד (אחדות וצדקת האל) נובוואה (הנבואה), והאימאמיות (המנהיגות). השיעים מהווים בערך 20% מסך המוסלמים בעולם, רוב רובם, כ-90 מיליון אנשים, נמנים על זרם האמאמיה שנפוץ באירן, בהודו, בדרום עירק, בלבנון ובאפגניסטן.
ההגמוניה האירנית בסוריה
הברית בין סוריה ומצרים, שהסתיימה בעקבות הסכם השלום של המצרים עם ישראל, והמהפיכה האיסלאמית באירן, תוך כדי התבססות משטר האייתולות, העניקו לנשיא הסורי דאז חאפז אל אסד למצוא בת ברית חדשה מול ישראל. לעומת זו המנהיג העליון הראשון של אירן לאחר המהפיכה, האייתולה רוחאללה ח'מייני, ראה בסוריה צינור מדיני שדרכו אירן תוכל להגיע אל לב ליבה של הקהילה השיעית בלבנון.
"ציר ההתנגדות" - כך מכונה לעתים מערכת היחסים בין המשטרים באירן ובסוריה. סוריה היא המדינה הערבית הראשונה שהכירה במשטר האייתולות האירני וברפובליקה האיסלאמית שנולדה ב-1979.
מאז שנות ה-2000 עת שלטון באשר אל אסד (בנו של חאפז) העמיקה הברית האסטרטגית בין אירן לסוריה, כאשר סוריה הופכת תלויה יותר ויותר במשטר האייתולות הן מבחינה פוליטית והן מבחינה צבאית. ביוני 2006 נחתם בין משרדי הביטחון האירני לסורי, הסכמי שיתוף פעולה צבאי בהתאם ל"איום המשותף" אותו מייצגים ישראל וארה"ב.
שר ההגנה האירני באותם ימים - מוחמד נג'אר, ציין כי אירן רואה את ביטחונה של סוריה כביטחונה של אירן. מאז ועד היום, הושקעו ומושקעים בעקביות מיליארדי דולרים במשק הסורי בנוסף לאספקת ציוד צבאי.
מיום ליום אירן מהדקת את ההגמוניה שלה בסוריה באמצעים של מעורבות בכלכלה הסורית, הכוללים מפעלי מלט, תחנות כוח ואפילו פסי יצור למכוניות. בעתיד אף יש תכנון אירני להקים בנק אירני-סורי משותף.
לכל מה שקשור לסוריה, הברית בין משטר אסד הסורי-עאלווי למשטר האייתולות האירני-שיעי רק הולך ומעמיק ואירן רק תלך ותתבסס בסוריה, גם בעקבות מלחמת האזרחים המתחוללת על אדמתה ושיתוף הפעולה ההדוק של רוסיה עם האירנים בכל הקשור למלחמה זו.
ההגמוניה האירנית בלבנון
עקב מעמדה המתחזק עם השנים של העדה השיעית לבנונית, הקמת חיזבאללה וקשריו ההדוקים עם משטר האייתולות, הפכה לבנון לקו חזית קדמי מול ישראל.
לבנון נתפסת על-ידי אירן, כמדינה המשמשת כזירת מאבק בין העולם המערבי לבין העולם המוסלמי. מבחינת משטר האייתולות, ארגון חיזבאללה הלבנוני נחשב לסיפור הצלחה מסחרר. קודם בראש ובראשונה עצם היותו של חיזבאללה ארגון שיעי ושנית עקב בנייתו על-פי המודל האירני שבראשו איש דת העומד בקו הראשון מול ישראל ומשרת גם את אירן.
עקב דברים אלו למעשה ארגון חיזבאללה מקבל את הסיוע הגדול ביותר מבין כלל המיליציות והארגונים הנתמכים על-ידי האירנים, הן מבחינה צבאית והן מבחינה כלכלית.
תלותו של חיזבאללה באירן גדל מאוד מאז מלחמת לבנון השנייה. בכדי לשקם עצמו ואת יכולתיו הצבאיות מול ישראל, נזקק הארגון השיעי לאספקת נשק ולסיוע כלכלי עצום ואכן, אירן היא ספק הנשק העיקרי לארגון. מבין מצבורי הנשק שסיפקו האירנים לחיזבאללה, נמצאים עשרות אלפים של רקטות וטילים ארוכי טווח יותר מאלו שהיו בידי הארגון לפני המלחמה.
מטרתה הישירה של אירן בשיפור יכולת חיזבאללה לפגוע בעורף הישראלי, הינה יצירת הרתעה כלפי ישראל לקראת אפשרות תקיפה ישראלית על אתרי הגרעין האירניים.
למרות שבלבנון בניגוד לסוריה, ישנם גורמים לא מעטים המתנגדים להעמקת מעורבותה הישירה של אירן במדינה, לבנון הינה מדינה ערבית עם דמוגרפיה שיעית גדולה שפועלת לטובת האירנים. כל זה לא נעשה רק בזכות ילודה, אלא גם בזכות צמצום שאר העדות מלבנון בעקבות הגירה.
האבל הסיפור העיקרי וכאמור ההצלחה האירנית הגדולה בלבנון, הינו חיזבאללה. באמצעות חיזבאללה הלכה אירן והשתלטה על לבנון לאורך יותר משלושים שנה.

תאריך:  15/02/2018   |   עודכן:  15/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עמוס גלבוע
האיום האמיתי היה ונשאר ארסנל הרקטות והטילים האימתני של חיזבאללה מלבנון    במזרח דאעש עדין חי וכל הזמן ממשיך לרצוח    בתחום המדיני, כל "ועידות השלום" המצחיקות נכשלות ובן
מרדכי ליפמן
האירנים מקפידים להפגין כי אין הם חוששים מישראל, ובמיוחד לא ממחאותיה כנגד התבססותם גם באזור הגבול בין ישראל וסוריה    לראיה - הם העבירו כוחות של מליציות שיעיות וחיזבאללה דרומה לדרעא, על-מנת שיסייעו לכוחות אסד במאמץ מחודש להשתלט על העיר
אסתר שניאורסון גרי
באה המציאות והוכיחה כבר למחרת הכרזת המדינה, כי באויב קשה עסקינן    חמש מדינות ערב הצהירו בגלוי על כוונתן להכרית את האוד המוצל מאש השואה, ולסיים את עבודתו של היטלר, בן בריתם
יוני בן-מנחם
הצבא המצרי פתח במבצע צבאי גדול בצפון סיני להרחבת אזור החיץ עם רצועת עזה ולמיגור הטרור של דאעש   הנשיא א-סיסי מעוניין בהשגת "תמונת ניצחון" על הטרור בסיני עד לבחירות לנשיאות בחודש מרס
יורם אטינגר
בניגוד לקודמיו שראו בעניין הפלשתיני את בבת-העין הערבית וגורם מכונן במזרח התיכון, טראמפ מבחין בפער הבלתי ניתן לגישור בין המלל (המחבק) והמעש (האדיש והשלילי) הערבים כלפי הפלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il