X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יממה לאחר החתימה על עסקת הגז החדשה, עולות השאלות הקשות. האם החברה המצרית היא חברה אמיתית או חברת קש, מי בעל השליטה המסתורי, ומדוע המסמך שנחתם ושפורסם מחורר כמו גבינת שוויצרית. השאלות הן קשות ורבות, תשובות טרם התקבלו
▪  ▪  ▪
גז טבעי לוויתן" ו"תמר" לדולפינוס המצרית

יממה בלבד עברה מאז חתמה דלק קידוחים על הסכם ייצוא הגז למצרים, עסקה השווה מיליארדים רבים. בכירי המשק כולל ראש הממשלה כבר בירכו על ההסכם. הלוואי, וההסכם אמיתי ואכן ייצא אל הפועל. למרות שהערכתי בעבר שסיכויי הייצוא למצרים נמוכים מאוד, והעניין בעיניי עדיין בספק רב, אשמח מאוד לגלות שטעיתי. זאת בניגוד אגב להערכתי שלא יהיה ייצוא לטורקיה, שם אשמח לגלות שלא טעיתי ושממשלת ישראל לא תתן לאויב ארדואן את השליטה על השיבר של לוויתן, כפי שנתניהו ושטייניץ התכוונו לעשות, בלהיטותם לספק את תאוות חברות הגז על חשבון המדינה ואזרחיה.
המסמך שפורסם אתמול מחורר כמו גבינה שוויצרית והשאלות רבות: האם דולפינס היא חברה אמיתית או חברת קש? מי בעל השליטה המסתורי בה ומה מטרתו? מדוע הסכמים בינלאומיים כל כך משמעותיים נעשים ללא 'קונה ידוע'? מה המחיר האמיתי של יחידת חום ומי מרוויח באמת וכמה? האם יש בכלל התחייבות מצרית? ומה סיכויי העסקה להתקיים?
הודעת שר האנרגיה יובל שטייניץ שהחוזה הוא הוכחה שמתווה הגז עובד, די פתאטית. אין קשר בין החוזה שנחתם אתמול לבין מתווה הגז. הודעת ראש הממשלה נתניהו שההסכם יכניס מיליארדים לטובת חינוך, בריאות ורווחה, מהווה חזרה לא מוצלחת על שקרי העבר.
השאלות והתמיהות העולות מהדיווח של חברות הגז הן רבות, לצורת העניין אמנה כאן כמה מהן, מאגרי תמר ולוויתן מחויבים לספק, כל אחד, כמות של 3.5 BCM בשנה, אבל לא כתוב כמה דולפינס שהינה החברה המצרית מתחייבת לרכוש מתמר ולוויתן. יכול להיות שזה לא מפורט כי ההתחייבות של דולפינס אפסית? ואם כן, מה משמעות ההסכם?
דולפינס היא לא הלקוח הסופי, אלא מן תחנת ביניים, חברה שמצהירה שהיא סוחרת בגז ורשומה אולי באיי הבתולה או מקום דומה. למי היא שייכת? למה הפרט הזה מוסתר? מי בעל השליטה המסתורי?
תארו לכם שהבעלים של דולפינס הוא יצחק תשובה, שמשתמש בחברה ליצירת מצג שווא של עסקות שלא יהיו או לחלופין, כדי לחלק את הרווח בין דלק לדולפינס ולהתחמק ממיסוי ששינסקי. כאמור סתם רעיון פרוע. ברור שתשובה לא יעשה דבר שכזה.
על-פי הערכת התקבולים של חברות הגז, מדובר בעסקה עם מחיר ממוצע של כ-6.5 דולר ליחידת חום. תוסיפו לזה עלויות הולכה ואנחנו מדברים על מחיר ממוצע של כ-7 דולר ליחידת חום לפחות.
עכשיו יש שתי אפשרויות:
  • אם אכן מדובר במחיר של כ-7 דולרים, מדוע שהמצרים ירכשו גז ישראלי יקר כשהם יכולים לרכוש גז זול הרבה יותר ממאגר זור המצרי?
  • אם המחיר שנקבע בעסקה זול מהמחיר שהמצרים מקבלים ממאגר זור, כדי לשכנע אותם להעדיף את הגז הישראלי, והערכת התקבולים מתבססת על צפי של עליה עתידית במחירים, הרי שהמצרים מקבלים מתמר ולויתן גז במחיר זול משמעותית מהמחיר שניתן לנו.
הולכת הגז למצרים תהיה דרך ירדן, דרך התשתית של EMG או תשתית חדשה? כמה ירדן תדרוש תמורת ההולכה בשטחה וכמה זה ייקר את הגז למצרים או יפחית את רווחי תמר ולוויתן? האם התשתית העוברת בסיני תגרום לחידוש פעולות הטרור נגד הצינור והמסחר עם מצרים?
קיום ההסכם תלוי במספר תנאים. בואו נדבר על השניים המשמעותיים הידועים:
  • קבלת אישורים רגולטורים בישראל ובמצרים. נניח שהאישורים הסופיים יתקבלו. המצרים הרי אישרו לגורמים פרטיים לייבא גז, אבל המצרים גם הטילו וטו על עסקות גז מול גורמים ישראלים עד שהחוב המצרי בסך 1.8 מיליארד דולר לישראל לא יוסדר. האם שוב מדינת ישראל תוותר על הון, הפעם 1.8 מיליארד דולר שנפסקו לה בבי"ד בינלאומי, לטובת רווחי העתק של חברות הגז?
  • קבלת ערבויות מדולפינס להבטחת התשלומים, כמקובל בעסקות כאלו. זה יקרה רק אם וכאשר דולפינס תסגור עסקות מול חברות מצריות אמיתיות. האם זה קרה? התחיל? מתי נדע?
אחרי שאמרנו את כל זה, ושוב כמובן שאשמח מאוד אם העסקה היא אמיתית ואכן תצא מתישהו אל הפועל (כנראה שנדע בעוד 20 חודשים לפחות), בואו לא נשכח את העיקר: עשרות מפעלים חוברו לגז טבעי בישראל במקום אלפיים ויותר, עקב היעדר תשתיות כי חשבו רק על ייצוא, ובגלל המחיר הגבוה.
תחבורה ציבורית וכבדה בישראל נוסעת עדיין על דלקים מזהמים. 2,300 עד 2,500 איש מתים בישראל מדי שנה טרם זמנם מזיהום אוויר (על-פי נתוני משרד הבריאות הישראלי וארגון הבריאות העולמי).
כל מדינה נורמלית שמוצאת גז והופכת לעצמאית אנרגטית, דואגת קודם למשק המקומי, לניקוי האוויר ממרכיבים מזהמים, להקטנת התחלואה והתמותה ממחלות סופניות, והיתרה לייצוא, אבל אצלנו חברות הגז הן הדומיננטיות בקביעת המדיניות. שטייניץ ונתניהו במקרה העצוב הזה הם רק נושאי הכלים.
קפיטליזם ציוני זה גם קפיטליזם, אבל כזה שלא דופק את המדינה. העסקה עם מצרים לא קשורה למתווה הגז והייתה יכולה להיעשות גם בלעדיו. כך או אחרת, שלא תטעו חבריי - מתווה הגז הוא לא קפיטליסטי, לא שוק חופשי, לא ימני ולא ימין כלכלי, ובוודאי לא ציוני.

הכותב הוא מנכ"ל 'אביב ניהול קרנות'.
תאריך:  20/02/2018   |   עודכן:  20/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת הגז - שלב השאלות הקשות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אבו דאבי
ל  |  20/02/18 17:37
2
האם ראית את החוזה
הצדקנית  |  20/02/18 18:16
 
- יכול להיות שהוא שליח של שלי... ל"ת
אל: הצדקנית  |  21/02/18 05:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
מירב ארד
מדובר בעסקות למשך 10 שנים, למכירה ממאגרי לוויתן ותמר    היקף העסקות - 15 מיליארד דולר    יצחק תשובה: "ההסכם יחזק את הקשרים בין ישראל ושכנותיה"
מירב ארד
קידוח "לוויתן 3", אשר נקדח כקידוח הערכה כבר ב-2011, ייקדח כעת כקידוח פיתוח והפקה, ולאחריו עתיד להשתלב במערך ההפקה במאגר לוויתן
מירב ארד
יו"ר ועדת הכלכלה: קיימנו 12 ישיבות ועדה, הוצאנו 5 מכתבים לשר ולמנכ"ל וקיבלנו רק תירוצים מביכים    ח"כ מיקי לוי: שנתיים חלפו מאז ועדת הכלכלה חתכה בביורוקרטיה ורק 40 מפעלים חוברו    התאחדות התעשיינים: משרד האנרגיה גורר רגליים ורשות הגז נוקטת ביד רכה עם חברות החלוקה;
סוניה גורודיסקי
על-פי הדיווח, המאגר שהתגלה מול חופי קפריסין מכיל 170-230 BCM, שהם כ-70% מכמויות הגז במאגר "תמר"
מירב ארד
חתמה על עסקה לרכישת 7.5% מהזכויות בתמר ובכך תגדיל את חלקה במאגר ל-16.75%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il