X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההצהרה הראשונה של התנ"ך בנושא האהבה מופיעה בספר בראשית ב' 24, בו נדרש כל בן "לעזוב את אביו ואמו ודבק באשתו", וכל זאת כדי ש"יהיו לבשר אחד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא
▪  ▪  ▪
מחיר דמים [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]

כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני, כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה ביסורים קשים, לעתים קשים מנשוא, ולנו הקוראים נותר רק לקבל אהבה כואבת ומתייסרת בספר התנ"ך, ספר שכה אהוב עלינו.
ההצהרה הראשונה של התנ"ך בנושא האהבה מופיעה בספר בראשית ב' 24, בו נדרש כל בן "לַעֲזוֹב אֶת אָבִיו וְאִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ", וכל זאת כדי ש"יִהְיוּ לְבָשָׁר אֶחָד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא. ההצהרה הראשונה ניתנה טרם גילו בני הזוג את להט אהבתם. רק לאחר הגירוש מגן העדן ידע אדם את חווה והם חוו את חווית המגע בין המינים. ליתר דיוק נענשו, כי העזו לתת ביטוי לכמיהה טבעית וגם לחוות אהבה.
שיר השירים פורם את כל הכבלים שצוינו לעיל ומתאר את החדווה שבכמיהה ועל הכאב ועל ההתייסרות הטמונים בה - "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהַ..."(שיר השירים ח, 7).
למרבה הצער, כל סיפור מקראי הפורס בפני הקורא תמונה של אהבה, האהבה מתכסה בקדרות ובכאב. מיכל מתוך אהבה עזה לדוד יוצאת בגלוי נגד אביה, מסכנת את חייה ומצילה אותו. "הפיצוי" לו זכתה במרוצת השנים על אהבה חוצה גבולות לדוד מתבטא בהתאכזרותו כלפיה כולל רצח חמשת ילדיה, אומנם בידי הגבעונים, אבל ברשותו.
פרץ האהבה בין דוד לבת שבע, אשת אוריה החיתי, היה כרוך במחיר של כאב ורצח של מי שהיה אִישָׁהּ של בת שבע, מפקד בכיר בצבאו של דוד, בן למיעוט לאומי שכרת ברית דמים עם ממלכת דוד. רצח שרקם דוד באגרת ששלח לשר הצבא יואב בידיו של הנידון להירצח. אהבת דוד ובת שבע קיבלה ממדים כואבים, כאשר בת שבע נאלצה לשאת בדממה את כאבה ולהשלים עם קיומה של נערה צעירה ויפה ממנה בשם אבישג בביתה, שבאה לפתור את בעיות הצינה, שאחזו בדוד המזדקן. בכך הצעירה תופסת את מקומה של בת שבע המזדקנת.
כיעור ערך האהבה
במקום שנקבל תמונת חיים של זקנה יפה, זקנה אוהבת ומכבדת את הזולת והיא משמשת מופת לחיי משפחה בביתו של מלך בישראל, אנחנו מקבלים תמונה כואבת המשפילה את אבישג הצעירה, שצריכה להפקיר את עלומיה, ומנגד מנות גדושות של כאב, השפלה ונבגדות של בת שבע, אם שלמה.
אומנם הגמרא במסכת סנהדרין דף כ"ב ע"א "מרגיעה" אותנו, שהיו י"ג ביאות של דוד לבת שבע ואף לא ביאה אחת לנערה אבישג, שנועדה רק לתכלית אחת ויחידה לחמם את גופו. קשה ללכת שבי אחרי "סיפור מרגיע", סיפור אפולוגטי, שחש את הכיעור העולה מאורח חייו של דוד הכופה את זקנתו על עלומיה של אבישג, וכיצד הוא מכער את הערך היפה באהבה.
הכאב לובש גם מחיר דמים קשה מנשוא לאחר מותו של דוד, כאשר אדניה מבקש לשאת את אבישג. הדבר עולה לו בחייו. שלמה בן דוד בהשראת האם בת שבע נותן פקודה לרצוח את אדניה אחיו. מערבולת דמים בצל אהבת נשים. רוצחים את ערך קדושת החיים בביתו של המלך דוד.
אם נפנה מבט אל סיפורי האבות נספוג, למרבה הצער, גם שם אהבות דומעות ולא שמחות. יצחק מגלה אהבה רבה לרבקה, אך רבקה עומדת מאחורי המרמה שמסיתה את בנה לשקר לאבא עיוור. ואותו בן, יעקוב, ששיקר לאביו, יצחק, בערוב ימיו "זכה" לכך שבחייו בניו של יעקוב ישקרו לו יותר מדי פעמים וכל שקר טומן בחובו כאב רב ליעקב. במיוחד השקר של בניו על נסיבות היעלמותו של בנו אהובו, יוסף.
אם נתייחס לסיפור של שכם, נראה ששכם אוהב את דינה בת יעקוב. אבל אהבה זו הייתה מלווה בכאב וגרמה בסופו של דבר למותו. לכן היא גם הניעה את יעקוב לקלל את שני בניו, שמעון ולוי, שהיו מעורבים ברצח באומרו לכתובתם - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם. בְּסוֹדָם אַל-תָּבוֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבוֹדִי, כִּי בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ...".
מעמד כואב מזמן לנו שמשון, האוהב את דלילה, ועל אהבתו זו הפורצת גבולות הוא משלם בחייו. שמשון, שניתב את חייו בנתיב של אהבה כנה וחסרת מעצורים לאישה, בת פלשת, העלה את חייו על נתיב של כאב, השפלה ומוות.
בחלקו השני של המאמר נמשיך לשוטט על פני סיפורי האהבה, שלצערי היא תמיד דומעת וכואבת.

תאריך:  14/03/2018   |   עודכן:  14/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבות ודמעות בספרות המקראית
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
יעקב שיקר לאבא עיוור
ילדיו שיקרו לו .  |  14/03/18 10:25
2
סוגדים בעיוורון לדו המלך
א.   |  14/03/18 11:28
 
- יש לך אלטרנטיבה
מגיב ותיק  |  14/03/18 15:30
 
- האלטרנטיבה למגיב ותיק
אלטרנטיבה  |  15/03/18 14:35
3
גם לביבי שרים שירי הלל
RyTy  |  14/03/18 14:23
4
טוב שהיהדות הצמיחה את ר פורמן
למגיב הותיק   |  15/03/18 10:42
5
קנאות חשוכה של מגיב וותיק
בוז לקנאות ל  |  15/03/18 11:38
6
עוד גבב מילים מיותר פרי עטו של
פלא יועץ  |  15/03/18 12:36
7
סלחו לי על הפאנטיות שלי
אני מגיב ותיק..  |  15/03/18 14:30
8
אהבה ודם
אהבה ודם .   |  15/03/18 15:14
9
המורה לתנ"ך בפנסיה לימד דור
לאלוף הסלפנים  |  15/03/18 19:54
 
- מורה !!היה מיסיונר ונשאר מיסי
ב .ל  |  15/03/18 22:19
 
- בריונות לשון של מגיב נאלח ל"ת
ש.כ  |  18/03/18 17:26
 
- אני נתן אשל איש סדום ועמורה
נתן אשל מבהיר   |  16/03/18 10:16
10
שכם התעלל בדינה: כלא ואנס אותה
שכם היה רשע  |  16/03/18 06:48
 
- שאלה למגיב
שאלה למגיב   |  16/03/18 09:23
11
זה לא יעזור לך
גד דרום  |  16/03/18 07:18
 
- שיחיה דוד חיצי .
רות.  |  18/03/18 18:37
12
איתן, מאיפה הבאת את הבריונים
ה.א  |  16/03/18 16:29
 
- למגיב ה.א
איתן.  |  16/03/18 21:41
 
- רוב הבריונים הם מצדך: נכדים,
ל-איתן  |  17/03/18 07:30
 
- מסכים מאה אחוז ל"ת
א.ה  |  17/03/18 11:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
כאשר שולח משה את המרגלים לתור את הארץ, מה הם מספרים? ילידי ענק ראינו שם, אנשי מידות, נפילים בני ענק, ונהיה בעינינו כחגבים. ואלה המשטינים, עשרים שנה יודעים שהם חגבים, שאין להם סיכוי לכבוש את השלטון, אלא אם יעלילו עלילות שווא.
זוהר בן-אשר
אין הכוונה כאן לקנטר או לקטרג על תהליך זה או אחר ולפחות בשלב זה אף לא להעריך את חשיבותו    הנקודה היא פשוטה: להצביע על הקושי שבזיהוי מקור אחד ויחיד שיסמן את זמן הראשית של ההוויה הישראלית
יוני בן-מנחם
ההתנקשות בבכירי הרש"פ בעת ביקורם ברצועת עזה מעידה על כך שגורמים קיצונים מעוניינים לטרפד את תהליך הפיוס בין פתח לחמאס. ייתכן שהדבר גם קשור לקרב הירושה ברש"פ והוא ניסיון לחסל את הגנרל מאג'ד פרג' שהינו המועמד המוביל להיות יורשו של מחמוד עבאס
אליהו קאופמן
אנשי הכיפות הסרוגות זועקים מרה ובעקביות כנגד הצבא את הטענות האמיתיות מדוע היהודי הדתי איננו יכול לשרת בו בעוד שהחרדים הציונים עדיין מגמגמים את הקלישאות הדוגמתיות ההיסטוריות על "לימוד התורה" הקדוש שבזכותו קיימת הטומאה החילונית והאנטי דתית
בעז שפירא
הרבנים, תלמידי חכמים כולם, מלמדים את הבחורים כללים להמשך נכון של קיום החיים, של קיום העולם    ההנחיות וההדרכות אותם הם מוסרים לחניכי המכינה הם דרכה של תורת ישראל    והתורה הזו נעימה, מחכימה, מורה דרך וקובעת הלכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il