X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נפטרה בתל אביב אמנית הבובות סופי ליבו ובז'יניאק, שהשתתפה בסרט של רומן פולנסקי היא הייתה ניצולת שואה, שהגדירה עצמה "אופטימית נצחית"
▪  ▪  ▪
סופי ליבו ובז'יניאק [צילום: באדיבות המשפחה]
[צילום: באדיבות המשפחה]

[צילום: באדיבות המשפחה]

[צילום: באדיבות המשפחה]

האמנית סופי ליבו ובז'יניאק, שיצירותיה מוכרות בישראל ובפולין, נפטרה לפני כשבועיים בתל אביב.
סופי השאירה אחריה אוסף של מאות בובות, העשויות בשילוב טכניקות של עץ, בד ומתכת, תוך יצירת דמויות ססגוניות בנושאי התנ"ך, שואה, עלייה ואגדות ילדים. יצירותיה בתחום השואה נתרמו למוזאון "יד ושם" ויצירה אחרת שלה נתרמה לקיבוץ לוחמי הגטאות. אוהבי אמנות, אספני בובות ומבקרים בעשרות תערוכותיה ברחבי הארץ, התבשרו בצער על פטירתה.
סופי נולדה ב-1935 בווילנה, פולין של אז. יואל אופק, בנה של האמנית, סיפר אתמול כי עם הכיבוש הגרמני, לקחה האומנת הנוצריה יאדביגה-יאדז'ה מרקובסקה את סופי למספר מקומות מסתור, אך יהדותה של סופי נחשפה. היא הוצאה מהגטו, והוסתרה שוב אצל מסתירתה האחרונה, גברת דה סאו, שלימים הוכרה כחסידת אומות העולם.
הוריה, ורה ואלכסנדר, ואחותה הגדולה, לובה, שרדו במסתור במנזר. בתום המלחמה התאחדה סופי עם משפחתה. למרבה הפרדוקס, הוריה ואחותה של סופי הוסתרו במסתור במנזר, ששימש גם מטה של הגסטאפו. יחד איתם הוסתרו תשעה יהודים במשך שנה וחצי. מזלה של סבתה של סופי, רוזה שאבד גברונסקי, שהייתה מנהלת בית היתומים וחברה ביודנראט של גטו וילנה, לא שפר עליה. כאשר נודע לה שהגטו עומד בפני השמדה, במקום להימלט, הלכה אל מותה עם הילדים שאותם סירבה לזנוח.
לאחר המלחמה נישאה סופי למהנדס יאצק ובז'יניאק, נוצרי שהלך שבי אחריה כאשר עלתה לישראל בשנת 1958. לסופי נולדו שני ילדים. בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, משכו שורשיה הפולניים של סופי את תשומת ליבה של הטלוויזיה הפולנית, שהפיקה ושידרה סרט תיעודי על חייה הרב גוניים. הסרט זכה במקום השני בפסטיבל פולני לסרטים דוקומנטריים, אבל בזה לא תם הקשר של סופי לעולם הקולנוע. בפולין הייתה סופי חברתו של הבמאי (אז בראשית דרכו) רומן פולנסקי. כך קרה שהיא השתתפה בסרטו הקצר הראשון - "שלושה אנשים וארון".
חימר שרוף
במקצועה הייתה סופי מהנדסת בניין, אך נטייתה לאמנות התגלתה כאשר החלה לתפור בובות עבור ילדיה. עם השנים התחביב הפך למקצוע וב-1971 התקיימה תערוכתה הראשונה ב"בית האישה" על-שם מניה ביאליק בתל אביב. עם השנים קיימה עשרות תערוכות במקומות שונים, ביניהם, בית ציוני אמריקה ובית התנ"ך, וב-1982 אף הציגה ברבים מיישובי הגליל משום שביקשה לשמח את ילדי הגליל בעקבות המלחמה. עד לרגעיה האחרונים ביקשה סופי למצוא בית הולם לכל הבובות שיצרה, כדי שימשיכו לדבר גם לאחר לכתה על רגשות אושר ועל רגשות עצב. כמעט עד יומה האחרון היא הקפידה להציג מיצירותיה בתערוכות.
בערוב ימיה התמחתה סופי ביצירת פסלי מסכות מחימר שרוף. על-אף ילדותה הקשה והתמודדות עם בריאות לקויה, לא איבדה מעולם את שמחת החיים והעידה על עצמה כעל "אופטימית נצחית".
בנה של סופי, יואל אופק, מרצה לאנגלית, אמר אתמול: "פטירתה של אמי היא אבידה שבעקבותיה יש צער גדול. עם זאת, אני מרגיש שזכיתי להיות בן של דמות כה מיוחדת, שהיא חלשה וחזקה כאחד. בזכותה הגעתי למה שאני כיום. חייתי במחיצת אימא אמנית, אישה יפה וילדה קטנה באותה נשימה. בזכותה נחשפתי לעולם האמנות, לביקורים איתה בתערוכות בארץ ובעולם, ולצפייה אינסופית במופעי תיאטרון, שהיא כה אהבה. אין לי ספק שבזכותה סיימתי את לימודי התואר השני באמנות התיאטרון. היא לא איתי פיזית, אבל היא תלווה אותי כל חיי".

תאריך:  09/04/2018   |   עודכן:  10/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יוסף אליעז
רצח אינו הומאני אך האכזריות הנאצית הייתה קיצונית לא רק כלפי יהודים אך במיוחד כלפיהם - הרעבה המונית של אוכלוסיות שלמות עד מוות, רצח כעונש על כל שטות, ירי ביהודים כתחביב, ניסויים רפואיים ללא הרדמה, רצח תינוקות לעיני אימותיהם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שומר על המוח, השפעתה כבירה, נגד ישראל, ביזיון וכשנפגשו ארבעה דורות    "בניסן נגאלו, בניסן עתידין לִיגא̤ל" (גמרא, ראש השנה, דף י', עמוד ב')
איתמר לוין
ספרה של חוי דרייפוס "גטו ורשה - הסוף" הוא מלאכת מופת של מחקר וכתיבה, המתארת את 14 חודשיו האחרונים של גטו ורשה בשילוב מעולה של מקרו ומיקרו. דרייפוס עושה צדק עם רבבות היהודים שגרמו לכך שהמרד נמשך למעלה מחודש
ישי הנר
זהו סיפורה של קהילת זקינטוס, אשר בימים אפלים של שואה ורצח, זכו לראות את האור האנושי במלוא תפארתו, תוך שיתוף פעולה בין הקהילה היהודית לשכניהם באי, תחת הנהגת ראש העיר והארכיהגמון
איתמר לוין
המועצה הדתית קרית ים תשלם לחברת להשבת רכוש הקורבנות דמי שימוש של 470,000 שקל בשל בניית קברים על חלקות פרטיות    ביהמ"ש: תמונה עגומה של רשויות ציבוריות הפולשות לקרקע פרטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il