X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרובוקציות בגבול רצועת עזה מעידות על קשיים ולחץ, אבל גם על דבקות באידיאולוגיות שעיקרן חיסול ישראל מציאות של לחץ, היא הזדמנות ליצירת שינוי, אם מנצלים אותה נכון והיטב מאחר ששיבה לישראל איננה באה בחשבון, מטפורית היא אפשרית רק לאחור, למציאות קשה יותר זה האתגר שיש להעמיד בפני תושבי עזה
▪  ▪  ▪
הדמנות לשנות שיטה [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

ביחסיה עם הפלשתינים ישראל נמצאת שוב בנקודת מבחן. הפלשתינים (בעיקר חמאס, מארגן המבחן), מכנים אותה "צעדת השיבה". בנקודה זו שוב מתפצלת הדרך הפוליטית אסטרטגית לשני כיוונים: איום באסקלציה שיכניע את ישראל או שיבה ודרדור לאחור של מחוללי האירוע ויוזמיו. דרך "ממוזלגת" זו מאפיינת את מערכת היחסים בין התנועה הלאומית היהודית לתנועה הלאומית הערבית מאז תחילת המאה ה-20. היא משקפת מלחמת התשה א-סימטרית בשלבים, שצמוד אליה מבחן רצונות של העמים המעורבים, אשר יקבע את התוצאה הסופית של המאבק.
דומה שנקודה זו בזמן היא הזדמנות לשנות שיטה ומגמה בתהליך שהוא כבר בן למעלה מ-100 שנים. על ישראל לומר במפורש שעזה לא תחובר "לעולם" לאיו"ש ולא תהיה שיבה למדינת ישראל בשום צורה שהיא. תושביה עומדים עתה בגפם בפני גורלם והם שיקבעוהו בהתנהלותם. הברירה היא שלום, שביתת נשק או המשך שחיקה מואץ. הסכם שביתת נשק מלא לרבות ערבויות מימוש, הוא דרישת המינימום בכדי שישראל תשנה את מדיניותה כלפי הרצועה ותרתם באופן נמרץ לשיקומה ולשיפור החיים בה. בהסכם הכולל התחייבות והסדרים אמינים, ניתן יהיה לפתוח את הרצועה לתנועה שתהיה בתחילה מבוקרת ועם התייצבות היחסים חופשית למעשה.
תהליך כזה יוכל לכלול את חמאס אם ייטוש את דרך האלימות, או שיבוסס על שלטון עצמי של תושבי הרצועה, ללא חמאס - לשיקול התושבים. כל עוד יימשך המצב הקיים וחמאס ימשיך לאיים על ישראל בתמיכתם, לתקוף אותה מפעם לפעם, להתחבר לאויביה במטרה לשפר יכולותיו הצבאיות לקראת עימות גדול נוסף, תחריף ישראל את צעדי ההגבלה והלחץ על הרצועה, והברירה היחידה על-מנת להשתחרר מכך, תהיה הגירה מרצון ממנה.
את הצעדים מול הרצועה יש לחלק לשתי קבוצות: אסטרטגיים ומתודיים ואופרטיביים שוטפים.
אסטרטגיים ומתודיים -
על-רקע ההתמוטטות החוזרת ונשנית של הסדרי השיתוף והשליטה של הרשות על הרצועה וחמאס, צריכה ישראל להכריז על ניתוק הקשר מבחינתה בין שני הגורמים איו"ש ועזה, ועל התייחסות פוליטית ומתודית נפרדת לשניים. מרגע שתציג בפניהם את החלופות הנ"ל אל לישראל להסתנוור מסיפורי הבדים על המצב הקשה של תושבי הרצועה - זו בחירתם.
ניתן ורצוי לרתום את מצרים למהלך ולשלבה בו אולם אין לראות בכך תנאי הכרחי. הברירה תהיה קצובה בזמן ועוצמת הלחץ הישראלי תלך ותגבר ככל שיחלוף הזמן ללא שינוי מהותי במצב, לרבות בנושא הגבלת פעילות אונרא וארגוני סיוע חיצוניים אחרים. ישראל צריכה לעבור משיטת "הכלה" לשיטת "שחיקה", שתנצל את האפקטים המצטברים של 10 שנות מצור ועימותים לסירוגין.
בפעילות ההרתעה וההתשה צריכה ישראל לשים דגש לא רק על מניעה אלא במיוחד על שיבוש תכנונים של החמאס. אין ספק שגילוי והשמדת המנהרות לאחרונה, היווה מסר אפקטיבי לחמאס. אפקט דומה היה גם להכנסתה לשימוש מבצעי של מערכת "כיפת ברזל", ששיבשה את יעילות ירי הטילים של חמאס. דוגמאות אלה ואחרות מעידות על הדרך הנכונה ל"חשבון הנפש" הדרוש. מסלול זה עשוי לעבור דרך עימות נוסף מסוג "צוק איתן". אין להירתע מכך, אם הכוונה האמיתית היא להפסיק את השחיקה ההדדית ולעצב לה דרך חלופית, ברת-ביצוע ונוחה יותר לישראל.
מדיניות זו יש לגבות בשינויי חקיקה מזורזים, שינטרלו פעילות שיבוש מצד גורמים המתנגדים לה. כבר במהלך העימותים הקרובים שמתכנן חמאס, יש לפרסם את שינוי הגישה הישראלית; תגובת הציבור הפלשתיני תהיה מבחן ראשון באשר לאן מועדות פניו. אי-הענות להפגנות הפרובוקטיביות ליד הגדרות, תהיה התחלה טובה.
אופרטיביים שוטפים -

הערות

1. חוגים מגוונים ורחבים למדי של גורמים עוינים ברמות שונות ובכללם: ישראלים לרבות ערבים, ירדן, נציגויות האו"ם כאונרא, נציגים של הקהילה האירופית ונציגים טורקיים, מנהלים מסעות השמצה והכפשה של ישראל וצה"ל, כפעילות פוליטית המכוונת לסייע לאויב החמאסי. יש להגביל את פעילותם באופן מנהלי (סנקציות) לקנוס אותם במקום שהחוק מאפשר זאת ולפרסם בפומבי דוחות המפרטים מעשים אלה כחלק מההצדקה לסנקציות.
2. חתימה על אמנות אלה צריכה לשרת את מטרותיה המדיניות והביטחוניות של ישראל בראש וראשונה, ולא להגביל את זכויותיה להגן על אזרחיה הגנה אפקטיבית. בינתיים החתימה נראית כנטל יותר מנכס ולכן יש לחזור ולבחון החלטות עבר, על-רקע הניסיון המצטבר.

תאריך:  09/04/2018   |   עודכן:  09/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צעדת השיבה לאחור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
להפסיק לסרס את כוחות הביטחון!!
אקטואלי  |  10/04/18 00:48
 
- זה הפתרון חלקי למחר בבוקר
רפי לאופרט  |  12/04/18 12:35
2
לקח לך הרבה זמן, אבל בסופו של
רמי רצון  |  20/04/18 18:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
זוהר בן-אשר
כדי לקבל את הבנת המערב עלינו להתייחס לנקודות נוספות ובעיקר לבעיות ההומניטריות של עזה.    בדיוק משום כך חשוב להבין שכדי לבודד את החמאס, האינטרס הישראלי הוא להפריד בין עזה ובין הגדה
יוני בן-מנחם
דבריו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר כי הוא ממשיך בדרכו של יאסר ערפאת הפכו לשיחת היום בשטחים. יש לקחת ברצינות את דבריו מכיוון שהוא מאמץ רק את דרך הטרור של יאסר ערפאת
איתן קליסנסקי
ב-6.11.2018 י"ד בניסן תשע"ח, כאשר ישבנו מסובים לשולחן סדר פסח, חג היציאה מעבדות מצרים לחרות, הייתה רק משוררת ישראלית אחת, שהגיבה לנוכח ירי באש חיה באזרחים לא חמושים סמוך לגבול ברצועת עזה
עידן יוסף
תא"ל מוטי ברוך יבחן מטעם צה"ל את התנהלות כוחות הצבא במהלך אירועי סוף השבוע    ארבעה עזתים חצו את הגדר בנסיבות מחשידות בשני אירועים שונים
יפעת גדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il