X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התורה דורשת מאתנו דבר נעלה וקשה ביותר: להתגבר על הנטייה הטבעית הזו, ולברוא לעצמנו דרך התנהגות חדשה, דרך שבה אנו יכולים לראות את האחר, ממש לראות אותו, לחוש את כאבו, לסלוח לו אם פגע בנו, ולחיות עמו בשלום
▪  ▪  ▪
גרוסמן. כואב את האחר [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

איני יודעת אם מישהו שם לב לכך, אבל השבוע הזה, שבו חגגנו את יום העצמאות, הוא השבוע שבו קוראים בבתי הכנסת את פרשות "אחרי מות" ו"קדושים". השנה הן מחוברות, אבל בשנה מעוברת קוראים כל אחת בנפרד כדי להתאים את לוח השנה העברי ללוח השנה הלועזי.
מה מיוחד בכך? ומדוע זה חשוב שחג העצמאות ויום הזיכרון נחגגו דווקא בשבוע שבו קוראים בבתי הכנסת את שתי הפרשות האלה? יש לכך חשיבות עליונה.
מכיוון שבפרשת "קדושים", הפרשה שבה נולדתי (ואולי לכן שמתי לב לכך), נמצאת המצווה הקדושה והגדולה מכולן – "ואהבת לרעך כמוך". המצווה הזו היא למעשה המצווה שכוללת את כל התורה, כפי שאמר רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה".
ורבי הלל הזקן, נשיא הסנהדרין האחרון בתקופת הזוגות, כאשר התבקש ללמד לגר את כל התורה כולה על רגל אחת, הוא השיב לו: "דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור" (בתרגום לעברית: 'מה ששנוא עליך - אל תעשה לחברך. זו היא כל התורה כולה, וכל השאר פירוש הוא, צא ולמד).
הרב אשלג, בספרו "חכמת האמת", אומר שמשמעות הפסוק הזה אינה שאנו צריכים רק לדאוג ולתת לאחרים, כי אז היה הפסוק רק "ואהבת לרעך". אבל הפסוק אומר "ואהבת לרעך כמוך" – כלומר, אנו חייבים לדאוג לאחרים בדיוק כפי שאנו דואגים לעצמנו.
פסוק לא מובן
הרב אשלג גם אומר שמשמעות הפסוק היא שלפני שאנחנו אוכלים, למשל, אנו חייבים לכוון ולבקש שכל הנבראים בכל העולם יאכלו, וזוהי למעשה גם הכוונה של ברכות המזון. זוהי לא רק תודה לאל על שקיבלנו מזון לאכול, אלא בקשה עבור כל הנבראים בעולם שגם להם יהיה אוכל. זו רמת מודעות גבוהה מאוד, אבל לא די בה, כי כאן יש רק כוונה.
הרב אשלג גם נותן דוגמה, שבה אם משרת, נניח, ישן אצלנו, ויש לנו רק כרית אחת, אנו חייבים לתת לו את הכרית ולישון בלי כרית. עד כדי כך חשובה המצווה הזו.
אבל בכל זאת נשאלת כאן השאלה מדוע אני כורכת את הפסוק החשוב הזה עם יום העצמאות? האמת היא שהפסוק הזה עלה על דעתי דווקא ביום הזיכרון, כשראיתי את טקסי הזיכרון, וכשראיתי את טקס הזיכרון האלטרנטיבי שהתקיים בד-בבד וגם הוא סוקר בטלוויזיה.
וכאן המקום לומר שהפסוק הזה, הידוע כל כך, "ואהבת לרעך כמוך", כלל לא מובן בציבור. אנו חושבים שהפסוק הזה מתכוון להתייחס לחברים שלנו כפי שאנו מתייחסים לעצמנו. אבל התורה אינה מגבילה את האהבה שלנו לחברים בלבד. האהבה שלנו אמורה להיות לכולם. אהבה ללא תנאי.
לא קשה לאהוב מישהו שאוהב אותנו. זו נטייה טבעית של האדם. החכמה היא, והעבודה הרוחנית היא, לאהוב מישהו שלא אוהב אותנו, לעשות כוח התנגדות, ולהצליח לאהוב אותו למרות שהוא לא אוהב אותנו.
היצר הרע
ועוד דבר. התורה לא ניתנה רק ליהודים. בהר סיני לא עמדו יהודים. עוד לא היה קיים העם היהודי. העם היהודי התחיל עם צאצאי ראש שבט יהודה. בהר סיני עמדו כל אומות העולם, ולכן נאמר שהתורה ניתנה בשבעים לשון, כדי שכל האנשים בכל העולם, מכל העמים ומכל הדתות ישמעו אותה ויקבלו אותה.
ומדוע נאמר שהתורה ניתנה לבני ישראל? בני ישראל הם אנשים מכל העמים ומכל הדתות שהאל שורה עליהם, האל שורר עליהם, ולכן הם היו ברמת מודעות כזו שיכלו להבין ולקבל עליהם את המצוות הנעלות שניתנו על הר סיני.
לכן יש מעשים שאנשים יודעים שאסור לעשות אותם אפילו אם איש לא אמר להם זאת, כמו למשל לא תרצח, לא תגנוב, לא תחמוד.
כמובן שלא תמיד אנו יכולים לעמוד בפני היצר הרע שלנו ועושים דברים מנוגדים למצוות האלה, אבל גם כשאדם עושה אותם הוא יודע שהוא עושה מעשה אסור, כי המצווה הזו כבר טבועה בנו.
"ואהבת לרעך כמוך" מתייחסת לכל האנשים בעולם, ולמען האמת לכל הנבראים ביקום, והמצווה הזו נמצאת בפרשת "קדושים" מכיוון שאדם שמצליח להשליט את המצווה הזו על המחשבות, הרגשות, הדיבורים וההתנהגות שלו הוא אדם קדוש. זו עבודה קשה מאוד, ולכן מעטים מאוד הקדושים בעולמנו. כל כך קשה להפסיק לכעוס על מישהו שפגע בנו, אם באופן מילולי ואם באופן פיזי, כי הנטייה הטבעית שלנו היא לנקום.
הכאב של האחר
אבל התורה דורשת מאתנו דבר נעלה וקשה ביותר: להתגבר על הנטייה הטבעית הזו, ולברוא לעצמנו דרך התנהגות חדשה, דרך שבה אנו יכולים לראות את האחר, ממש לראות אותו, לחוש את כאבו, לסלוח לו אם פגע בנו, ולחיות עמו בשלום.
כאן המקום לומר שטקס הזיכרון האלטנטיבי הולך בדרך זו. בטקס הזה נמצאים בני שני עמים שיש ביניהם סכסוך מתמשך, סכסוך מר, שגבה אלפי קורבנות משני הצדדים. אבל בטקס הזה בחרו האנשים בדרך שונה מהדרך הרגילה. האנשים האלה בחרו לראות את הכאב של האחר. לראות את הכאב של המשפחות השכולות משני הצדדים.
הכאב הוא אחד. לכל אם ואב ואח ואחות וחברים כואב כאשר מישהו נופל, ולא משנה אם הוא יהודי הוא ערבי. הבורא ברא את כולנו בצלם. לכולנו יש אותו דם, אותו לב. לכן האנשים שעושים את הטקס הזה הם אנשים אמיצים, אנושיים, אנשים שמרגישים את כאב האחר ולא רק את הכאב האישי שלהם.
הם אנשים שהצליחו לצאת מתוך עצמם ולראות גם מישהו אחר, שונה מהם. הם אנשים שגם אם לא התכוונו לזה כלל, הולכים בדרך התורה, למרות שאולי הם אפילו חילוניים גמורים. כי כל אדם שיכול להרגיש את נשמת האחר הוא אדם שיכול לראות את ניצוץ הבורא שבאדם האחר. ולא משנה באיזה עם הוא נמצא, איזו תרבות יש לו, באיזו שפה הוא מדבר, באיזו דת הוא מאמין.
אם הוא "רואה בסבלותיו" – כמו שראה משה רבנו את הסבל של האנשים שעבדו במצרים – למרות שהוא היה במעמד גבוה וחי בבית פרעה, ויכול היה להתנהג כמו המצרים ולהתעלם מהסבל ואפילו להתעלל בהם ולהעביד אותם יותר - אם אדם יכול לראות את הסבל של אדם אחר ולעזור לו בלי להתחשב בשום דבר אחר, אז הוא מתחיל להתקרב לדרגה של קדוש.
לכן ברוכים תהיו, כל אלה העושים במלאכת טקס הזיכרון האלטרנטיבי. אתם מעלים את האנושות לשלב אחד גבוה יותר בסולם האנושיות. ברוכים תהיו!

תאריך:  24/04/2018   |   עודכן:  24/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טקס יום הזיכרון האלטנטיבי
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
שני מישורים שונים
באום  |  25/04/18 13:08
 
- אז השאל את "אינטילגנטית" מדובר
מהפך 77  |  26/04/18 07:31
2
תודה. ל"ת
לאורנה  |  26/04/18 10:59
3
עיוות התורה
שלמה-חיפה  |  26/04/18 12:59
4
נהייתה לנו שומרת תורה ומצוות
תראו מי שומר תורה  |  26/04/18 13:28
5
מרוב טהרנות לקתה בעיוורון...
דוגמא מובהקת לכך!  |  26/04/18 13:31
6
קשקוש
מקושקש  |  26/04/18 14:52
7
הווירוס תוקף את עצמו=== ל"ת
יוד יוד  |  26/04/18 16:36
8
כל כך רדוד
גד דרום  |  26/04/18 18:28
9
אבל למה הם שונאים את נתניהו?
אהוד פרלסמן  |  27/04/18 03:26
10
הכשרת שרץ
לא לפייסבוק  |  27/04/18 09:04
11
מה לכם ולתורה?
יוסי ארגואן  |  28/04/18 05:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות 70 שנה לישראל
גרשון אקשטיין
כל מה סוכם, לא כובד    לבי לבי עם יו"ר הכנסת שהיה צריך להיות עד לכל זאת
אלי אלון
בצהרי יום העצמאות (19.4.18) הוענק בטקס חגיגי ומרשים ב"בית האופרה" שבתל אביב, במעמד ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אות יקירי תל אביב-יפו ל-14 יקירי העיר לשנת 2018    במעוטרים באות הנכבד הייתה ד"ר צפורה שפירא, יועצת הלשון המיתולוגית של "קול ישראל בתל אביב" יותר מ-20 שנים    לפניכם סיפור חייה
דויד סנדובסקי
במלאת שבעים שנה לישראל, עליה ללמוד את לקחי העבר: לשמור על טוהר הנשק ולהיזהר מנואלות הרפתקנית ביטחונית
ראובן לייב
עוד לא נולד, מן הסתם, נאמן לישראל כמו אורי, חברי הטוב משכבר הימים, המשוגע למדינה, לדגלה ולשפתה, והלוואי שיהיו עוד רבים כמותו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - כור היתוך, שחצנות, הפרדת רשויות, עצב ושמחה ובר-מצווה    שבוע טוב
רשימות נוספות
פוטין: יחסים מצוינים בין רוסיה לישראל  /  עומר כרמון
עזריאל שילת ואוריה כהן  /  עומר כרמון
האור שלנו ינצח את החושך שלהם  /  עומר כרמון
משואת עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת  /  יצחק מאיר
נס וחג  /  אסתר שניאורסון גרי
בראשית  /  יורי מור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il