X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - כור היתוך, שחצנות, הפרדת רשויות, עצב ושמחה ובר-מצווה שבוע טוב
▪  ▪  ▪
להתפאר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

א. תרכובת, או תערובת
מחגיגות השבעים למדינה עלה קול אחד, שכמעט איחד את כולם - פרט לרשעים, שהוציאו את עצמם מן הכלל - וקרא לאחדות לאומית. הקריאה מלמדת עד כמה מטריד השסע הפנימי רבים. מצד אחד יש נטייה לאחדות - תרכובת, בלשון הכימאים - שבה ייעלמו מאפיינים ייחודיים של היסודות בתוך כור ההיתוך. מצד שני יש הסבורים, כי יש לשמור על ייחודם של השבטים, שלכל אחד מהם תרבות ייחודית, וחבל לאבדה; ולכן, ראוי לעשות מהשבטים תערובת, השומרת על ייחודן של יסודותיה. ראו, למשל, מה שאיתרע בארץ לאידיש וללאדינו.
אחדות אין פירושה תמיכה עיוורת, אלא אימוץ תרבויות שונות והכרה בקיומן מבלי להדיר אף אחד ואף תרבות. לכל אחד רשאי להיות חוש טעם שונה. זה אינו צריך להביא,כפי שהיה אצלנו שנים, ואולי גם עתה, להדרת האחר והשונה ולטענות אוויליות, כי האחר מפגר.
כתוצאה מהגישה הפאטרנליסטית, נחסמו בפני רבים מאתנו אוצרות אדירים של תרבות יהודית, שנוצרו ונצברו משך עשרות דורות ביהדות המזרח וספרד. אלה אינם רק פולקלור, אלא חלק מיסודות התרבות היהודית, שנוצקו במזרח ובספרד, ואינם שייכים רק ליהדות הספרדית. בלעדיהם אנו נכים תרבותית.
למרות שעברו יותר מארבעים שנה, אני זוכר את התימהון של אחד ממרציי, שלימד אותי על השואה, כשביקשתי לכתוב עבודה סמינריונית על השמדת יהודי לוב. רק עכשיו, לצערי, התחילו להתעניין בשואת יהודי לוב וצפון אפריקה (המאגרב), ולספר על הפוגרום (פארהוּד) ביהודי עירק.
ב. הערצה עצמית
האם היו חגיגות השבעים ראויות, או שעברו את הגבול בחוסר-טעם ובשחצנות?
כמו כל יום הולדת, בחגיגות היה ממד של האדרה ושל הערצה עצמית. שבעים שנה למדינה, שלא רבים האמינו ביכולתה לקום ולשרוד, הנם מועד, שראוי לציין. לחגיגות יש דפוס קבוע מזה שנים - אחרי יום הזיכרון: הדלקת המשואות (שכרגיל, יש בה נאומים מלאי פאתוס של אח"מים ושל המדליקים; הענקת אותות הצטיינות ל-120 חיילים (מלווה, כמובן, בהתפעלות מצבאנו); חידון התנ"ך; והענקת פרס ישראל (שגם בו חוגג הפאתוס בנאומים).
על אף הביקורת, קשה שלא להתפעל מהישגי המדינה עד כה; ולא נורא אם יום אחד (או יותר) נפארם, למרות מיעוט נרגן שאינו מוכן להכיר בהם, כי כבר שנים אינו בשלטון. יש הרבה לתקן במדינה, כמעט בכל תחום, אך לפעמים ראוי לעצור ולהתפעל לרגע, או יותר, מההישגים ומהאנשים, שיצרו אותם.
ג. ירה לעצמו ברגל
בעיצומו של הוויכוח הציבורי על סמכויות, שנטל לעצמו בג"ץ, שמתמצה לססמה "פסקת התגברות", הוכיחו לכול שופטי בג"ץ, שאכן נדרש להגביל את סמכותם. כפי שאמר לורד אקטון "כוח נוטה להשחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט".
יסודה של הדמוקרטיה באיזונים ובבלמים בין שלוש רשויות השלטון. כרגע מופר האיזון, אין בלמים, ובית משפט "אקטיוויסטי", שלא נבחר על-ידי הציבור, מרשה לעצמו לפסול חוקים שחוקקה הכנסת, שנבחרה על-ידי העם.
פסיקת השופטים לאשר הכנסת 90 ערבים לטקס הזיכרון "החלופי" בהשתתפות משפחות מחבלים מקוממת, ומלמדת על ניתוקם המוחלט מהעם, שהוא הריבון במדינה, דווקא ביום היחיד שמאחד אותנו. זו פסיקה שפוגעת בנופלים שחירפו את נפשם למעננו, ומזהמת את זכרם בהשוואתם הנואלת למחבלים. מצד שני, הפסיקה הייתה מתבקשת, כיוון שבג"ץ הנו מפלטו של קיצוני השמאל, שמנסים לאכוף באמצעותו את עמדותיו על הציבור הישראלי.
כפי שאומרת קטי, ידידתי, יש לארגן מחאה ציבורית נגד ההחלטה המקוממת והפוגענית, ולהחזיר במהרה את בג"ץ לממדיו הנכונים. כלומר, לשמור על איזונים ועל בלמים בין רשויות הממשל, תוך העדפה לרשות הנבחרת.
העצרת "החלופית" שכינסו הוכיחה, שצדקו מי שהתנגדו לקיום האירוע ביום הזיכרון דווקא. דברי דויד גרוסמן ונוכחות משפחות מחבלים, שדם יהודי רב על ידיהם, באירוע מקוממים, ומטרתם היחידה הייתה להרגיז.
ד. מעבר חד
אני אוהב את המעבר החד מיום הזיכרון ליום העצמאות, שמאפיין מאוד את חיינו. ביום הזיכרון אני מתייחד עם הנופלים - חלקם בני משפחתי וחלקם חברים ועמיתים לנשק, וזוכר, כי במותם ציוו לנו את החיים. כלומר, הנופלים רצו שנשמח ביום העצמאות, למרות זכרם הקדוש, שמעיב על השמחה.
ביפים ובשמחים בחגינו, אנחנו, היהודים, מזכירים את המתים. זו מסורת יהודית, שמערבת עצב ושמחה, כדי ליצור הווה ועתיד, המבוססים על העבר.
ה. שמחה מעורבת בשמחה
נכדי הבכור נולד ב-ז' באייר - כמעט ביום העצמאות - וכעת הוא בר-מצווה. שמחה מעורבת בשמחה. לדעתי, אני מתרגש הרבה יותר מהנער לרגל האירוע. עבורי זו התגשמות תקווה גדולה, שפיעמה בי בשנות מחלתי: שאפתי לראותו עולה לתורה.
לקראת בר-המצווה, העברתי לנכדי את הטלית, שירשתי מאבי - טלית גדולה של כהן, כדי שיתעטף בה, יעלה לדוכן, ויברך עִמנו את הקהל בברכת כהנים; וקניתי לו תפילין. יחד עם הוריו, ואולי עם עוד קרובי משפחה, נלווה את נכדנו לבית-הכנסת, ונתרגש לראותו מתעטף בטלית, מניח תפילין, פורס ידיים לברכה, ועולה לתורה.
קצת לפני בר-המצווה, השלים הנער את עבודת השורשים שלו, אחרי שחקר את תולדות המשפחה, וראיין אנשים. קראתי את דבריו. זו הייתה עבודה יפה, שבה עיבד את המידע שאסף במו ידיו. לא התערבתי יתר על המידה, למרות שהוא קיצר מדי, לטעמי - כנראה, בהנחיית המורה, שלא ציפתה להיסטוריה, שחוזרת לאמצע המאה התשע-עשרה - ורק תיקנתי מעט ליקויים וטעויות, שנפלו במרוצת כתיבתו.
מזל טוב, יקירי!

תאריך:  22/04/2018   |   עודכן:  22/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות חגיגות ה-70 לעצמאותנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא היתה השמדה
של יהודי  |  22/04/18 14:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות 70 שנה לישראל
יצחק מאיר
התעצבתי על שבכל המהומה הססגונית הזאת לא הניחו מקום לפסוק בנבואת מיכה (פרק ו', פסוק ח') "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך, כי אם: עשות משפט ואהבת חסד, והצנע לכת עם אלוהיך" להיכנס לתוך במת המסכת המרהיבה הזאת
אסתר שניאורסון גרי
ביום ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הם נאספו בטבעיות, ובהובלת הרב פארדו, רבה של רומא, הם צעדו מתחת השער לכיוון דרום, לכיוון ארץ ישראל
יורי מור
ישראל הזותי רק פוגעת בי במוניטין, למה הם הורגים את המחבלים שלהם ללא משפט?    הם טוענים שבכך מגנים על הילדים שלהם    הם טוענים! ומה כותב העיתון 'ניו-יורק טיימס'? הם למדו לקרוא? ברברים
איתן קלינסקי
מתוך בורות בחרה מירי רגב, שרת התרבות שלנו, את השיר המתייחס לארץ הרחוקה, ליטא, בה יש רק שבעה ימי אביב בשנה, בה למלך ולמלכה אין בית ואין כתר, כי ארצה מכורתה איבדה את עצמאותה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: חרדים לצבא - די לסטראוטיפים    זוכרים ושרים    ולקינוח פרויקט מבורך מנציחים את החללים של המלחמות ופעולות האיבה
רשימות נוספות
פוטין: יחסים מצוינים בין רוסיה לישראל  /  עומר כרמון
עזריאל שילת ואוריה כהן  /  עומר כרמון
האור שלנו ינצח את החושך שלהם  /  עומר כרמון
אחים אנחנו, לטוב ולרע  /  מרים פרץ
מסכת ערכים  /  איתמר לוין
אורות המנורה חזקים מתמיד  /  בנימין נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il