X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפגנות חסרות תקדים בירדן על-רקע המצב הכלכלי הקשה וחשש לפרוץ אינתיפאדה עממית. המלך עבדאללה מנסה לעצור את התסיסה אך ירדן תיאלץ לנקוט צעדים קשים בתחום הכלכלי
▪  ▪  ▪
עבדאללה. קיצר ביקורו בחו"ל [צילום: AP]

בית המלוכה ההאשמי שרד את גל ההפיכות של תופעת "האביב הערבי" ב-2011, אך עתה הוא ניצב בפני משבר כלכלי חמור ומצב של חוסר יציבות בממלכה. למרות צום הרמאדאן, בסוף השבוע הפגינו עשרות אלפי בני אדם בכל רחבי ירדן במחאה על המצב הכלכלי הקשה והעלאות המחירים בדרישה להחליף את הממשלה בראשותו של האני אלמולקי, מדובר בהפגנות החמורות ביותר מאז שנת 2011 והן התקיימו למרות שהמלך עבדאללה פירסם צו המורה להקפיא את החלטת הממשלה האחרונה להעלות את מחירי הדלק והחשמל במדינה, בהפגנות השתתפו לראשונה השבטים הבדואים הנאמנים לשלטון.
העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-2 ביוני כי המלך עבדאללה קיצר את ביקור בחו"ל וחזר לירדן בגלל התסיסה בממלכה, לדבריו בהפגנות בסוף השבוע השתתפו כ-200 אלף אזרחים ובירדן נפוצו שמועות כי ממשלת אלמולקי תפוטר. הממשלה הירדנית העלתה את מחירי הדלק( בנזין, סולר וגז) בשיעור ממוצע של כ-5 אחוזים בגלל העלייה העולמית במחירי הנפט מאז 2014.
האווירה בירדן היא קשה מאוד ויש דרישות דחופות של הציבור לרפורמות ולשינוי מהיר במדיניות הכלכלית. בניגוד להפגנות בעבר, מי שמוביל את ההפגנות הינם האיגודים המקצועיים (עו"ד, רופאים, מהנדסים, רוקחים, חקלאים, עיתונאים וסופרים) ולא תנועת "האחים המוסלמים".
ביום ה-30 במאי הוכרזה שביתה כללית בירדן כדי להפעיל לחץ על הממשלה למשוך את טיוטת חוק מס ההכנסה החדש שהיא הגישה לאישור הפרלמנט. גם יו"ר הפרלמנט, עאטף טראוונה מתח ביקורת על הממשלה על כך שמיהרה להגיש את הצעת החוק לפני שהבשיל המשא-ומתן בינה לבין נציגי האגודים המקצועיים.
הציבור הירדני מוחה על שורה של צעדים כלכליים שפוגעים במעמד הביניים, הטלת מיסים על סחורות ושירותים במסגרת התוכנית הממשלתית לכסות את הגירעון התקציבי. בכל זאת נראה, כי על-פי הנחיית המלך עבדאללה, מנסים הממשלה והפרלמנט להגיע לנוסחה לפתרון המשבר הקשה וחוסר האמון שהביעו עשרות חברי פרלמנט בממשלה.
יו"ר הפרלמנט עאטף טראוונה הודיע ב-2 ביוני על השגת הסכם בין הממשלה לאיגודים המקצועיים על הקמת ועדה שתבחן שינויים בחוק השירות האזרחי ותאשר אותם לפני עיד אלפיטר בעוד כשבועיים אך הדיונים בחוק מס ההכנסה החדש ימשכו.
ראש הממשלה האני אלמולקי מתעקש להעביר את חוק מס ההכנסה החדש בפרלמנט מכיוון שמדובר בדרישה של קרן המטבע הבינלאומית כדי להעניק הלוואות לירדן.
האיגודים המקצועיים מאיימים בשביתה כללית נוספת ולא מן הנמנע גם שהממשלה תתפטר כדי להכיל את זעם הרחוב הירדני. אך גם התפטרות הממשלה לא תפתור את המשבר, ירדן נתונה בבעיה כלכלית קשה בעקבות צמצום ניכר של הסיוע הכלכלי של מדינות המפרץ והגדלת משמעותית במספר הפקידים במנגנון הממשלתי.
החוב החיצוני של ירדן הגיע ל-35 מיליארד דולר. פעמוני האזהרה לשלטון מצלצלים בירדן, ההמונים עלולים לחצות את מחסום הפחד ולהביא לפרוץ אינתיפאדה עממית בממלכה דוגמת תופעת "האביב הערבי", הציבור הירדני נדחק אל הפינה ואין לו מה להפסיד.
עבדאללה מלך ירדן מנסה לבלום את הסחף ולעצור את צעדי הממשלה, נראה כי לא תהייה לו ברירה והוא יצטרך להתערב כדי להרגיע את הרוחות. ייתכן שהממשלה תפוטר ותורכב ממשלה חדשה כדי להכיל את זעם הרחוב, אך בסופו של דבר הבעיה תישאר בעינה, המצב הכלכלי הוא גרוע ביותר ואין מנוס מחיתוך בבשר החי ועריכת רפורמות רציניות כדי להצילו.

תאריך:  03/06/2018   |   עודכן:  03/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תסיסה בירדן
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בית הקלפים האשמי לקראת התרסקות
שוחר-שלום  |  3/06/18 13:19
2
המלך האחרון של ירדן
מקס פאואר   |  3/06/18 14:39
3
צריך להפיל את ההאשמים
שבץ חלובה  |  3/06/18 16:09
 
- אני מצרף את 12 המשאיות שלי ל"ת
זוועה גלון  |  3/06/18 19:16
4
עוד מדינה ערבית כושלת מה חדש ?
דן ה  |  3/06/18 17:28
5
ירדן = המדינה הפלשתינאית ל"ת
יהודי מפוכח  |  3/06/18 20:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עמי דור-און
המטרה: להאיץ את היכולת הסעודית לפתח בעצמה נשק גרעיני כדי שאירן לא תהיה השחקן הגרעיני היחיד שיאיים על שלמות הממלכה
שאול מנשה
יש לדבר גלויות: מי שגרם לנזקים בנושא הפלשתיני, הם מנהיגי הפלשתינים וחלק ממנהיגי ערב    אין כמו הערבים שמאבדים הזדמנויות ובמיוחד בתחום הבעיה הפלשתינית
יוסף אליעז
רה"מ ושר הביטחון התחרו ביניהם בפרסום איומים על אירן וסוריה, ונוספה מעין נימה לגלגנית על העדר תגובה מצד משטר אסד    התרשמותי, רק כאזרח הקורא עיתונות ומקשיב למדיה, הייתה שמנהיגינו רוצים למשוך את חיזבאללה ואת המשטר הסורי למלחמה או לעימות חריף באופן מיידי
עומר כרמון
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה: "אללה יסייע לנו לנצח את האויב הציוני גם במלחמה הבאה"    "יכולות חיזבאללה בשנת 2000 היו דלות וכיום הן עצומות"    ראש הממשלה, אהוד ברק, שהורה על הנסיגה: "היציאה בוצעה בהצלחה, בלילה אחד, ללא אף הרוג ופצוע"    "השאלה החשובה אינה מדוע בוצעה היציאה כפי שבוצעה, אלא למה היא לא בוצעה 15 שנה מוקדם יותר"
מנשה שאול
באין ברירה, צעירים שיעים מתגייסים לשורות חיזבאללה שנלחם בסוריה, עירק ותימן למרות הסיכון ולמרות שעלולים לשוב הביתה בתוך ארונות
רשימות נוספות
טראמפ יסלק את ירדן מהר-הבית  /  עומר כרמון
גל מעצרים בסעודיה: "מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל"  /  עומר כרמון
שדה נפט עצום התגלה בבחריין  /  עומר כרמון
מפיצי השנאה  /  שאול מנשה
הסתכלות בעין אחת  /  מנשה שאול
מלחמת דת ללא תקווה  /  צל'ו רוזנברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il