X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מצער, שהחברה הישראלית מתעלמת מהעובדה, שהכיבוש משחית והופך חייל, בוגר מערכת החינוך הישראלי, לבוגר המגבש כוחנות יהירה וגסת רוח (רשימה ראשונה)
▪  ▪  ▪
יריעה ספרותית [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]

ברזומה של דניאל שנער ישנן שנות שירות בצבא הקבע כקצין בתפקידים מסווגים, וכמי שחווה את הסכסוך הישראלי דרך כוונות הירי של קצין מבצעים עם הרבה קינוחי מזלט"ים ומרקעי תצלומי תקריב של כל מה שמתחולל מעברו השני של המתרס. הוצאה לאור של הספר "שמים אדומים" בהוצאת ידיעות אחרונות התאפשרה רק לאחר דיונים ממושכים של הצנזורה וועדת שרים מיוחדת.
דניאל שנער השכיל לפרוס לפנינו יריעה ספרותית ראויה להערכה. הדמויות הן פרי דמיונו, אך כל אחת חובקת את המציאות העקובה מדם, בה אנחנו נמצאים. בספר ניפגש עם סער מירושלים ועלי משכם. איתם גם עם ג'ני מארה"ב בתו של "ראש חטיבת הטרור של הסי-אי-אי, שנתקל בערבים בעיקר בתפקידי טרוריסטים" (עמ' 68). לג'ני יש "הרבה כעס על ההנהגה הישראלית וגם על אמריקה, שתומכת בישראל ומאפשרת לה להתחמק ממה שנראה כמו לא מעט פשעי מלחמה" (עמ' 115).
הספר בחלקו הראשון מפגיש אותנו עם פלשתיני משכם, ישראלי מירושלים ויהודייה מארה"ב, החולקים נעורים מחייכים עם תקוות וחלומות משותפים על עולם של שלום. בגרותם נזרקת מהר לתוך התפתחות כואבת, המאלצת אותם להתבגר לתוך מאבק קשה של בחירה בין מחויבות זה לזה בחברות האמיצה ובין הנאמנות לעמם ולארצם.
כשלתוך הנעורים המחייכים נזרק רגע של אימת כנופית רחוב שכמעט קטפה בארה"ב את חייו של סער, היה זה עלי הפלשתיני משכם שהציל את חייו, וסער שחייו ניתנו לו במתנה "אסיר תודה לאלוהים ולעלי, לאוו דווקא בסדר הזה.." (עמ' 60). במרחק של שנים מעטות עלי משכם כבר נמצא במקום אחר, בינו ובין עצמו ליד מחסום חוורה הוא שח לעצמו: "האם סער (בינתיים קצין מודיעין ביחידה מסווגת) מעלה על דעתו שאתה (עלי משכם) הפכת לרוצח? לטרוריסט עם יותר דם על הידיים מכל אחד בשומרון? ככל שאתה יודע, יכול להיות שגם סער הפך לטרוריסט, טרוריסט יהודי, ואולי הוא ממש מולך" (עמ' 143)? ועלי אינו מודע שסער הקצין חולף ליד רכבו כקצין בצבא הגנה לישראל, המשרת ביחידה נבחרת של המודיעין הישראלי.
שני הנערים היפים, שידעו חברות יפה ותמימה, התבגרו למציאות בה כל אחד לוחץ על ההדק היורה כדורי מוות זה לעבר עמו של זולתו.
כואב ללוות נעורים תמימים ויפים, שחלמו על שלום במחנה נוער יהודי פלשתיני בארה"ב, וחלומותיהם מתנפצים לרסיסים במפגש מדמם בין שני עמים, שלתוכו הם התבגרו. כואב ללוות מציאות של "מזרח תיכון עייף אך מלא תקווה חזרנו בבת אחת שנים אחורנית והרחובות התמלאו דם" (עמ' 82). סיף אחיו של עלי, שלא היה מעורב בפעילות פוליטית, עמד בתור במחסום וכשביקש למצוא מחסה, כשהחל ירי של חיילים "אחד מהקליעים פגע בקיר אבן, ואבנים שניתזו מהקיר פגעו בראשו, הוא מת במקום" (עמ' 82), מה שהפך את עלי לעסוק "אך ורק במחשבות של נקמה" (עמ' 85).
אני כקורא, המסתייג לחלוטין מאלימות ומכל ביטוי של מאבק מזויין ככלי במאבק פוליטי צודק, מתרגש מהעובדה, שדווקא איש מודיעין שלחץ על ההדק, הוא זה הפותח צוהר בפני הקורא הישראלי לעולמו של פלשתיני שחווה את חוויות הכיבוש. "ההתקוממות לא התחילה בגלל אל-אקצה, אל-אקצה היא סמל, אבל ההשפלה היא המקור לכול" (עמ' 87).
מצער, שהחברה הישראלית מתעלמת ממה שחש עלי, שנתן את כל אמונו רק בשלום נקלע למציאות, שימיר את דרכו למלגה באוקספורד בדרך ש"רק בכוח נצליח" (עמ' 86) וכי הנוכחות של צבא כובש שמביאה בעקבותיה גם מוות "העבירה אותו על דעתו" (עמ' 85).
מצער, שהחברה הישראלית מתעלמת מהעובדה, שהכיבוש משחית והופך חייל, בוגר מערכת החינוך הישראלי, לבוגר המגבש כוחנות יהירה וגסת רוח. קשה לי לקרוא את הקטע על "חיילים מרושלים ... עקבות השגרה השוחקת ניכרו בה היטב" (עמ'142) ופנייתם לפלשתיני במחסום: "יש בעיות שמן... על מה צחקת, שמן, ספר לנו..."(עמ' 142).
בשבילי הספר "שמים אדומים" אינו מותחן ריגול עוצר נשימה, או כפי שנכתב על כרינת הספר: "ספר הסוחף את הקורא אל תוך עולם סתרים של אקרים, מרגלים, לוחמים וטרוריסטים", אלא ספר הכואב את כאבם של צעירים, שנאלצו להתבגר במהירות לתוך כאוס של מציאות חיים מדממת העוקרת מתוכנו את הטוב והיפה. ועל כך ארחיב ברשימה השנייה.

תאריך:  08/07/2018   |   עודכן:  08/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קראו את הספר "שמים אדומים"
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש
מגיב ותיק  |  8/07/18 09:31
 
- כשקלינסקי מצר וכואב טוב לישרא
ב .ל  |  8/07/18 21:37
 
- הבמה ההיסטורית של מגיב ותיק
נעמי.  |  9/07/18 09:05
2
תובנות של דמוקראט יהודי
תודה לשמים אדומים  |  8/07/18 10:08
3
ג'ני האמיתית
טלי.  |  8/07/18 10:26
4
עוד יאשימו את הסופר
עוד יאשימו  |  8/07/18 10:48
5
הכיבוש משחית
הכיבוש משחית  |  8/07/18 14:29
 
- אכן הכיבוש משחית
ב .ל  |  8/07/18 19:10
 
- יופי ב.ל
נעמי..  |  9/07/18 09:23
6
עוד קשקוש פרי יצירה של קלינסקי
שאול א.  |  8/07/18 20:24
 
- שאול מגיב על ספר שלא קרא
שאול א. לא קרא  |  9/07/18 17:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ הורה למנגנוני הביטחון שלו לאפשר קיום הפגנות בערי הגדה בדרישה להסרת הסנקציות מעל רצועת עזה    ההחלטה נועדה להכיל את זעם הרחוב, מדובר בגל מחאה שעלול להתרחב אם הסנקציות על הרצועה ימשכו
עומר כרמון
מנהיג הכנסייה הקתולית: "יש לפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני באמצעות הקמת שתי מדינות. לא עוד שטחים כבושים וקריעת אנשים מביתם"    "הסטטוס-קוו בירושלים צריך להישמר ויש לכבד את החלטות האו"ם"    "צריך לשים סוף למציאות שבה מעטים מרוויחים מסבלם של רבים"
יורם אטינגר
עשרות שנים מאיימים עלינו בפצצת זמן דמוגרפית. ב-2004 הקמתי צוות אמריקני-ישראלי לחקור את הנושא. לפניכם סרטון - ראשון בסדרה - שהופק ע"י "בומרנג", הדן בסוגיה הדמוגרפית.
עמי דור-און
בפועל קיימת דרך טובה ופשוטה להשיב מנה אחת אפיים למתקפת עפיפוני האש של החמאס והיא: להיעזר בכוחות הטבע וברוחות הנושבות ביום מן הים ליבשה
עומר כרמון
חברת חיפושי הנפט והגז היוונית אנרג'יאן המחזיקה בבעלות על שדות הגז "כריש" ו"תנין" נמצאת במו"מ מתקדם עם הרשות הפלשתינית וממתינה לאור ירוק מישראל    ישראל, קפריסין ויוון מנהלות מו"מ על שיתוף פעולה בנושאי אנרגיה ורצועת עזה
רשימות נוספות
דיווח: גרמניה מתווכת בעסקת השבויים  /  מחלקה ראשונה
חמאס ניסה לרגל אחר חיילים בטלפון  /  עידן יוסף
105 תביעות ב-8.5 מיליון בגין ההצתות  /  אלעזר לוין
כלב נובח לא נושך   /  זוהר בן-אשר
בין מעשה לשכר  /  אסתר שניאורסון גרי
לא קל לדבר לעניין   /  רפי לאופרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il