רקע כללי
ממרום גילי הצטערתי. לשמוע שמשרד החינוך הולך לבטל את מושג שיעורי הבית. ידוע ונפוץ שחובת שיעורי הבית הם בין הדברים השנואים על ילדים, אומנם לא על כולם. לאחרונה התבשרנו כי משרד החינוך הולך לבטל את מושג שיעורי הבית במתכונת הנוכחית. כהורה לילדים וגם לנכדים יש לי גם סיבות להאמין מדוע יש להשאיר את מושג שיעורי הבית על-כנו.
אני אומנם לא מחנך ומורה, אך דעתי נובעת ונשענת על כך, שכשהייתי ילד עברתי את בית הספר של החיים, כולל שנות לימודי בבית הספר בקיבוץ חולתה.
אני לא בעד ההחלטה זו של משרד החינוך וזאת משום:
ראשית, אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת, לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם. הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית. הכנת שיעורי בית באופן עצמאי היא מיומנות שנדרשת מתלמיד לאורך כל שנות לימודיו. לעיתים קרובות אנו, המבוגרים (הורים ומורים) שוכחים שילד, בהגיעו לכיתה א', למשל, עדיין אין לו המיומנויות לביצוע המטלות בכיתה ובבית ללא תיווך או הנחייה. מיומנויות כמו: התארגנות בזמן ובמרחב, ניהול זמן, קביעת סדר עדיפות והבנת הוראות.
שנית, חשוב שנראה בהתנסויות הראשונות של ילדינו עם שיעורי הבית בכיתה א', הזדמנות להקניית אסטרטגיות למידה יעילות בגיל צעיר, ולשמש בכך התערבות מניעתית אשר עשויה למנוע בהמשך מצבים של תלות בהם הורים מכינים את שיעורי הבית לילד, קנאה וריבים בין אחים ומתח בין המשפחה לבית הספר.
שלישית, התקשורת בין ההורים והילדים היא אחד מהגורמים העיקריים לביסוס יחס התלמיד לשיעורי הבית: בבתים שבהם יש תקשורת טובה בין ההורים והילדים, הילד ירגיש בטוח לבקש עזרה מהוריו, וההורים קרוב לוודאי ייענו לצורכי ילדם. בבתים שבהם אין תקשורת טובה בין הילד והוריו, שיעורי הבית יהפכו להיות מוקד למלחמה.
מטרות שעורי הבית
מטרת שיעורי הבית, משמעותם ונחיצותם בתהליך ההוראה למידה - הדעות השונות:
א. מתן שיעורי בית אינו גישה לימודית מובנת מאליה. שיעורי בית אינם מטרה בפני עצמה. הם אמצעי כדי להפוך את הילדים ללומדים עצמאים - לפתח אצלם מיומנויות של לקיחת אחריות ושל פתרון בעיות. אלה הן המטרות העיקריות במתן שיעורי בית:
ב.לתרגל את החומר הנלמד בכיתה, לשכלל את השליטה בו, להרחיב ולהעמיק את הידע.
ג.לפתח מיומנויות של למידה עצמאית, קבלת החלטות, פתרון בעיות ומילוי משימות: מיומנויות שילוו את הילד/ה אחר כך בלימודים ובחיים.
ד. להוות כלי בהתפתחות ובהתבגרות: השיעורים מהווים מסגרת למילוי חובות ולדחיית סיפוקים, תובעים מהילדים עצמאות, ומלמדים לקיחת אחריות ונשיאה בתוצאות כאשר אינם עומדים במטלות.
ה. פיתוח ביטחון עצמי - התהליך מעודד את הילד, ודרכו מוארים צדדיו החזקים. הורים צריכים להעביר לילד מסר שהם סומכים עליו ושהוא מסוגל. מסר כזה משפיע על הילד לנסות ולהתמודד עם המטלות גם אם הן קשות.
ו. חיזוק הקשרים עם המורה, עם הילדים בכיתה וגם עם ההורים: זוהי הזדמנות בעיקר לבסס תקשורת נכונה בין ההורה לילד, והזדמנות לבסס את מעמדו של הילד מבחינה חברתית ולימודית בכיתה.
ז. שיעורי הבית מהווים, למעשה, שיקוף על הנעשה בבית הספר, ומהווים אמצעי להתקרב לילדכם ולהשפיע. הורים שמתעניינים בחומר הנלמד ומרחיבים אותו בפני הילד (קוראים יחד, או מבקרים במוזאון, למשל) יכולים לתרום להגברת ההתעניינות של הילד בנושא. הנושא יהיה קרוב יותר לליבו, והוא ישמח להשתתף, להוסיף ולהרחיב מידיעותיו במסגרת הכיתה.
ח. שיעורי הבית מרעננים את הנלמד בכתה, ועוזרים גם לילדים קשיי תפיסה ולליקויי למידה.
ד. שיעורי הבית מסייעים גם בהעשרה נדרשת בתחומים נוספים שונים.
לסיכום כללי, היעדר מסגרת מחייבת של שיעורי בית, מהווה חסרון ולא יתרון.