X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת - לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית
▪  ▪  ▪
מי בעד? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

רקע כללי
ממרום גילי הצטערתי. לשמוע שמשרד החינוך הולך לבטל את מושג שיעורי הבית. ידוע ונפוץ שחובת שיעורי הבית הם בין הדברים השנואים על ילדים, אומנם לא על כולם. לאחרונה התבשרנו כי משרד החינוך הולך לבטל את מושג שיעורי הבית במתכונת הנוכחית. כהורה לילדים וגם לנכדים יש לי גם סיבות להאמין מדוע יש להשאיר את מושג שיעורי הבית על-כנו.
אני אומנם לא מחנך ומורה, אך דעתי נובעת ונשענת על כך, שכשהייתי ילד עברתי את בית הספר של החיים, כולל שנות לימודי בבית הספר בקיבוץ חולתה.
אני לא בעד ההחלטה זו של משרד החינוך וזאת משום:
ראשית, אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת, לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם. הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית. הכנת שיעורי בית באופן עצמאי היא מיומנות שנדרשת מתלמיד לאורך כל שנות לימודיו. לעיתים קרובות אנו, המבוגרים (הורים ומורים) שוכחים שילד, בהגיעו לכיתה א', למשל, עדיין אין לו המיומנויות לביצוע המטלות בכיתה ובבית ללא תיווך או הנחייה. מיומנויות כמו: התארגנות בזמן ובמרחב, ניהול זמן, קביעת סדר עדיפות והבנת הוראות.
שנית, חשוב שנראה בהתנסויות הראשונות של ילדינו עם שיעורי הבית בכיתה א', הזדמנות להקניית אסטרטגיות למידה יעילות בגיל צעיר, ולשמש בכך התערבות מניעתית אשר עשויה למנוע בהמשך מצבים של תלות בהם הורים מכינים את שיעורי הבית לילד, קנאה וריבים בין אחים ומתח בין המשפחה לבית הספר.
שלישית, התקשורת בין ההורים והילדים היא אחד מהגורמים העיקריים לביסוס יחס התלמיד לשיעורי הבית: בבתים שבהם יש תקשורת טובה בין ההורים והילדים, הילד ירגיש בטוח לבקש עזרה מהוריו, וההורים קרוב לוודאי ייענו לצורכי ילדם. בבתים שבהם אין תקשורת טובה בין הילד והוריו, שיעורי הבית יהפכו להיות מוקד למלחמה.
מטרות שעורי הבית
מטרת שיעורי הבית, משמעותם ונחיצותם בתהליך ההוראה למידה - הדעות השונות:
א. מתן שיעורי בית אינו גישה לימודית מובנת מאליה. שיעורי בית אינם מטרה בפני עצמה. הם אמצעי כדי להפוך את הילדים ללומדים עצמאים - לפתח אצלם מיומנויות של לקיחת אחריות ושל פתרון בעיות. אלה הן המטרות העיקריות במתן שיעורי בית:
ב.לתרגל את החומר הנלמד בכיתה, לשכלל את השליטה בו, להרחיב ולהעמיק את הידע.
ג.לפתח מיומנויות של למידה עצמאית, קבלת החלטות, פתרון בעיות ומילוי משימות: מיומנויות שילוו את הילד/ה אחר כך בלימודים ובחיים.
ד. להוות כלי בהתפתחות ובהתבגרות: השיעורים מהווים מסגרת למילוי חובות ולדחיית סיפוקים, תובעים מהילדים עצמאות, ומלמדים לקיחת אחריות ונשיאה בתוצאות כאשר אינם עומדים במטלות.
ה. פיתוח ביטחון עצמי - התהליך מעודד את הילד, ודרכו מוארים צדדיו החזקים. הורים צריכים להעביר לילד מסר שהם סומכים עליו ושהוא מסוגל. מסר כזה משפיע על הילד לנסות ולהתמודד עם המטלות גם אם הן קשות.
ו. חיזוק הקשרים עם המורה, עם הילדים בכיתה וגם עם ההורים: זוהי הזדמנות בעיקר לבסס תקשורת נכונה בין ההורה לילד, והזדמנות לבסס את מעמדו של הילד מבחינה חברתית ולימודית בכיתה.
ז. שיעורי הבית מהווים, למעשה, שיקוף על הנעשה בבית הספר, ומהווים אמצעי להתקרב לילדכם ולהשפיע. הורים שמתעניינים בחומר הנלמד ומרחיבים אותו בפני הילד (קוראים יחד, או מבקרים במוזאון, למשל) יכולים לתרום להגברת ההתעניינות של הילד בנושא. הנושא יהיה קרוב יותר לליבו, והוא ישמח להשתתף, להוסיף ולהרחיב מידיעותיו במסגרת הכיתה.
ח. שיעורי הבית מרעננים את הנלמד בכתה, ועוזרים גם לילדים קשיי תפיסה ולליקויי למידה.
ד. שיעורי הבית מסייעים גם בהעשרה נדרשת בתחומים נוספים שונים.
לסיכום כללי, היעדר מסגרת מחייבת של שיעורי בית, מהווה חסרון ולא יתרון.

תאריך:  02/08/2018   |   עודכן:  02/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
מערכת החינוך היא הכלי היעיל ביותר לעיצוב דמות החברה והנוער הפלשתינים כדי לקדם את יעדי הרשות הפלשתינית    האנטי-ישראליות והאנטישמיות במערכת החינוך ובתקשורת הרשמית הפלשתיניות חושפים את היעד האסטרטגי של הרשות הפלשתינית
אברהם פכטר
כמו שלרעידת האדמה יש "אפטר-שוקים" קטנים ומתמשכים, כך חוק הלאום מעורר תופעות לוואי פוליטיות, עדתיות ולאומיות    הקשקשת, ברברת, משני צידי הקו הפוליטי, מתחיל לקבל תפנית פוליטית פופוליסטית שאינה קשורה לשוויון או השפה הערבית, אלא לרצון לחזור ולהלחם על מעמד מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה, ואת זה צריך למנוע
יוני בן-מנחם
מלך סעודיה הודיע על תמיכת ארצו בנסיגת ישראל לגבולות 67 ובהכרה במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלשתינית. סעודיה עשתה "סיבוב פרסה" ואימצה מחדש את העמדה הפלשתינית לאחר שנכשלה בניסיונותיה לקדם מאחורי הקלעים את "עסקת המאה" של טראמפ
עמי דור-און
שיא המרחק בירי צלף הושג ביוני 2017 באמצעות רובה מקמילן TAC-50 כאשר נורה מחבל דאעש בעירק מטווח של 3,450 מטרים
עמי דור-און
איך התרחש הנס וישראל זינגר ראש העיר רמת גן הוצג בתור מי שקיבל שוחד והפר אמונים ולפתע הוא צח כשלג וכשיר להיבחר שוב, מבלי שהציבור קיבל הסבר לפלא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il