X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"נאורות מתקרבנת" היא מצב, שבו קבוצות אליטה מאמינות שהמפתח לגאולה חברתית שלימה נמצא אך ורק בידיהן ועל כן הן תלמדנה בינה את הציבור ותנהלנה את מוסדותיו לפי הבנתן לדידן, דמוקרטיה היא שיטת ממשל שנועדה להבטיח שיוכלו להוציא לפועל את אמונתן זו, ולא - יהפכו לקורבן השיטה או קורבן "הנחשלות"; לא דובים ולא יער
▪  ▪  ▪
זכויות טבעיות [צילום: פלאש 90]

בעקבות החרפת הטונים בוויכוח הציבורי סביב חוק הלאום, מציפה אותנו התקשורת היומית בכלל והעיתונות בפרט במאמרי דעה, העוסקים כביכול בשאלה האם נותרה עדיין בציבור הישראלי, כיחידים וכקבוצות, סובלנות מספקת להאזנה לדעות הזולת1. שאלה נכונה וחשובה, אבל אליה ושני קוצים בה.
השואלים אינם מתכוונים לעצמם; הנחת העבודה שלהם היא שהם בוודאי יכולים, אבל לא בהכרח גם זולתם. השאלה אינה מתכוונת לשמיעת דברים גרידא, אלא: לשקילתם הרעיונית מתוך פתיחות לטיעונים, וסיכוי כמעט ודאי שהשומע ישתכנע ויקבלם. מן ההנחה נעדרת כליל התייחסות למצב ההפוך: השומע אינו משתכנע ואינו מקבל את הטיעונים. ואז ניצבים הם בפני מבחן הסבלנות והסובלנות: עליהם להניח לדובר המציג עמדה נוגדת לשלהם לומר את דבריו בשקט, בניחותא וביישוב הדעת וגם להודיע לו שאין הם מסכימים עימו. חרף זאת, נדרש מהם להשלים בסופו של השיח עם העובדה שלא שכנעו את זולתם, מבלי להפוך לאויבים. השאלה איננה מכוונת לברור דעות ועמדות, אלא למאמץ שכנוע אינטנסיבי ומרוכז, שתיתכן לו רק תוצאה אחת: "הכנעת" היריב2.
במאמרים ובשיחות בעל-פה, בנוסח ההדברות השכיח כיום, הרושם המתקבל מניסוח דברי השואלים, הוא ששאלה איננה רק ניסיון לברר או להבהיר סתומות. גלומה בה טענה חד-כיוונית מהשואל אל הנשאל שמוטמעת בה הנחה לגבי התשובה הצפויה. לעומת זאת, אין בשאלה שום סימן או ביטוי, המרמז לאפשרות שהתשובה תהיה שונה או אפילו הפוכה להנחה הגלומה בשאלה. במילים אחרות: השואל אינו מבקש את דעת או עמדת הנשאל, אלא מנחה אותו כיצד עליו להשיב, בכדי שתשובתו תהיה קבילה.
תופעה זו שכיחה בשיח בין יחידים או קבוצות ידע או דעה, שזהותן אינה מוגדרת "כהלכה" מראש. זהות זו מתבררת בהדרגה תוך כדי תהליך ההיכרות והבירור הופך במהירות לשותפות אינטרסים או לניגוד עמדות בסיסי. במקום דיאלוג לשם הידברות ומציאת מכנים משותפים, או מנגנוני הכלה הדדיים, השיח העכשווי חד, קצר ומכוון לזיהוי "עמית" או "טורף" (יריב).
פערי גישות
בעבר היו לגורמים המתדיינים נושאי-שיתוף רבים, ונושא או נושאים בלתי ברורים או לא מוסכמים, שעליהם נסב הוויכוח. הבדלי השקפות היו סיבות לדיונים ארוכים ומקיפים, במטרה להעביר יריבים לעמדות חדשות באמצעות שכנוע; עצם הוויכוח היווה פעילות חברתית שכיחה ומקובלת. כיום מרכז הכובד הוא הזיהוי העצמי "כשייך לנאורים" וזיהוי הזולת "כשייך ליריבים". מרגע שהתברר מיהו ה"טורף", נבלעים הנושאים המשותפים ברקע אמורפי, מטושטש וחסר זיהוי ברור, כשנושאי המחלוקת הם מוקד ומדד ההתייחסות החדש. השוני הגדול במצב העכשווי הוא שהמוקד החדש הופך במהירות לדומיננטי ומשליך על מערכת היחסים כולה.
תופעה זו בולטת במיוחד בדיון העקרוני ורחב הידיים בין חסידי הפוסט-מודרניזם, גלובליזם ו"קדושת הפרט", לבין החוגים השמרנים יותר, הרואים "בחיים המדינתיים הקולקטיביים" מרכיבי זהות חשובים לא פחות מהזהות האישית-אינדיבידואלית. אנו רואים פערי גישות אלה אצלנו, בארה"ב ובחלק גדול ממדינות מערב אירופה והדמוקרטיות המערביות. הדברים קיימים גם במדינות אחרות, אולם זהות החברות, המשטרים והתרבות בהן, שונה משלנו ומשל הדמוקרטיות המערביות המובהקות, ולכן הדמִיוּת בתופעות פחותה.
התנהלות חברתית-מושגית זו של התייחסות לזולת ולדעותיו הנוגדות לשלנו במונחי "אפס" ו"אחד" - לקוחים לדעתי מתחום השפעת העולם הדיגיטלי, המשתלט על הוויית חיינו וחשיבתנו במהירות רבה וכמעט מבלי שנחוש בכך מנטלית. בעולם האנלוגי היו הדברים נמדדים על סרגל שבו סולם הערכים נע ממינוס אינסוף דרך אפס עד פלוס אינסוף, והתמונה הייתה מוחשית: "סרגל ערכים". בעולם הדיגיטלי התשובות ניתנות במספרים שלימים: 1 = "כן" ; 0 = "לא" והתמונה חדה וברורה.
כבני-אדם איננו טובים בחשיבה דיגיטלית. אנו מותאמים הרבה יותר לגוונים וגווני-גוונים שמציג לנו העולם המציאותי שאותו אנו תופסים בחושינו; לא זה המצב בעולם הדיגיטלי. בעולם זה אנו מתמודדים באמצעות הערכות מספריות. התמודדות זו היא רציונלית-מופשטת ואינה משתפת שיתוף פעיל את מגוון התחושות הקשורות לחושינו ואת הידע הקשור שרכשנו באימון רב וממושך.
רעיונות מורכבים
אם הנחה זו נכונה, והיא מובאת כאן כהנחה בלבד עם תיאור מינימלי של אופיה וסיבותיה, מותר לצפות שהמשך ההתפתחות הדיגיטלית והשתלטותה על חיינו, תוביל להתפתחות מנגנון חשיבה מורכב יותר, שיידע למצוא בעולם הדיגיטלי את התחליף להמחשה החושית של העולם האנלוגי. אם לא יקרה הדבר במהירות וכמענה אפקטיבי לדומיננטיות המשתלטת עלינו של העולם הדיגיטלי, נצטרך להמציא כלים מתאימים; כלים מחשבתיים שיאפשרו לנו להתמודד עם מורכבויות מצביות רב-גוניות, בדרך יעילה הרבה יותר מאשר מצבי "אפס" ו"אחד".
השלב הראשון, הפשוט ביותר וההכרחי לאלתר, הוא השתחררות מפשטנות. הנחה המלווה את התהליך הנ"ל של זיהוי "עמית" - "טורף", היא שיש אמת רעיונית אחת והיא תמיד נחלתה של הקבוצה אליה "אני" משתייך. אין אבסורד גדול מכך. העולם לא השתנה רק מפני שנסחפנו לשפוט את המציאות בכלים דיגיטליים פרימיטיביים. הוא מורכב כפי שהיה ואפילו יותר מכך. אם בעבר נזקקנו לגוונים, לסבלנות ולהדברות בכדי לבטא רעיונות מורכבים במילים ולהצדיק בעזרתם את עמדותינו, גם כיום זה המצב.
אין חברה שבה כל הפרטים מנותקים זה מזה ואין חברה שיכולה להתנהל באנרכיה גמורה - בני האדם אינם מולקולות גז ואינם מתנהלים לפי התאוריה הקינטית של הגזים. אין מצב שבו הציבור מתחשב ביחיד והיחיד פטור מהתחשבות זהה כלפי הציבור. ציבור יכול לחיות ללא כל אחד מהיחידים המרכיבים אותו, יחיד ללא ציבור הוא שגיאה סטטיסטית של הטבע, שתעבור מהעולם כאשר ה-דנ"א שלו יפסיק להתחלק.
דמוקרטיה היא שיטה לניהול חברה, שבה לכל הפרטים זכות הכרעה שווה בקבלת ההחלטות הקולקטיביות - זכות להצביע כשקול אחד במניין הקולות, שווה במשקלו לכל פרט אחר בחברה; מכאן נגזר הכול. ההשתייכות לחברה מחייבת הדדית: את הפרטים לחברה ואת החברה לפרטים, בהתאם להחלטות המשותפות. ליחיד כאדם זכויות טבעיות. היהדות הגדירה זאת כ"בריאה בצלם". אסור להתבלבל: בני האדם לא נולדו שווים. אפילו תאומים זהים אינם שווים ביניהם. הם נולדו כבעלי זכויות אדם שוות, מפני ש"נולדו בצלם". הואיל וכולם במעמד שווה מעצם בריאתם, אין לאף אחד זכות לשלול מרעהו את זכותו הטבעית. כאן מלמדות אותנו השיטות הדמוקרטיות (ואני מעדיף את שיטתו של רוסו) שמשמעות היותו של אדם חבר בקהילה מרצון, היא שהוא מקבל מרצון גם את עולה וחוקיה ובעצם הסכמתו להשתייך, מוותר הוא על חלק מזכויותיו הטבעיות. הוא אינו חייב להשתייך, אבל אם החליט, אין הוא יכול לחזור בו מהתחייבותו באופן חד-צדדי ולהישאר שייך.
לפיכך, אף אחד אינו מצוייד במפתח האולטימטיבי לחיי הנצח, לא מבחינה רעיונית ולא מבחינה פיסיולוגית. ביחסים חברתיים, אין פתרונות של "0" ו- "1". הדרך היחידה הנכונה להתנהל במסגרת חברתית היא הידברות במטרה להגיע להסכמה, או הכרעה דמוקרטית, משמע: הכרעת רוב. דמוקרט איננו זה שיודע להגן על המיעוט באמצעות מנגנון שרירותי - בג"ץ או דבר-מה אחר. הוא בראש וראשונה זה שיודע לקבל את הכרעת הרוב כשהיא אינו תואמת את עמדותיו. כל עוד לא נפלה ההכרעה, רשאי הוא לנסות ולשכנע את עמיתיו בצדקתו. משנפלה ההכרעה, עליו לציית או לפרוש.

הערות

1. ראה, למשל: "בחברה טובה", שמואל רוזנר, מעריב, 2.8.18. רוזנר מייצג בצורה לא טובה, מציאות מורכבת, שטעונה ליבון ושינוי התנהגות כולל בציבור הישראלי. כפי שמסביר המאמר, הבעיה איננה תקלה, אפשר שהיא מייצגת שינוי תרבותי בהתהוותו, וכך יש לדון ולטפל בדברים.
2. מי שזקוק לדוגמה הממחישה גישה זו, מוזמן לעיין במאמר: "האקולוגיה של הפוליטיקה", יצחק בן-נר, מעריב, 31.7.18.

תאריך:  12/08/2018   |   עודכן:  12/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נאורות" מתקרבנת בע"מ
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
לקבל הכרעה זה מובן מאליו
הירונימוס  |  12/08/18 15:03
 
- אתה שוב "משחק" במילים.
רפי לאופרט  |  13/08/18 13:38
 
- אגב, בעיני "1200 קורבנות שלום"
רפי לאופרט  |  13/08/18 15:23
 
- אם הבנתי נכון את כוונתך
הירונימוס  |  13/08/18 22:20
 
- נו, התקדמנו. אתה גם שקרן וגם
רפי לאופרט  |  14/08/18 09:45
 
- קשקשן
הירונימוס  |  14/08/18 13:15
 
- פילוביקורת אינך יכול להמציא
רפי לאופרט  |  14/08/18 18:12
 
- עשיתי לך שירות נוסף:
רפי לאופרט  |  14/08/18 09:49
2
הבעיה של השמאלנים
מקס פאואר  |  13/08/18 14:30
3
היטלר ישמח לטיעון הגנה זה ל"ת
ערב  |  14/08/18 10:45
 
- צאין אתה יודע מה יגיד הצורר
רפי לאופרט  |  14/08/18 13:08
4
עם הערבים נכשלנו בגדול!!!
אקטואלי  |  14/08/18 11:41
 
- אתה צודק ברבים מהדברים שכתבת
רפי לאופרט  |  14/08/18 15:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה שלם
את "טבילת האש" הראשונה של גדוד 38, אשר יצא מצריפין, ושאירעה ככל הנראה באזור יער אום-צפא (שלא היה קיים אז), הסמוך לנווה צוף-חלמיש, תיאר זאב וילנאי בגיליון הראשון של "מערכות"
אסתר שניאורסון גרי
השמאל טוען שהמדינה צריכה לשנות את דגלה, סמלה, המנונה ושפתה כדי שיתאמו להם, ונראה שהם קטני הבנה לדעת, שבלא זהות יהודית, אין למדינת ישראל זכות קיום, וממילא גם לא יכולת קיום
אליהו קאופמן
ה"לוחמות הצבאיות" הן בבחינת ייהרג ובל יעבור עבור חייל דתי - שהתורה מצווה אותו הפוך בעניין מעמד האישה    כניעה לתכתיבים החילוניים היא בבחינת שמד דתי
דרור אידר
אין סיבה אמיתית להתנגדות השמאל הציוני לחוק, זולת השיקולים הפוליטיים הקטנים, שדחקו לצד את השותפות הלאומית ברגע היסטורי מכונן זה בתולדותינו    הגלותיות שהוטבעה בנו אלפי שנים, גרמה לחלקים בתוכנו לחשוש מקיבוע העניין היהודי בחוקה העתידית שלנו
זוהר בן-אשר
הבטחות ממשלת ישראל ושריה להכניע את החמאס ולייצר הרתעה "אחת ולתמיד" ושהחמאס יבין עתה מה שהוא לא הבין בשנים האחרונות הן הבטחות ריקות ומעבר לכל דבר אחר הן מלמדות שממשלת ישראל כלל לא מבינה את החמאס ואת יעדיו האסטרטגיים, וכנראה אפילו לא את יעדיו הטקטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il