X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה לומדים מסיפור החמור והאיכר, מאייזיק העני ומהנר הדולק אצל הסנדלר? על משמעות התשובה אין יאוש בעולם כלל
▪  ▪  ▪
קם לתחיה... [צילום: פלאש 90]

החמור והאיכר
מסופר על איכר שחי באחת החוות הגדולות בעולם עם משפחתו בכפר. יום אחד כשהאיכר טייל עם חמורו בחווה, נפל החמור לתוך באר ישנה ויבשה. התחיל החמור לנעור וקרא לעזרה. האיכר לא ידע כיצד לחלץ אותו, ומאחר שהחמור היה די זקן, החליט לקבור אותו (היכן הכרת טובה של האיכר לחמור ששירת אותו בנאמנות שנים רבות?) ולסתום את הבאר.
מה עשה? קרא לשכניו לעזור לו. מצויידים באֵתים, הם החלו לגרוף את האדמה לתוך הבאר כדי לסתום אותה. כשסיימו את המלאכה, החליט האיכר להציץ לבאר כדי לראות מה עלה בגורל החמור השותק. להפתעתו מצא את החמור חי על שפת הבאר. מתברר שהחמור לא הרים ידיים, וכל ערימת עפר שהושלכה על גבו, ניער אותה ודרך עליה עד שהגיע לשפת הבאר.
מה לומדים מאנקדוטה מרתקת זו?
בפני החמור עמדו שתי אפשרויות: או להיקבר תחת ערימות העפר או להשתמש בהן כתשתית לחילוצו. ואכן, החמור החכם שיצר החיים גבר עליו בחר בחיים, באפשרות השנייה. והחמור כמשל.
בשעת מצוקה ומשבר האדם ניצב בפני שתי אופציות הפוכות - להיכנע למצוקה ולקבור את עצמו תחתיה, או להתמודד איתה בגבורה ובנחישות ולגבור עליה. במילים אחרות - עליו להחליט אם לצנוח או לצמוח. לא רק להתגבר על המשבר אלא להשתמש בה כמנוף לצמיחה בחייו.
שבת שוּבָה - כך נקראת השבת שלפני יום הכיפורים - מלשון תשובה, חזרה אל המקורות היהודיים שלנו, אחרי שעל-פי המסורת כל נשמות העם היהודי לדורותיו עמדו על הר סיני, וּמאז יש לנו יום יום חג - חג מתן תורה המתחדש ביחד עם הבריאה וּמחזור היקוּם מדי יום.
אך שוּבה גם מלשון שוב ושוב. ומה הקשר לפרשת וילך, הנקראת בשבת מרוממת זו? שעל האדם כל הזמן להתקדם וללכת. שמתם לב שגם הֲלָכָה היא מלשון הליכה? התמדה היא מילת המפתח. לא להרים ידיים הוא שם המשחק. הֶחכם מכל אדם מגלה לנו את סוד הצדיק האמיתי, מנַיין הוא צומח להיות צדיק? התשובה המפתיעה היא מנפילותיו.
כי "שֶבע יפול צדיק וקם". לא פעם אחת ולא פעמיים ולא שלוש - שבע פעמים הצדיק נופל, וּבכל פעם הוא קם מחדש. המספר שבע מסמל לא רק ריבוי, אלא גם קדוּשה! כל נפילה מחשלת את האדם, ומהווה מנוף לצמיחה, להתחדשות וּלהתקדשות. כמו בחיים הפיסיים, שבלי מחלות לא היינו מכירים בערך הבריאות, ובלי העוני לא היינו מעריכים את הפרנסה - כך גם בתחום הרוחני. חוויות והתנסויות שליליות מחשלות וּמביאות להכרת הטוב. יש לזכור שגם העם היהודי צמח מארבעים ותשעה שערי טומאה, שבו היה שרוי במצריים, מָעוז החטאים, הזימה והטומאה. כן, משָם, ממצולות הביבים, הוא צמח להיות עם סגולה, ממלכת כהנים וגוי קדוש.
אגדת האוצר והנר הדולק
בפרשה הקודמת פרשת ניצבים קראנו "שובה ישראל עד ה' אלקיך... כי קרוב אליך הדבר מאוד"... לי, ואולי גם לכם, זה מזכיר את הסיפור העממי הנודע על אייזיק העני שהרחיק עד לקרקוב, ששם מתחת לגשר, חלם, טמון אוצרו, רק כדי לגלות שם, מפי השומר שהאוצר שלו - כך חלם השומר - טמון אצלו בביתו מתחת לתנור. לא, זו לא בדיחה. בכל יהודי מקנן אותו אייזיק קטן. אז למה להרחיק עד להודו הרחוקה כדי לגלות את אוצר יהדותך, הנמצאת בתוכך, בפנימיותך, בנשמתך הטהורה? באמצעות התורה ומצוותיה תתחבר לעצמך, לנשמתך וּלבוראיך. מצווה מלשון צוותא. באמצעות המצווה המעצימה, המגבשת את זהותך וּמפתחת את אישיותך תגלה את כוחותיך הפנימיים הטמונים בך, תתחזק ותתרומם ותעשיר את חייך.
נסיים באנקדוטה קטנה מפי רבי ישראל סלנט. פעם אחת, בעיצומו של חורף סגרירי, בחצות לילה, בעוד בני העיירה היהודית נמים את שנתם - ראה רבי ישראל, שחזר כמנהגו מבית המדרש, אור דולק מנצנץ מאחד הבתים. ניגש הרב לראות מי עדיין לא ישן בקור העז הזה בחשכת הלילה, כשגשמים עזים ניתכים ארצה. לתדהמתו הרבה מצא את הסנדלר, כשהוא רכון על הסדן ומתקן נעליים. "בשעה כה מאוחרת אתה עדיין עובד"? - תמה הרב. "כן", השיב הסנדלר, "כל זמן שהנר דולק, עוד אפשר לתקן". אם כך, אמר הרב שלמד לקח חשוב מאותו סנדלר, כל עוד שהנשמה מאירה ודולקת, עדיין אפשר לתקן. לעולם לא מאוחר מדי. בחזרה לסיפור שפתח את המאמר - זוכרים איך החמור הזקן, כסמל, התנער מעפרו לחזור לתחייה?

תאריך:  18/09/2018   |   עודכן:  18/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי לידר / Tzipi Lider
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יצחק מאיר
החרטה היא מתת אלוהים הנותנת ביד האדם לראות את עברו כהווה בהתהוותו, וכשם שהוא כאן היום כן הוא שם היום
יאיר דקל
"ראינו בטלוויזיה אנשים במצב חמור שהפסידו את רכושם בעסקות נדל"ן ונשארו בלי כסף ובלי ערבות", אמרתי    "היו כאלה ששמו מבטחם בפטפוטי סרק ושקרים של המוכר. חשוב וצריך להתייעץ עם מי שאתם סומכים עליו"
איציק וולף
המרחב האווירי ייסגר לאחר ההמראה האחרונה מנתב"ג    ייפתח במוצאי יום הכיפורים בנחיתה ראשונה שתגיע בשעה 21:30    ההמראה הראשונה תצא מנתב"ג ביום רביעי בלילה בשעה 23:30    עשרות אלפים צפויים לעבור בנמל התעופה בימים הקרובים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - על תרמית אוסלו וארבע הערות על מלחמת יום הכיפורים    גמר חתימה טובה
אסתר שניאורסון גרי
מעין ביטחון שהאדם יכנס אל מקדש האלוקים, אל בית הכנסת, רק יאמר את המילים הנכונות - והגמול ירד עליו מיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il