X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יפה עשה התיאטרון הישראלי בשנים האחרונות, כשגאל ממדפים מאובקים את שלום אש, גדול סופרי העיירה היהודית בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 והחזירו לקדמת הבמה ב"בית ליסין" וב"קאמרי"
▪  ▪  ▪
שהרה בלאו [צילום: סוכנות ג'יני]

כששהרה בלאו בשנת 2018, בת למשפחה דתית לאומית מבני ברק מורטת את עצבי החברה ממנה היא באה בספרה האחרון "האחרות", בתיאור הברית, שנכרתה בין חברות ללימודים באוניברסיטת "בר-אילן", שנשבעו לא להפוך לאימהות, היא לא נצלבה על-ידי הביקורת, כפי שנצלב באש הביקורת הסופר שלום אש בשנת 1906, כשפרסם את המחזה "אל נקמות".
הסופרת שהרה בלאו, בת לחברה דתית אותה היא מכבדת ואוהבת, בה הַהוֹרוּת היא ערך עליון, שואלת בספרה שאלות רבות, כשהיא זו שלמעשה מחליטה החלטה אישית להשיל מחלפות הוֹרוּת מחייה. נראה, שמאה השנים המפרידות בין הסופר שלום אש והסופרת שהרה בלאו מצביעות על תמורות בחברה שלנו, שמוכנה יותר לקבל את האחר - מוכנה לקבל את "האחרות", ולא ידעה לקבל לפני מאה שנה את אוהבה של הקהילה היהודית, שמתוך אהבה אליה ביקר נגעים שפשו בה.
בעוד הספר "האחרות" של שהרה בלאו התקבל בחנויות הספרים ובקהל שוחרי ספרות טובה בישראל בחום בשנת 2018, המחזה "אל נקמות" של שלום אש התקבל בפולין בשנת 1906 בקריאות לשרוף אותו, בין הדורשים לשרוף את המחזה היה הסופר י.ל.פרץ. בניו-יורק אסרו על השחקנים להעלות את המחזה, כי הוא מרט עצבים בחברה, שלא יכלה להתמודד עם אומץ לב של סופר החושף את נגע הזנות, שהתנחל בחברה היהודית, ועוד העז לתאר יופי וטוהר בקשר אינטימי בין שתי נשים, שהגורל התאכזר אליהן. קשה היה לקבל מחזה, הנוגע בעצבים החשופים של הקהל היהודי באחת הנקודות המשמעותיות עבורו - דימוי המשפחה.
למרות ההסתה נגד הסופר שלום אש, המחזה שנכתב באידיש תורגם והועלה בשנת 1907 בברלין בגרמנית, בסנטפטסבורג ברוסית, אחרי כמה שנים תורגם לאנגלית והועלה בלונדון. בשנת 1922 הועלה חרף ההתנגדויות בניו-יורק באוף-ברודווי, בתיאטרון הבית של יונין אוניל בפרובינסטאון. וכו גם בצכיה ובצרפת.
שידוך טוב
אחרי הצלחת המחזה בברודווי ב-1923 פרצו שוטרים לתיאטרון ואסרו את השחקנים, שהורשעו בבית המשפט. ארצות הברית של שנת 1923 לא נערכה להתמודד עם ביקורת אמנותית על נגעי זנות במקומות שמסומנים כקדושים, ולא יכלה להתמודד עם גילויי האהבה בין שתי נשים, כשלאחת מהן אביה מייעד שידוך טוב ויוקרתי.
נוגע ללב מונולוג של רבקל'ה הנערה הבתולה, המשווה בין גורל מר של בנות החיות בעולם הזנות ובין גורל מר של בנות, שהפכו למטבע סחיר בשידוך טוב. זו לא התרסה של שלום אש נגד היהדות. זה ביטוי של אוהב הכואב סחר ברגשות של נשים, ללא הבחנה בין אישה הנזרקת לאטימות לב של בעל בשידוך שאינה אוהבת אותו, ובין השלכה ברוטאלית ופושעת לזימת בית זונות. בשני המקרים כספים לא נקיים הועברו מיד ליד והסחר הוא ברגשות נשים.
יפה עשה התיאטרון הישראלי בשנים האחרונות, כשגאל ממדפים מאובקים את שלום אש, גדול סופרי העיירה היהודית בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 והחזירו לקדמת הבמה ב"בית ליסין" וב"קאמרי".
בתיאטרון "בית ליסין" הועלה עיבוד לרומן המיתולוגי "מוטקה גנב", בו גדול סופרי האידיש כותב על חיי יהודים מזווית לא שגרתית. מוטקה גדל בשולי החברה בחוסר כל, כשחבריו הם כלבי העיירה. "בית ליסין" נתן להצגה את השם "מלך הכלבים". הצגה החודרת לפינות חשוכות בחיי היהודים בגולה, ומעלה את השאלה, האם אדם יכול לעשות תיקון, וזאת תוך התמודדות עם אמת כאובה, שאדם לא יכול לברוח מעברו למרות מאמציו לברוח.
תיקון עצמי
הקאמרי הגדיל לעשות שהעלה השנה את "אל נקמות", אותו ביקשו לשרוף והעלה גם את "מעשיה מגונה" פרי עטה של זוכת פרס פוליצר פאולה ווגל, שביססה את המחזה שלה על הדי התקשורת שעורר המחזה "אל נקמות" של שלום אש בארצות הברית. שופט לא יהודי דן בבית משפט שחקן תיאטרון יהודי, שנטל חלק בסצנה של הוצאת ספר תורה בבית יהודי. יענקל, שעולמו חרב עליו והתמוטטה האשליה שיהיה טוב, מתמכר לזעמו פורץ לארון הקודש בחדרה של בתו, מוציא בידיו הטמאות, ידי אב שמנהל בית זונות בביתו, ומשליך את ספר התורה. ספר תורה שלמענו מסרו מאות אלפי יהודים את חייהם במרוצת הדורות.
מבחינת בית המשפט יענקל רמס את קדושת ספר תורה. מבחינת הקורא לא הייתה ליענקל שליטה על רגשותיו, כשעולמו חרב. התנפץ חלומו לקדש בת לחיי משפחה טהורים ודרכה עם ספר התורה לערוך תיקון לעצמו. במקום קדושה אליה נשא עיניו, ביבי עולם הזנות פרצו לביתו בעצמה, שלא יכול היה לעצור. נותר לו רק מוצא דחוק לתת ביטוי לזעמו בשבירת כל הכלים, ומי ששיחק את שבירת הכלים ואתו יתר השחקנים במחזה מצאו עצמם בשנת 1923 בבית המשפט בארצות הברית. את סיפור המשפט והאמירות הקטיגוריות של בית המשפט נגד הסופר שלום אש והמחזה "אל נקמות" מעלה המחזאית פאולה ווגל ב"מעשיה מגונה".
אני מציע לקהל הקוראים ללכת לתיאטרון "בית ליסין" וליהנות מ"מוטקה גנב" בהצגה "מלך הכלבים" ומגלריית הדמויות, המעצבות את בית יהודי על שתי קומותיו ב"אל נקמות" ב"קאמרי" ובסיפור השערורייה, שעורר המחזה במיוחד בארצות הברית בהצגה "מעשיה מגונה".
ואי-אפשר לסיים בלי ההערה, ששלום אש ביקש בימים הקשים שהתחוללו באירופה באמצע המאה הקודמת לגנוז את "אל נקמות", כי לא רצה שביקורת של אוהב תנוצל לחומר מרשיע נגד החברה היהודית.

תאריך:  20/09/2018   |   עודכן:  20/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלום אש חזר לתיאטרון הישראלי
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
עולה באש - ובעש
אריה קרישק,קצרין  |  20/09/18 14:45
2
ישנו בית שלום אש
בבת ים  |  20/09/18 15:51
3
יש לי ביקורת על הבחירה
ידידיה  |  20/09/18 16:03
4
תופעה יפה בתאטרון הישראלי
ש. ש.  |  20/09/18 16:21
5
הסכנה - מירי רגב
סכנה   |  21/09/18 07:10
6
תודה לקאמרי ולבית ליסין
איצי  |  21/09/18 07:52
7
בוגדים מלשינים במזרח אירופה
ב .ל  |  21/09/18 09:17
 
- תגובה שמביישת את כותבה
תגובה מביישת לן  |  21/09/18 10:14
 
- תגובה אנטישמית מסוכנת
ב.ל במיטבו  |  21/09/18 20:45
 
- זה לא פעם ראשומה שהמסית ב.ל
הסתה אנטישמית  |  22/09/18 06:49
 
- גאים במגיב ב.ל ל"ת
אנטושמייםת  |  22/09/18 14:50
8
בית עלוב בבת ים
שלום אש  |  22/09/18 14:45
9
יאה לדעת א.ק. לרוץ ולשבח
כל מה שעלוב בעם  |  23/09/18 19:32
 
- מגיב שלא קרא והגיב
למגיב שלא קרא  |  24/09/18 08:00
 
- למגיב שמגיב מתוך שטנה
תגובה למגיב..  |  24/09/18 12:35
10
למגיב שמגיב על ספר שלא קרא
למגיב הוותיק,  |  24/09/18 09:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חניאל פרבר
גם שבעת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים מקבלים ביטוי בקו השמחה בחג הסוכות    כשם שבימים האלה יש שבוע שלם שבו כלולים כל ימי השבוע, כך גם בחג הסוכות יש לנו שבוע שלם שבו כלולים ימות השבוע
יהודה קונפורטס
באנלוגיה מאוד זהירה מגובה של 100 אלף רגל, העיסוק בהיסטוריה ובאירועי המלחמה לא פחות חשוב מחשיבות המורשת של ההיסטוריה של השואה    כן, צריך להגיד לעצמנו, לילדים שלנו שלא היו אז ולדור הבא שבאוקטובר 73 המדינה היהודית עמדה בפני שואה שניה, וצריך לחנך את הדורות הבאים ששום דבר לא מובן מאליו, כולל לא קיומה של המדינה, אבל צריך להילחם בחירוף נפש לא רק בשדה הקרב אלא גם במרחבים האחרים שיכולים למנוע את החלל הבא
אברהם בנמלך
אריק חש את מצוקתו של מפקד החטיבה, הוא ידע היטב מה משמעות הפקודה שנתן זה עתה    טוביה רביב: "אריק, זה יעלה לנו ביוקר רב מאוד, זו התקפה מיותרת    'מיסורי' לא מאיים על הצליחה ולמעשה לא מאיים על שום דבר"    שרון: "אני יודע, כבר שלושה ימים שאני מתנגד למבצע הזה"
יובל לובנשטיין
יצא לי השבוע לבקר במנהל המחקר החקלאי, מכון וולקני    ככל שהרבתי בשאלות בתחום, כך עלה וצף שמו של שר החקלאות, אורי אריאל, אשר נדמה ששם לו למטרה לייבש את מנהל המחקר ולעשות הכל על-מנת להכפיף את רוחו
רפי לאופרט
המאבק בין דמוקרטיה למריטוקרטיה בעיצומו    את הדרך מדמוקרטיה לחלופה כזו או אחרת שלה, עשו המריטוקרטים בשלבים, כשהם שוחקים ומטשטשים את מהותה כשלטון העם על-ידי העם ולמען העם בכלים ושיטות מגוונים    בשני סוגי השלטון מתנהל אותו טקס של בחירת השליטים אבל מהות התוצאה ואופי הממשל שונים בתכלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il