X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחנה בני האור נמצא במאבק לחיים ולמוות מול מחנה בני החושך בסופו אחד מהם חייב להיעלם האם אנו בסוריה?
▪  ▪  ▪
ברק. כוחות האור [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

בערב ראש השנה קראתי במעריב ראיון ארוך של בן כספית עם אהוד ברק. משנה מזוקקת של ראש הממשלה לשעבר. הזדעזעתי ונחרדתי. לא בשל הניתוח הפסיכולוגי שיש בו על נתניהו ומשפחתו, כי איני פסיכולוג; לא בשל התחזיות שיש בו לגבי העתיד, בכללן האפשרות שטראמפ יפתח במלחמה נגד אירן ערב הבחירות לקונגרס בנובמבר, כי איני נביא ולא בן של נביא; ולא על ענייני הכלכלה של העולם, ובכללם הקביעה שטראמפ אינו חושב כלכלית, כי איני מתיימר להבין בכלכלה; לא על קביעותיו בתחום המשפט, כמו שמגילת העצמאות מהווה בסיס תחוקתי במדינת ישראל, כי איני משפטן. נחרדתי מהנחת היסוד של ברק על המציאות בארצנו. ממש יום לאחר שקראתי את הראיון, ביקרתי זאת הפעם השלישית ב"היכל הספר" במוזאון ישראל בירושלים. ושוב קראתי על המגילה של מלחמת בני האור בבני החושך. בני האור, אותה חבורת "ביחד" שישבה במדבר יהודה, ראתה עצמה כטהורה, כעליונה, כאחת המגיעה כמעט לדרגת אלוהות. כל מי שאינו משתייך אליה (יהודים וגויים כאחד) הם אנשי הרוע, הניגוד המוחלט לאנשי ה"ביחד" הצדיקים. באחרית הימים יערך קרב גדול בין בני האור ובני החושך, קרב אחרית הימים; אנשי החושך יובסו, ואנשי האור יחזרו לירושלים ותושכן בה מלכות שמיים.
אין לי מושג אם ברק הושפע מהמגילה או לא, אך בתמונת המציאות שהוא מצייר יש קווי דמיון, בעייני, למגילה. שני מחנות ניצבים זה מול זה:
המחנה האחד הוא לאומני אפל, קנאי, שהחזון שלו הוא יהודי משיחי הרואה בשליטה על כל ארץ ישראל את היעד הגדול, ואת חידוש עבודת הקורבנות בבית המקדש. בית היוצר האידיאולוגי שלו הוא הבן צר האופקים של הרב קוק. מנהיגו הוא נתניהו. זהו מחנה הבוגד בכל ערכי הציונות; הדבק המלכד והמגדיר את זהותו אלה האויבים מבחוץ ומבפנים. זהו מחנה בעל סממני עדר שניתן" להכניס לו לראש" כל מיני דברים ולרכוש את לבו.
המחנה השני הוא המחנה שיש לו "לאומיות בריאה", שמגלם את ערכי הציונות של הרצל וממשיכיו, שהחזון שלו הוא החזון הציוני-דמוקרטי. זהו המחנה הנשען על "ההכרה בהישגים, במורשת היהודית, בעולם הערכים שהביא לאנושות את הצדק, השוויון, הגר והאלמנה, הרוח של נביאי ישראל ששורה על ההומניזם העולמי". לא נאמר מי הוא המנהיג, אך ברק הוא מייצגו הנאמן והאותנטי.
ועכשיו שני המחנות מתנגשים זה בזה, ואחד מהם יצטרך להפסיד "ולהיעלם". זאת "התנגשות ראש בראש, לחיים או למוות". והביטוי "לחיים או למוות" חוזר פעמים בראיון. אכן, קרב אחרית הימים.
דעתי שזאת תפיסה מעוותת של המציאות, ומופרזת בצורה קיצונית. חמש הערות לעניין זה: ראשית, מעל לכל, אני מזועזע מהתפיסה של "קרב לחיים או למוות". האם אנחנו מצויים בסוריה, בתימן, או בדמוקרטיה של מדינת ישראל? גם אם המילים נאמרו לתפארת המליצה, עצם השימוש בהן הוא מחריד, מסוכן. מה פירושו שאחד המחנות יצטרך להיעלם? האם הכוונה להיעלמות פיזית, או לכך שאסור יהיה לדגול יותר באידיאולוגיה של המחנה המובס בדמוקרטיה הישראלית?
שנית, לדעתי לוקח ברק את מחנה הימין הקיצוני ומתארו כאילו זה המחנה הגדול של עם ישראל המצביע לליכוד, או חובר אליו. ההשוואה הנכונה היא בין הימין הקיצוני ההזוי, לבין השמאל הקיצוני האנטי ציוני. אלו רוצים ארץ ישראל כולה שלנו, ואלו רוצים ששום דבר לא יהיה שלנו, אלא במשותף עם ערביי ישראל, ובכללם גם כל פליטי 1948. לאלו יש רבנים מטורפים וגם לאלו "רבנים" הזויים בביצת עיתון הארץ, בעברית ובאנגלית.
שלישית, כעקרון אי-אפשר לראות את כל המציאות רק בצבעי שחור ולבן, בני אור ובני חושך. אנו חיים בעולם מורכב של גוונים, גוונים גם בתוך השחור והלבן וכמובן מה שביניהם; יש מרכז גדול הנושק גם לשחור וגם ללבן, ואני משייך עצמי אליו. ובנוסף לכל, איך אמר אלכסנדר ינאי ערב מותו מול המאבק בין שני המחנות המתנצחים בתוך עם ישראל, הצדוקים מול הפרושים: צריך הכי הרבה להיזהר מהצבועים! היכן הם במשנתו של ברק? אנחנו כבר לא חיים בעולם של רומא, ששם ניצחון היה מביא להשמדת עם.
רביעית, ברק מצייר תמונה אידיאלית של מחנה בני אור, המונהג ע"י הצדק של נביאי ישראל, ורוח הומניסטית אלוהית נושבת בגבו. צר לי, אבל איני מכיר מחנה כזה בישראל, ולא בעולם. זהו אכן חזון משיחי, אולי ברוח "והיה באחרית הימים" של הנביא ישעיהו.אוטופיה במיטבה!
חמישית, לנושא האויבים. אני אכן נחרד כשאני שומע את הכינוי "בוגדים", מוטח בכל מי שמבקר את נתניהו, או אשתו. ובו בזמן הדבק המלכד את המחנה שברק מדבר בשמו, הוא נתניהו. הוא האויב האולטימטיבי, השטן שמולו חייבים המאמינים להתלכד. בעיני זה כבר משהו משיחי, אובססיבי, חזון נפילת נתניהו. לעניות דעתי, כל משטר, יהיה זה הליברלי ביותר, מחפש אויבים, ואם אין, אז הוא ימציא אותם. אנחנו, בני העם היהודי,. מי שרוצה דוגמה טובה שיתעמק קצת בתולדות המשטר בשבדיה החל במאה השנים האחרונות, ממציאי תורת הגזע!
ומילה אחרונה. ברק קובע כי במגילת העצמאות יש "שוויון זכויות מוחלט לכל האזרחים". זאת טענה / קביעה שחוזרת ועולה מכל עבר ע"י המתנגדים לחוק הלאום. זה לא נכון! אין במגילת העצמאות שוויון מוחלט. השוויון הוא בתחום האזרחי והפוליטי בלבד. בתחום הלאומי אין שוויון! את זה בדיוק רוצים חברי הכנסת הערביים וההנהגות של ערביי ישראל..

תאריך:  20/09/2018   |   עודכן:  20/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על תפיסת המציאות של אהוד ברק
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
תבין את ברק
ארי כספי  |  20/09/18 15:14
2
עם ישראל יודע מי זה ברק. נסיון
אאאא  |  20/09/18 21:21
3
כאשר בוחנים
באום  |  21/09/18 10:22
 
- הוא מסית ומדיח למלחמה
XBHK  |  23/09/18 12:35
4
יש
שמ   |  21/09/18 21:16
5
ראוי היה להשליכו לסל המיחזור
שוחר-שלום  |  23/09/18 14:43
 
- לפני שיסע לברלין
יוא"ב  |  24/09/18 09:14
6
נראה שגורמים עוינים בונים עליו ל"ת
שנאתו משבשתו  |  23/09/18 19:08
7
טפלון
יוסיפון   |  23/09/18 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
יפה עשה התיאטרון הישראלי בשנים האחרונות, כשגאל ממדפים מאובקים את שלום אש, גדול סופרי העיירה היהודית בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 והחזירו לקדמת הבמה ב"בית ליסין" וב"קאמרי"
חניאל פרבר
גם שבעת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים מקבלים ביטוי בקו השמחה בחג הסוכות    כשם שבימים האלה יש שבוע שלם שבו כלולים כל ימי השבוע, כך גם בחג הסוכות יש לנו שבוע שלם שבו כלולים ימות השבוע
יהודה קונפורטס
באנלוגיה מאוד זהירה מגובה של 100 אלף רגל, העיסוק בהיסטוריה ובאירועי המלחמה לא פחות חשוב מחשיבות המורשת של ההיסטוריה של השואה    כן, צריך להגיד לעצמנו, לילדים שלנו שלא היו אז ולדור הבא שבאוקטובר 73 המדינה היהודית עמדה בפני שואה שניה, וצריך לחנך את הדורות הבאים ששום דבר לא מובן מאליו, כולל לא קיומה של המדינה, אבל צריך להילחם בחירוף נפש לא רק בשדה הקרב אלא גם במרחבים האחרים שיכולים למנוע את החלל הבא
אברהם בנמלך
אריק חש את מצוקתו של מפקד החטיבה, הוא ידע היטב מה משמעות הפקודה שנתן זה עתה    טוביה רביב: "אריק, זה יעלה לנו ביוקר רב מאוד, זו התקפה מיותרת    'מיסורי' לא מאיים על הצליחה ולמעשה לא מאיים על שום דבר"    שרון: "אני יודע, כבר שלושה ימים שאני מתנגד למבצע הזה"
יובל לובנשטיין
יצא לי השבוע לבקר במנהל המחקר החקלאי, מכון וולקני    ככל שהרבתי בשאלות בתחום, כך עלה וצף שמו של שר החקלאות, אורי אריאל, אשר נדמה ששם לו למטרה לייבש את מנהל המחקר ולעשות הכל על-מנת להכפיף את רוחו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il