X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם יש לנו זכות לקבוע לתלמיד בבית הספר הערבי, שילמד רק שירה וספרות, שאנחנו אישרנו לו בתוכנית הלימודים? האם לנו יש זכות לקבוע גבולות לאופק החלום של התרבות הנעה לעבר העתיד, ולקבוע על מה מותר להתרפק בתוך המטען ההיסטורי והתרבותי העשיר של העבר?
▪  ▪  ▪
שררה ואטימות [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]

יש בתוכנו המתגעגעים לחמישה חברי כנסת ערבים שכיהנו בכנסות הראשונות, שהרבו בדברי חנופה לשלטון והשמיעו שירי הלל לממשל הצבאי, שאפילו יו"ר תנועת החרות, מצא עצמו בחזית אחת נגדם עם מק"י במאבק נגד הממשל הצבאי.
לצערי, גם חוגים רבים בשמאל נגועים בגישה הטוענת, מדוע חברי הכנסת הערבים מרבים להתמקד בנושאים לאומיים ואינם מקדישים מזמנם לנושאים חברתיים. חלקו השני של המשפט הוא שקר גס, כי מי שעוקב אחרי פעילות כל חברי הכנסת הערבים נוכח לדעת כי חלק הארי של סדר היום הפרלמנטרי שלהם מוקדש לנושאים חברתיים. והייתי מוסיף שמחובתם לתת ביטוי כן גם למאווים לאומיים של מיעוט לאומי אותו הם מייצגים.
בצדק כל יהודי מתקומם נגד מעלליו של שר ההיסטוריה, כאשר אנו קוראים בעקבות תמורות, שחוללה המהפכה הצרפתית -"ליהודים החיים בתוכנו כאזרחים - הכל, ליהודים החיים בתוכנו כאומה - לא כלום".
האם לא שאלנו את עצמנו מה קורה לנו, שהליבראליות שלנו לובשת היום דפוס דומה, המתבטא ביחסינו לאוכלוסייה הערבית החיה בתוכנו. הליבראליות שלנו משתמשת בדיוק באותן "פניני לשון" - "לערבים החיים בתוכנו כאזרחים - הכל, לערבים החיים בתוכנו כאומה - לא כלום".
מרכיבי בסיסיים
המהפכה הצרפתית פגעה בעם היהודי באימוץ התפישה, שגם יושמה במהלך שנים רבות אחריה, שיהודים ראויים לשוויון לא כיהודים אלא רק כפרטים המשתתפים וחיים בתוך גוף מדיני. למרבה הצער, לא נשאר מקום לאוטונומיה משפטית יהודית. מדינת הלאום שנוצרה לא הייתה סובלנית כלפי נאמנויות העם היהודי למאווייו הלאומיים. המחיר, שדרשה המהפכה הצרפתית מיהודים תמורת כניסתם למה שהתגבש בצרפת, חייב ויתור על זהותם הלאומית ועל היותם אומה נפרדת. למעשה נדרשו יהודים לוותר על מרכיבים בסיסיים של הזהות היהודית. וזה מה שאנחנו עושים כיום לאזרחים הערבים החיים בתוכנו, כשאנחנו דורשים מהם לוותר על מרכיבים בסיסיים של זהות ערבית במחיר היותם אזרחים במדינת ישראל.
המהפכה הצרפתית מחקה חרפת ציויליזציה דתית-קתולית שקדמה לה, בה בני אדם היו שווים רק מבחינת היותם "אחים בישוע". המהפכה הצרפתית מחקה את החרפה, שרק יהודים שהתנצרו יכלו להשוות את מעמדם עם שאר האוכלוסייה. באירופה של המאה ה-19 וה-20 ישנה כבר ציוויליזציה חדשה, לאומית חילונית, שאנחנו כיהודים התאפשר לנו להצטרף אליה כדי להיחשב בה לשווים. המחיר המקומם היה בכך, שנדרשנו לוותר על לאומיות נפרדת תוך דרישה בלתי מתפשרת לקבל עול הלאומיות של ארץ האֵם כלאומיות אחת ויחידה.
לנו כיהודים ישנה תחושת מועקה מוצדקת מהתרחשויות מצערות ומקוממות, שפקדו אותנו בעת החדשה כולל בתקופת המהפכה ברוסיה בשנת 1917 ובעקבותיה, כשנדרשנו לוותר על מרכיבים בסיסיים בזהות הלאומית כמחיר לקבלת זכויות. דווקא לנו, בני העם היהודי, אסור לעשות את אשר עשו לנו. לכן קשה לי לקבל, שאנחנו נקבע לאזרח ערבי, החי בתוכנו עִם אלו מרכיבים כואבים בזהותו הלאומית מותר לו להתייחד, לְבַכּוֹת, להצטער ואם ירצה לתת להם גם ביטוי טקסי, הוא חייב לקבל את אישורנו, ואם נאשר לו, נקבע לו בדיוק גם את התכנים. וגם נפגע במעמד של שפתו - שפת עם ילידי בארץ הזו.
האם יש לנו זכות לקבוע לתלמיד בבית הספר הערבי, שילמד רק שירה וספרות, שאנחנו אישרנו לו בתוכנית הלימודים. האם לנו יש זכות לקבוע גבולות לאופק החלום של התרבות הנעה לְעֵבֶר העתיד, ולקבוע על מה מותר להתרפק בתוך המטען ההיסטורי והתרבותי העשיר של הֶעָבָר. האם לנו יש זכות לתחום לתלמיד בבית הספר הערבי תחומים לאופק בעתיד, ולקבוע מה מותר ומה אסור לו לדלות יחד עם מוריו משפעת האוצר התרבותי העשיר הטמונה בעברו. וזאת במיוחד לאור העובדה שהוא, הוריו, הורי הוריו, הורי והורי הסבא והסבא רבתא שלו, יש להם זיקה למקום הזה, להיסטוריה שלו - זיקה של ילידי המקום הנקרא פלשתין.
אגרסיביות רבה
מצער, שלא השכלנו להתייחס לחמישית מאזרחי ישראל, שיש להם שפה, תרבות מאוויים לאומיים לא כפי שהתייחסה אלינו הנאורות של המהפכה הצרפתית. נאורות שקבעה מחיר קבלת דרכון של שוויון, בכך שנדרשנו לוויתור על מרכיב העם שלנו peoplehood. זה היה ויתור מכריע לא רק על שם או מילה, אלא על מרכיב בסיסי של הזהות היהודית ההיסטורית.
לצערי, מערכת החינוך הישראלית דורשת כיום באגרסיביות רבה מהציבור הערבי החי בתוכנו את מה שהיה שנוא עלינו, ומביאה זאת עד לידי אבסורד. בברוטאליות גדולה מונעת מהתלמיד הערבי להיפגש עם גלריה עמוסה של גדולי היצירה והתרבות הערבית. רשימה ארוכה של נכסי צאן ברזל בעולם התרבות הערבית נחסמת בפניהם אפשרות המפגש עם תלמיד ערבי בישראל במסגרת הלימודית בבתי הספר.
זה כבר לא אבסורד, זה גילוי של שררה ואטימות, שמונעים בכוח צו מיוצרים בעולם הספרות והשירה הערבית אפשרות להפגיש את תכניהם עם חובש ספסל הלימודים בבית הספר הערבי בישראל. הוצאות לאור ברחבי העולם הערבי, המוציאות לאור מיטב הקלסיקה של התרבות הערבית, רובו אסור שיגיע לארון הספרים של האזרח הערבי החי בישראל. האיסור הזה הוא מכה קשה בערכי תרבות עשירה של בני מיעוט לאומי החי בתוכנו. בני מיעוט שאנחנו עושים להם את מה שהיה שנוא עלינו לאורך יותר מדי שנים. מצער, שלא השכלנו כחברה להכיר, כי יש בארץ הזו חברה ילידית בעלת זהות לאומית.

תאריך:  23/09/2018   |   עודכן:  23/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בל נעשה לערבים מה ששנוא עלינו
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
שקר וכזב
מגיב ותיק  |  23/09/18 18:15
 
- מגיב ותיק חייב לשקר
במיוחד בערב חג.  |  24/09/18 12:24
 
- נורמה יומית אצל מגיב ותיק
מעידה חד פעמית   |  24/09/18 13:14
 
- לגברת המאוד לא נכבדה
מגיב ותיק  |  24/09/18 21:43
 
- אתה בודה מלבך
למגיב הותיק  |  25/09/18 20:56
 
- כנראה שנתתי לך קרדיט גדול מדי
מגיב ותיק  |  25/09/18 22:57
 
- המגיב או המגיבה צודק או צודקת
תגובה ננכונה  |  25/09/18 23:53
 
- כנ"ל
מגיב ותיק  |  26/09/18 13:26
 
- להיזה ממגיב ותיק ומחבריו
חובה להיזהר  |  26/09/18 17:28
2
תעשה לערבים ל"ת
מה ששנוא עליך   |  24/09/18 09:15
3
אני
שמ   |  24/09/18 09:35
 
- הטרגדיה שח 2 העמים
למגיב שם  |  25/09/18 05:17
4
טועה צריך לעשות להם מה שטוב  ל"ת
בעיניהם לעשותלאחר  |  26/09/18 15:29
5
האסון של שתי החברות
שתי מדינות.  |  26/09/18 15:49
6
הפיתרון הצודק-2מדינות ל-2 עמים
הפיתרון המוסרי  |  26/09/18 23:04
7
יקבעו את התכנים
מיקי ונפצלי  |  28/09/18 09:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מירב ארד, איתמר לוין
בג"ץ דחה בחודש שעבר את עתירות הבדואים שהקימו יישוב בלתי חוקי ממזרח לירושלים    הודעת צה"ל מלמדת שהמדינה דוחה את הלחצים האירופיים
עמי דור-און
ראוי שראש הממשלה לשעבר יבהיר לציבור אם הודעתו הדרמטית נהגתה בחלום הלילה או שכולה הבל
ד"ר חיים משגב
השחקן גברי בנאי מדליק מדורות שמסכנות את הישוב היהודי    הוא יוצא נגד מי שמתגורר מעבר ל"קו הירוק" בשטחים שנכבדו ב-1967, אך הוא מסכן גם את מי שמתגורר ביפו בבתים ובשטחים שנכבשו ב-1948 בהם התגוררו ערבים שברחו    בנאי מתנהל בצביעות כמו רבים מחבריו בשמאל
עומר כרמון
ראש ממשלת ישראל לשעבר בתום פגישתו בפריז עם יו"ר הרשות הפלשתינית: "חסרו לי שלושה או ארבעה חודשים"    אבו מאזן במסר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ: "מוכן למו"מ גלוי או חשאי עם ישראל"
יוני בן-מנחם
המשבר הדיפלומטי בין ישראל לרוסיה בעקבות הפלת המטוס הרוסי עלול לפגוע בפעילות האווירית הישראלית נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה. ישראל פועלת בערוצים מדיניים שקטים להביא לסיום מהיר של המשבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il