X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המוטיבים המרכזיים המונחים ביסוד הפרשה כדגם לתורה כולה ומנחים אותה: להתחיל מבראשית, אייכה, ובשבילי נברא העולם ולקינוח "כוח רב לך", שירו המופלא של הרב קוק
▪  ▪  ▪
להתחיל מבראשית [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

בשבוע שעבר פתחנו את ספר בראשית, המכוּנה ספר היצירה והמידות, בקריאת פרשת בראשית. דומה ששלושה עקרונות מרכזיים וקווים מנחים בדפוסי ההתנהגות האנושית מאפיינים את פרשת בראשית וּמוּנחים בבסיסה.
להתחיל מבראשית
העיקרון הראשון הוא מה שניתן לכנות - להתחיל מבראשית. כל סיום ביהדות הוא נקודת התחלה. כמה סמלי הדבר שבשמחת תורה, מיד עם סיום החומש בפרשת וזאת הברכה, מתחילים לקרוא בפרשת בראשית. גם סיום מסכת בגמרא נחתם בקריאה 'הדרן עליך', שפירושו לחזור על המסכת.
בתורתנו הקדושה, שהיא ספר המצוות והמעשים הטובים, בניגוד לעולם האקדמי, לא מסתפקים במועד א ו-ב (וּבמקרה הטוב גם מועד ג) בהגשת עבודות וּמבחנים. התורה נותנת אינסוף אפשרויות לקידום עצמי, להתחדשות ולהתרעננות. החל מיציאת מצרים ומתן תורה חוזר המוטיב 'היום הזה' לאורך כל החומש. כל יום הוא מועד לדין וחשבון אישי לתיקון דרכים ושינויים. מדי יום, עם חידוש מחזור הבריאה, התורה ניתנת לנו מחדש ומציעה לנו את אופציית השינוי. בלילה, על המיטה, בטרם היהודי עוצם את עיניו ושוקע בשינה עמוקה, הוא קורא קריאת שמע, לא לפני שהתוודה על מעשיו וּביקש מחילה על מעשים שגוּיים.
ואכן ביהדות היום מתחיל מהערב "ויהי ערב ויהי בֹקר יום אחד" הערב המסיים את היום הקודם, הוא גם תחילת היום החדש למחרת. וּברמה המטפורית - החושך אינו סיום, הוא מגלם בתוכו את האור שיבוא. ולכן אין יאוש בעולם כלל.
הלאה. השבת הקדושה מזַמנת לנו פסק זמן מיוחד במינו ממרוץ החיים וּתלאות השבוע - אתנחתה רוחנית עילאית מרעננת של נשמה יתרה, הרגשת השכינה בהתגלמותה, לצד קידוש, תפילות, זמירות ודברי תורה המתוקים מדבש המקַדשים את שולחן השבת וּסעודותיה ומרוממים את הרוח והנפש היהודית. השבת, שהיא מקור הברכה, מטעינה את הנפש והגוף, שנחו מכל מלאכה, במצברים חדשים וּמרעננים לקראת השבוע הבא.
שמתם לב, שגם ראש חודש, המבשר בכנפיו התחדשות נוספת, כמה סמלי בחודשים המלאים הוא מורכב מיומיים - מסיום החודש הקודם (למשל ל תשרי) ומתחילת החודש הבא (א חשוון, כשמדובר בראש חודש חשוון). ועוד לא הזכרנו את החגים המשוּפעים בלוח העברי, המעניקים לנו התחדשות נוספת בדמות השמחה בחג הסוכות ושמחת תורה אמיתית, החרות בחג הפסח, קבלת התורה בשבועות, האור בחנוכה וסגירת מעגל השמחה המתפרצת בפורים.
ואיך לא הימים הנוראים, חודש הסליחות והרחמים המסיים את השנה הקודמת בהתנקות עצמית וּמשמש מבוא לקראת ההתרעננות הרוחנית של השנה החדשה בראש השנה ושיא ההיטהרות ביום הכיפורים.
אבל לא רק בכל יום מגישה לנו היהדות את מגש הכסף של ההתחדשות והרעננות הגופנית, הנפשית והרוחנית, אלא אפילו בשעה אחת. חז"ל אמרו ש"יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא". ואם תרצו אפילו ברגע אחד ניתן להשתנות. כך הפך אלעזר דורדיא, שיאן הפריצוּת, ששערי שמים היו נעולים בפניו, ברגע דרמטי של שינוי וחזרה בתשובה, לרבי אלעזר דורדיא.
גם המבול לא היה קץ העולם, אלא בניית עולם חדש טוב יותר, בדמותו של נוח, שבו ניתן להתבצר בתיבת הערכים האישית, המשפחתית והלאומית בדרך להולדת אברהם ושרה, הורי העם היהודי.

תאריך:  14/10/2018   |   עודכן:  14/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי לידר / Tzipi Lider
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
שכונת נאות אפקה ב', שבצפון תל אביב, עומדת לאבד את צבעה הירוק, לנוכח הקמתם של גושי בטוןן מפלצתיים האמורים לפגוע באיכות הסביבה
איתן קלינסקי
החיים מפגישים אנשים    המפגש עשוי להביאם לכלל החלטה לבנות חיים משותפים. יוסף, בנו האהוב של יעקב אבינו, טלטלת החיים הביאה אותו לבור שאין בו מים לתא אסורים במצרים    ומתוך ביב השופכין חילץ עצמו ובנה תא משפחתי עם אסנת, אישה מצריה
יאיר דקל
הרי ברור, שאין מתכוונים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, דוד ביטן, חיים כץ ואחרים... מיד קופצים המסנגרים ואומרים שמדובר באנשים זכאים, שכלל לא הועמדו לדין    אבל, האם איש ציבור הינו זכאי אם לא הוגש כתב אישום?
הרב אליהו קאופמן
גב' אהריש-לוי ידועה מזה שנים לא מעטות בקו העצמאי שלה לטובת המדינה והציונות    אני רחוק מלהסכים עם דעותיה החריגות אבל מנגד אין עוול גדול יותר מלהאשים, ולו ברמז, ערבייה מוסלמית בבגידה ובהרס המדינה כאשר הגב' הזו נמצאת בחרמות ובאיומים אפילו מצד בני משפחתה הערבים על תמיכתה במדינה ובציונות
בעז שפירא
בכל אירוע פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) המטרה המוצהרת צריכה להיות שהמחבל לא יצא חי מהאירוע    לשם כך דרוש שינוי של ממש בהוראות הפתיחה באש שכיום הנן רופסות, מגבילות ומסרסות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il