X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מתחם הרכבת ברחוב יפו בירושלים [צילום: אלי אלון]
המאבק על שימור "מתחם הרכב" בירושלים
רבים מבניכם ודאי מכירים את גוש המבנים בני 3-2 הקומות הניצבים ברחוב יפו מול התחנה המרכזית החדשה בירושלים הגם שהוכרזו לשימור על-ידי ועדת השימור וכן על-ידי ועדה המחוזית מתעקשת עירית ירושלים להרסם ומתכננת להקים במקום מגדלים רבי קומות לתפארת שיסתירו את הנוף ועלולים לפגוע בחזות המקורית והייחודית של האיזור
מבנה במתחם הרכב ברחוב יפו בירושלים [צילום: אלי אלון]

סיפורו של "מתחם הרכב"
ברחוב יפו, בירושלים, בין הבתים שמספריהם 189-181 מול התחנה המרכזית החדשה בירושלים ניצב מתחם - טור של מבנים הידוע בכינוי "מתחם הרכב". המבנים הם מבני אבן, בני שתיים- שלוש קומות, רובם בעלי גג שטוח עם מרפסות הפונות לחזית רחוב יפו. המתחם כולו נבנה בשנות העשרים והשלושים של המאה ה-20 ובמשך עשרות שנים היווה ראשיתו האורבנית של רחוב יפו ואת הכניסה ההיסטורית לעיר. המתחם מחולק לשלושה גושי בניינים תשעה או עשרה במספר, לאורך של כ-150 מטר. קומת הקרקע שימשה למסחר והקומה העליונה למגורים.
בתקופת המנדט התגוררו בו בצוותא משפחות ערביות ויהודיות. שחלקם ניהלו את החניות שבקומות הראשונות בבניין. ותיקי העיר יודעים לספר כי מאחורי המבנים פעלה רפת בניהולה של משפחת יהודית ושסיפקה חלב לתושבי האזור. לאחר קום המדינה המשיכו המשפחות להתגורר במקום. בשנות ה-50 עברו כמה מבנים במתחם לרשות המדינה ושימשו את משרדי מנהל הרכב הממשלתי וכך קיבל את כינויו "מתחם הרכב". בנוסף, שכנו במקום משרדים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרדים נוספים. במשך השנים פעלו בקומות הראשונות של המתחם כמה מוסכים. רעש כלי הרכב הרבים הפוקדים את רחוב יפו בקטע זה של הרחוב, והפיח הרב שנפלט מהם והחודר לבתים "הבריחו" אט אט תושבים ובעלי עסקים שהתגוררו במקום. בשנות התשעים המתחם ננטש כמעט כולו ומזה שנים לא מעטות עומדים המבנים נטושים ושוממים עזובים ומוזנחים והפכו לריכוזי אשפה וגרוטאות ולמשכן להומלסים. סיירתי בימים אלה במקום. המבנים יפים במהותם גם אם ישנים ומוזנחים ובהחלט ראויים לשימור.
מספר שנים מועט לאחר נטישת המתחם הוא תוכנן לשימור והתחדשות אורבנית. לאחר מכן עלה רעיון להשמיש את בתי המתחם עבור אנ"א - ארגון אכסניות הנוער. תוכניות אלו נגנזו. בשנת 2008 הוחל בתכנון הכניסה לעיר לירושלים. התוכנית הציעה לשמר את מתחם הרכב וכן את שכונת עץ חיים הסמוכה לגשר המיתרים.
ביולי 2012 הוכרזו מבני "מתחם הרכב" לשימור על-ידי ועדת השימור וכן על-ידי ועדה המחוזית בעת הפקדת תוכנית הכניסה לעיר. בשנת 2013, אושרו מגדלים מדרום למתחם, המותנים בשימור בנייני המתחם. במסגרת תכנון תוכנית הכניסה לעיר הוכן תיק תיעוד מתחמי ושלושה תיקי תיעוד מפורטים לגושי הבניינים השונים מסקנות התיקים היו שיש לשמר את כל המבנים במתחם מלבד הריסת תוספות בנייה מאוחרות.
המאבק לשימור מתחם הרכב
בשנים האחרונות מתנהל מאבק על שימור "מתחם הרכב" מול עירית ירושלים המבקשת להרוס חלק מהמבנים ההיסטוריים. על-פי מה שפורסם בתקשורת מתכננת העירייה להקים בשטח המתחם מגדלים רבי קומות, מגורים ומרכז מסחרי. בראש המאבק למען שימור המקום עומדת המועצה לשימור אתרי מורשת ומחוז ירושלים של המועצה בראשותו של איציק שוויקי. במועצה טוענים כי לבתים האלה "ערך אדריכלי" ואסתטי רב, בשל יפי החזיתות, עבודות האבן המעולות ושלל פרטים קישוטיים עם עבודות פרזול נאים במיוחד. ייחודיות נוספת של המתחם נובעת מהיותו חלק אינטגרלי של המרחב סביבו המהווה זיכרון היסטורי של דרך יפו ההיסטורית המקבלת את הנכנס בשערי העיר בבנייה אופיינית לעיר שלא ניתן למצוא כמותה בימינו אלה.
לכן גם החשיבות של שילוב ישן בחדש במבואה של העיר. אנשי המועצה מציינים כי "על אף שהבתים במתחם ננטשו לפני זמן רב, מצבם הפיזי מניח את הדעת והיכולת לשמרם קיימת. נוכח כל אלה דורשת המועצה לשימור אתרים, לבטל את התוכניות להריסת ארבעה מבנים במתחם הרכב שברחוב יפו מול התחנה המרכזית של ירושלים. במועצה לשימור אומרים עוד כי המבנים בהם מדובר היוו ועודם מהווים את תחילתה של דרך יפו-ירושלים המגעת עד לשער יפו ולכן מהווים בעצם נוכחותם את הכניסה ההיסטורית לעיר. מעמד זה מקנה להם ערכי שימור מהמעלה הראשונה כחלק מסיפורה של העיר.
לעומת זאת, עיריית ירושלים מבקשת ומתעקשת להרוס חלק ממבני מתחם הרכב ועל-פי התוכנית שמתגבשת מתוכננים לקום במקום שני מגדלים רבי קומות ומרכז מסחרי. לטענת העירייה הריסת המבנים במתחם הרכב נדרשת כדי לקדם פיתוח מתחם הכניסה לעיר וכדי לאפשר הקמת כיכר רחבת ידיים שתקלוט את תנועת הולכי הרגל במעבר בין אמצעי התחבורה השונים במקום: הרכבת המהירה, הרכבת הקלה, וכמובן האוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים לצמצום הסיכון הבטיחותי העלול להיווצר כתוצאה מתנועת הולכי הרגל הרבה.
בתגובה לטענות העירייה כי הרס המבנים "במתחם הרכב", נדרש כדי לאפשר קליטת ומעבר בטוח של הולכי הרגל הרבים שיפקדו את המקום עם הפעלתה הסדירה של הרכבת המהירה, אומרים במועצה לשימור אתרי: "סוגיית עומס הולכי הרגל הצפויה באזור הכניסה לעיר בעוד עשר או עשרים שנים היא אכן סוגיה כבדת משקל אך יש לה פתרון באמצעות ההצעה של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל המותירה את המבנים במקום ופותחת את שורת החנויות למעבר של הולכי הרגל. בכך משלבת ההצעה את מעשה השימור ומאפשרת את תנועת הולכי הרגל באזור מקורה כשמעליו הקומות העליונות היכולות לשמש כמסעדות, תחנות מידע לתיירים ולשימושים אחרים שיידרשו במקום".
עוד טוענים במועצה לשימור אתרי מורשת: "הריסת המבנים המוצעת במתחם נעשית כדי לייצר כיכר עירונית חדשה שאין לה ולא כלום עם אופיה ההיסטורי של העיר ועם המרקם הייחודי של ירושלים. שימור הבתים בני עשרות השנים, תוך ניקויים והבלטת פרטי האבן המרשימים שהם מנת חלקם, תהפוך את הכניסה לירושלים למשמעותית הרבה יותר ותהווה קבלת פנים נאותה לבאים בשערי העיר".
בחודש ינואר 2018 אישרה ועדת השימור העירונית בקשתה של העירייה להתיר לה להרוס חלק מהמבנים ב"מתחם הרכב". המועצה לשימור הגישה ערר על ההחלטה ומעניין איך הדברים יתפתחו בהמשך. אנו נעקב ונדווח.

תאריך:  25/10/2018   |   עודכן:  25/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאבק על שימור "מתחם הרכב" בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ביקורת מסעדה: "וינה", בן יהודה תל אביב - 70 שנה של אוכל יהודי - כיסונים מופלאים - נוסטלגיה במיטבה
איתמר לוין
מעטפות הנפץ שנשלחו לשורה של דמוקרטים בכירים, ובראשם שני נשיאים לשעבר, מלמדים על עומק הקיטוב בחברה האמריקנית. שני הצדדים נושאים באחריות, אך דונלד טראמפ הוא המסית הראשי
איתמר לוין
מרדכי קרמניצר צודק: לא ייתכן ששר משפטים שנבחר לשנה-שנתיים ישנה לדורות את פני מערכת המשפט. אנחנו צריכים שליטים שהם, בניהם, נכדיהם וניניהם ישאו באחריות לתוצאות ההחלטות דהיום
איתמר לוין
לפי פסק דינו של בית הדין הרבני, ביצע אליעד שרגא שורה של עבירות חמורות שהעונשים עליהם מסתכמים במאסר דו-ספרתי. אבל אל תדאגו לו: איש לא יחקור אותו
יגאל יששכרוב
סוצ'י נמנית על הערים הארוכות בעולם    אורכה של העיר 145 ק"מ והיא משתרעת לאורך חוף הים השחור    חוצה אותה גם "הנהר המשוגע" שאורכו 70 ק"מ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il