X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יסמין מאור מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים מרכז רפואי וולפסון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חיסונים המכילים נגיפים מוחלשים יכולים להביא למחלה קלה מכיוון שהחיסונים לדלקת ריאות אפקטיביים למספר רב של שנים, אין חשיבות לכך באיזה חודש ועונה הוא ניתן באשר לשפעת, עדיף להתחסן נגד המחלה עוד בעונת הסתיו
▪  ▪  ▪
דלקת ריאות יכולה לתקוף בכל גיל [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

שפעת ודלקת ריאות הן מחלות דומות שמחלימים מהן מהר
לא נכון. המחלות עלולות לגרום לסיבוכים שונים בקרב מבוגרים ואנשים עם מחלות כרוניות שנמצאים בסיכון מוגבר לחלות בשפעת ודלקת ריאות. שפעת נגרמת על-ידי וירוס האינפולאנזה ומתבטאת בנזלת, שיעול, חום, חולשה וכאבי שרירים. השפעת עלולה להסתבך ולגרום לסיבוכים קשים כמו דלקת ריאות. דלקת ריאות שהיא סיבוך של שפעת, היא בין גורמי המוות המובילים בישראל, בעיקר בקרב מבוגרים עם מחלות רקע.
דלקת ריאות נגרמת כתוצאה של כמה וירוסים או חיידקים שחודרים לדרכי הנשימה וגורמים לתהליך דלקתי בבועיות הריאות בהן נעשה שיחלוף החמצן מהאוויר לגוף. המחלה מתבטאת בקשיי נשימה, חום, שיעול וכאבי חזה ועלולה להתפשט לשאר רקמות הגוף ולהביא לאי ספיקה נשימתית.
דלקת ריאות היא מחלה של מבוגרים
לא נכון. דלקת ריאות יכולה להיות בכל גיל, ולכל גיל יש את המחוללים האופייניים לו. למשל, במבוגרים אחד המחוללים העיקריים הוא סטרפטוקוק פנאומוניה (הקרוי גם פנאומוקוק). בכל קבוצת גיל קיימת קבוצת סיכון המאופיינת על-ידי חיידקים נוספים שיש לקחת בחשבון בעת מתן הטיפול. לפיכך, אצל אנשים מבוגרים או כאלו שמצויים בקבוצות סיכון מיוחדות, מומלץ להקפיד להתחסן כנגד שפעת וכנגד שני הסוגים של דלקת הריאות הנגרמת מחיידק הפנמוקוק. חיסונים אלו מקטינים באופן משמעותי את שיעור התחלואה והתמותה מדלקת ריאות.
הקור גורם לשפעת ולדלקת ריאות
לא נכון. הקור לכשעצמו לא גורם לשפעת או דלקת ריאות, אך הוא מקל על נגיפי השפעת לשגשג ולהתפשט, מה שמוביל לעלייה במקרי השפעת בעונה זו. מכיוון ששפעת עלולה להוביל לדלקת ריאות, שגשוג נגיפי השפעת "תורם" בסופו של דבר גם לעלייה במקרי דלקת הריאות. סיבה חשובה נוספת לשכיחות הגבוהה של מקרי השפעת ודלקת הריאות בחורף היא הנטייה של בני-אדם להצטופף יחדיו בעונה זו במקומות סגורים ולא מאווררים.
חשוב להתחסן מדי שנה
בשפעת - כן, בדלקת ריאות - לא. נגיפי השפעת משתנים מדי שנה. בהתאם לכך משתנה גם תרכיב החיסון לשפעת משנה לשנה, וזאת בהתאם להערכות ארגון הבריאות העולמי באשר לזני הנגיפים שעלולים לגרום לתחלואת שפעת בחורף זה. כמו-כן, מכיוון שיעילותו של חיסון השפעת דועכת יחסית במהירות, מומלץ להתחסן שוב כעבור שנה. לעומת זאת, הזנים העיקריים של חיידק הפנומוקוק, הגורם המוביל לדלקת ריאות, אינם משתנים בתדירות גבוהה ולכן יש להתחסן נגד המחלה רק אחת למספר שנים. לדלקת הריאות שני חיסונים שונים שמומלץ לקחת: חיסון ותיק בשם פנאומווקס 23 הפועל נגד 23 זנים נפוצים של הפנוימוקוק, וחיסון חדש ומתקדם בשם פרבנר 13 הפועל נגד 13 זנים של החיידק.
אם אני מתחסן לדלקת ריאות ושפעת אני בטוח אחלה במחלה
לא נכון. רק חיסונים המכילים נגיפים מוחלשים יכולים להביא למחלה קלה. מכיוון שהחיסונים בזריקה נגד שפעת והחיסונים נגד דלקת ריאות מכילים נגיפים מומתים - נגיפים שנוטרלו בעת תהליך הרכבת החיסון - השפעת או דלקת הריאות אינן נכללות בתופעות הלוואי שלהן. עם זאת, החיסונים עלולים לעיתים לגרום אצל מבוגרים כמו גם צעירים לעליית חום קלה ב-24 שעות שלאחר קבלת החיסון. במקרים אלו הדבר אינו מצריך טיפול כלשהו מעבר לאקמול ומנוחה. חשוב לזכור, כי בחורף אנו עלולים להידבק גם בנגיפים שונים מנגיף השפעת, שגורמים להצטננויות, דבר שעלול לבלבל ולטעת בנו את המחשבה המוטעית כי ההצטננות נובעת מהחיסון.
הכי טוב זה להתחסן בסתיו
בשפעת - כן, בדלקת ריאות - לא. מכיוון שהחיסונים לדלקת ריאות אפקטיביים למספר רב של שנים, אין חשיבות לכך באיזה חודש ועונה הוא ניתן. באשר לשפעת, עדיף להתחסן נגד המחלה עוד בעונת הסתיו, שכן החיסון מקנה הגנה רק כשבועיים-שלושה לאחר קבלתו. עם זאת, מכיוון שמגפת השפעת עודנה כאן וכך גם דלקת הריאות, מי שטרם התחסן, ובפרט מי שבקבוצת הסיכון, מומלץ שיעשה זאת כעת.

תאריך:  13/11/2018   |   עודכן:  13/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיתוסים על שפעת, דלקת ריאות וחיסונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניסינו הכל מול הרצועה: במישרין ובעקיפין, מבחוץ ומבפנים, במקל ובגזר. לכל היותר השגנו רגיעה זמנית שאפשרה לארגוני הטרור להתעצם. הגיע הזמן לומר: זו מלחמה ממושכת שאין לה פתרון נראה לעין
איציק וולף
הרב ישראל סמט, רב הגרעין התורני בלוד וחבר בארגון רבני צוהר, קורא שלא לאפשר לעברייני תנועה מסוכנים להיות עדים בחופות    "חתונה היא דבר שבא ליצור חיים, ולכן מי שמסכן חיים צריך להגיד לו שאולי מקומו לא בחתונה"
ד"ר יונתן ספייר
לוחמה ישירה, שליחים של משמרות המהפכה, מבנים מקבילים בזרועות המשטר, קבוצות דמויות חיזבאללה והשפעה אידיאולוגית. אלו פני המעורבות האירנית בסוריה
עליס בליטנטל
הזמר ששי קשת בעל הקול המשובח ביותר שהגיל לא נתן בו את אותותיו, והשחקנית יונה אליאן, הכוכבת של תיאטרון בית לסין, מתחזקים מזה 45 שנים נישואים באושר    כיצד להצליח במשימה - הם מגלים בטיפים, במופע חושפני היישר מהלב, המענג ומרנין במיוחד, ולטובת כולם - בכל רחבי הארץ
יואב יצחק
רביב דרוקר שכשל ופרסם עלילת דם נגד נתניהו וגורמים נוספים מאשים עכשיו את המשטרה באי-מיצוי החקירה נגד נתניהו ועו"ד יצחק מולכו    במאמרו בעיתון הארץ הוא מנסה לתעתע בקוראים ומפרסם כזבים וחצאי אמיתות    במקום לעשות חשבון נפש ולשלם מחיר בגין עלילת הדם ממשיך דרוקר בפיזור האשמות לכל עבר, כולל נגד המשטרה, שקבעה שנגד נתניהו אפילו לא נמצאה ראיה המעלה חשד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il