X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
וזוהי מעלתן של נרות חנוכה - הקב"ה ציווה, שמלבד זה שביכולתו של איש ישראל לעשות מביתו דוגמת בית המקדש ולהזכיר את הנס שהיה במנורה שבבית המקדש - הנה נוסף לזה, שיוסיף באור על מה שדלק במנורה שבבית המקדש - שידלקו שמונה נרות
▪  ▪  ▪
להחזיר את הר הבית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חג החנוכה הוא חג שלא מוזכר בתורה, אבל הוא הארוך מבין חגי השנה. עובדים כרגיל, לבושים בגדי חול, ורק מצווה קטנטונת בסוף היום הופכת את החג הלא-חגיגי הזה למשהו מיוחד. דווקא בתוך אפרוריות החיים, אנו זוכים לדבר עצום - שהאור ירד עלינו ובשלמות.
השפת אמת רבי יהודה אריה לייב מגור כתב: נראה לי כי אפשר לנו לזכות יותר ברגלים (חגים) אלו (חנוכה ופורים) שאותם יכולין לקיים בשלמות. כי ברגלים (שלשת הרגלים) חסר לנו עליות רגל (לבית המקדש) שזה היה עיקר שמחת החג, וימים טובים דחנוכה ופורים יכולין לקיים בשלמות.
כיהודים אנו מומחים לסיפורי רדיפות והצלות, פוגרומים וישועות. לוח השנה העברי מלא תאריכים כאלה: בחנוכה ניצלנו מאנטיוכוס ובעשרה בטבת נפלנו במצור, בפורים ניצלנו מהמן ובפסח מפרעה, ואילו בתשעה באב טיטוס החריב ירושלים, ובכול זאת, בסיפור של חנוכה יש משהו אחר. לא הגוף עמד בסכנה אלא הרוח, במקום איום פיזי, הביאו היוונים שפע, קידמה וחיי נוחות. למען הנשמה פרץ הקרב! את המלחמה הרוחנית עם מלכות יוון, מסבירה תורת החסידות במלחמה באמונה העיוורת שלה בכוחו של השכל. "וזה היה ענין נס דחנוכה בהצלת הדת, שהוא בחינת שפע החכמה, ולא בהשפעת טובות גשמיים.
כי הנה היוונים בקשו להשכיחם תורתך לפי שנתפשטה אז חכמה יוונית שהוא הפילוסופיא, ורצו להתגבר על חכמת הקבלה האלקית ויסודותיה המסורות לנו מאין סוף ברוך הוא על-ידי משה בחיר ה'. וזה היה הנס דחנכה בהתגברות החוכמה האלוהית על החוכמה היוונית שהיא הפילוסופיא. ושורש נס זה למעלה הוא, על-ידי תוספת אור בחכמה עילאה, ואז נמשך מחוכמה גם כן השפעה בהתגברות החוכמה אלוהית למטה. כשמצאו פך של שמן בחותמו של כהן גדול, כי השמן הוא החוכמה, ומצאו חתום שלא נגע בו יניקת הקליפות, שאינן יכולות להתגבר בחוכמה יוונית שלהם נגד חוכמה זו אשר השמן רומז לה. ולכן נצטווינו להדליק נר חנוכה, להמשיך מבחינת עומק חוכמה הנקראת שמן, לכנסת ישראל הנקראת כידוע - מנורה".
השמן מסמל את הפנימיות, השמן מסתתר בפרי הזית. עד הכתישה, קשה להאמין שהוא קיים בתוך הפרי הנוקשה. לאחר הפקתו, השמן צף מעל משקים אחרים ואינו מתערב בהם. היוונים נלחמו באור הפנימי של התורה, ומשום כך פגעו דווקא בשמנים. הם לא שפכו ולא שברו אלא טימאו, כדי לפגוע במהות הרוחנית של השמן הקדוש.
נס ניצחון המלחמה ונס פך השמן, מבטאים יחד את ניצחון האמונה והחוכמה האלוקית. התורה והמצוות הן עבורנו הקשר עם ה'. איננו מסתפקים בצד החיצוני של התורה, עבורנו היא כולה "תורה אור" - תורה שמאירה בשמן החוכמה האלוקית.
המסורים לתורה
אחד המנהגים המיוחדים בחנוכה הוא להשתהות ליד הנרות. ללמוד, להתפלל או אפילו רק להתבונן בנרות המרצדים. המלחמה שלנו ביוונים ובחושך לא הסתיימה, והנרות הקטנים מלמדים אותנו איך להאיר את האור ולנצח את החושך.
המלחמה של החשמונאים הייתה כנגד אנטיוכוס והמתיוונים בעם, והחלה כאשר בעיר מודיעין עלה יהודי והשתחווה לשיקוץ. אז שיסף מתתיהו את גרונו. והחל המרד. אליו מתקבצים יהודים נוספים החסידים לתורת ה'. לצערנו גם בדור זה החלו מתיוונים לדבר נגד הדתה, רוצים למחות כל זכר יהודי. כל דבר ששייך לתורה, הוא בפיהם הדתה. כמה מתיוונים יש במחנה הציוני, במר"ץ, ובכנופיות ההדתניקיות - לא ספרתי. אבל אני חושבת שרובם כמעט ככולם, היו משתייכים לאותם מתיוונים דאז, שרצו ל"השכיחנו תורתך".
המסורים לתורה הדליקו תמיד את נרות החנוכה. אפילו נוסף נר להדלקה. המנורה שהאירה בבית המקדש הייתה של שבעה נרות - אם כן כיצד מצות נר חנוכה שבאה מצד הנס שהיה במנורה שבבית המקדש- יש בו שמונה נרות?
נס חנוכה היה לאחר זמן שלא הדליקו את המנורה בבית המקדש, כיון ש"טמאו כל השמנים שבהיכל", וזה היה בהמשך לזה ש"גזרו גזירות על ישראל וביטלו דתם ולא הניחו לעסוק בתורה ומצוות". ונמצא שבשעה שבאים למקום של חושך, שיש הפרעות ועיכובים לתורה - נותן הקדוש ברוך הוא כוח להתגבר ולהכניע את החושך, על-ידי זה שמוסיפים באור של "נר מצווה ותורה אור". בחנוכה צריך להדליק שמונה נרות, אף על-פי שבבית המקדש הדליקו שבעה נרות - כדי שיוכלו לבטל את ההוספה שבחושך, שעל-ידי הוספה זו ואור זה, על-ידי מצוותו של הקדוש ברוך הוא - מצוות נר חנוכה מעבירה ומבטלת את גודל החושך.
וזוהי מעלתן של נרות חנוכה - הקב"ה ציווה, שמלבד זה שביכולתו של איש ישראל לעשות מביתו דוגמת בית המקדש, ולהזכיר את הנס שהיה במנורה שבבית המקדש - הנה נוסף לזה, שיוסיף באור על מה שדלק במנורה שבבית המקדש - שידלקו שמונה נרות.
כאשר שחררנו את ירושלים, לוחמי הצנחנים צעקו "הר-הבית בידינו" ולא הכותל. האינסטינקט הראשוני של יהודי, הוא הר-הבית. ועד שלא הגענו באמת לשחרר אותו, לא תמה המלאכה. זה דבר ראשון שכול ממשלה צריכה לעשות - להחזיר לנו את הר-הבית ולבנות מחדש את בית המקדש.

תאריך:  08/12/2018   |   עודכן:  08/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע נוסף נר שמיני
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יניקת הקליפות...טכסט פסיכוטי
הירונימוס  |  8/12/18 13:39
2
הבליו של "נס חנוכה"
עזרא מנצור  |  10/12/18 11:06
3
תענוג רוחני מכל מילה ומילה ל"ת
מאמר נהדר  |  10/12/18 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ראובן לייב
הסופרים הלועזים קראו ל ספריהם בשם "מכבים" רק בזכות הגיבור הראשי, יהודה החשמונאי, שהוא לבדו נקרא בשם מכבי, אולם מה פתרונו של השם הזה ואיך הוא נכתב בעברית - בשאלה זו התלבטו חוקרים רבים
ציפי לידר
חז"ל מצביעים על כך, ש"נר לאחד - נר למאה"    מהאור של הנר שמדליקים, נהנים אנשים רבים בסביבה    כך חיוך אחד שלי מדביק את כל אנשי הסביבה, והחיוך שלהם חוזר אלי שאמשיך לחייך
ראובן לייב
מחברו של הפזמון הפופולרי הוא מרדכי, איש יהודי, שחי לפני שנת 1,250 לספירה באחת מארצות גרמניה, שזמנו ומקומו אינם ידועים לנו בדיוק, אך ככל הנראה ניתן להסיר את הלוט ולעמוד על מקומו וזמנו לפי ניתוח קל בבית האחרון של הפזמון
ראובן לייב
מסתבר שהשם משמש ככינוי למשפחת החשמונאים בכללה, כשממנה יצא הכהן הגדול וראש המשפחה, מתתיהו
ראובן לייב
בתחום המדיני עדים אנו להפיכת ה"עדה היהודית" - הסטטוס של היישוב העברי ערב שתי המלחמות - למדינה ריבונית    אז, כעתה, נתמכה מדיניות ההנהגה העליונה במידה מרובה בהישגי הצבא היהודי שיצר "עובדות", שבהן נאלץ להכיר גם האויב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il