X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דמוקרטיה היא ארגון חברתי חי, שזקוק לשם שרידותו למערכת חיסון עצמית אפקטיבית. כושר זה חייב להיות מובנה בנורמות המבנה, הפעולה והבקרה העצמית של זרועות השלטון. כשהוא פועל כהלכה הוא אינו זקוק לשומרי סף, וכשאינו פועל כהלכה יש לתקנו
▪  ▪  ▪
הצבעה בוועדת חוקה [צילום: דוברות הכנסת]

במאמר שמשקף דעה רווחת בחלקים של הציבור, מציגה ליאורה עינת-שפיר1 עמדה המלמדת סנגוריה, על "שלטון הפקידים". למען הדיוק ראוי להוסיף שהצגת דברים זו אינה נעשית בסגנון בוטה, אבל משקפת אמונה עמוקה בגישה המכנה עצמה דמוקרטיה אולם בפועל דוגלת בסירוס הדמוקרטיה הקלסית המודרנית. למען אותו דיוק, ראוי להוסיף ולומר שעמדה זו מקובלת על האופוזיציה בישראל ותומכיה ומשקפת גישות פוסט-מודרניות וסמי-אנרכיסטיות המבטלות את ערכו ומשקלו של כלל הציבור בהשוואה לזכויות הפרט. במקרה של האופוזיציה בישראל, ברור לגמרי המקור ממנו היא נובעת. מי שהפסיד בבחירות דמוקרטיות ארבע פעמים ברציפות לבעלי-הפלוגתא הראשיים שלו, מבקש לבטל או "למתן" את תוצאות ההפסד והשלכותיו "בדרך עוקפת בג"ץ משמאל".
משמעותה המעשית של דרך עוקפת בג"ץ משמאל היא ש"שלטון הפקידים" (אנ"ש) ובעלי תפקידים ממונים חזק מאוד מול "שלטון הנבחרים" (היריב הפוליטי), עד וכמעט אין צורך בבג"ץ. בהנחה זו מגולמת הנחה נוספת, שבג"ץ שומר תמיד וללא תנאי על עמדותיו "המתקדמות" ומעמדו הכל-יכול. על-כן, שתי המערכות הללו, כשהן משלבות ידיים, מספקות תמיד, למי שאינם מייצגים את רוב הציבור, הגנה "מן הזכות הטבעית" מפני החלטות הרוב הדמוקרטיות.
ענת-שפיר מעלה שורת טענות שרובן נכונות עובדתית, אך כולן בלתי-רלוונטיות לנושא המרכזי. בין היתר ניתן להזכיר: "נציגי העם אינם מייצגים את דבר הבוחר"; כל בעל תפקיד נבחר... כאילו נבחר לתפקידו בבחירות אישיות" (היא אינה מבינה את מהותו של משטר פרלמנטרי-קואליציוני) ; "הנבחרים לא קיבלו צ'ק פתוח מהבוחר לכן צריך להציב עליהם שמירה" (ולשמירה היא בוחרת באלו שבמבחן האמון מול צבור הבוחרים נחלו מפלה); "השיטה בה 'שומרי-הסף' הממומנים מנטרלים את נבחרי הציבור, היא שיטה מרסנת ומאזנת" (לדעתי: מסרסת ומחבלת); "האזרחים אינם בעלי חינוך וידע עליונים... ולכן צריך שמומחים ישמרו עבורם על האינטרסים..." (גם כאשר הציבור אינו יודע מיהם שומרים אלה, לא נתן בהם אמון ואינו יודע אילו אינטרסים הם מייצגים באמת ומה היקף ידיעותיהם הלא מקצועיות). לדעתה של ענת-שפיר, זו הדמוקרטיה האולטימטיבית. דברים אלה, היא אומרת, כמי שמחשיבה עצמה מבינה מהי דמוקרטיה, מהם מקורותיה ומה היא מבקשת לייצג ולהשיג. אני כופר מכל וכל בדעתה החיובית של ענת-שפיר על עצמה בעניין זה. הנמקות נפסדות מחוללות תוצאות נפסדות וחיבור של אבסורדים אינו מביא לתוצאה משופרת אלא לאבסורד אחד גדול.
ההוויה הדמוקרטית הקלאסית והאמיתית הפוכה לזו שמציגה האסכולה של ענת-שפיר. רק באתונה העתיקה, בשחר היווצרות מושג הדמוקרטיה הפוליטית, כאשר בעלי זכות הדיבור היו הפילוסופים, ניתן היה לדמיין מציאות שבה כל בעלי זכות הבחירה חיים בעולם אוטופי אידאלי של ידענים מופלגים. במובנים הבסיסיים הקיימים כיום זו אינה דמוקרטיה אלא מריטוקרטיה. אין מי שסבור שלדמוקרטיה ממין זה יש כיום משפט קיום. דמוקרטיה (לא פוסט-דמוקרטיה) מניחה א-פריורי אוכלוסייה רחבה ומגוונת ביכולותיה, בידיעותיה ובהבנתה את מכלול העובדות והשיקולים של עולם מגוון ומורכב כשלנו. מול מציאות זו היא בונה את מערכת המושגים וכללי התנהגות המהווים יחד משטר דמוקרטי עכשווי ונורמטיבי.
אין משטר בעולם שהוא נטול חסרונות והדמוקרטיה אינה יוצאת מכלל זה. בחסרונות מטפלת הדמוקרטיה בדרכים שונות, אבל היא לעולם אינה ממליצה כענת-שפיר "לשפוך את התינוק עם המים". לשאלה מיהו הריבון? - עונה הדמוקרטיה: כל העם שיש לו זכות בחירה. לשאלה מהם המוסדות המנהלים את החיים הקהילתיים? - המענה הוא: המחוקק, הרשות המבצעת והרשות השופטת, כל אחת בתחומה. לשאלה מהם תיחום האחריות והסמכות של כל רשות? התשובה היא: לפי החוק; ולשאלה כיצד מתמודדת הדמוקרטיה עם ריבוי השונויות והדיסציפלינות של העולם המודרני? - המענה הוא באמצעות גיוס מומחים יעודיים, שמופעלים ומנוהלים ע"י הרשות המבצעת בכל מקום שהיא זקוקה להם ועל-פי הנחיותיה.
נבחרי הציבור אינם אמורים להיות גאונים ויודעי-כול ומעולם לא היו כאלה. ככלל, הם אינם פועלים כאינדיבידואלים שהחלטותיהם נגזרות מקפריזות אישיות, שיקולים אנוכיים או אינטרסים סקטוריאליים. הם פועלים כמנגנון נבחר שניתן להחליפו בכל עת שהדבר נדרש או מוצדק, במסגרת חוקים ותקנות ביצוע הבנויים לתחום סמכויות מצד אחד, אך גם לאפשר ביצוע המחויבויות שנטל על עצמו הדרג הנבחר כלפי הצבור הבוחר. איזון זה הוא קריטי ואיננו נתון לשיקולם של עוזרים ויועצים ממונים. הם פועלים תחת עינם הפקוחה של נבחרים אחרים, שלכל אחד אג'נדה ידועה משלו, כולם יחד מהווים מערך משוקלל של רצונות וצרכים, ולא ערב רב של גחמות פרטיות. גם במערכת קואליציונית ובשיטת בחירות ייצוגית לא אידיאלית, יכול הציבור (הריבון) לשנות עמדות ולפעול להחלפת הרכב הממשל. התנאי לכך הוא שיבין יסודות אלה וישתתף בהכרעות... או ישא בתוצאות; גם זו זכותו כריבון.
דמוקרטיה קלאסית נורמלית אינה זקוקה לשומרי סף מוסווים תחת מעטה של יועצים ועוזרים. עודף שומרי סף הוא אזהרה לכך שהדמוקרטיה לוקה במחלה הממארת של קלקולים ושחיתות ואינה יודעת כיצד להתגבר עליה. זו אזהרה מפני ביורוקרטיה מואצת ואיום חמור של "הסתיידות עורקים" מינהלית. במערכת נורמלית, האחריות לשמירה על טוהר המידות היא חלק מאחריותם של מנהלי המערכת - בדרג המבצע; עוזריהם אמורים לסייע להם גם בכך, אך לא להחליפם. החוק והתקנות המיושמות במערכת המבצעת חייבים להבטיח גם את הנורמה וגם את האחריות האישית לאכוף אותה. העובדות מוכיחות שככל שהדמוקרטיה מרבה להטיל את יהבה על שומרי סף מזויפים, היא מועלת בתפקידה: שירות אפקטיבי לציבור האזרחים. זאת ועוד; במערכת בה שומרי הסף המזויפים משבשים את הפעילות התקינה, מתפתחת יכולת לעקוף או להונות את שומרי הסף, ויכולת זו מנוצלת בהמשך להגברת והעמקת השחיתות והניוון.
יש ממש בטענה שהציבור לא תמיד מפגין אחריות זו במלואה. אולם לטעון שמשום כך מותר לפקידים או לעובדים ממונים ליטול מהנבחרים את הסמכות שהוענקה להם ע"י הריבון - זו כפירה בעיקר!
בהתלהבותה הרבה מרעיון "שומרי הסף" שכחה ענת-שפיר שגם הם, לרבות בתי המשפט באינסטנציות השונות, אינם טלית שכולה תכלת. גם להם יש כשלים וחסרונות וגם הם אינם "מומחים לכל". לכן, אין מתקנים קלקול ע"י מנגנון שאינו מתאים לכך. מַבְנִים את הכישורים הנדרשים אל תוך מערכת התפעול והביצוע, באמצעים הרגילים המשמשים לכך - חקיקה, תקינה, חינוך, הסברה, מנגנוני ברור ויישוב סכסוכים, אולם בראש ובראשונה ע"י קציבת סמכויות ברורות לאחראי הביצוע והטלת אחריות מלאה עליהם כאשר אינם עומדים במשימה.
הסכנה האמיתית לדמוקרטיה היא אובדן כושר הפעולה והחיוניות הקריטית לקיום והסתגלות. אנו יודעים היטב איזה גורל גוזרת "הברירה הטבעית" על מי שכושר הקיום שלו נופל מהמינימום הדרוש לאתגרים המשתנים. הדמוקרטיה היא אורגן חי חברתי, וכפופה ל"חוקי הטבע".

1. "יד חופשית למשילות", ליאורה ענת-שפיר (כותבת הבלוג: "קסת דיו"), מעריב, עמ' 2, 6.12.18.
תאריך:  13/12/2018   |   עודכן:  13/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה או מחזה-אבסורד
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
ניחוח אנטישמי חזק
עובד 1  |  13/12/18 18:19
2
הרשות המבצעת חייבת לפעול על פי
הירונימוס  |  13/12/18 22:03
 
- גם בלי בולדוזרים
עובד 1  |  13/12/18 22:52
 
- עם כל הכבוד והיקר שאני רוחש
הירונימוס  |  14/12/18 13:46
 
- ושוב - אנטישמיות צרופה
עובד 1  |  14/12/18 17:36
 
- אפשר גם להביא
באום  |  14/12/18 19:19
 
- אתה מחזק את דברי
הירונימוס  |  14/12/18 22:54
 
- אז זה מה שאני אומר
באום  |  15/12/18 00:48
 
- אי הבנה יסודית של מהות המדינה
רפי לאופרט  |  19/12/18 19:07
3
לשון על ציריות
באום  |  14/12/18 16:11
 
- אכן
שמ   |  14/12/18 21:18
4
בית המשפט אינו מבין בדמוקרטיה1
שפרירית  |  14/12/18 19:30
 
- בית המשפט מבין בדמוקרטיה אבל
רפי לאופרט  |  19/12/18 19:24
5
בית המשפט אינו מבין בדמוקרטיה2
שפרירית  |  14/12/18 19:54
6
תגובה
י.ק  |  16/12/18 08:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
הציבור אינו יכול להשאיר את נושא עליית המחירים רק לשיח רעים ביום שישי בערב, אלא לקחת יוזמה אקטיבית ולמתן את הקניות ולהוריד את מספר המוצרים שהוא קונה
עמוס גלבוע
האסטרטגיה היא שילוב של מתן אספרין עם מכות נאבוט חזקות על-מנת להרתיעו ולהשיג רגיעה    המכה האחרונה הייתה חלשה ולא מספקת    כל החלופות האחרות הן חסרות תכלית ויכולת מימוש
יאיר נתיב
"חוק גדעון סער" הוא חוק מיותר ולא מועיל    הוא עלול להביא לפירוק הליכוד ועלייתה של ממשלת שמאל    החוק לא יעזור לראש ממשלה בנימין נתניהו, אם וכאשר יוגש כתב אישום והבג"ץ יחייב אותו להתפטר
עו"ד צבי שוב, אליאור לוי
הצעת החוק לעירוב שימושים במגרשים יכולה להיטיב עם הציבור ועם הבעלים ולסייע בפתרון מצוקת הצפיפות, בעיקר במרכז הארץ - אך יש להכניס בה מספר שיפורים
מוטי קפלן
השחרת היריב הגובלת לעיתים קרובות בהשמצות אישיות תוך כדי פרסום "סלקטיבי" של ידיעות מפוקפקות עליו, שלא תמיד תואמות את העובדות והמציאות, בלשון המעטה. הקמפיין הוא נישקו של המועמד הנחות בהתמודדות מול יריב מכהן, או חזק ממנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il