X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה מרתקת [צילום: יובל ינאי]
ביקורת "להקדים את אלוהים" בצוותא
עימות עם אלוהים
הקומדיה המאקברית השנונה ומלאת היצרים, שכתבו גיא הירש ואיל היינה גלי "להקדים את אלוהים", מהווה הצגה כה מענגת, מצחיקה ומשובבת לב, שמי שלא יראה - יפסיד

איזה תענוג לראות הצגה כה רעננה, שחרף נושא המוות שבין טיפותיו היא מהלכת, הרעיון על עליה לשמיים של גיבור ההצגה, שמת בתאונת דרכים, ומתעמת עם אלוהים והשטן, הוא כה דמיוני ומדהים, עד שכל התפתחות העלילה סוחפת את הצופים בהמחשת החיים-שאחרי, וכל דקה במחזה מלאה הפתעות מגוונות. כאלו שגם הסוריאליסטים שבינינו לא העלו בדעתם.
נכון, היו כבר מחזות שדנו בנושא מה קורה אחרי המוות, כמו מחזהו של ז׳אן פול סארטר "בדלתיים סגורות", אך גישה לנושא המוות כה מלאת הומור, על יסוד התעמתות עם אלוהים (הגבר, ודמות האב) ועם השטן (בדמות האישה) היא גישה מקורית ביותר. מלאת תובנות, שילוב של דעות קדומות המופרכות לנגד עינינו, כשהכל טובל בהומור שלא מרפה ממך לכל אורך ההצגה המרתקת.
את הגיבור הגוסס מתאונת דרכים, כמו גם את הבן ליד מיטת אביו הגוסס, ממלא בהרבה רגש ושכנוע תום חגי, שחקן מכובד בכל תפקיד שלו, הן בת׳ באר שבע והן בבית לסין ואחרים. כשהוא מגיע לאחר התאונה לשמים, תחילה הוא בלימבו, המכונה כאן "חדר המתנה", קטע מצחיק במיוחד, עם שובבותה של טלי בן יוסף, ובהמשך עם גיא הירש, שמדמות האב הגוסס הכופה על בנו לעזור לו לסיים באחת את חייו ועינוייו, הוא מופיע בהליך המיון בין הליכה לגיהינום או לגן העדן, בדמות אלוהים.
גיא הירש, שחקן מחונן ברבגוניות, ששפע אנרגיה ויכולת משחקית נדירה הכובשת כל אחד, למד יחד עם תום חגי ועם השותף שלו לכתיבת המחזה (איל היינה גלי) באותו מחזור בסטודיו יורם לוינשטיין. מחזור שזור כוכבים. גיוון התפקידים שלו כאן מצדיק את התאור הנ"ל. שליטתו בגורל בני האדם בכלל, ואלה הבאים אליו שיחרוץ את גורלם אחרי המוות, היא שליטה בכוח יכולת שליטתו וכוח שכנועו. אך כמו בחיים שעל פני הכדור - מול הגבר (אלוהים) קיים גם השטן, שיש המכנים אותו "לילית". כאן זו טלי בן יוסף, שופעת הסקס, הנשיות והחן, פצצת הומור ובעלת לשון חדה, שלמעשה, כמו למטה, בכדור-הארץ, מדגימה כי האישה היא הקובעת בכל.
המריבות בין אלוהים והשטן, וחילוקי הדעות שלהם כיצד לנהוג במגיעים אליהם לשמיים - מזכירים חילוקי דעות ארציים מאד. בכלל, כל הטקסט השנון ועוקצני מדגדג את בלוטות הצחוק ללא הרף, בטוב טעם ומבלי לרדת לרמת הומור ירוד. סוג כזה של קומדיה כמוהו כמה שהוגדר בידי הסופר אריך סגל בשנה שהגיע ללמד באוניברסיטת תל אביב, בהגדירו את הקומדיות היווניות של אריסטופנס כ"WIT". ואין כוונת שני מחברי המחזה הפעם לסתור את עצם היות המוות החוליה המקשרת בין האדם לאלוהיו. להפך. רק שהממחשה עשויה בהומור עם שלושה שחקנים מבריקים, שהבימאי יובל ינאי (שחקן תיאטרון גשר ובית לסין) צלח כל כך לנווט, עם עיצוב תנועה עשיר ותוסס של עמית זמיר, בפרט בחלק הרוקיסטי של גיא הירש כאלוהים.
טלי בן יוסף, שחקנית הבולטת בכל שלל תפקידיה מאז סיימה את "בית צבי", מרנינה בהופעתה ומהווה את המלח והפלפל בכל העלילה. האירוטיות שהיא נוסכת בעלילה כביכול טראגית, אך למעשה קומית, מעניקה רגעי צחוק רבים ומעשירה את הנושא הכה רציני לכאורה.
אתאפק לגלות את עצם העלילה וההתרחשויות, שקצב התפתחותן מהיר ותוסס, וחבל להחמיץ מילה מהטקסט והתנועה. כי ההפתעות בעלילה הן העיקר, והשחקנים המחוננים רק מגשימים את הרעיונות ומעלים לפני הקהל אופציות סוריאלסטיות כביכול, שהן כמה מהרבות שמציעים לנו כל התזות והשלוחות של כל הדתות והפילוסופיות למיניהן.
זו אחת ההצגות הכי משעשעות וברמה, העשויה כדבאי, שאסור להחמיץ. שאפו לבימאי יובל ינאי שאף עיצב את המוזיקה והתלבושות, וכן שאפו מיוחד לתיאטרון צוותא.

שפע אנרגיה[צילום: יובל ינאי]
תאריך:  14/01/2019   |   עודכן:  14/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מסעדת "שרה" היפואית התמחתה בתבשילים של בני העדה, ואף שאיננו נמנים עם בני העדה, נדלקנו עליהם
אלי אלון
היו לא מעט צופים שחיכו מדי שבוע בציפייה דרוכה ובכיליון עיניים לכתבותיו של אורן    זכה להערכה רבה גם בקרב חבריו העיתונאיים
חיים נוי
ערב שירי יוסי בנאי חוזר - מופע מוזיקלי מענג שלא נס ליחו - תיאטרון הספרייה    מי שמחזיק את המופע הם כמובן השחקנים הנהדרים
איתמר לוין
יש בישראל רבבות עורכי דין המהווים סכנת נפשות ואשר פוגעים בכולנו. עכשיו רוצה חבורה של פוליטיקאים קוני קולות לשפוך עלינו עוד כמה אלפים כאלו
חנינא פורת
70 שנה "למבצע יואב" וחלקה של חטיבת "יפתח" בו    מפקד חזית הדרום הכריע - קודם באר שבע ואחר כך עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il