X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מקום של כבוד מעניקה פרשת השבוע וההפטרה לשירות' כשמקומן של הנשים מובלט בצמרת המנהיגה והמנווטת אין זכר ל"קול באישה בערווה" אלא אנחנו חשים קול ערב של אישה, קול ערב של נשים, ששירתן זוכה להערכה רבה
▪  ▪  ▪
בת פרעה מוצאת את משה בתיבה [צילום: ציור: ג'ובאני בטיסטה]

השבת בבתי הכנסת נפגש הקהל עם שתי שירות גדולות - "שירת הים" (שמות ט"ו 1-19), הנמצאת בליבה של פרשת השבוע פרשת "בשלח" והפטירו בהפטרת השבוע ב"שירת דבורה" (שופטים 1-31). בסיום שירת הים בפרשת השבוע מוזכרת שירה קצרה שנאמרה על-ידי אישה "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה ...אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאן כָּל הַנָּשִׁים אֲחָרֶיהַּ בְּתֻפִִּים וּבִמְחוֹלוֹת. וַתַּעַן לָהֶן מִרְיָם שִׁירוּ לה'..." (שמות ט"ו 20-21).
מקום של כבוד מעניקה פרשת השבוע וההפטרה לשירות' כשמקומן של הנשים מובלט בצמרת המנהיגה והמנווטת. אין זכר ל"קול באישה בערווה" אלא אנחנו חשים קול ערב של אישה, קול ערב של נשים, ששירתן זוכה להערכה רבה.
סיפורן של נשים ופעולות משמעותיות, הנזקפות לזכותן של נשים בסיפור המופלא של יציאת בני ישראל ממצרים, מחייב אותנו לתהיות ולשאלות לנוכח העדרן של נשים בצמרת המנווטת והמנהיגה אותנו כיום במציאות חיינו.
פעולות נשים היו מאוד משמעותיות בנפתולי ההיסטוריה של היציאה מעבדות לחרות. מכאן חובה שהן תהיינה מעוגנות גם בדפוסי חיינו כיום. כשם שהן ליוו והשפיעו על ההתרחשויות של היציאה מעבדות לחרות, הן חייבות למלא תפקיד חשוב גם בשדרת ההובלה של חיינו החברתיים והמדיניים כיום.
"בשכר נשים צדקניות, שהיו באותו דור, נגאלו ישראל ממצרים" (סוטה י"א). ישראל הפך לעם במהלך השעבוד במצרים בזכותן של נשים, נשים צדקניות, שהיו באותו דור. את סיפורן של הנשים חובה עלינו להאדיר בחיי היום יום שלנו. כי מה שחוללו על ערש קיומנו כעם, הן בוודאי יכולות לחולל גם במציאות חיינו כיום.
נערה עצמאית
שש דמויות של נשים ממלאות תפקיד משמעותי ומשפיע בחייו של משה, מי שנשא על גבו את נטל משימת השחרור מעבדות מצרים והמעבר לחיי עם בן-חורין.
ללא עיקשותה של אישה - מרים אחות משה - קשה היה לראות איך היה נחלץ משה מאימת הכיליון. לולא אזרה אומץ מרים כצופה - "לְדֵעָה מַה יֵעָשֶׁה לוֹ"? (שמות א' 4) לא היה חוזר משה מאי שם מחיק המוות ב"דּומָם שָׁטָה תֵּיבָה קְטַנָּה עַל הַיְּאוֹר", הוא לא היה נחלץ מהלא נודע והנסתר, ועולה על מרכז הבמה העברית, מגיע למעמד של הנהגת עם וחילוצו מחיק העבדות.
מרים אינה רק ממלאת תפקיד של אחות-ילדה. היא נערה בעלת שיעור קומה, דעתנית, לוחמת על דעותיה נגד סביבה שהרימה ידיים. בשמות רבה א' מסתתר לו סיפור, החובק בחובו את דמות מרים, המתגלית כנערה עצמאית בדעותיה, נערה בעלת שיעור קומה ערכי ומוסרי.
בשמות רבה א' הנערה הדעתנית מרשה לעצמה אפילו להתריס כלפי אביה, הנוהג כשאר האבות, עבדים כנועים, המגרשים את נשותיהן בהיותן בהריון מפאת אימת השלטונות.
מרים פונה אל אביה כתלמידה חכמה בהסבר לוגי הלכתי עם רגישות אנושית - "אבא גזרתך קשה משל פרעה, פרעה גזר על הזכרים, ואתה גוזר על הזכרים והנקבות". הצעקה וההתרסה לעבר אביה - להשיב את אמא הביתה מעלה את דמותה של מרים כדמות מופת, שמן הראוי שנכבד אותה, לא רק כדמות ספרותית, אלא כמודל לתפקידי מנהיגות בימינו.
בתו של אלוהים
בזכות עקשנותה של מרים ואנושיותן הרבה של המיילדות, פועה ושפרה, שאינן שועות לפקודת פרעה, הוענקו למשה ורבים כמוהו חיים.
מלשון התורה לא ברור אם שפרה ופועה הן עבריות. ילקוט שמעוני ליהושע ט' מונה אותן כנשים נוכריות, חסידות עמי העולם, שבזו "ליחידה של משרד הפנים המצרי" המתנכל לזרים, הן הפרו הוראותיו ופקודותיו, כי הן לא עמדו במבחן מצפונן.
התעוזה של הנשים - יוכבד האם, מרים האחות, המיילדות פועה ושפרה - מלוות את משה ברגעי בואו לאוויר העולם. תרומה רבה יש לאישה החמישית - לבת פרעה - שנחלצה להצלת תינוק, שידעה כי "מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (שמות ב' 6). למרות שידעה, כי נשקף לה עימות עם היחידה המשטרתית של אותו משרד הפנים מלכותי הפועל בפיקודו של אביה.
בת פרעה אינה מצייתת להוראות ולפקודות הממשל, שהיא בשר מבשרו, כי לא עמדו במבחן מצפונה כאדם וכאישה. בתמורה לכך העניקה לה מסורת ישראל את השם "בתיה" - בתו של אלוהים. בויקרא רבה א' אנחנו קוראים את דברי ר' לוי - "אמר לה הקב"ה ואני קורא לך בתי". ובילקוט שמעוני מוזכרת בת פרעה כאחת מתוך תשעה שזכו להיכנס לגן עדן חיים.
כשם שתושייתה של בת עם זר, שהמרתה צווי שררה בארצה, נתנה למשה חיים, כך אנחנו רואים את תושייתה של אישה זרה במדבר, בת כהן אלילי, האישה הששית בסיפור משה, כמי שסוככת עליו ומחלצת אותו מכל אימה וצרה.
מקום מכובד
לציפורה רעייתו מקדיש המדרש מקום מכובד. מדרש יפהפה מספר לנו על ציפורה, כמי שסוככה על משה וחילצה את בנו ממות בהחלטתה לימול אותו - "וַתִּכְרוֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ", בכך חלפה הסכנה לחיי הנער.
שש הנשים בחייו של משה התמודדו עם מצבים קשים מנשוא. מצבים מסובכים ובלתי צפויים, ותמיד השכילו להגיב בחוכמה ובתושייה. נשים, שהמרו צווי שררה של שלטון וממשל. נשים, שחלקן נתנו במעשיהן ביטוי למרי אזרחי מול כוח דורסני של ערכי מוסר. חלקן היו עבריות וחלקן בנות עמים זרים.
הייתה כאן אחווה של נשים עבריות ושל נשים בנות עמים זרים, שכולן פעלו מתוך סולידאריות ואחווה אנושית גדולה. לכבודן של נשים אלו אני שר "רוֹנוּ גִּיל זֶה בְּנֵי אֱלוֹהַּ, בְּנֵי אָדָם אַחִים הֵמָה" (מתוך שירת המקהלה בסימפוניה התשיעית של בטהובן).
שירת אחים ואחיות, בה כולם-כולן ראויים-ראויות לתפקידי הנהגה.

תאריך:  20/01/2019   |   עודכן:  20/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אייילת שקד-ראשת הממשלה הבאה
ה.א  |  20/01/19 13:51
2
אליבא דאיתן אחת הצדקניות
מגיב ותיק  |  20/01/19 15:50
3
איילת שקד לא היתה צריכה לנזוף
.א צודק  |  20/01/19 18:19
 
- איילת שקד-ראשת הממשלה הבאה
ה.א  |  20/01/19 18:56
 
- ה.א תמיד צודק
ה.א תמיד צודק  |  21/01/19 10:53
 
- איילת שקד - ראשת הממשלה הבאה
ה.א  |  21/01/19 11:25
4
לנשים נוכריות היה תפקיד חשוב.
גם נלנוכריות  |  21/01/19 14:29
5
כי פחדו מאפי נוה
לא גינו  |  23/01/19 10:31
6
מה שנדרש במשרד המשפטים
שפרירית  |  29/01/19 16:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
רק בימי בית הלל ובית שמאי הוחל בקביעת המועד שבו אמור לחול ראש השנה לאילנות והמחלוקת ביניהם נעה בטווח של 15 יום
איילת שקד
המתקפות עלי מצד אלה שחשו בעלי הבית, אינן פוסקות. רק התירוצים משתנים. והפעם, ציוצים צדקניים המנסים לשרבב את שמי ללא כל בסיס לפרשה הנחקרת. הצדקנים בעיני עצמם, המצייצים לכל עבר, מאמינים שהדרך לעצור את המהפיכה היא באמצעות הטלת רפש בי. צר לי לאכזב אותם. זה לא יקרה
המעבר החד, הפתאומי באורח מבהיל בין "וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל יֹצְאִ֖ים בְּיָ֥ד רָמָֽה" - בריש גללי או בהודיה - לבין"חֲדַ֥ל מִמֶּ֖נּוּ וְנַֽעַבְדָ֣ה אֶת-מִצְרָ֑יִם" אינו מעיד על הפרעה קוטבית אלא על הקושי הנפשי של בני דור התשועה והפדיון והיציאה מעבדות לחרות
אלוף (מיל') גרשון הכהן
בהתחשב במתח המקצועי הגלום בין ראשי המדינה לבין שרי הביטחון שלהם, מתח שמתגלה בצורה קריטית ביותר ברגעים של משבר לאומי, בנסיבות מסוימות עדיף לראש הפירמידה לשאת גם בתפקיד שר הביטחון
יוני בן-מנחם
תסיסה באזור חברון נגד הרש"פ בעקבות דברים שאמר בכיר ברש"פ כי מארגני ההפגנות נגד חוק הביטוח הלאומי הם "מרגלים של ישראל". בצמרת הרש"פ חוששים כי ההפגנות החברתיות יהפכו להפגנות נגד שלטונו של מחמוד עבאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il