X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלוש מטרות מציגה ישראל ללחימתה בסוריה: מניעת התפתחותה של חזית טרור בגבול רמת הגולן, מניעת התבססות צבאית של אירן בסוריה ומניעת הצטיידות חיזבאללה וגורמי כוח אירניים בנשק התקפי ארוך טווח בעל יכולות דיוק
▪  ▪  ▪
חיילים ישראלים על גבול סוריה [צילום: באסל עווידאת/פלאש 90 ]

המערכה שמנהלת ישראל בסוריה עלתה השבוע מדרגה. התגובה הרוסית לאירועים האחרונים, בתביעתה הפומבית מישראל לחדול מהתקפותיה בסוריה, מציבה את המשך המערכה הישראלית בצומת דרכים. לפי שעה הצומת נראית להנהגה הישראלית כמאפשרת לחלוף על פניה ולהמשיך הלאה באותה הדרך. בסדרת הצהרות ראש הממשלה נתניהו אכן הכריז כי ישראל בהנהגתו נחושה להמשיך במערכה.
שלוש מטרות מציגה ישראל ללחימתה בסוריה: מניעת התפתחותה של חזית טרור בגבול רמת הגולן, מניעת התבססות צבאית של אירן בסוריה ומניעת הצטיידות חיזבאללה וגורמי כוח אירניים בנשק התקפי ארוך טווח בעל יכולות דיוק. קיימת לפי שעה הסכמה רחבה כי שלושת המטרות הישראליות ראויות למאבק. בכל זאת מתוך חשש להסלמה בלתי נשלטת כתוצאה מהמשך הפעולה הישראלית, ומתוך ספק ביכולת להשיג את מטרות המערכה, מתגברת הקריאה לבחינה ביקורתית של המשך המערכה. במאמר שפרסם תא"ל מיל' איתי ברון שהיה ראש חטיבת המחקר באמ"ן, קרא לבחינה מחדש של האסטרטגיה הישראלית בסוריה. בנימוקיו הצביע על השתנות הנסיבות כמגמה המביאה ל"הצטברות עומס יתר של סיכונים". גם בממד המבצעי, מבחינת השימוש במערכות נשק מתקדמות, במיקוד טכני לשיטות הפעולה הישראליות ולמורכבות ההתמודדות למול אמצעי ההתגוננות הסורים בהכוונה רוסית, העליונות הישראלית הופכת למאותגרת.
בירור ראשון ראוי שיערך למושג מב"מ - מערכה שבין המלחמות. במסמך אסטרטגיית צה"ל שפורסם לציבור, של הרמטכ"ל היוצא רא"ל איזנקוט הוגדרה תכלית המב"מ: "להחליש גורמים שליליים, להשיג הרתעה, על-מנת להרחיק את המלחמה הבאה". בצדק שואלים האם המשך המערכה בצורתה הנוכחית יצליח להרחיק את המלחמה או שמא מתוך הסלמה בלתי נשלטת יביא דווקא להתפרצותה.
המערכה שהתרחשה בזירה הסורית בשלוש השנים שקדמו למלחמת ששת הימים, יכולה לשמש דוגמה היסטורית להבהרת הדילמה. החל משנת 1964, ניהל צה"ל מערכה שבין המלחמות במיקוד לשלושה מאמצים: סיכול תוכנית ההטיה של מקורות הירדן, מימוש ריבונות בשטחים המפורזים בגבול סוריה, ומאבק נגד הטרור שהלך והתעצם עם הקמת הפתח בהתבססות מחנותיו בסוריה. אלופי המטכ"ל בהנהגת רא"ל רבין ביקשו אז למצות את פוטנציאל תקריות הגבול עד כדי ציפייה מודעת לחולל בדינמיקה של הסלמה התנגשות צבאית רחבה עם סוריה, עד כדי מלחמה. הרמטכ"ל רבין האמין כי הכרעת סוריה במלחמה תפתור גם את בעיית טרור הפתח.
ב-7 לאפריל 1967, התפתחה תקרית גבול מתוך עבודה חקלאית יזומה באזור המפורז ממזרח לכנרת. בתוך התלקחות האש, נפלו פגזים על בתי קיבוץ תל קציר. ראש הממשלה ושר הביטחון אשכול, אישר הפעלת מטוסי חיל-האוויר לשיתוק מקורות הירי. חיל-האוויר הפעיל באותו יום 171 גיחות, לתקיפה ולפטרול, הופלו שישה מטוסי מיג סוריים.
תקרית זו הייתה ללא ספק נקודת תפנית בהתדרדרות שהתחוללה בהאצת בריה"מ ומצרים לקראת מלחמת ששת הימים. מנקודת מבט זו, אם התכלית למערכה שבין המלחמות, הייתה ממוקדת בשאיפה להרחקת סכנת המלחמה, יום הקרב ב-7 אפריל על מלוא הישגיו הטקטיים, היה כישלון מערכתי. אלא שמבחינה לוגית ואסטרטגית המערכה שבין המלחמות יכולה לכוון גם לתכלית אחרת, כמו הבשלת התנאים המתאימים לפריצת מלחמה.
הגיון זה ישים גם לגבי תכלית המערכה שמנהלת ישראל בסוריה בימים אלה. אכן נדרש מיקוד בהגדרת התכלית - בממד המוצהר נכון להמשיך לדרוש את השגת שלושת המטרות המוזכרות לעיל, כמטרות אסטרטגיות נדרשות לביטחון ישראל. בממד הסמוי, חייבת להתבהר ההבנה כי בנסיבות המשתנות, גם אם המשך הפעולה הישראלית עלול להביא למלחמה, יש להתכונן אליה במאמץ למצות את הפוטנציאל הטמון בה כמוצא מסבך בלתי פתור בזירה הצפונית.

תאריך:  27/01/2019   |   עודכן:  29/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התכלית למערכה ישראלית בסוריה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כשפרס
שמ   |  27/01/19 14:46
2
לא רק בצפון קיים סבך בלתי פתור
.  |  27/01/19 15:39
3
איך אתה מעז להופיע בציבור ?!
בעז ש  |  27/01/19 23:25
 
- הנייר אולי סובל הכל, אבל לא
רפי לאופרט  |  21/03/19 11:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
מחלקה ראשונה
משרד החוץ במוסקבה התייחס בהודעה לתקיפות של צה"ל השבוע: "סוריה לא יכולה לשמש זירה ליישוב סכסוכים גיאופוליטיים"    משרד החוץ האירני: אין לנו נתונים על הרוגים אירנים בתקיפה הישראלית
עידן יוסף
חיל-האוויר תקף מטרות אירניות בסוריה והצבא הסורי השיב בעשרות טילי נ"מ    מערך ההגנה הישראלי שיגר מספר מיירטים    דובר צה"ל: "הירי האירני תוכנן זמן רב מראש"    אתר החרמון נסגר למבקרים
עידן יוסף
אדם שזהותו אינו ברורה חצה ככל הנראה את גדר המערכת לאזור הכפר עיתא א שעב מאזור זרעית    דיווחים בלבנון על כך שהחודר לבש מדים ומחפשים אחריו
איציק וולף
ראש הממשלה ושר הביטחון סייר בעוצבת הצפון והתייחס לתקיפת מחסן הנשק האירני בדמשק    "משיך לעקוב אחר כל הפעילות של חיזבאללה ושל אירן וגרורותיה, ונעשה מה שצריך כדי להבטיח את ביטחון ישראל"
יוני בן-מנחם
בזכות הסיוע מישראל - ב-11 בינואר הצליח הצבא המצרי להרוג באמצעות מל"ט 11 מחבלים שנסעו במכונית ושני אופנועים בדרכם לפיגוע באזור העיירה ביר אלעבד בצפון סיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il