X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התפלאתי לראות בארונות הזכוכית עשרות ספרים, רובם בעברית ומיעוטם באנגלית, שפת המקור, של עליזה, הלא היא אליס בכמה מן הספרים
▪  ▪  ▪
מוזיאון תל-אביב לאמנויות [צילום: עמית גדרון]
פינת התחפושות במוזיאון תל אביב [צילום: יאיר דקל]

פרופ' צ'ארלס לוטוויג' דודג'סון, מרצה למתימטיקה, כתב ספר ילדים לפני כ-155 שנים ופרסם אותו ב-4 ביולי 1865. במוזאון תל אביב לאמנות התקיימה עד שבוע שעבר תערוכת "זמנים מודרניים" של יצירות מופת, שהושאלו ממוזאון פילדלפיה לאמנות.
הקהל הצטופף בתורים שהתארכו עד שעתיים כדי לחזות בתערוכה הייחודית. ואילו באולם אחר, שנועד לילדים בקומת המרתף של המוזאון התל אביבי, התקיימה תערוכה שונה לחלוטין. ספרים ואמצעי ציור ותחפושות "עליזה בארץ הספרים" לפי הספר הישן ההוא - "עליזה בארץ הפלאות". אותו ספר, שכתב פרופ' דודג'סון ופרסם בשם לואיס קרול.
לפי הקהל בתערוכה, לא נס ליחו של הספר, ש"מצטיין במשחקי מלים ובאיגיון (נונסנס)", כפי שמספרת ויקיפדיה. התפלאתי לראות בארונות הזכוכית עשרות ספרים, רובם בעברית ומיעוטם באנגלית, שפת המקור, של עליזה, הלא היא אליס בכמה מן הספרים. הספר זכה לתרגומים רבים בעברית במהדורות שונות ועל-ידי מתרגמים לא מעטים. הוא הופיע במלואו וגם מקוצר ומתאים לילדים קטנים. הוא הופיע גם עם מגזרות קרטון של הילדה, שעברה את הפלאים ושל מלכת הקלפים והקלפים ושאר ייצורים נפלאים שהספר מדבר עליהם.
במרכז אולם התערוכה שולחן גדול ולידו כסאות נמוכים לילדים, והיו רבים שבאו עם הוריהם לתערוכה שבקצה המוזאון. על השולחן של מסיבת התה של אליס הניחו צבעים מצבעים שונים וצלחות פלסטיק, שהילדים נתבקשו לצייר עליהם ארוחות. אני מוכרח לומר, שהצלחות היו צבעוניות להפליא והייתה עוד ערימה של צלחות לבנות ריקות, לילדים שיבואו לצייר.
בצד האולם יש פינה מגודרת ובה הוצב שולחן עם דמויותיהם של הייצורים מן האגדות של עליזה בארץ הפלאות. כאן אפשר לראות את כובעו של הכובען ואת סמלי הקלפים ופסלון של ארנב וגם עוגות שאינן נגמרות לעולם... בפינה אחרת של האולם מונחים בגדים וחלקי לבוש, שילדים לוקחים ו"מתחפשים" בהם לדמויות מאויירות מן הספר- סינורים ושכמיות ומסיכות וסתם אבזרים של משחק. כיף של סיפור במוזאון.
משמעותו של גנץ
השם של בני גנץ עלה באחרונה לכותרות ואיננו יורד מהן. שוחחתי באחרונה עם אחד מאוהדיו ואמרתי ש"גנץ ידוע כאווז ביידיש". השיב לי האוהד: "אווז היא חיה אצילית". הורי גידלו ברווזים ואווזים ואני, כילד, לא התפעלתי מאצילותן של העופות. במוחי, הלא מומחה ביידיש, צלצל משהו, שגנץ משמעו 'הכל'. הלכתי למחשב ומצאתי במילון יידיש-עברי, שגנץ משמעו 'לַחֲלוּטִין'. תורתם אמנותם.
רבי אלעזר בן עזריה אומר במשנה: "אם אין קמח, אין תורה. אם אין תורה, אין קמח". ידידי, אלי המושיע האקדמי, מתקן ואומר "אם אין מקח אין תורה". ועל כך הוסיפו: יש חרדים, שתורתם אומנותם.

תאריך:  05/02/2019   |   עודכן:  05/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בני גנץ / Benny  Gantz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
הצגה מרגשת על מחלת האלצהיימר המקננת בסבא של ניר שטראוס - צחוק ודמע במופע נוקב ומהפנט - תיאטרון הקאמרי
מוטי הרכבי
אם תהיו בסין במהלך החג הזהרו    בכלל, המלצתי: התרחקו מסין במהלך החג, הצפיפות באתרי התיירות היא מעבר לכל לדמיון    בעבר גרתי ב-Hangzhou ליד האגם במערבי, אתר מפורסם בסין    במהלך החג "טבע" האגם ב"ים המבקרים"
איתמר לוין
ההחלטה שלא לפרסם את שמות החשודים בפרשת אפי נוה מחייבת ערעור לעליון - גם משום שהיא חסרת היגיון, גם משום שהגיעה העת להלכה מחייבת בנוגע לאיסורי הפרסום וגם בשל מראית העין הקשה שהיא יוצרת
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
'הספר הירוק' הוא סיפור מהופך שכבר ראינו בעבר על יחסים בין נהג שחור ובוס לבן (הנהג של מיס דייזי), אלא שכאן הנהג הוא אמריקני לבן ממוצא איטלקי והבוס הוא פסנתרן וירטואוז שחור, בעל השכלה ונימוסים כמו של אנגלי בן אצולה
עליס בליטנטל
על בימה ענקית של תיאטרון "תמונע" נפרשת יצירת מחול המשולבת בתיאטרון, הממצקת את שילוב שתי האמנויות לאחת, ומהפנטת    הלהקה שיצר אריאל וולף - הכוריאוגרף, השחקן והבימאי המחונן כובשת במקוריות הכוריאוגרפיה בביצוע הכה זורם, חידתי, יונק מהמיתולוגיה היוונית - שתמיד קלאסיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il