X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במציאות הישראלית הנוכחית, יותר משנחוצה קריאה למחוקק להוסיף חוקים, דרושה קריאה לכלל ציבור האזרחים להקשיב יותר לקול הפנימי של מצפונם ולהנחות את התנהגותם על-פי כלל ההגינות של הלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך"
▪  ▪  ▪
עורכי דין. לחזור לנורמות ההגינות [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

בראיון טלוויזיוני ששודר לאחרונה נשמע עו"ד ידוע אומר בלי לגמגם ובלי למצמץ את המשפט הבא: "אעדיף את האינטרס של הלקוח שלי על פני האינטרס הציבורי".
האם אותו עו"ד מבטא את העיקרון הנאצל של מקצוע עריכת הדין לפיו "נלחמים בכל הכח לטובת הלקוח", או את תמצית העיוות בנוגע להתנהגות במרחב הציבורי? העדפה של האינטרס האישי על פני טובת הציבור היא הבעיה הגדולה של החברה הישראלית היום, למן הנהג העוקף את הפקק מן השוליים, דרך "גיבורי התרבות" של "יצאת צדיק" המוצאים את סיפוקם בהונאת קשישים, המשך ביועצים האסטרטגיים הדוגלים בהכפשת היריבים הפוליטיים ועד לגילויים בתיקי החקירה הנערמים ביחידת להב 433.
הבעיה היא שהנוהגים כך לא מרגישים כלל צורך להתנצל על התנהגותם ולא חשים אפילו שמץ של בושה; ובאמת מדוע שיתביישו, אם הנורמה החברתית השולטת בכיפה היא של סגידה לאינטרסנטיות ולתחמנות? הרי במרבית המקרים הם זוכים לתגמול נכבד על התנהגותם זו, והופכים מחוזרים בתחום מקצועם.
האם כפירה בלגיטימציה של התנהגות מסוג זה, יש בה משום טהרנות ומוסרניות יתר? האם יש בכל זאת הבדל בין העדפת האינטרס הפרטי על הציבורי לבין חציית הקווים האדומים של הפליליות והשחיתות? לפחות בעיני הסוברים כך קיים הבדל בסיסי אותו הם משמיעים תוך גלגול עיניים צדקני: אנחנו פועלים במסגרת המרחב שהחוק מאפשר לנו, והחוק הוא שמבטא מבחינתנו את האינטרס הציבורי. מי שחושב שטובת הציבור מחייבת חוק שונה - שיתכבד וישנה את החוק.
על אלה ושכמותם יש הסוברים כי חל הפסוק ממקורותינו "נבלים ברשות התורה". דומה שהתהפכו כאן היוצרות: מוזר שיש השוכחים כי החוק הוא רק אמצעי, וכי המטרה היא טובת הציבור. אמת, כדי שתהיה הגדרה אחידה לטובת הציבור מהי, ניסחו את החוקים. עם זאת כולנו עדים לתילי תילים של פסקי-דין המפרשים את החוק לא תמיד בצורה אחידה, לשמחתם הרבה של עורכי הדין אשר פרנסתם מובטחת ככל שהאחידות איננה ברורה דיה.
דווקא במציאות שכזו אסור להתעלם מן המצפן לפרשנות חוקים - המצפון - שהוא למעשה המצפן המוסרי הצפון בתוכנו, ושאמור להנחות את ההתנהגות הבין אישית והחברתית בכללה, ברוח האנושיות וההגינות. (וכבר נאמר: "הקשב תמיד לקול מצפונך, כי רק כשהוא צודק אתה שומע אותו").
במבחן המצפן המוסרי הזה, ובכפוף לזכות לייצוג הקבועה בחוק, לא צריכה להישמע הטענה שהאינטרס הפרטי גובר על טובת הציבור. החברה הדמוקרטית אומנם אימצה את עיקרון חופש הפרט, אך אין פירוש הדבר חופש הפרט לפגוע בזולת. "חייה ותן לחיות" הוא הכלל החברתי המנחה.
גם כאשר נוכח בית המשפט לדעת שההחלטה המשפטית ההוגנת אינה מתיישבת בשום אופן עם לשון החוק, הוא דואג להפנות "קריאה למחוקק" לתקן את החוק. במציאות הישראלית הנוכחית, יותר משנחוצה קריאה למחוקק להוסיף חוקים, דרושה קריאה לכלל ציבור האזרחים להקשיב יותר לקול הפנימי של מצפונם ולהנחות את התנהגותם על-פי כלל ההגינות של הלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".
המרכז לקידום ההגינות בישראל תרגם כלל זה להגדרה עכשיווית של המונח הגינות: התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות. התנהגות אינטרסנטית גם במחיר של פגיעה בזולת, היא מרושעת, נכלולית או לכל הפחות מנוגדת לנורמות ההולמות את מקצוע עריכת הדין. כולי תקווה שמרבית עורכי הדין מבינים זאת ונוהגים בהתאם.
מאסנו בתירוצים וטיעונים מפולפלים המכשירים את שרץ המציאות המכוערת; אנו כמהים לישראל אחרת - ישראל המובטחת לנו בחזון הנביאים ובמגילת העצמאות.

תאריך:  27/03/2019   |   עודכן:  27/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס איננו מוכן לבטל את "צעדת המיליון" ביום שבת הקרוב או לדחותה והוא מנסה באמצעותה לסחוט את ישראל. ישראל וארגון חמאס על מסלול התנגשות צבאי, מצרים מתווכת אך לא מצליחה להשפיע על חמאס, הכדור בידי הקבינט הביטחוני שצריך לקבל החלטות אמיצות
אדל מרקוביץ
שלומי אדר, מומחה בינלאומי לטרור וביטחון סוקר את השפעת המצב הביטחוני בארץ בימים אלו על הבחירות הקרובות
אלברט שבות
אינני יודע מתי נולד הרעיון הדמוקרטי    יש שאומרים כי נולד באתונה של יוון העתיקה, אולם יש לי בסיס להניח כי הרעיון הדמוקרטי נולד מתוך מחסור אנושי וכצורך לדבר נחוץ שיימלא את המחסור דמוקרטיה: ערכים ותקנות לחיי חברה משותפים
רפי לאופרט
המועמדים הראשיים של "כחול לבן" למשרת רה"מ, חסרים ניסיון פוליטי ומדיני ממשי ורחוקים מכושרו, ניסיונו ומהלכיו של נתניהו בזירה הבינלאומית והלאומית. התוכנית הבסיסית של החבורה נושאת חותם מובהק של התנהלות "יש עתיד" בכנסת הנוכחית: שהציבור יכנע לאולטימטום להעניק להם את השלטון, או שישבו באופוזיציה ויפריעו למי שניצח אותם בקלפי לשרת את העם
אליהו קאופמן
הסיפור של ה"ימין החדש" נפתח בקול תרועה אך לאור החודש הפוליטי האחרון הוא עשוי להסתיים בקול בכייה גדולה    מצפי של תשעה מנדטים נלחם כיום בנט - בסקרים שפעם החמיאו לו ולשקד, על מעבר קשה את אחוז החסימה    החלום ושיברו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il