X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע נקרא חודש ניסן בשם זה? ומה הקשר לתפילת נעילה ולעבודה? - על כך במאמר הקצר שלפניכם
▪  ▪  ▪
שיעור בלשון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

שיעור בלשון?
ניסן הוא חודש הניסים. עשר המכות, יציאת מצרים וּקריעת ים סוף. כל הניסים ההיסטוריים האדירים הללו התרחשו בחודש ניסן. חז"ל אמרו: "בניסן נגאלו, וּבניסן עתידים להיגאל". מדוע אפוא חודש ניסן נקרא בשם זה, ולא, כצפוי, חודש ניסים?
כדרכם של יהודים, על-פי מיטב המסורת, נשיב על השאלה בשאלה. חכמינו אומרים "שאין התורה מתקיימת בסַחְרָנִים ותַגְרָנִים". למַעט ציטוט זה, אולי שמעתם אי-פעם על המילה תַּגְָרן, אבל המילה 'סַחְרָן' מה פשר צורה מוזרה זו? אם כבר, למה לא הביטוי המקובל הרגיל 'סוחר', 'תַּגָּר' (בלשון חכמים בעל מלאכה)? עד כאן התמיהה במישור הלשוני-דקדוקי.
אבל מתברר שאין מדובר בשיעור בלשון בלבד. גם במישור התוכני מתעוררת שאלה. האומנם אין התורה מתקיימת בסוחרים וּבבעלי מלאכה? מה תאמרו על התַּנאים רבי יוחנן הסנדלר, רבי יצחק הנפח ועוד, שהיו מחכמי המִשנה הגדולים? ועוד, חכמינו בפרקי אבות הצביעו על כך, שיפה תלמוד תורה עם דרך ארץ-מלאכה. האין כאן לכאורה סתירה למאמר חז"ל הנזכר?
והתשובה לשתי התמיהות היסודיות הללו נעוצה בלשון המיוחדת 'סחרנים ותגרנים'. אכן, מציין הרב זילברשטיין, כי מי שסוחר או מְתַגֵּר למחייתו, רק כדי להתפרנס, התופעה בהחלט מבורכת, בדומה לתַּנאים הנזכרים, רמב"ם וחכמי ימי הביניים, חכמי המגרב, חכמי גרמניה ועוד, ששילבו תורה ועבודה, כשהתורה עיקר והמלאכה טפל. אולם מי שהוא סַחְרָן או תַּגרָן - על משקל קפדן, רקדן, עקשן, עצלן וכדומה, המציין תכונה ואופי - שהפך את עבודתו ואת עסקיו למפעל חייו האולטימטיבי, למקצוע בלתי מעורער בפני עצמו, כשהוא משועבד לה והיא חלק בלתי נפרד מאופיו וּאישיותו, בהחלט דוחק את התורה לשוליים אם בכלל.
אם ניקח את רבי יוחנן הסנדלר, שהיה מייחד ייחודים לבורא כמודל, הרי נלמד מכך שלא רק שהוא עשה כַּדין תורה עיקר ועבודה טפל, אלא גם עבודתו ניזונה מהתורה הקדושה, הִנְחֲתָה אותו לעבוד כהלכה, ביושר וּבצדק, וּממנה שאב מְלוא השראה רוחנית וּמקצועית.
מילה ייחודית אחרת, ויחידאית דומני, על אותו משקל של בעלי מלאכה, תכונה ואופי היא 'מָחֱלָן" המופיעה בתפילת נעילה ביום הכיפורים בפסוק "כי אתה (ה') סלחן וּמָחֱלָן לשבטי ישורון". גם כאן, המשקל (בסיומת ָן) מצביע על כך שהסליחה והמחילה של הבורא אינה חד-פעמית אלא תכונת קֶבע הטבועה במהות האלוקית וּבאופיה. כך גם חודש ניסן הוא חודש שאופיו הוא לחולל ניסים.
מה לומדים מחודש ניסן?
הייתי מבקשת להעמיק בסוגיה זו. מדוע הרב זילברשטיין בפירוש להגדה הביא דווקא שתי דוגמאות אלו - סחרנים וּמחלן - כדי להמחיש את המהות הניסית של החודש הנגזרת ממשקלו? אולי בגלל שהן רלוונטיות לחודש הגאולה, שבמרכזו הוּלדת העם ביציאת מצריים ההיסטורית והעכשווית, הסוללת את הדרך במרוצת יובל ימי הספירה לקראת רגע השיא -מתן תורה. ולכן החודש הזה מעלה אותנו על נס (דגל) וּמרומם אותנו.
אלמלא חטא העגל עם ישראל אמור היה להיכנס לארץ ישראל וּלעַבד את אדמתה החקלאית. בקהילות מסוימות נוהגים בראש חודש ניסן לטבול מפתח הכסף בטיט כסגולה לברכת הפרנסה.
אולם גם שם יש לשמור על הפרופורציות הנכונות, ולא להפוך את העבודה לחיינו. הפתגם אומר: "עובדים כדי לחיות, אך לא חיים כדי לעבוד" מכירים? בארץ ישראל וּבתפוצות יש לזכור את העיקרון האמיתי: התורה, שהיא חיינו, היא העיקר והעבודה טפל. התמכרות לעבודה (אוהורקוליזם) לא במחוזותינו.
יתר על כן לקראת המעמד המרומם של יציאת מצריים בליל הסדר עלינו להיטהר במעשינו בין אדם למקום וּבין אדם לחבירו. הקב"ה שטִבעו לסלוח, כפי שראינו, יקבל את תשובתנו תמיד. ואנחנו? האם לא נלך בעקבותיו ונסלח לזולתנו? ולא פחות נהיה סלחנים גם לעצמנו. אם אנו מוֹעדים, נתקן את המעשה ולא נהפוך אותו לתכונה וּלאופי. אם אני כועס -זו הזדמנות להתרומם וּלהימנע מהכעס בפעם הבאה, אך אין זה הופך אותי לכעסן באישיותי - התייחסות המונעת את השינוי המיוחל. רק כך כשנגיע טהורים לטקס הרם, משוחררים מהשעבוד לחטאים ולכעסים נוכל לנשום את ריח החרות ולחוש אותה בכל העוצמה.

תאריך:  08/04/2019   |   עודכן:  08/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי לידר / Tzipi Lider
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איתן קלינסקי
בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים, אנחנו מקיימים את הנאמר בתורה, המצווה לנצור את זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "ושמרתם... לחוק לך ולבניך עד-עולם" (שמ' י"ב 24), עוד טרם התרחשות השחרור מכבלי העבדות
יפעת גדות
לקראת חג הפסח, משרד הבריאות בשיתוף המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי ברמב"ם וארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מפרסמים נתונים וכללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים
יצחק מאיר
בהשראת "ומי שאיננו יודע לשאול" שבאגדה, כתבתי על בנים, על בנות, על כל אדם ששואל, ולפי שאיננו יודעים להשיב, אנחנואומרים עליהם שהם לא יודעים לשאול
איתן קלינסקי
גם השנה נאמץ בסדר המשפחתי את הקריאה, שתודעת הגר - גי גרים הייתם בארץ מצרים - תנחה אותנו במעשה היום יומי החברתי שלנו
איתן קלינסקי
קריאה אחרת בהגדה של פסח    איפה האימא - איפה והגדת לבתך או לחלופין והגדת לבתך ולבנך, לנדיך ולנכדותיך
רשימות נוספות
מכונת סוכריות מנטוס לכבוד פורים  /  גלית יצחק-אוגנוב
שוקון - גביע וופל במילוי קרם  /  גלית יצחק-אוגנוב
חיילים יאכלו סופגניות של מאפיית אריאל  /  עידן יוסף
ניסן על שום מה  /  ציפי לידר
מדוע לא יבוא פורים עד שתיים בצהריים  /  יוסף קנדלקר
מי ומי ההולכים  /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il