X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התבטאותו של שר המדינה לענייני החוץ של איחוד האמירויות כי "החלטת מדינות ערב להחרים את ישראל בשנים האחרונות, במבט לאחור, הייתה שגויה ולא סייעה לתהליך השלום" משקפת את ההתפכחות הגוברת בקרב מדינות המפרץ מאשליית ההתנגדות והלחימה בישראל ומהיתרונות הפוטנציאלים בהידוק היחסים עם ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

שר המדינה לענייני החוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנואר קרקאש (מוסלמי-סוני, יליד אבו-דאבי, בן להורים אירנים שהיגרו לאמירויות בשנות השבעים), אמר בראיון לעיתון The National היוצא לאור באנגלית באבו דאבי: "החלטת מדינות ערב להחרים את ישראל בשנים האחרונות, במבט לאחור, הייתה שגויה ולא סייעה לתהליך השלום". עוד הוסיף שיש לגלות פתיחות כלפי ישראל, על-מנת לקדם את תהליך השלום בינה לבין הפלשתינים.
אין ספק שדבריו של קרקאש נאמרו בעידודו, בהנחייתו או לכל הפחות בהשראתו של יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. במדינות ערביות לא נהוג לצאת בהצהרות המחמיאות לישראל או התומכות בעמדותיה ללא ידיעת השליטים.
אין זו הפעם הראשונה שבה בכירים ממדינות המפרץ מביעים תמיכה בישראל. שר החוץ הבחריני צייץ כמה פעמים הצהרות רבות פרו-ישראליות ואנטי-אירניות. בסתיו האחרון ביקר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בעומאן יחד עם ראש המוסד, והתקבל בכבוד מלכים. בחודשים האחרונים השתתפו עשרות ספורטאים ישראלים בתחרויות בקטר ובאבו דאבי, ו"התקווה" הושמעה כמה פעמים בדוחה, בירת קטר. גם שרי הליכוד ישראל כ"ץ, איוב קרא ומירי רגב ביקרו במפרץ.
מה השתנה במפרץ? כיצד התחלפה התמיכה בפלשתינים בתמיכה בישראל? ניכר כי אנשי המפרץ התפכחו מאשליית ההתנגדות והלחימה בישראל, ומייצגים לאחרונה את עמדת "המפרץ החדש". הם הבינו שתמיכתם בפלשתינים גורמת להם נזקים רבים, כולל כלכליים. התקרבותם של הפלשתינים לאירן עוררה זעם רב בקרב מדינות המפרץ, הרואות בה אויב ומתייחסות לדבר כאל בגידה.
כך או כך, התחממות היחסים עם המפרץ היא הישג משמעותי הנזקף לזכותו של רה"מ. מדינות המפרץ מעוניינות להיות חלק מהעולם המערבי, לא בהכרח מאהבת ציון, אלא משום שהן מבינות שהתקרבות לעולם המערבי ולארה"ב עוברת דרך ישראל. במפרץ זוכרים שאמריקה שחררה את כוויית מהכיבוש העירקי בראשית שנות התשעים, והן מעוניינות לשמר יחסים אלה. לא לחינם פועלים בשש המדינות הערביות במפרץ (כוויית, קטר, עומאן, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות) יותר מעשרה בסיסים צבאיים של ארה"ב ובריטניה.
רוב מנהיגי המפרץ החליטו ליישר קו עם מדיניות הנשיא טראמפ נגד אירן, וגם עם עמדתו ביחס לסוגיה הפלשתינית, אם כי לא בפומבי. הקשרים עם ישראל נועדו להרתיע את האירנים ולשמש דלת כניסה לארה"ב. כמו מדינות ערב אחרות, שלום של ממש איננו מושא החלומות של מדינות המפרץ, אלא פועל יוצא של אינטרסים והצורך לשמר יציבות ביטחונית ולהבטיח סיוע אמריקני. מצרים לא תרצה לוותר על מיליארדי דולרים המוזרמים אליה בכל שנה מאז הסכם קמפ-דיוויד. הרחוב הערבי אינו מעוניין ביותר מ"הסכם", ובטח שלא ביחסים לבביים. רק מי שאינם מכירים את המנטליות האזורית, מופתעים מהתבטאויות של חבר פרלמנט ירדני נגד ישראל, או כשמצרים מצביעה נגד ישראל באו"ם.
הצהרתו הפרו-ישראלית של קרקאש מהווה, אפוא, אתגר לדיפלומטיה הישראלית. האם מדובר בשינוי לטובה? האם היחסים יצופו באופן גלוי מעל לפני השטח? יש לקוות שזוהי ראשיתו של עידן חדש ביחסים עם מדינות המפרץ, עידן של קשרים גלויים ופומביים.

מבט מבס"א מס' 1,148, 22 באפריל 2019.
המאמר התפרסם ב ישראל היום ב-3.4.
הכותב הוא חוקר במרכז בס"א.
תאריך:  23/04/2019   |   עודכן:  23/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
כשהשתתפתי בסדר פסח בעין-החורש - אחד הקיבוצים השמרניים, המטופחים, שמנסה להיאחז במורשתו ולו באופן מינימלי - חשתי צביטה בלב על הזמנים שהשתנו, והאידיאליזם שנישחק, בכל המחנות. לא קראו בו את ההגדה המסורתית, שאני כה רגיל אליה ואוהבה, אבל האירוח המלבב חיזק בי את התחושה, שאפשר להתגבר על משקעי העבר, להגביר בתוכנו את האחדות ולהקטין את הפלגנות
זוהר בן-אשר
קרוב ל-2 מיליון איש ואישה מכלל כ-6.3 מיליון בעלי זכות הבחירה, או 31.54% מתוכם, שהם למעלה מחמישית (22.23%) מכלל תושבי המדינה בהחלט לא רצו בנתניהו כראש ממשלה. עובדה - הם פשוט לא הצביעו כלל! כלל מצביעי הליכוד - כלומר מי שהצביע ישירות עבור נתניהו, היו בסך-הכל כ-1.14 מיליון איש ואישה, שהם פחות מ-18% מכלל בעלי זכות הבחירה
רפי לאופרט
דפוסי ההתנהגות של המגזר החרדי בישראל, דומים במובנים יסודיים אחדים לאלה של המגזר הערבי ויכולים לשמש דוגמה מצויינת עבורו להשתלבות. למשל, ההצטרפות לחיים הפוליטיים הניבה לו יתרונות כלכליים, וכיום מעלה אותו על דרך ההשתלבות בתעסוקה ובהשכלה. אין מניעה שהדבר יתחולל גם במגזר הערבי, אם ינהג באופן דומה - קבלת המדינה והשתלבות בכללי המשחק המקובלים
מיכאל מירו
מדינת ישראל בת השבעים וקצת היא מדינה חזקה דיה כדי להתבונן במראה, לדון לעומק במשבר הדמוקרטי ולמצוא פתרונות ראויים לתושבי ישראל. ואולי, אולי גם נמצא שיטה מקורית שמדינות אחרות תבקשנה לאמץ
יוני בן-מנחם
אמצעי התקשורת של טורקיה ושל "האחים המוסלמים" מאשימים את מוחמד דחלאן בניסיון להקים רשת ריגול בטורקיה ולבחוש במצב בסודן. מקורבי דחלאן מכחישים את הפרסומים ומאשימים את טורקיה ותנועת "האחים המוסלמים" כי הן מנסות להתסיס את האזור לקראת פרסום "עסקת המאה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il