X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דור שהתבייש לדבר על כך היום הראשון של מלחמת יום הכיפורים ב-1973 היה הרגע המכונן עבורי בהפנמת מהותה של השואה ומשמעויותיה
▪  ▪  ▪
כיצד הושמדו [צילום: קזרק סוקולובסקי/AP]
אנחנו נפסיד
ואז, הלמה בי המחשבה הנוראה: אנחנו נפסיד, מה יהיה על תושבי הגליל!? וכמו קונכיה הצפה ועולה ממעמקי הים, כך צפה תמונת השואה, תמונת הילד הקטן הנפחד ואימו, ואותו קלגס נאצי עם הרובה.

אני שייך לדור של ילידי הארץ שבביתו לא דברו על השואה. דור שהתבייש לדבר על כך. היום הראשון של מלחמת יום הכיפורים ב-1973 היה הרגע המכונן עבורי בהפנמת מהותה של השואה ומשמעויותיה.
אני שייך לדור של ילידי הארץ שבביתו לא דברו על השואה; אני שייך לדור שחינוכו התעלם מהשואה; אני שייך לדור שהשואה לא הייתה חלק מהשיח החברתי שלו, שרוח תקופת חלק מבני דורו לא הפכה את השואה למוטיב מרכזי במחשבותיו. אומנם הורי אבי מתו ברעב בזמן השואה, אך הורי לא דברו על כך, ואני בקושי ידעתי כיצד הושמדו, ולא מצאתי צורך לברר ולבדוק. אף אחד ממחנכי לא עורר בי את הסקרנות להתעניין בשואה, להבין את משמעויותיה.
את החינוך שלי קבלתי בקריית חיים ה"אדומה", הפועלית. זה היה חינוך ציוני מהמעלה הראשונה, עם מורים ברמה גבוהה ביותר: אהבת המולדת, אהבת התנ"ך, התיישבות, בניין הארץ, הערצת שאול המלך בשירי טשרניחובסקי, עם "המתמיד" של ביאליק, וגם לימוד "תורה שבעל פה" ופרקי תלמוד. עבורנו העם היהודי היה העם שבארץ ישראל, ואילו יהודי אמריקה היו בגולה. לא הייתה לנו ראיה של כלל העם היהודי. הגיבורים שלנו היו גיבורי "מלחמת העצמאות" (קראנו לה "מלחמת השחרור"), וטקסי הזיכרון לחללי המלחמה הזאת היו מרכיב מרכזי בהוויה שלנו. לא היו טקסים לקורבנות השואה ובקרית חיים הקטנה נהרגו למעלה ממאה צעירים, כולם מכירים את כולם!
במבט לאחור דומני שהייתה אז ב"ישוב" מעין בושה לעסוק בנושא השואה, מעין בושה כיצד נטבחו היהודים, כיצד הלכו "כצאן לטבח". כן, מפעם לפעם שמעתי וקראתי בזמנו את הביטוי האומלל הזה. ואני מתמלא כיום בושה מול התעלמות זו של משפחתי, של הקולקטיב המפא"יניקי בו גדלתי, של "היישוב" - מהחזיון הנורא של שואת העם היהודי. חשתי בכך, בעוצמה אדירה ומסחררת, כשעמדתי עם דמעות בעיניים מול כיבשני אושויץ.
זה התחיל בשירותי בצבא, וזה התחיל הודות לחברתי (לימים אשתי) דליה, שעשתה עבודת גמר בבית ספר תיכון בכפר סבא על השואה. דרכה התחלתי להתעניין, ללמוד, להבין. הרגע המכונן עבורי היה כאשר פרצה מלחמת יום הכיפורים. זה היה ביום שבת, 6 אוקטובר לפנות ערב. הייתי אחראי מודיעינית (יחד עם אבי יערי) על הצבא הסורי. החדרים שלנו "בבור" היו מול חדרי הרמטכ"ל. המסדרון המה מאדם, רעש וצעקות. חזרתי מהשירותים ולפתע מצאתי עצמי נתקל בדדו הרמטכ"ל, בני פלד מפקד חיל-האוויר, וגנדי, שמונה אותו יום לעוזרו של דדו.
"המפקד, אני לא יכול לעצור אותם", אני שומע את בני אומר לדדו. אני ממש סנטימטרים ממנו, ודדו משיב לו ומבט עצוב בעיניו: "בני תעשה כל מה שאתה יכול". תוך כך גנדי מאיץ בדדו שמוכרחים למהר לטוס לצפון. אני כבר יודע שהמצב שם גרוע וכל חטיבות הטנקים הסוריות חוצות עכשיו את הגבול. והנה גם בדרום חיל-האוויר לא יכול לעצור את הצליחה המצרית. זה חיל-האוויר הנהדר, החזק שלנו. ואז, הלמה בי המחשבה הנוראה: אנחנו נפסיד, מה יהיה על תושבי הגליל!? וכמו קונכיה הצפה ועולה ממעמקי הים, כך צפה תמונת השואה, תמונת הילד הקטן הנפחד ואימו, ואותו קלגס נאצי עם הרובה.
אחרי המלחמה, הייתי אחד מכמה קצינים יחסית צעירים באגף המודיעין, שגמרו אומר, כמעט בשבועה: NEVER AGAIN. כן, לקחנו את הלקח המרכזי של השואה כנר לרגלנו: לעולם לא ניתן עוד שמחדל מודיעיני כזה יקרה שנית. וכאן עולה בזיכרוני הרמטכ"ל שלאחר מלחמת יום הכיפורים, מוטה גור. מפעם לפעם, היה נוהג להטיף ציונות, וללמד את החיילים מה זאת אהבת הארץ. באחד הפעמים אמר בערך כך: "אתם יודעים מה היא המשמעות האמיתית של השואה? למעשה כל הנוער היהודי הושמד, כל הנוער המשכיל. אין לו תחליף! אתם יכולים לתאר לעצמכם איזה צבא היה לנו עם הנוער הזה"? בשקט שהשתרר סביב השולחן שלו, הוא המשיך: "ואתם יכולים לתאר לעצמכם מה היה לצבא שלנו ולמדינה אילו מרבית יהודי רוסיה היו עולים ארצה? מהפכה, מהפכה"! ואז נאנח: "בואו נפסיק לחלום, ונתחיל לדבר לעניין".

תאריך:  02/05/2019   |   עודכן:  02/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא דיברו על השואה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
על איזו מהפכה מדבר מוטה? ל"ת
סניל  |  2/05/19 10:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
העלון הרשמי של גטו וילנה תיאר במארס 1943 את מערכת החינוך בגטו. מאחר שהעלון היה נתון לפיקוח גרמני, לא יכלו הכותבים לגלות את כל המתרחש ואת כל אשר על ליבם - אך המידע עדיין מרשים ומפעים
איציק וולף
הנשיא ריבלין: כוחות פוליטיים שאנטישמיות וגזענות היא חלק משפתם, מורשתם ורוחם - לעולם אסור שיהיו בעלי בריתנו    ראש הממשלה נתניהו: שנאת יהודים מתבטאת גם בפרסום קריקטורות ומאמרים נוטפי שנאה כלפי ישראל גם בעיתונים שנחשבים מכובדים
עידן יוסף
אחה"צ התקיים המצעד השנתי להזדהות עם ניצולי השואה, לזכור את הגיבורים ששרדו, להושיט להם יד ולהעלות מודעות לזכויותיהם    המצעד נפתח בעצרת בהשתתפות שגרירת גרמניה בישראל
אריה אולבסקי
המציע: בנו של הפולני שומר האתר, שהשתלט על השטח    עצמות יהודים נחשפו בעבר בחפירות קווי-טלפון בבית העלמין בעיירה הפולנית
עמי בר
יש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il