X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מסורת בדואית קדומה [צילום: דריו סנשז/פלאש 90]
החברה הבדואית במאה ה-21
השכלה, פיתוח, תעסוקה וצמידות לקרקע = המפתח לשילוב הבדואים בנגב ד"ר חליל אבו רביעה משלב קורות חיים וקריאה להשכלה אקדמית לבדואים

פתיח
החברה הבדואית בנגב נמצאת בתקופת שינויים בלתי פוסקת. תהליכים רבי משמעות כמו מעבר ליישובי קבע, השתלבות במשק הישראלי, איבוד כוחם של הכוחות המסורתיים בשבט כמו השיח' והחמולה והמאבק להשגת זכויות על קרקעותיהם - עדיין נמשכים. בחרנו לבחון את השינויים בחברה הבדואית בעשור הראשון של 2000 באמצעות סיפור חייו של הד"ר חליל אבו רביעה, כפי שרואיין לארכיון טוביהו ביוני 2012.
יחד עם השכלתו הרחבה, מחקריו ועבודתו באוניברסיטת בן-גוריון לאורך תקופה ארוכה, ממשיך ד"ר אבו רביעה להגן על תביעת הפזורה להכרה ועל זכותם להתיישב במקומם ולזכות בכל השירותים הראויים; הוא מכיר בכך שהמנוף החשוב ביותר לשילוב החברה הבדואים בחברה הישראלית היא ההשכלה; מתנגד לפינוי בכוח של משפחות והריסת בתים ומציע אלטרנטיבה של הדברות ולימוד המסורות הבדואיות לפני נקיטת צעדים משמעתיים. ספריו ניתחו את השתנות הפוליטיקה בשבטים ממסורתית למפלגתית וכן חקרו את התנגשות המסורת הבדואית הקדומה עם חוקי המשפחה בשלוש תקופות - עות'מנית, בריטית וישראלית.

נערות ובחרות
נולד בשנת 1947, נשוי ובעל משפחה רחבה, נוסע כל יום מהשבט לאוניברסיטת בן-גוריון ובערב שב לשבט
▪  ▪  ▪

חליל אבו רביעה, מגיע ממשפחת אבו רביעה, משבט אבו רביעה המתגורר ליד ערד מזה קרוב ל-400 שנה. נולד באוהל, חיי באוהל, ולמד בבית הספר היסודי עד כיתה ה' בשבט. אחר כך עבר לפנימייה בנצרת בשם "טרה סנטה קולג'". שם חי בין העירונים, הושפע מאורח החיים ונדבק "בווירוס האקדמי". ההורים גיבו את רצונו ללמוד ותמכו בו ואף השקיעו כסף רב בעבור כך.
חליל העריך מאוד את תרומת ההורים וממשיך את מסורתם בתמיכתו בילדיו שילמדו באקדמיה. נולד בשנת 1947, נשוי ובעל משפחה רחבה, נוסע כל יום מהשבט לאוניברסיטת בן-גוריון ובערב שב לשבט. לימד במקביל במכללת אחווה ובמכללת ספיר. הוא הציג לראשונה ובהרחבה בפני הסטודנטים היהודיים באוניברסיטת בן-גוריון את העולם הבדואי ולמרבה הפלא הסטודנטים היהודיים קיבלו ציונים גבוהים יותר בקורס שלו מהסטודנטים הבדואים.

תחומי עיסוק בשבט ובאקדמיה
חליל סיפר על יותר ממקרה או שניים שהוא התערב אצל ההורים ומנע חתונה בלתי רצויה של הבת שבינתיים נקשרה לסטודנט שלמדה אתו
▪  ▪  ▪

אבו רביעה עסק בתחום דיני האישות ובמחקרו השני שפורסם גם בספר, עסק, כתב על הקונפליקט בין המסורת הבדואית לבין החוק השרעי וחוק המדינה. לדעתו יש מספר נוהגים עליהם יש לשמור ולחזק ומספר נוהגים בכל הקשור למעמד האישה יש לשנות ולהתאים לאופן החיים המודרני. חליל מסביר כי הבדואים תופסים את האישה כסמל הכבוד של המשפחה. הם יצרו חוקים ומנהגים כדי להגן עליה ולאפשר לה לגדל את הצאן ואת ילדיה.
כך נולד מושג "הכופר", במשמעות משפטית, כתחליף למסורת בה פגעו בארבעה גברים מול פגיעה באשה אחת, על-אף שבדת האסלם מקובל "נפש מול נפש". צורת החיים במדבר חייבה זאת. במקרים רבים שימשו חליל ומרצים אחרים באוניברסיטה כשכבת הגנה לגבי הסטודנטיות הבדואיות שלא תרגשנה שהן מופקרות מכיוון שהן רחוקות מהבית. המרצים הבדואים מתחלקים לאלה הדואגים לפרסומים ולאלה שחליל נמנה עליהם, ביניהם שביקשו להקים מסגרת של המרצים שתיפגש אחת לשבוע ותלבן בעיות. הם גם בקשו לעבור בבתי הספר התיכוניים ולהסביר לבוגרים את חשיבות הלימוד האקדמי ואת סדרי הרישום.
חליל סיפר על יותר ממקרה או שניים שהוא התערב אצל ההורים ומנע חתונה בלתי רצויה של הבת שבינתיים נקשרה לסטודנט שלמדה אתו. במפגשיו עם הבנות הבדואיות הדגיש תמיד את חשיבות ההשכלה של אם המשפחה ואת ההכרה שמספיק אישה אחת וכמה ילדים כדי לתת להם אפשרות להשכיל ולהשתלב בחברה הכללית. בהרבה מקרים אירע שהבת שחזרה מהאוניברסיטה להורים שאינם יודעים קרוא וכתוב הופכת במהירות "למובילה" במשפחה וההורים מרוצים.

השינוי - לימודים אקדמאיים לבנות
הימים שאמרו לאשה בדואית בכמה מילים לא להופיע בבית משפט חלפו
▪  ▪  ▪

עד מלחמת ששת הימים רק בני מעטים למדו והבנות נשארו בשבט. לאחר מכן הבנים מצאו כלות בעזה ובגדה ושוב נפגע מעמדן של הבנות הבדואיות. ההורים גילו זאת והחלו לשלוח את הבנות לאוניברסיטה כדי שתתמודדנה עם הבנות המשכילות מהגדה ומעזה. ובאשר ליחס הקאדי וראשי השבטים לתופעה - טוען חליל שהימים שאמרו לאשה בדואית בכמה מילים לא להופיע בבית משפט חלפו.
כיום הן בעלות מעמד של רופאות, עורכות דין ועוד וראשי השבט חייבים להתחשב בכך. בהקשר לכך סיפר חליל על כך שהוא סייע לסטודנטיות ונשים צעירות שלמדו באוניברסיטה ללמוד מקצוע ולהתנגד להחלטות אב המשפחה לפעמים בדרך של ביקור אצל האב ושכנועו בצורך בהשכלה לבת. לדעתו תוך כמה שנים הנשים תשתלבנה בהנהגה הבדואית בנגב.

הבדלים בין הפזורה לערי הקבע
הוא רואה בפוליטיקה שחיתות ועיוות של האמת במקום מאמץ לפתח את הפזורה ולהעלותה לרמה בה תוכל להשתלב בחברה הישראלית
▪  ▪  ▪

הנשים סירבו להשתלב בהנהגה העירונית ברהט ובלגיה משום ששם התפתחה חברה שהתרחשו בה פשע, סמים ואלימות. דווקא נשים מהפזורה הן שצעדו קדימה תוך שמירה על ערכי המשפחה והשבטיות בשילוב עם האקדמיה. חליל מפנה ביקורת כלפי הנהגה השבטית שאינה יודעים להציג בפני הציבור את בעיית הפזורה. הוא ואחיו יוניס אבו רביעה הביאו למפגש בין שיח' התראבין לבין עומר.
סופו של העימות שנוצרה הסכמה, שולמו פיצויים ולשבט הוקצה כפר ייחודי במקום אחר עם שירותים, תשתית בניית אבן וחשמל. הוכח שבאמצעות דו-שיח ניתן להגיע להישגים. לדעתו על המדינה לפתח את יישובי הפזורה (לדוגמה שבט התראבין הוזז בשנת 1948 על-ידי הממשל הצבאי מאדמותיו למקום השוכן ליד עומר) ולהעניק להם את אותם אמצעים שניתנו בזמנו למושבים בנגב המערבי. הוא סבור שהפוליטיקאים, בעיקר מהימין, השתלטו על דעת הקהל בטיעון "שהבדואים גוזלים את הנגב מהמדינה".
הוא רואה בפוליטיקה שחיתות ועיוות של האמת במקום מאמץ לפתח את הפזורה ולהעלותה לרמה בה תוכל להשתלב בחברה הישראלית. ברהט שיכנו אוסף של שבטים ופלגים ונוצרו סכסוכים ואילו בכסייפה, כולל מפוני תל מלחתה, כולם שייכים פחות או יותר לזרם אחד שבו כולם מכירים את כולם והוא מאוד אותנטי. עדיין שומרים על כבדו אחד לשני ולא מסתכלים על שאיפות דתיות-פוליטיות שיכולות להתבטא בקלפי, כמו שראינו ברהט.

המפתח - הבעלות באדמה
הפתרון לגביהם צריך להיות הושבתם על אדמתם, פיתוח האזור, הקמת מקומות תעסוקה וסלילת תשתיות
▪  ▪  ▪

אבו רביעה מעלה טיעון נוסף - ברהט לדעתו אין לתושב הממוצע מה להפסיד. מקסימום בית ממשוכן. לכן הוא מרשה לעצמו להרים דגל פלשתין או לצעוק סיסמאות אנטי ממשלתיות ואילו בפזורה, שם התושבים הם בעלי הקרקע, יש להם רכוש ומה להפסיד ולכן הם מסרבים להתפנות. הפתרון לגביהם צריך להיות הושבתם על אדמתם, פיתוח האזור, הקמת מקומות תעסוקה וסלילת תשתיות.
רק אז הם ישתפו פעולה בכיוון של מעורבות עם החברה הישראלית. גם הטענה שבעיר רהט גדולות האפשרויות בתחום יכולת הקנייה, לימודים ומסחר - לא משנות את דעתו. עדיין הכל בעיר חמולתי ופוליטי ואינו מקדם את השבט.

הקושי במעבר ליישובי הקבע
הסתבר שתווית "הבוגדים" שהדביקו לבדואים התבררה כשגוייה
▪  ▪  ▪

המעבר החד של הבדואים מהפזורות ליישובי הקבע שנעשה ללא הדרכה, ללא ליווי צמוד ובלא מתן תשובה לתעסוקה ולימודים - מכשיל את הממשלה בבואה לפתור את "שאלת הבדואים". החיפזון ברישום הקרקע שהתפנתה ע"ש המדינה - גם הוא לא תורם לשקט החברתי. אסור לממשלה להביא את ראש המשפחה ואת הצעירים לומר משפטים כגון: "אין לי מה להפסיד".
משפחות רבות ששמרו על אורח חיים מכובד במקומותיהם - איבדו את השפעתן על הצעירים שחיפשו בדרך קלה לעשות כסף כגון הברחת סמים ונשק, גניבות ועוד. הוכחה לכך היא תוצאת המשפט שערכו בזמנו כנגד בדואים שלכאורה הבריחו נשק עבור מחבלים בתקופת האינתיפאדה. לאחר בירור העובדות הודו הבדואים שאין להם שום כוונה פוליטית וכל רצונם היה להרוויח מעט כסף עבור עסקות אלו.
הסתבר שתווית "הבוגדים" שהדביקו לבדואים התבררה כשגוייה. אבו רביעה סבור שגורל הנגב הוא עניין לבדואים ויהודים המתגוררים בו ללא הבדל ועליהם להטיל מס על כריית חומרי הגלם שמועברים ברכבות ובמשאיות לצפון הארץ. על כל רכבת כזו או משאית יש להטיל מס קטן שיועבר לדימונה, ירוחם, השבטים והעיירות על-מנת לפתחם.

חקר המסורת הבדואית בידי הבדואים
רוב המחקרים על החברה הבדואית נעשים בידי אשכנזים כך גם המסורת הבדווית הנשמרת על-ידי מרכז ג'ו אלון שאיננו מוסד בדואי
▪  ▪  ▪

לאחר 1948 עברו מספר מכובדים מהשבט לחברון והפכו לעירונים. כשגדלו הבנות הן חזרו לכסייפה והתחתנו עם בדואים מהשבט. זה נעשה על-פי הנוהג שהבנות תמיד חוזרות לשבט עם הנשואים מכיוון שאת הילדים מולידים שם ולא עבור מישהו אחר. הבנים והבנות הגדלים היום בשבטים ומגיעים לאוניברסיטה חסרי ידע לגבי שורשי השבט. חליל מנסה להחדיר בהם את הכרח ללמוד את העבר על-מנת לכוון את חייהם בהווה.
היום, רוב המחקרים על החברה הבדואית נעשים בידי אשכנזים כך גם המסורת הבדווית הנשמרת על-ידי מרכז ג'ו אלון שאיננו מוסד בדואי. יש לכך חשיבות אך על האקדמאים הבדואים להגיע למקומות אלו ולהשפיע. אחיו של חליל, עארף, כתב על המסורות הבדואיות אך חליל פרסם שני ספרים מחקריים על החברה ועל נוהגיה. לצערו לא זכה לתמיכת הממסד אך הוציא זאת על חשבונו על-מנת ליידע את ציבור הסטודנטים הבדואי והכללי. תוצאות מחקריו פורסמו בספרו הקונפליקט בין המסורות הבדואיות לחוק השרעי ולחוקי המדינה תחת הכותרת "שלושה מעגלים בדין".

צעדים ראשונים באקדמיה
חליל מכיר היטב את החוק הבדואי הנשען על המסורת הבדואית בת מאות השנים
▪  ▪  ▪

פרופסור מאיר זמיר שהיה באמצע שנות התשעים ראש המחלקה למזרח התיכון הזמין את חליל ללמד במחלקה. הוא הציע לו להתחיל עם 20 סטודנטים, סייע לו להכין סיליבוס וחשש כיצד יעמוד חליל מול כיתה וזאת מבלי שלמד כלל הוראה או הכשרה אחרת. ביום הראשון ללימודים בשעה 16:00 חשכו עיניו. באולם (אודיטוריום) הצטופפו 140 סטודנטים ברובם יהודים ועשרה מהם בדואים. בשורה הראשונה ישב יו"ר איגוד הסטודנטים ופניו החווירו.
חליל עמד במשימה וההרצאה עברה בשלום. הסתבר שהקורס פורסם "כקורס כללי" ולכן הופיעו שם כל כך הרבה מאזינים. בעקבות השאלות של הסטודנטים פיתח חליל את הקורס והוא הפך לבסיס לספרו - על החוק והנהג הבדואי. הבסיס לחוקה הבדואית הוא תערובת אם כן של חוק זכויות המשפחה העות'מני משנת 1917; החוקים הבריטיים שהוכנסו בתקופת המנדט וכן החוקים הישראלים מאז 1948 והם בעיקר: חוק גיל הנישואין, חוק שוויון זכויות האישה, חוק הירושה, חוק האפוטרופסות, חוק ריבוי נישואין ועוד.
חליל מכיר היטב את החוק הבדואי הנשען על המסורת הבדואית בת מאות השנים. קיימת כל הזמן התנגשות בין החוק הבדואי שהינו מחוקי המדבר, החוק השרעי המבוסס על הקוראן והחוק הישראלי שהוא חילוני לחלוטין. כדוגמה הביא חליל את הנוהג של הבדואים לעקוף את איסור ריבוי הנשים בישראל. כך הגבר הבדואי מתחתן עם נשים נוספות ומצהיר עליהן כידועה בציבור שלו (מה שאסור לחלוטין בחוק המוסלמי) אך על-פי החוק הישראלי היא ממשיכה לקבל את זכויותיה בבטוח הלאומי ובכל התחומים.

שינויים מפליגים במשפחה הבדואית
חליל טוען שאין להרתיע את הגברים באמצעות עונשים אלא הדרך להתמודד עם המשך הנוהג של ריבוי נשים הוא באמצעות הסברה
▪  ▪  ▪

לפי דעת חליל מסגרת השבט "מתה", כך גם החמולה שאיבדה את השפעתה לא כל שכן השיח' והקאדי. הבדואים ממשיכים להחזיק בריבוי נשים כי זה טוב לכולם. הבנות המשכילות לעומת זאת כבר אינן מסכימות לנהגים אלה אך עדיין מדובר במיעוט בקרב נשות השבטים.
חליל טוען שאין להרתיע את הגברים באמצעות עונשים אלא הדרך להתמודד עם המשך הנוהג של ריבוי נשים הוא באמצעות הסברה, חינוך בבתי הספר ובדרשות במסגדים. הוא הוכיח במאמרים ובמחקרים שלאחר מות הבעל פורצות מריבות בין הנשים הרבות על הירושה והתסבוכות הללו גורמות לאיבה בין הפלגים. להערכתו נוהג זה לא יפסק בקרוב לא בערי הקבע ולא בפזורה.

אפילוג
הרצאותיו שריתקו את ציבור הסטודנטים כמו גם מאמריו הרבים והסתמכותו על הווי החיים הבדואי הציבו אותו בחזית החוקרים הבדואים
▪  ▪  ▪

השכלתו הרחבה של אבו רביעה באקדמיה ובעריכת דין ומחקריו האמיצים שנוגעים במסגרות האינטימיות שבשבט הפכו אותו לבר סמכא בתחום. הרצאותיו שריתקו את ציבור הסטודנטים כמו גם מאמריו הרבים והסתמכותו על הווי החיים הבדואי הציבו אותו בחזית החוקרים הבדואים המציגים בפני הדור הצעיר את האלטרנטיבות להשתלבות בעולם הישראלי תוך שמירה על עקרונות שעוצבו במסורת הבדואית ומתוך רצון בולט לקדם את מעמדה של הנערה/אישה בשבט, להקנות לה השכלה וחופש בחירה ולהפכה לגורם שווה ערך לגברים בכל הנוגע להחלטות ולהווי החיים במשפחה, בשבט ובפלג כולו. ראוי לו לקורא להשוות את ספריו ומחקריו של אבו רביעה לספריו ומחקריו של הד"ר יוסף בן-דוד שעסק בתחומים שהזכרנו מנקודת מבט ישראלית ולעמוד על ההבדלים ביניהם.

לעיון נוסף
ראיון עם ד"ר אבו רביעה לארכיון ע"ש טוביהו, 5 ביוני 2012, - מס. תיק 1616.15
אבו רביעה ח', בדווי הנגב: בין פוליטיקה שבטית למפלגתית, ירושלים 2012.
אבו רביעה ח', שלושה מעגלים בדין, אוניברסיטת בן-גוריון, באר-שבע, 2011
תאריך:  14/05/2019   |   עודכן:  14/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
על שלט רחוב בעיר הרצליה מופיע השם זאב בלבד    לך תדע למי הכוונה ועל שם מי נקרא הרחוב והרי אחד ממטרותיו של השלט להנציח ולספר מדוע נקרא הרחוב בשמו
אלי אלון
במשך למעלה משלושה עשורים ליווה אותנו ב"קפה הראשון של הבוקר" קולו הייחודי של אלכס אנסקי - מלטף, מרגיע אבהי    בצהרי יום חג העצמאות ה-71 למדינה הוענק לו בטקס שנערך ב"בית האופרה" בתל אביב אות יקיר העיר תל אביב יפו לשנת תשע"ט 2019
מיכל שבתאי
לאור פז נוירוזן, מחברת הספר: "בשביל לראות את הקשת, צריך לראות את כל הצבעים. בשביל לחוות את האושר, צריך לחוות את כל הרגשות"
איתמר לוין
עוד שתי יממות של לחימה, והפעם עם ארבעה הרוגים בצד שלנו. הסיבוב הבא מול ארגוני הטרור בעזה הוא רק שאלה של זמן. כמה מחשבות בסיומו של שבוע מטלטל, שתחילתו בטילים על אשדוד ואשקלון וסופו במטס בשמיהן
שרון מגנזי
"אחד הדברים החשובים ביותר בהתמודדות של נשים צעירות מתחילות במדע, הוא מספר רב של נשים ומודל הזדהות נשי", כך לדברי הפרופסור חבר חגית אפק, מהחוג למדעי הסביבה במכון למדעי כדור-הארץ של האוניברסיטה העברית. במחקרה המתמקד באיזוטופים יציבים, היא מסתכלת אחורה על האקלים בעבר במטרה להסתכל קדימה לאקלים בעתיד ומבחינה גיאוכימית היא מנסה להבין את התהליכים של היווצרות הארכיון בהווה על-מנת להבין איך הוא משמר מידע אקלימי מהעבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il