X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היא הייתה בקרבנו בטרם קמה המדינה וחיה וקיימת בצורה מבהילה בימים אלו ולמרות זאת הרוב המכריע של האוכלוסייה שמח ומאושר לחיות כאן
▪  ▪  ▪
אין "פתרון בית-ספר" לשנאה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

זה לא מאמר על הנושא האירני או בעיית רצועת עזה. זהו מאמר על הנושא שנאה. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל צעדנו, אני ואישתי, ברחובות הישוב שבי ציון שמצפון לעכו, כשלפתע נתקלו עינינו בשלט המורה לעבר בית העלמין המקומי. ובשלט נאמר שבבית עלמין זה קבורים שבעה לוחמים של אצ"ל שנהרגו בפריצה לכלא עכו במאי 1947. השלט הסביר, כי הבריטים ניסו להעביר לקבורה את השבעה בישובי הסביבה (של עכו) היהודיים, אך נתקלו בסירוב. הישוב היחידי שהסכים לקבור את חללי אצ"ל היה שבי ציון. מיהרנו לבית העלמין ובדרך הקצרה עוד הספקתי ללמוד כי היו לאצ"ל 9 הרוגים בפריצה.
נכנסנו לבית העלמין ההומה. הובילו אותנו לחלקה הצבאית. נעמדנו מול שבע מצבות, כולן מכוסות בזרי פרחים אדומים-כתומים נפלאים וסרטים שחורים. הייתה זאת הפעם הראשונה שנודע לי ה"סיפור" הזה על הסירוב של ישובי הסביבה לקבור אצלם גופות של חללים יהודים.
גם דליה אישתי לא ידעה, הופתעו גם חברים שהרמתי אליהם טלפון מהיר. גם הם לא ידעו. עיניי קראו את הכתוב על המצבות, ומוחי הלם בחוזקה וסירב להאמין: הכרתי את האיבה, את השנאה לאצ"ל ב"ישוב "היהודי המאורגן שנשלט על-ידי תנועות העבודה ובראשן מפא"י. חונכתי על כך! ידעתי היטב על ה"סזון", ב-1945-1944, בו נחטפו אנשי אצ"ל על-ידי אנשי פלמ"ח והגנה, הוכו וגם הוסגרו לידי הבריטים; ידעתי, כמובן, שהנהגת "היישוב" גינתה קשות את פעולת הפריצה של אצ"ל לכלא עכו לשחרור אסירי האצ"ל (דרך אגב, אביה של ציפי לבני היה בין המשוחררים שהצליחו להימלט). אבל, לסרב לקבור אנשי אצ"ל מתים?
לא לאפשר להביא יהודים לקבורה בגלל שהשתייכו לארגון שהנהגת הישוב התנגדה לדרכו? זועזעתי, מול עומק השנאה שהייתה בימים ההם לחיים ולמתים של "האחר". לא שנאה של גזע. שנאה אידיאולוגית! מוחי סירב להאמין.
הבטתי באישתי, ושנינו שתקנו, קוראים בשנית היכן נולדו החללים. ולפתע התחלחלתי. השנאה האיומה הזאת! היא גם כאן, עכשיו, 71 שנה לאחר הקמת המדינה. זאת שנאה מכלה בעלת חמש צלעות: שנאה אישית חולנית לבנימין נתניהו ולכל מי שתומך בו, ובכללם גם הנשיא טראמפ, שלעומתה השנאה בזמנו למנחם בגין נראית כבת שחוק של ילדים; שנאה עיוורת לשמאל, כוללנית, חסרת אבחנות, שנאה לכל מה שמריח כשמאל או תומך בשמאל; שנאה מטורפת למתנחלים באשר הם, אף היא כוללנית; שנאה לחרדים, שנאה לדת היהודית, השנאה שנקראת "הדתה"; ושנאה של מזרחיים לאשכנזים. זאת שנאה שהולכת ופוחתת עם הזמן והיקפה וחריפותה נשארים נחלת קבוצה קטנה באוכלוסייה. אולי דילגתי פה ושם על שנאות, ויסלחו לי הקוראים.
בשנאה כמרכיב מרכזי בהוויה החברתית, הפוליטית והתרבותית שלנו אני רואה שלוש סכנות מרכזיות:
העיקרית והמסוכנת: פגיעה בסולידריות הלאומית שלנו, עד כדי סכנת אלימות המאפיינת מדינות אחרות. השנאה מולידה ייאוש ורגשות נקם ואלו מולידים רעיונות אלימים על "מאבק דמים" כמאמר אחד מבכירינו.
השנייה, אובדן היכולת להבין נכונה את תמונת המציאות.
השלישית, כתוצאה מכך, אובדן יכולת השיפוט הסבירה, ולכן נקיטה במהלכים שגויים או בהיתפסות לחזיונות שווא.
אין "פתרון בית-ספר" לשנאה. יש רק להתפלל שלא תגלוש לאלימות. והנס הגדול שלנו הוא שחרף השנאה האוכלת בנו, המדינה צמחה, שגשגה, והרוב המכריע של אזרחיה מאושר לחיות בה. ואולי לא רק נס?

תאריך:  16/05/2019   |   עודכן:  16/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השנאה כמרכיב מרכזי בהוויה של החברה הישראלית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הכל נס, בכל מקום ושעה.
סניל  |  16/05/19 14:51
 
- באמת סניל ל"ת
בטטה  |  16/05/19 19:42
2
השנאה באמת מפחידה
עמוס שנער  |  16/05/19 23:22
 
- כדאי לדייק
מדייק במציאות  |  20/05/19 08:21
 
- אהבתי ל"ת
עמוס שנער  |  20/05/19 23:53
3
השנאה בתוך המחנה
משה מיכאל  |  23/05/19 09:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
הכנסת תהפוך בקרוב מאוד לשטח כבוש בו תוקם התנחלות בלתי חוקית הקרויה "עיר מקלט" לחשודים בפלילים חמורים
נאוה עינבר
מומחה בריטי מוביל: "ה-PHE הבריטי קידם סיגריות אלקטרוניות והתעלם מראיות מדעיות"    האגודה למלחמה בסרטן: "היינו מהראשונים להטיל ספק בקביעה. 95% פחות חומרים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור"
עמוס שנער
האירוויזיון גם מחלל שבת, גם לא מתקיים בירושלים הבירה, גם מתקיים בתקופת אבל שבה על-פי ההלכה היהודית אסור לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה, השיר שלנו אינו בעברית, השימוש במדונה מעביר מסר שאנו זקוקים לשחקני חיזוק ולא יכולים להרשים לבד, ובנוסף לכל, כולנו תלויים ברצון הטוב של החמאס לא להרוס לנו את החגיגה
מרדכי ליפמן
המערכת המשפטית הגדישה מזמן את הסאה. סדרה ארוכה, ארוכה מדי של פסקי דין מוטים באורח קיצוני, וכרוכים בעוול כבד, לקבוצה היהודית שבפאזל המרכיב את מדינת ישראל, עתידים עכשיו לחתום את גורלה של מערכת המשפט מבחינה ציבורית, ויהיה זה לשבט ולא לחסד
אפרים הלפרין
דן מרגלית לא אוהב את נתניהו    הוא מנצל את אמצעי הביטוי העומדים לרשותו על-מנת ללחוץ על רשויות החוק למיצוי הדין עם נתניהו    לטעמי, וברוח התקופה, האופן בו חייבים לפרש את דבריו של מרגלית בימינו, הוא מתן שוחד    מתן שוחד ליועץ המשפטי לממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il