X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המחזה "חברון", שיועלה בשבוע הבא בתל אביב עשוי לעורר את השערורייה הפוליטית הבאה די לצפות בסצינה המזעזעת של גדיעת עצי זית בידי חיילי צה"ל, כדי להבין שההצגה הזאת לא תעבור בשקט
▪  ▪  ▪
חברון, טרגדיה יוונית [צילום: AP]
מחזה חדש - "חברון"
"למרות הניסיון ליצור סימטריה בין הצדדים, המחזקת כביכול את הגורל הטרגי המשותף שאין ממנו מוצא - האיזון לא נשמר. הישראלים הם הכובשים, הרומסים, השולטים; הפלשתינים מגיבים בפעולות נקם"

המחזה "חברון", שיועלה ביום שני, 25.6, בתל אביב (באודיטוריום אריסון), עשוי לעורר את השערורייה הפוליטית הבאה בתיאטרון הישראלי. די לצפות בסצינה המזעזעת של גדיעת עצי זית בידי חיילי צה"ל, כדי להבין שההצגה הזאת לא תעבור בשקט. תמיר גרינברג, שכתב את המחזה, אומר שהמניע שלו לא היה המצב הפוליטי, אלא הרצון לכתוב טרגדיה שעושה שימוש בסיטואציה הקשה המתקיימת כאן. התוצאה מציגה ישראלים ופלשתינים הלכודים בקונפליקט בעל ממדים מיתיים.
טרגדיה יוונית
בטרגדיה הפוליטית הזאת משתתפים לא רק בני האדם, אלא גם היקום עצמו. אמא אדמה, עצי זית, עשבים - כולם נהפכים לדמויות אנושיות. הם מתפקדים כמעין מקהלה בטרגדיה היוונית, זו המספקת את המבט המרוחק, הגורלי, המתערבת בעלילה ומפרשת אותה.
התיאטרון הישראלי אינו מרבה להעלות הצגות כאלה גם בגלל הסיכון הכלכלי, ובעיקר משום שלא לעתים קרובות נכתבים כאן מחזות באיכות כזאת.
זהו מחזה שירי שכרוך בו אתגר אמנותי לא מבוטל והוא נוגע בעצב החשוף של הקיום הישראלי. אם לשפוט על-פי החזרות, זוהי אחת ההפקות המסקרנות ומאתגרות שהוצגו כאן בשנים האחרונות.
זירת ההתרחשות היא העיר חברון, וכדי להעלותה לבמה חברו שני תיאטרונים, הבימה והקאמרי, צוות של 17 שחקנים יהודים וערבים המגלמים 38 דמויות, שלושה נגנים המלווים את ההצגה בצליליה של המלחינה שוש רייזמן, והבמאי עודד קוטלר שהיה הרוח החיה מאחורי ההפקה.
בשפתו השירית משרטט גרינברג את מצבן הבלתי-אפשרי של שתי משפחות, משפחת מימון ומשפחת כנעאני, המתגוררות זו לצד זו בחברון. בעז מימון (יגאל שדה) הוא המושל הצבאי של העיר חברון. חאדר כנעאני (מכרם חורי) היה ראש העיר וכיום הוא פלח.
יותם נרצח
ההתחלה דווקא אופטימית. חברון מתעוררת לחיים, "שפע של פרפרים מעליה, סמטאותיה נודפות ריח של לילך, לעצי הזית צמחו זיתים נהדרים, הרוטטים בתשוקתם להיקטף, נדמה שאין יפה ממנה בעולם", כדברי הדמות המכונה "יום אביב חמים". את השלווה הרגעית הזאת מפירה אמא אדמה, אותה גברת שעליה נלחמים כולם. "בני האדם החלו במחול דמים ומוות", היא אומרת ומצפה ליום סופה "שיצנן את להט הנקמה, שיקפיא בנפש האדם את תאוות ההרג".
זמן קצר אחר כך מתרחש רצח. הנרצח הוא יותם, בן שלוש, בנו של המושל הצבאי בעיר. הרוצח הוא חליל (יוסף סוויד), בנו של ראש העיר לשעבר. הוא כיוון לראשו של המושל אך החטיא, אבל אם פגע בילד זה רצון האל, הוא אומר.
הרצח מוביל לעוד רצח ולמעגל דמים שנדמה כי אין לו סוף - מוטיב שטופל בדרך אחרת במחזהו של חנוך לוין, "רצח". גם בנו של חליל, בן חצי שנה, נרצח. הרוצח הפעם הוא בנו של המושל, הנוקם את מות אחיו. שתי האמהות, היהודייה והערבייה, מסרבות לקבור את ילדיהן. על כך אמא אדמה כועסת - ונוקמת.
הישראלים הם הכובשים והרומסים
לאדמה תפקיד מרכזי במחזה. גרינברג הופך אותה לדמות אנושית חיה שמובילה את האירועים, וקוטלר מפקיד את גילומה בידי שלוש שחקניות. את הדימוי המרכזי הזה משרתת גם התפאורה המרשימה שעיצבה רות דר. כולה עשויה אדמת טרשים המגודרת בגדר שהיא ספק סבך עצים, ספק פקעת של נחשים ארסיים.
אחת הסצינות המרשימות והמזעזעות מתרחשת בעת שמושל חברון פוקד לקבור את מתי העיר, ובהם בנו שלו, אך האדמה אינה מוכנה לקלוט אותם לקרבה. היא פולטת ומקיאה אותם, ומכל העברים פורצים פתאום עכברושים גדולים דוחים. הם פורצים מתוך "בורות הקבר וסדקי האדמה, מחילות, חורים ונקבים, מאות אלפים שוטפים את השדה כולו, על המתים והחיים, שורטים, נושכים, צווחים, קורעים". יהודים ומוסלמים נסים על נפשם. בחברון פורצת מגיפה. בניסיון לעצור אותה מניף המושל לפיד ומבעיר את העיר. חברון עולה בלהבות.
למרות הניסיון ליצור סימטריה בין הצדדים, המחזקת כביכול את הגורל הטרגי המשותף שאין ממנו מוצא - האיזון לא נשמר. הישראלים הם הכובשים, הרומסים, השולטים; הפלשתינים מגיבים בפעולות נקם. "אני לא חושב שיש שיפוט לאיזה צד", אומר גרינברג, "ניסיתי לחדד את הפן האנושי בטרגדיה בלי לטשטש עובדות ידועות. יש מצב של צד שולט וצד נשלט - כל השאר זה עניין של השקפה. השאלה ששאלתי את עצמי היא אם יש לנו זכות היסטורית על ארץ ישראל. והתשובה היא כן, יש לנו זכות היסטורית, כי אחרת אין לנו זכות לחיות פה. אבל בסיטואציה הקיימת הזכות ההיסטורית מפקיעה חיים נורמליים ולכן הזכות הזאת בטלה".

תאריך:  22/06/2007   |   עודכן:  23/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההצגה חברון - השערוריה הבאה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אם הוא רוצה לכתב טרגדיה -  ל"ת
שדרות, בבקשה.  |  23/06/07 21:50
2
למה רוח גבית לאוייב ?
קוריצה  |  23/06/07 23:39
3
אז לפי ההיגיון של גרינברג אין
יעל75  |  24/06/07 02:02
4
התיאטרון מת!
רתם  |  27/06/07 13:26
5
השמאל עבר את הגבול
אינה  |  6/07/07 11:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
אליעזר פישמן החל להתייעץ עם הרב, לאחר שהפסיד מאות מיליוני דולרים בעסקות כושלות בלירה הטורקית    מאז, נחלץ מהקשיים בעקבות עסקות מוצלחות שביצע
עידן יוסף
עומס חום כבד שסופו אינו נראה באופק יגיע בשבת    בירושלים תגיע הטמפרטורה ל-35 מעלות    במישור החוף יהיה הביל    החזאי ממליץ להישאר במקום ממוזג    צה"ל עצר את האימונים עד ליום שני בבוקר
עומר כרמון
יותר ויותר יהודים אמריקנים מסרבים להכניס את בניהם בבריתו של אברהם אבינו    ראש הקהילה הרפורמי משה קושנר: "מילת הילד היא רק אחת מתרי"ג מצוות. יש עוד 612 מצוות, לא פחות חשובות"
עכבר העיר
נערת פלפל לשעבר לא שלטה בעצביה כשנשאלה בידי כתבת סקרנית: "את לא מתבאסת לחזור עכשיו דווקא כשאת בהריון?"
מוטי אקסמיט
רוכב אופנוע ונהג רכב פרטי נהרגו לפנות בוקר בשתי תאונות קטלניות בדלית אל כרמל ובתל אביב    פצועים בדרגות פציעה שונות במספר תאונות דרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il