X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא ביבי, לא ברק ולא שלשת הרמטכ"לים לשעבר, יעזו לנגוע בתקציבי הביטחון, מה עוד שלרמטכ"ל החדש לעומת קודמו תיאבון מוגבר ובריא!
▪  ▪  ▪
שביתת האחיות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

שביתת האחיות במשק היא סימפטום נוסף של מחלה ממושכת במערכת בריאות מצוינת, ההולכת ומדרדרת לנגד עינינו - מה הרבותא שה-OECD משבח את מערכת הבריאות הישראלית כבין היעילות בעולם, ומדד בלומברג מדרג אותה בין הבריאות בתבל, כאשר במציאות היא מורעבת לחלוטין עם סימני גסיסה הולכים וקרבים. יש גבול להישגי תפוקות עם תשומות יורדות בזכות עשרות אלפי הרופאים, האחיות וכוחות העזר הנאמנים והמותשים נמנעת ממנה קריסה.
לבנו מלא גאווה מתוחלת החיים כאן (82.5) שהיא מהגבוהות בעולם, ומעדיפים להתעלם מההבדל בין הפריפריה למרכז של 8-4 שנות חיים, כאשר מדי שנה מתים כ-5,000 איש מזיהומים בבתי חולים, עם תפוסה בבתי החולים של למעלה מ-100% ברוב עונות השנה, ותורים ארוכים מנשוא לרפואה מקצועית. בכל מדד רלוונטי אנו מפגרים שנות אור מהממוצע של ה-OECD: מיטות לאלף נפש (3.0 לעומת 4.7), אחיות (5.0 לעומת 9.3), CT למיליון תושבים (9.7 לעומת 24.7), MRI (4.0 לעומת 15.8).
האירוניה ההיסטורית היא שההרעבה השיטתית של המערכת, החלה שנים ספורות לאחר חקיקת חוק בריאות ממלכתי ב-1997, עת בוטל המס המקביל שנגבה מהמעבידים (1.95-4.95%), לשם הורדת עלות השכר. בשנתיים הראשונות עוד העביר האוצר לביטוח הלאומי "שיפוי" בגין אובדן ההכנסה. בד-בבד נערי האוצר לקחו אחריות מלאה על המערכת ודאגו עקב לצד אגודל להרעיבה בהדרגה, כך שכל הקופות ובתי החולים ללא יוצא מן הכלל שרויים בתקציבים גרעוניים כרוניים, תחת הסכמי יצוב תקופתיים. מאז ועד היום ההוצאה לבריאות ירדה מ-7.9% ל-7.3% מהתמ"ג. לא זו אף זו, רק 4.6% ממנה ממימון צבורי ו-2.7% מפרטי (כ-40% מכיסי האזרחים)!
לאור הגרעון המצטבר ברי לכל בר בי רב כי כל מממשלה שתבחר תעלה מיסים ו\או תקצץ בראש וראשונה בתקציבים האזרחיים, כולל בתקציבי הבריאות המדולדלים. לא ביבי, לא ברק ולא שלשת הרמטכ"לים לשעבר, יעזו לנגוע בתקציבי הביטחון, מה עוד שלרמטכ"ל החדש לעומת קודמו תיאבון מוגבר ובריא! ועוד לא דברנו על הסכם השכר החדש של הרופאים העומד לפתחנו, שיעלה מיליארדים עם או בלי שביתות ארוכות. לכן, יש לנצל את מהלך העלאת המיסים העתידי להחזרת המס המקביל, הן על המעבידים בגובה של 1.5%, והן הגדלתו ב-0.5% לעובדים (כיום 3.1-5%).
על הפנים
ראוי לציין כי מס מקביל על מעסיקים ינוכה מההכנסות, ולכן יקטן המס הנגבה ממס חברות. יש לצפות לבכי ונהי מצד הארגונים הכלכליים בדמעות של תנין: תעשיית היצוא פורחת התיירות משגשגת, השרותים והמסחר יציבים ורק החקלאות על הפנים. מאידך רוב עובדיה זרים עם סידורי ביטוח רפואי מיוחדים. מן הראוי להזכיר למעסיקים כי בשנים האחרונות האבטלה בסביבות 4% ולאחרונה רק 3.6%, כמחצית משיעור האבטלה ששררה בעת ביטול המס המקביל לשם הורדת עלות השכר למעסיקים!
תוספת של 2% מס מקביל (מעביד+עובד), משמעה תוספת שנתית של 8 מיליארד שקל למערכת - בדיוק הסכום הדרוש להעלותה חזרה למסלול הבריא, ששרר כאן לפני כעשרים שנה קרי 7.9% מהתמ"ג. יתרון נוסף - מס מקביל הוא מס יעודי "צבוע" המשולם לביטוח הלאומי, כך שהאוצר לא יכול לשים עליו יד לצרכים אחרים, והוא משחרר קמעא את המערכת מתלות מוחלטת בו.
אם אכן כך נעשה, נייצב את המערכת על-ידי תוספת תקנים, רופאים, אחיות, כוח עזר, הרחבת מחלקות שיקום וסיעוד, גריאטריה ופסיכיאטריה, תוספת מיטות, הכשרת צוותים ומכשירי CT ו-MRI - כך נהפוך אותה ממערכת יעילה מורעבת וגוססת, למערכת יעילה מאוזנת ומשגשגת, שיש בכוחה להיטיב עם מטופליה, וקצת גם להביע חמלה אנושית לחוליה. היה ולא נעשה זאת, נראה לי כי גורלה העתידי של מערכת הבריאות, שלמרות הכל היא בחזקת נס מופלא, יהיה כגורלה של אטלנטיס - אי-פנטסטי ששקע עמוקות למצולות הים.
שביתת האחיות היא תמרור אזהרה כמעט אחרון לתוספת תקציבים ותקנים, אחריה ידלקו נורות אדומות נוספות של הרופאים, הטכנאים וכוחות העזר המותשים עד לשד עצמותיהם. בידנו לעצור את התהליך הממושך והמסוכן על-ידי החזרת המס המקביל במשק - מס צודק, הגון, יעודי וממוקד מטרה אחת: הצלת חיים.

הכותב הוא חבר המועצה הכללית של קופ"ח כללית, לשעבר סמנכ"ל לתכנון וכלכלה במשרד הכלכלה.
תאריך:  25/07/2019   |   עודכן:  25/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בנמלך
ברק הקים אז ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט    תזכיר לי מה היו המסקנות? הרבה מסקנות אישיות קשות    שר המשטרה פרופסור בן עמי פרש ונעלם בספרד ומפקד המחוז והרבה קצינים הלכו הביתה
עמוס גלבוע
הנחת העבודה של הנהגת ישראל צריכה להיות שבמקרה הקיצון של התדרדרות למלחמה בין אירן לארה"ב, היכולת הזאת תופעל    האם יש לישראל יכולת הגנתית יעילה (להבדיל מהתקפית) מול יכולת האש של חיזבאללה? סימן שאלה מפחיד!
אילן ורד
שר החינוך החדש מושפע מהרבנים המצדדים בהכפפת ההלכה    בפברואר 2016 במהלך כהונתו של הרב פרץ כרב הצבאי הראשי הוא צולם רוקד בחתונה עם הרב יצחק שפירא, שחיבר את "תורת המלך"
אבי הרטמן
לפי המיתוס הלאומי - ה'כברה נגסט' ('כבוד המלכים') - היהודים הם צאצאי אותם 10,000 איש שליוו את מנליק הראשון מירושלים לאתיופיה
יוסף אליעז
מה שעשה ירון למוטי המת עושה עתה גאולה אבן ללונדון החי, יבדל"א, אף שזמנו וטעמו סרו זה מכבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il