X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סמוך לקברה של רחל המשוררת קבורה אישה לא יהודייה שעליה אמרה רחל: "יש רק אחת שמשתווה לי בשירה העברית" בראשית שנות ה-20 של המאה העשרים נחשבה אלישבע לבולטת מבין המשוררות מייסדות שירת הנשים העברית המודרנית
▪  ▪  ▪
הכל נמכר [צילום: לע"מ]

אלישבע נולדה בשנת 1888 בריאזאן המרוחקת כ-200 קילומטרים מהבירה מוסקבה. היא נולדה כייליזבטה ז'ירקובה. אביה, איוון ז'ירקוב, היה בן הדת הפרובוסלאבית ואמה הייתה ממשפחה אירית קתולית. אביה עבד כמורה ועם השנים הפך למו"ל של ספרי לימוד. בגיל שלוש התייתמה אלישבע מאמה ועברה להתחנך אצל דודתה במוסקבה על ברכי השפה והתרבות האנגלית.
1907 הייתה שנה מכרעת עבורה. בהיותה נערה בתיכון הושפע עתידה משני דברים: היא התחילה לכתוב שירה ובאותה שנה התיידדה עם חברתה לספסל הלימודים, נערה יהודייה, שעוררה את התעניינותה בתרבות היהודית ובשפה העברית. כך החלה אלישבע ללמוד יידיש, שבעיניה הייתה שפה קלה כיוון שידעה גרמנית.
אלישבע כתבה כמאתיים שירים ברוסית ובשנת 1919 התפרסם מבחר מהם שהופיע בשני קבצים: "רגעים" ו"שירות גנוזות". שיריה אלו עסקו בזיקותיה לתרבות היהודית. לאחר שנחשפה לשפה העברית והתרבות היהודית הקדישה אלישבע כ-13 שנים ללימוד העברית ובשנת 1920 כתבה לראשונה שיר בשפה העברית, לאחריו לא המשיכה עוד לכתוב ברוסית. על שיריה הרוסיים חתמה בשמה הרוסי 'ייליזבטה', ומעתה - על שיריה העבריים - החלה חותמת 'אלישבע'.
המורה הראשון שלה לעברית ובעלה לעתיד, שמעון ביחובסקי, השפיע עליה והכשיר אותה לשלוט בשפה זרה ועתיקה זו. היא אימצה את העברית כשפה בלעדית ליצירתה. בתקופת הלימוד התרשם שמעון משקדנותה של אלישבע ומנפשה העדינה. היא מצידה התרשמה מסבלנותו וממסירותו למשימה. האהבה ניצתה והיחסים בין המורה לתלמידתו הביאו לנישואיהם בשנת 1920.
שמעון ביחובסקי, היה פעיל ציוני, מזכירו של ד"ר יחיאל צ'לנוב - מורה, מבקר ספרות ומוציא לאור. הוא היה ידידם הקרוב של י.ח ברנר ואורי ניסן גנסין, וסייע גם להם להוציא לאור את כתביהם.
בחורף 1925 הגשימו הביחובסקים את חלומם. הם עזבו את ברית-המועצות ועלו ארצה עם מרים, בתם בת השנה, והתיישבו בתל אביב הקטנה, לא רחוק מגימנסיה 'הרצליה'. החלום היה למציאות אך לימים התברר כי לא היה זה בדיוק החלום לו קיוו.
זרות ובדידות
הביחובסקים ייסדו בתל אביב הוצאת ספרים פרטית ('תומר'), שנועדה אך ורק לפרסום כתביה של אלישבע. בשנת 1926 הופיע קובץ השירים הראשון - 'כוס קטנה'. היה זה, כפי שכתב אחד המבקרים: "ספר פיוט קטן ככף איש ודק כחוט השערה". היינו, הספר ראה אור בפורמט זעיר, ספרון קטנטן, מה שהיווה חידוש בשירה העברית לדורותיה (באותה עת הופיעו ספרים בפורמט ענק), ונכללו בו 27 שירים בלבד. למרות גודלו הזעיר, או אפילו בשל כך, זכה הספר להצלחה אשר בנסיבות הזמן ובמגבלותיה של הספרות העברית דאז יכלה להיחשב למסחררת. בתוך שנתיים ראו אור שלוש מהדורות וכולן נמכרו. גם מהדורת פאר קטנה (בת 200 עותקים) ממוספרת ומודפסת על נייר משובח, אזלה אף היא. שום קובץ שירים של משורר אחר בן הדור לא זכה לתפוצה נרחבת כל-כך.
הופעתה של אלישבע, כמשוררת לא יהודייה שעזבה את עמה ושפתה כדי להצטרף אל העם היהודי במולדתו המתחדשת, הלהיבה וריגשה את הציבור היהודי בארץ והם ראו בה כמעין רות החדשה (למרות שלא התגיירה).
אלישבע ידעה כיצד היא נתפסת בציבור וריכזה סביב דמותה של רות את כל שירי הקובץ השני שלה, שאף נקרא בשם 'רות' (1916), ובו פיתחה באמצעות הדמות העקורה ממכורתה את תחושת הזרות והבדידות. אלישבע ציטטה בשיריה הרוסיים את ספר רות והשתמשה בדמות המקראית לשם תיאור המצב הרוחני שבו היא עצמה הייתה שרויה - התרחקה מן הקרובים לה אך נותרה זרה גם בין הרחוקים, אליהם ניסתה להתקרב.
גם הקהילה הספרותית קיבלה אותה בחום רב, ערכה לכבודה ערבי קריאה ופרסמה את יצירותיה בכל במה אפשרית, עד כדי כך שפופולריות זו עוררה את זעמם של צעירי המשוררים (חבורת 'כתובים' ובראשם אברהם שלונסקי) והם הפכו אותה ליעד מותקף במאבקם נגד ותיקי המשוררים (חבורת 'מאזניים' ובראשה ח.נ ביאליק, שאלישבע נמנתה עליה). תקופה זו ארכה שבע שנים (1932-1925) ודווקא בשנים אלה כתבה אלישבע את רוב יצירתה העברית.
באותן שנים אלישבע הותירה אחריה מורשת ספרותית מרשימה ומגוונת: ספרי שירה בעברית - 'כוס קטנה' (1926); 'חרוזים' (1928); 'ילקוט שירים' (1970); הסיפורים - גלגל חוזר; (1923); 'אורות בלילה' (1925); 'מקרה טפל' (1929); חמישה סיפורים קצרים שנאגדו בקובץ 'ספורים' (1928); תרגומים ומסות. בייחוד הותירה את חותמה ברומן 'סמטאות' (1929) שהיה הרומן העברי הראשון שכתבה אישה בארץ ישראל.
צריף רעוע
עם זאת מצבם הכלכלי של בני הזוג לא היה קל ואלישבע נאלצה, למורת רוחה, לעזוב לא פעם את בעלה ובתה ולצאת למסע בין הקהילות היהודיות במזרח ובמערב אירופה, שם הופיעה בערבי קריאה משיריה וסיפוריה.
בקיץ 1932, בעת מסעה בקישינב, נפטר בעלה באופן פתאומי. הייתה זו קובית הדומינו הראשונה שנפלה. אלישבע חזרה לתל אביב ועולמה קרס עליה. בנוסף למות בעלה, הכל החלו מפנים אליה את גבם. מאמציה למצוא פרנסה, בין היתר כספרנית בספריית 'שער ציון', עלו בתוהו. היא עברה להתגורר בצריף רעוע בשולי תל אביב וגידלה את בתה בעוני רב. רק הודות לביאליק היא ניצלה מחרפת רעב, כאשר בהתערבותו זכתה לתמיכה זעירה. מרירה ופגועה ניתקה עצמה אלישבע מהקהילה הספרותית בארץ.
בתחילת 1949 אמורה הייתה אלישבע לנסוע לאנגליה לבקר את בתה מרים ואת שלושת נכדותיה, אך כיוון שחשה ברע סייעו לה ידידותיה מ'דבר הפועלת' לצאת בינתיים לחמי טבריה, שם נפטרה ממחלה ממארת במרס אותה השנה.
אלישבע מעולם לא התגיירה ואף הקפידה תמיד לציין זאת, ולכן התעוררו קשיים לקברה בקבר ישראל. לבסוף הוסכם לטמנה בבית העלמין של קבוצת כנרת, ליד קברה של המשוררת רחל.
שם בבית הקברות על שפת ים כנרת נתקיימו מילות שיריה:
"כאן אשב בין ים
ובין רקיע ואדמה,
כי גם הקץ הגיע.
כי מצאה נפשי מולדתהּ"

תודות לעורכת: כרמית אביבי.
תאריך:  31/07/2019   |   עודכן:  31/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלישבע ביחובסקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מאלפת ומרגשת עד דמעות ל"ת
זכרון עד  |  1/08/19 09:25
2
מאד מענין
ארי בוסל  |  2/08/19 05:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
לאחר שאפקט האחדות יתפוגג, יזהה הציבור בסופו של דבר את המפלגה המאוחדת עם סתיו שפיר ואהוד ברק כמפלגת מרצ בלבד, עם מעט פנים חדשות המופיעות באופן טבעי במפלגות השונות במערכות בחירות חדשות גם ללא חיבורים, רעשים וצלצולים
יוני בן-מנחם
בכיר אירני חושף כי ארצו בונה חזית מאבק חדשה נגד ישראל בהשתתפות ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי. ביקורה האחרון של משלחת חמאס בטהרן מיסד ברית אסטרטגית עם אירן, חמאס תגיב באש על כל התקפה צבאית על אירן והיא תקבל ממנה כלי נשק מתקדמים למאבק בישראל
עמוס שנער
האם ראיתם את תמונת ראשי מפלגות הימין לאחר האיחוד? מי היו שם? היו שם ראש מפלגת "הבית היהודי" הרב פרץ, ראש מפלגת "האיחוד הלאומי - תקומה" בצלאל סמוטריץ', ראשת מפלגת "הימין החדש" איילת שקד ו... נפתלי בנט    מדוע היה צריך שם את בנט? האם שקד זקוקה לליווי צמוד? מי המנהיג שם בפועל?
יצחק מאיר
עכשיו, נפלו המסכות    אין לא מרכז רוחני, ולא מפד"ל, ולא בית יהודי, יש איחוד הימין    הציונות הדתית והימין, היינו הך
דן מרגלית
האם כשביבי מתיישב רגע עם הסיגר הוא מהרהר בינו לבין עצמו אם הוא מושחת? או מה גרם לו להיות מושחת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il