X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נס, הסעודה האחרונה
אלי שמיר / עדי נס - הילכו שניהם יחדיו
הבחירה בשני אמנים כל כך שונים בגיל, במוצא, בבית הגידול, במדיום האמנותי, אומרת דרשני. אך הם חוברו יחד ולמרבה הפלא - רב המשותף ביניהם
דואן הנסון (ארה"ב, 1969): קונה בסופרמרקט

אלי שמיר, המבוגר ביניהם (1953), יליד כפר יהושע בעמק יזרעאל, בן לאבות המייסדים החלוצים, מצייר בשמן על קנבס. עדי נס, יליד קריית גת ( 1966) הוא צלם ישראלי בן הפריפריה המביים את צילומיו בקפידה.
עד כאן ההבדלים ביניהם, מכאן המשותף.
"שני האמנים מתייחסים ביצירתם למיתולוגיות שונות: המיתולוגיות היוונית והכנענית, סיפורי המקרא, הברית החדשה, ההיסטוריה היהודית והאתוס הציוני. המיתוסים השונים מרובדים במעין חפירה ארכיאולוגית-חזותית של מרחבי הארץ ושל מצבנו התרבותי, הלאומי והפוליטי, החברתי והכלכלי. יצירתם עוסקת בנושאים משותפים: זהות אישית מול זהות לאומית.." אומרת האוצרת, נורית טל-טנא.
אלי שמיר, בן הכפר, יליד העמק, עוסק במיתוסים החלוציים. הוא מצייר את עצמו ואת אביו (בדיעבד) באמצע השדה, וגם עדי נס מצלם מפגש כזה של אב ובנו. שניהם מעלים בציור ובצילום חבורת זמר של העמק.
שניהם עוסקים במיתוסים תנכיים איקוניים, אבל כאן התפיסה ביניהם שונה. שמיר מצייר את עקדת יצחק במסורת הפיגורטיבית, בתוספת שרה, שלש דמויות עירומות, ויצחק נושא זרדים על ראשו. עדי נס מפרש את האירוע בצורה אירונית, חידתית: אברהם הוא הומלס הנושא את יצחק בעגלת קניות מהסופרמרקט, מלאה בשקיות ניילון. רמז וביקורת למכת הקניות והצרכנות הזולה בימינו? יש כאן ריפרור לפסל הידוע של דואן הנסון (ארה"ב, 1969) 'אישה עם עגלת סופרמרקט'.
עבודה ידועה מאוד של עדי נס היא רפליקה לסעודה האחרונה של לאונרדו דה וינצ'י (שארכה מ-1494 עד 1499). אצל אלי שמיר יש התייחסות צינית לכך על-ידי ציור אמו הזקנה ושתי חברותיה יושבות לשולחן בבית אבות. אצל נס זה יותר מורכב. כדאי להשוות את צילום החיילים של עדי נס לציור הידוע של דה וינצ'י.
יש בשתי העבודות אותה חלוקה לקבוצות של שלושה, אך בניגוד למקור בו כל העיניים מופנות לישו - הדמות המרכזית, אצל נס החילים משוחחים ביניהם בקבוצותיהם ולא פונים אל הדמות המרכזית, הבוהה בחלל ורחוקה מלהיות דמות מנהיג.
הפרספקטיבה אצל דה וינצ'י, ע"פ מסורת התקופה, פתוחה ורחבה בקירות החדר בצדדים והולכת ומתמרכזת בישו. היא נותנת אשליה של מרחק ועומק. ישנם גם שלושה חללים -חלונות- פתוחים אל הנוף. השולחן מכוסה במפה, הכלים עשירים. אצל עדי נס התמונה שטוחה, קיימים אותם שלושה פתחי חלונות לנוף. השולחן עשוי מקרש ישר עומד על כלונסאות, כלים מפלסטיק או מתכת, הכל פשוט וראשוני, צבאי.
הציור של דה וינצ'י דרמטי- ברגע זה ישו חושף את יהודה איש קריות שלכאורה בגד בו והסגיר אותו לרומאים. רגע היסטורי ומכונן בתרבות הנוצרית. אמנם, בפרשנויות אחרות (ביניהם בסרט של מרטין סקורסיזה) יהודה דווקא הציל את ישו, אבל הקונוטציה השלילית שולטת במסורת הנוצרית.
גם בצילום של נס יש תנועה. החילים משוחחים, מעשנים, לכאורה לא מודאגים. חיילים לפני יציאה לפעולה, לא חוששים מהרגע המכריע לפני יציאה לקרב?
אגב, צילום זה נמכר בסות'ביס ברבע מיליון דולר ושבר שיא במכירות של צילום ישראלי.
כדאי לציין גם את הצילום הנפלא של אנג'ליקה שר, שהוא רפליקה לצילום של נס, אלא שכאן אלה חיילות במדים אוכלות אבטיח, וגם הוא זכה לביקורות ממוסדות נוצריים הרואים בכך פגיעה במסורת...
ועוד בנושא התנכי: שמיר מצייר את יצחק העיוור באוהל, מחכה לעשו, לפניו מונחות קערות אוכל. ציור די מדכא, מונוכרומי, אדום. רמז לעשו העוסק בצייד (דם)?
נס מצלם את עשו ויעקב בתנועה, משני צידיו של יצחק, בפונדק ישן, כל אחד מנסה לשכנע את האב באהבתו לו? מבנה הצילום מזכיר את 'הסעודה באמאוס' של קראווג'יו (1606).
נס מושפע גם מאמנים מודרניים כמו פיקסו. צילום הנער עם הסוס של נס דומה להפליא לציור הנער המוביל את הסוס של פיקסו (1906). אלא שכאן זהו נער ישראלי בפרדס, בין עצי תפוז. רמז לעדי נס עצמו כנער מהפריפריה שמחפש את זהותו?
בסדרת 'הנערים' של נס יש צילומים נפלאים של דמויות ישראליות. בסדרת העמק של שמיר יש ציורים מכוננים של החלוצים ושל עצמו במרכז החוויה הזו, אם בדיוקן עצמו באמצע השדות או בציור 'שירת העמק'. (התערוכה עד נובמבר 2019).
למבקרים במוזאון א"י יש בונוס בצורת תערוכה אינטראקטיבית לכל המשפחה: חיות קיץ, מיצבים מעץ ומתכת וסדנת אמנות ליצירת חיות, במתחם מיוחד. מומלץ. (עד 31.8.2019)

עדי נס, עקדת יצחק
שמיר דיוקן עצמי בנוף [צילום: אבי חי]
נס, נער וסוס
מקהלה, שמיר
אנג'ליקה שר, אוכלות האבטיח
לאונרדו דה וינצ'י, הסעודה האחרונה
תאריך:  22/08/2019   |   עודכן:  01/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלי שמיר / עדי נס - הילכו שניהם יחדיו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
מעטים בעולם הגדול יודעים מי היא Mette Frederiksen, אישה אמיצת לב, המכהנת מזה כחודשיים כראש ממשלתה של המדינה הסקנדינבית הקטנה הזאת    לא עוד
איתן קלינסקי
זרעי המשיחיות של דוד בן-גוריון עולים בימים אלה מדרגה על-ידי הימין הישראלי, שעלולים להביא לכיליון של הבית הלאומי השלישי
יוני בן-מנחם
ירדן נאבקת בישראל על השליטה בהר-הבית לקראת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. המלך עבדאללה חושש מביטול הסכם השלום עם ישראל, דווקא ההסכם הוא שמבטיח לו את מעמד האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים
חיים שטנגר
בעלי המסעדות והעסקים בתחומי המזון, הבינו שניתן לחסוך בהוצאות עם מתן 'הצהרת כשרות' ובכך להימנע מהעסקת משגיח כשרות ולחסוך בעלות הכבדה
אליהו קאופמן
דונלד טראמפ הוא אולי חלקיק של נפוליאון בונפרטה - ולא יותר מכך, אבל בימים אלה הוא מנסה לכפות על היהודים בארה"ב בפרט ובעולם הכלל, את צייתנותם למוצא פיו בלבד, כדי לסבכם לטובתו נגד שאר אומות העולם, שנגדן הוא נלחם כבטחנות רוח ולא יותר מכך. הטענות שלו נגד היהודים הדמוקרטים בארה"ב הן קצה הקרחון במניפולציות שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il